Οι Ευρωεκλογές μπορεί να πέρασαν, ωστόσο το ζήτημα του ρωσικού φυσικού αερίου θα παραμείνει για αρκετό καιρό ακόμα στην ευρωπαϊκή ατζέντα
Παρά τα δυο και πλέον χρόνια πολέμου στην Ουκρανία, τα αλλεπάλληλα πακέτα των δυτικών κυρώσεων ενάντια στη Μόσχα και την στροφή της ΕΕ σε άλλους προμηθευτές για την ενεργειακή της επάρκεια, το ρωσικό φυσικό αέριο συνεχίζει να διαδραματίζει κομβικό ρόλο για το μπλοκ των 27.
Οι Ευρωεκλογές μπορεί να πέρασαν, ωστόσο το ζήτημα του ρωσικού φυσικού αερίου θα παραμείνει για αρκετό καιρό ακόμα στην ευρωπαϊκή ατζέντα.
Η Ευρώπη προσπάθησε να απεξαρτηθεί από το ρωσικό αέριο, αλλά αρκετά κράτη της Ανατολικής και Κεντρικής Ευρώπης συνεχίζουν να το αγοράζουν μέσω ενός αγωγού που διασχίζει την Ουκρανία.
Η συμφωνία που καλύπτει αυτή τη ρύθμιση μεταφοράς λήγει στο τέλος του τρέχοντος έτους και με τον πόλεμο να συνεχίζεται, οι περισσότεροι αναλυτές της αγοράς περιμένουν ότι το ρωσικό φυσικό αέριο θα σταματήσει επιτέλους να έρχεται στην Ευρώπη.
Σύμφωνα με το Bloomberg, οι Ευρωπαίοι αξιωματούχοι βρίσκονται ήδη σε συνομιλίες για να συνεχιστεί η ροή του φυσικού αερίου μέσω ενός βασικού αγωγού που περνάει από την Ουκρανία.
Μια επιλογή που έχει συζητηθεί είναι οι ευρωπαϊκές εταιρείες να αγοράζουν και να διοχετεύουν αέριο από το Αζερμπαϊτζάν σε ρωσικούς αγωγούς που κατευθύνονται προς την Ευρώπη. Μια τέτοια συμφωνία θα επέτρεπε στην Ευρώπη να αποφύγει την αμηχανία της αγοράς ρωσικού αερίου σε μια εποχή που προσπαθεί να περιορίσει τα έσοδα του βασικού της αντιπάλου.
Η ιδέα κερδίζει έδαφος καθώς γίνεται σαφές ότι η Ουκρανία θα ήταν υπέρ ενός τέτοιου σχεδίου.
Τα έσοδα από τη διαμετακόμιση ανήλθαν σε περίπου 1 δισεκατομμύριο δολάρια το 2021 - παρέχοντας ζωτική χρηματοδότηση για την κατεστραμμένη από τον πόλεμο οικονομία της χώρας. Υπάρχουν επίσης ανησυχίες ότι οι αχρησιμοποίητοι αγωγοί θα μπορούσαν να αποτελέσουν στρατιωτικούς στόχους.
«Υπάρχουν δύο παράγοντες που πρέπει πάντα να θυμόμαστε», δήλωσε στο Bloomberg ο Oleksiy Chernyshov, διευθύνων σύμβουλος της κρατικής Naftogaz της Ουκρανίας.
«Ο ένας είναι ότι η Ουκρανία διαθέτει απίστευτη υποδομή διαμετακόμισης και αποθήκευσης φυσικού αερίου, η οποία θα πρέπει να χρησιμοποιηθεί, και ο άλλος είναι ότι η Ουκρανία έχει την διάθεση να χρησιμοποιήσει αυτή την υποδομή, επειδή φέρνει πολλά πλεονεκτήματα».
Ταυτόχρονα, απέκλεισε οποιοδήποτε σχέδιο που περιλαμβάνει συνεργασία με τη ρωσική Gazprom και δήλωσε ότι η μεταφορά φυσικού αερίου από το Αζερμπαϊτζάν «μπορεί να έχει κάποιο μέλλον».
Το αέριο από το Αζερμπαϊτζάν
Ένα σχέδιο για τη χρήση του αζέρικου φυσικού αερίου θα μπορούσε θεωρητικά να ωφελήσει τη Ρωσία, υπό ορισμένες προϋποθέσεις.
Η Gazprom έχει δυσκολευτεί να βρει σημαντικούς νέους πελάτες για το καύσιμό της, καθώς οι κύριες υποδομές της έχουν δημιουργηθεί για να προμηθεύει την Ευρώπη, ενώ την ίδια ώρα η σύμμαχος Κίνα κάνει σκληρό παζάρι.
Η ιδέα των ανταλλαγών δεν είναι ξένη στις αγορές πετρελαίου και φυσικού αερίου και χρησιμοποιείται όταν δεν είναι δυνατή η φυσική παράδοση καυσίμων από μια τοποθεσία σε μια άλλη.
Η ανταλλαγή αυτή, θα μπορούσε να αποτελέσει μια προσωρινή λύση, καθώς το Αζερμπαϊτζάν δεν έχει επί του παρόντος πλεονάζουσα παραγωγή φυσικού αερίου και χρησιμοποιεί ήδη το σύστημα αγωγών του προς την Ευρώπη σε πλήρη δυναμικότητα. Το μικρό αυτό κράτος της Κασπίας επιδιώκει να αυξήσει τις εξαγωγές προς την Ευρώπη, αλλά μια σημαντική ώθηση θα απαιτούσε αναβαθμίσεις των υποδομών και νέα μακροπρόθεσμα συμβόλαια.
Στο μεταξύ, οι ευρωπαϊκές τιμές του φυσικού αερίου παραμένουν ευάλωτες σε οποιαδήποτε αλλαγή στην προσφορά.
Τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης αυξήθηκαν έως και 2,2% σήμερα (11/6), μετά από μια αρχική διολίσθηση.
Οι συζητήσεις με τη Uniper
Οι συνομιλίες βρίσκονται σε πρώιμο στάδιο και άνθρωποι που γνωρίζουν το θέμα προβλέπουν ότι οι τελικές αποφάσεις θα ληφθούν μόνο προς το τέλος του τρέχοντος έτους.
Το Blomberg αναφέρει επίσης ότι οι εξελίξεις στο πεδίο της μάχης μπορεί επίσης να αποτελέσουν καθοριστικό παράγοντα για την πορεία των συζητήσεων.
Αξίζει να αναφερθεί πως η Uniper SE, ο γίγαντας φυσικού αερίου που κρατικοποιήθηκε από τη Γερμανία έχει εμπλακεί στις σχετικές συζητήσεις.
Άλλοι ωφελημένοι
Η Σλοβακία είναι μία από τις χώρες που θα μπορούσαν να επωφεληθούν από μια τέτοια συμφωνία και ο πρωθυπουργός Ρόμπερτ Φίτσο μίλησε για το ενδεχόμενο αυτό τον περασμένο μήνα μετά από ταξίδι του στο Αζερμπαϊτζάν, χωρίς να δώσει περισσότερες λεπτομέρειες.
«Τώρα, εξαρτάται από τις διαπραγματεύσεις μεταξύ εταιρειών όπως η ρωσική Gazprom, οι εταιρείες του Αζερμπαϊτζάν, οι ουκρανικές εταιρείες και άλλοι παίκτες για να συμφωνήσουν σε οικονομικούς και τιμολογιακούς όρους», δήλωσε στους δημοσιογράφους τον Μάιο. «Εάν το κάνουν, η Σλοβακία θα μπορούσε να εισάγει φυσικό αέριο από το Αζερμπαϊτζάν, με ένα μέρος του να παραμένει στη Σλοβακία και ένα άλλο μέρος να περνάει σε άλλες χώρες».
Ο σλοβακικός κρατικός εισαγωγέας φυσικού αερίου SPP δήλωσε ότι μια άλλη επιλογή θα μπορούσε να είναι μια κοινοπραξία ευρωπαϊκών εταιρειών, ή ένας μεσάζοντας, που θα αναλάμβανε τις παραγγελθείσες παραδόσεις φυσικού αερίου από την Gazprom στα σύνορα Ρωσίας-Ουκρανίας.
15 δισ. κ.μ. αερίου τον χρόνο
Η Ρωσία εξακολουθεί να στέλνει περίπου 15 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα φυσικού αερίου στην Ευρώπη κάθε χρόνο μέσω της Ουκρανίας, κυρίως στη Σλοβακία και την Αυστρία.
Στην Αυστρία, το ρωσικό φυσικό αέριο καλύπτει πάνω από το 80% της κατανάλωσης για πέντε συνεχόμενους μήνες.
Η Ευρώπη εισάγει επίσης ρωσικό υγροποιημένο φυσικό αέριο με πλοία και παρά τις συχνές συζητήσεις για το αν θα έπρεπε να συνεχίσει να το κάνει αυτό, δεν έχει επιβάλει ως τώρα κυρώσεις στο ρωσικό LNG, παρά τις έντονες πιέσεις από ορισμένα κράτη-μέλη.
Η Κομισιόν, ο εκτελεστικός βραχίονας της ΕΕ, πιστεύει ότι το μπλοκ μπορεί να αντέξει το τέλος της ρωσικής διαμετακόμισης μέσω της Ουκρανίας χωρίς κανένα σημαντικό κίνδυνο για την ασφάλειά της.
Το σχέδιό της είναι να βασιστεί σε εναλλακτικούς προμηθευτές και να συνεχίσει τη φιλόδοξη στρατηγική της για το κλίμα, που περιλαμβάνει περισσότερες ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
www.worldenergynews.gr
Οι Ευρωεκλογές μπορεί να πέρασαν, ωστόσο το ζήτημα του ρωσικού φυσικού αερίου θα παραμείνει για αρκετό καιρό ακόμα στην ευρωπαϊκή ατζέντα.
Η Ευρώπη προσπάθησε να απεξαρτηθεί από το ρωσικό αέριο, αλλά αρκετά κράτη της Ανατολικής και Κεντρικής Ευρώπης συνεχίζουν να το αγοράζουν μέσω ενός αγωγού που διασχίζει την Ουκρανία.
Η συμφωνία που καλύπτει αυτή τη ρύθμιση μεταφοράς λήγει στο τέλος του τρέχοντος έτους και με τον πόλεμο να συνεχίζεται, οι περισσότεροι αναλυτές της αγοράς περιμένουν ότι το ρωσικό φυσικό αέριο θα σταματήσει επιτέλους να έρχεται στην Ευρώπη.
Σύμφωνα με το Bloomberg, οι Ευρωπαίοι αξιωματούχοι βρίσκονται ήδη σε συνομιλίες για να συνεχιστεί η ροή του φυσικού αερίου μέσω ενός βασικού αγωγού που περνάει από την Ουκρανία.
Μια επιλογή που έχει συζητηθεί είναι οι ευρωπαϊκές εταιρείες να αγοράζουν και να διοχετεύουν αέριο από το Αζερμπαϊτζάν σε ρωσικούς αγωγούς που κατευθύνονται προς την Ευρώπη. Μια τέτοια συμφωνία θα επέτρεπε στην Ευρώπη να αποφύγει την αμηχανία της αγοράς ρωσικού αερίου σε μια εποχή που προσπαθεί να περιορίσει τα έσοδα του βασικού της αντιπάλου.
Η ιδέα κερδίζει έδαφος καθώς γίνεται σαφές ότι η Ουκρανία θα ήταν υπέρ ενός τέτοιου σχεδίου.
Τα έσοδα από τη διαμετακόμιση ανήλθαν σε περίπου 1 δισεκατομμύριο δολάρια το 2021 - παρέχοντας ζωτική χρηματοδότηση για την κατεστραμμένη από τον πόλεμο οικονομία της χώρας. Υπάρχουν επίσης ανησυχίες ότι οι αχρησιμοποίητοι αγωγοί θα μπορούσαν να αποτελέσουν στρατιωτικούς στόχους.
«Υπάρχουν δύο παράγοντες που πρέπει πάντα να θυμόμαστε», δήλωσε στο Bloomberg ο Oleksiy Chernyshov, διευθύνων σύμβουλος της κρατικής Naftogaz της Ουκρανίας.
«Ο ένας είναι ότι η Ουκρανία διαθέτει απίστευτη υποδομή διαμετακόμισης και αποθήκευσης φυσικού αερίου, η οποία θα πρέπει να χρησιμοποιηθεί, και ο άλλος είναι ότι η Ουκρανία έχει την διάθεση να χρησιμοποιήσει αυτή την υποδομή, επειδή φέρνει πολλά πλεονεκτήματα».
Ταυτόχρονα, απέκλεισε οποιοδήποτε σχέδιο που περιλαμβάνει συνεργασία με τη ρωσική Gazprom και δήλωσε ότι η μεταφορά φυσικού αερίου από το Αζερμπαϊτζάν «μπορεί να έχει κάποιο μέλλον».
Το αέριο από το Αζερμπαϊτζάν
Ένα σχέδιο για τη χρήση του αζέρικου φυσικού αερίου θα μπορούσε θεωρητικά να ωφελήσει τη Ρωσία, υπό ορισμένες προϋποθέσεις.
Η Gazprom έχει δυσκολευτεί να βρει σημαντικούς νέους πελάτες για το καύσιμό της, καθώς οι κύριες υποδομές της έχουν δημιουργηθεί για να προμηθεύει την Ευρώπη, ενώ την ίδια ώρα η σύμμαχος Κίνα κάνει σκληρό παζάρι.
Η ιδέα των ανταλλαγών δεν είναι ξένη στις αγορές πετρελαίου και φυσικού αερίου και χρησιμοποιείται όταν δεν είναι δυνατή η φυσική παράδοση καυσίμων από μια τοποθεσία σε μια άλλη.
Η ανταλλαγή αυτή, θα μπορούσε να αποτελέσει μια προσωρινή λύση, καθώς το Αζερμπαϊτζάν δεν έχει επί του παρόντος πλεονάζουσα παραγωγή φυσικού αερίου και χρησιμοποιεί ήδη το σύστημα αγωγών του προς την Ευρώπη σε πλήρη δυναμικότητα. Το μικρό αυτό κράτος της Κασπίας επιδιώκει να αυξήσει τις εξαγωγές προς την Ευρώπη, αλλά μια σημαντική ώθηση θα απαιτούσε αναβαθμίσεις των υποδομών και νέα μακροπρόθεσμα συμβόλαια.
Στο μεταξύ, οι ευρωπαϊκές τιμές του φυσικού αερίου παραμένουν ευάλωτες σε οποιαδήποτε αλλαγή στην προσφορά.
Τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης αυξήθηκαν έως και 2,2% σήμερα (11/6), μετά από μια αρχική διολίσθηση.
Οι συζητήσεις με τη Uniper
Οι συνομιλίες βρίσκονται σε πρώιμο στάδιο και άνθρωποι που γνωρίζουν το θέμα προβλέπουν ότι οι τελικές αποφάσεις θα ληφθούν μόνο προς το τέλος του τρέχοντος έτους.
Το Blomberg αναφέρει επίσης ότι οι εξελίξεις στο πεδίο της μάχης μπορεί επίσης να αποτελέσουν καθοριστικό παράγοντα για την πορεία των συζητήσεων.
Αξίζει να αναφερθεί πως η Uniper SE, ο γίγαντας φυσικού αερίου που κρατικοποιήθηκε από τη Γερμανία έχει εμπλακεί στις σχετικές συζητήσεις.
Άλλοι ωφελημένοι
Η Σλοβακία είναι μία από τις χώρες που θα μπορούσαν να επωφεληθούν από μια τέτοια συμφωνία και ο πρωθυπουργός Ρόμπερτ Φίτσο μίλησε για το ενδεχόμενο αυτό τον περασμένο μήνα μετά από ταξίδι του στο Αζερμπαϊτζάν, χωρίς να δώσει περισσότερες λεπτομέρειες.
«Τώρα, εξαρτάται από τις διαπραγματεύσεις μεταξύ εταιρειών όπως η ρωσική Gazprom, οι εταιρείες του Αζερμπαϊτζάν, οι ουκρανικές εταιρείες και άλλοι παίκτες για να συμφωνήσουν σε οικονομικούς και τιμολογιακούς όρους», δήλωσε στους δημοσιογράφους τον Μάιο. «Εάν το κάνουν, η Σλοβακία θα μπορούσε να εισάγει φυσικό αέριο από το Αζερμπαϊτζάν, με ένα μέρος του να παραμένει στη Σλοβακία και ένα άλλο μέρος να περνάει σε άλλες χώρες».
Ο σλοβακικός κρατικός εισαγωγέας φυσικού αερίου SPP δήλωσε ότι μια άλλη επιλογή θα μπορούσε να είναι μια κοινοπραξία ευρωπαϊκών εταιρειών, ή ένας μεσάζοντας, που θα αναλάμβανε τις παραγγελθείσες παραδόσεις φυσικού αερίου από την Gazprom στα σύνορα Ρωσίας-Ουκρανίας.
15 δισ. κ.μ. αερίου τον χρόνο
Η Ρωσία εξακολουθεί να στέλνει περίπου 15 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα φυσικού αερίου στην Ευρώπη κάθε χρόνο μέσω της Ουκρανίας, κυρίως στη Σλοβακία και την Αυστρία.
Στην Αυστρία, το ρωσικό φυσικό αέριο καλύπτει πάνω από το 80% της κατανάλωσης για πέντε συνεχόμενους μήνες.
Η Ευρώπη εισάγει επίσης ρωσικό υγροποιημένο φυσικό αέριο με πλοία και παρά τις συχνές συζητήσεις για το αν θα έπρεπε να συνεχίσει να το κάνει αυτό, δεν έχει επιβάλει ως τώρα κυρώσεις στο ρωσικό LNG, παρά τις έντονες πιέσεις από ορισμένα κράτη-μέλη.
Η Κομισιόν, ο εκτελεστικός βραχίονας της ΕΕ, πιστεύει ότι το μπλοκ μπορεί να αντέξει το τέλος της ρωσικής διαμετακόμισης μέσω της Ουκρανίας χωρίς κανένα σημαντικό κίνδυνο για την ασφάλειά της.
Το σχέδιό της είναι να βασιστεί σε εναλλακτικούς προμηθευτές και να συνεχίσει τη φιλόδοξη στρατηγική της για το κλίμα, που περιλαμβάνει περισσότερες ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
www.worldenergynews.gr