Τι αναφέρει η επιστολή στη ΡΑΑΕΥ για την Αγοράς Εξισορρόπησης
Σοβαρές επιφυλάξεις για τις αλλαγές που προτείνει ο ΑΔΜΗΕ, σε ότι αφορά στον κανονισμό της Αγοράς Εξισορρόπησης διατυπώνει για μία ακόμα φορά η ΔΕΗ και ταυτόχρονα εκφράζει την πλήρη αντίθεσή της στην αναδρομική εφαρμογή της προτεινόμενης μεθοδολογίας από 15 Ιανουαρίου 2024.
Όπως αναφέρει σε επιστολή της προς τη ΡΑΑΕΥ, στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης επί της επικαιροποιημένης εισήγησης του ΑΔΜΗΕ για την τροποποίηση του Κανονισμού, «τα προτεινόμενα αδυνατούν να επιλύσουν οριστικά το πρόβλημα». Μάλιστα η ΔΕΗ αποδίδει στον ίδιο τον αρχικό σχεδιασμό της αγοράς τα προβλήματα και προτείνει μια σειρά από παρεμβάσεις εν όψει και της ένταξης της ελληνικής αγοράς εξισορρόπησης στις πλατφόρμες ευρωπαϊκές πλατφόρμες ΜARI και PICASSO.
Σύμφωνα με τη ΔΕΗ το θέμα αφορά στο πρόβλημα που ανακύπτει με τη διάκριση της ενέργειας εξισορρόπησης και της ενέργειας για σκοπούς εκτός εξισορρόπησης, λόγω της ανακατανομής που ακολουθεί εξ αιτίας του μεγάλου όγκου των αντίρροπων ενεργοποιήσεων και της διαχείρισης της κατάστασης αυτής αποκλειστικά στο στάδιο του επιχειρησιακού σχεδιασμού με τη Διαδικασία του Ενοποιημένου Προγραμματισμού. Μάλιστα και ο ίδιος ο ΑΔΜΗΕ, φαίνεται να συμφωνεί με την άποψη ότι το πρόβλημα οφείλεται στον αρχικό σχεδιασμό της Αγοράς Εξισορρόπησης με βάση το μοντέλο της κεντρικής κατανομής, όπως αναφέρει η ΔΕΗ στην τοποθέτησή της.
Οι κύριες προτεραιότητες
Στο πλαίσιο αυτό, στην επιστολή, η ΔΕΗ υπογραμμίζει εκ νέου ότι ως προτεραιότητες παραμένουν :
1) O σχεδιασμός και η δημιουργία διακριτής αγοράς εφεδρειών πριν από την επίλυση της Αγοράς Επόμενης Ημέρας, βάσει της δράσης που προτείνεται στο Σχέδιο Μεταρρύθμισης της ελληνικής αγοράς ηλεκτρισμού. Με τον τρόπο αυτό, οι συμμετέχοντες αποκτούν τη δυνατότητα να δηλώνουν σε κατάλληλη πλατφόρμα του Διαχειριστή την κατανομή των εφεδρειών που τους απονεμήθηκαν, καθώς και τις αρχικές θέσεις στην Αγορά Εξισορρόπησης για τις οντότητες που εκπροσωπούν. Έτσι, αφενός επιτυγχάνεται η εξάλειψη των ενεργοποιήσεων ανακατανομής κατά τον επιχειρησιακό σχεδιασμό και αφετέρου γίνεται πιο εύκολη η διάκριση της ανακαταναμής από την ενέργεια εξισορρρόπησης, αφού η ΔΕΠ θα επιλύεται με την βελτιστοποίηση αποκλειστικά των προσφορών ενέργειας.
2) Η θέσπιση νέας διαδικασίας για την αΕΑΣ (αυτόματη ενεργοποήση), που επιλύεται ανεξάρτητα και παράλληλα με τη διαδικασία της χΕΑΣ (χειροκίνητη ενεργοποίηση), προκειμένου στην αυτόματη διαδικασία να ενεργοποιούνται προϊόντα βάσει της τιμής προσφοράς της ενέργειας αΕΑΣ κατ’ αντιστοιχία με τη χειροκίνητη (χΕΑΣ). Με τον τρόπο αυτό αποφεύγεται η ανακατανομή μονάδων κατά την Αγορά Εξισορρόπησης σε Πραγματικό Χρόνο.
Όπως παρατηρεί πάντως η ΔΕΗ, καθώς η ελληνική Αγορά Εξισορρόπησης οδεύει στην ένταξή της στις ευρωπαϊκές πλατφόρμες ΜARI (χΕΑΣ) και RICASSO (αΕΑΣ) γίνεται πιο επιτακτική από ποτέ η υλοποίηση όλων των δυνατών τροποποιητικών βελτιώσεων της ελληνικής αγοράς, προκειμένου να λειτουργήσει εύρυθμα και να διευκολυνθεί η συμμετοχή της στην ενοποιημένη Ευρωπαϊκή Αγορά Εξισορρόπησης.
Ποια θέματα πρέπει να εξετασθούν
Με το στόχο αυτό, η ΔΕΗ προτείνει να εξεταστούν ιδιαίτερα τα θέματα που αφορούν: Tη χρέωση και την πίστωση των παρόχων υπηρεσιών εξισορρόπησης για κάθε οντότητα που εκπροσωπούν. Κατά τη γνώμη της ΔΕΗ, το ορθότερο είναι η χρέωση ή η πίστωση να αντανακλούν τα πραγματικά κόστη των παρόχων και να υπολογίζονται με βάση το μεταβλητό ή το οριακό κόστος από τα δηλωμένα τεχνοοικονομικά στοιχεία των οντοτήτων. Επιπρόσθετα όμως, η ΔΕΗ θεωρεί ότι σε κάθε περίπτωση η πρόταση του Διαχειριστή (εν προκειμένω του ΑΔΜΗΕ) για τον υπολογισμό της αποζημίωσης με βάση την τιμή του αντίστοιχου βήματος προσφοράς ενέργειας εξισορρόπησης από την οντότητα που την προφέρει είναι πιο αντιπροσωπευτική και δίκαιη σε σχέση από τη χρεοπίσετωση βάσει της τιμής εκκαθάρισης ΑΕΗ.
Επίσης η εταιρία επαναλαμβάνει τις προηγούμενες προτάσεις της, να λαμβάνονται υπόψη οι διαθεσιμότητες των οντοτήτων εξισορρόπησης, καθώς και τη δημοσιοποίηση στους συμμετέχοντες όλων των δεδομένων της εκκαθάρισης.
Η επιστολή καταλήγει με την κατηγορηματική αντίθεση της ΔΕΗ στην αναδρομική εφαρμογή της μεθοδολογίας από 15/1/24, όπως αυτή προτείνεται με την προσθήκη του άρθρου 119 Α του Κανονισμού Αγοράς Εξισορρόπησης, εκτιμώντας ότι με τον τρόπο αυτό θα υπάρξει μεγάλη αναντιστοιχία μεταξύ του τρόπου που θα εκκαθαριστεί η αγορά και του τρόπου που επιλύθηκε, βάσει των προσφορών που είχαν διαμορφωθεί και υποβληθεί, χωρίς να είναι γνωστό και εγκεκριμένο το υπό διαβούλευση πλαίσιο εκκαθάρισης της αγοράς.