Στην κυπριακή πλευρά το γάντι για την υλοποίηση του έργου της ηλεκτρικής διασύνδεσης
Μετά το πράσινο φως από τη Ρυθμιστική Αρχή της Ελλάδας, η υλοποίηση του έργου της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης- Κύπρου του ΑΔΜΗΕ, εξαρτάται από την κυπριακή Ρυθμιστική Αρχή, που μέχρι σήμερα διαφωνεί με τον ΑΔΜΗΕ για τη μεθοδολογία εσόδου.
Με στόχο να αμβλυθούν οι διαφωνίες και να προχωρήσει η έγκριση και από την Κυπριακή πλευρά, εξάλλου την εβδομάδα που πέρασε το θέμα τέθηκε και στη συνάντηση το υπουργού Οικονομικών Κωστή Χατζηδάκη με τον κύπριο ομόλογό του.
Προς το παρόν η κυπριακή πλευρά δεν έχει καταβάλει το ποσό των 100 εκ. ευρώ για τη συμμετοχή της, ούτε έχει συμφωνήσει η Ρυθμιστική Αρχή της χώρας, η ΡΑΕΚ για τη μεθοδολογία εσόδου. Για τον ΑΔΜΗΕ είναι καθοριστική για να προχωρήσει το έργο η συμφωνία με τους Κυπρίους για τη μεθοδολογία εσόδου αφού η αναλογία συμμετοχής στο κόστος είναι 63% για την Κύπρο και 37% για την Ελλάδα.
Η ΡΑΕΚ από την πλευρά της, μέχρι σήμερα, παραπέμπει στην μεθοδολογία εσόδου που έχει εγκρίνει από πέρσι πριν ακόμη το έργο μεταβιβαστεί στον ΑΔΜΗΕ, κάτι ωστόσο που φαίνεται να δυσχεραίνει την χρηματοδότηση του έργου από τις τράπεζες και δεν ικανοποιεί τον ΑΔΜΗΕ. Και αυτό γιατί η μεθοδολογία αυτή δεν φαίνεται να ξεκαθαρίζει πότε θα αρχίσει να πληρώνεται το έργο, με τον Διαχειριστή να ζητά οι πληρωμές να γίνονται στο στάδιο της κατασκευής, όπως άλλωστε προβλέπει και η εθνική μεθοδολογία εσόδου.
Η παράταση για τη Διώρυγα GAs
Tην 5η κατά σειρά παράταση για 6 μήνες, αποφάσισε επίσης χθες η Ολομέλεια της ΡΑΑΕΥ να δώσει στη Σύμβαση Δέσμευσης Δυναμικότητας που έχει υπογράψει από το 2021 η Διώρυγα Gas της Μότορ Οίλ με το ΔΕΣΦΑ.
Με την παράταση αυτή, δίνει επιπλέον χρόνο στην εταιρεία Gas για να αποφασίσει αν θα λάβει τη σχετική επενδυτική απόφαση.
Όπως επανηλλειμμένα έχει δηλώσει η εταιρεία , η επενδυτική απόφαση για το έργο συνδέεται με την έγκριση χρηματοδότησης αναμένοντας ότι όπως έχουν ήδη δοθεί χρηματοδοτήσεις κοντά στα 270 εκατομμύρια για το FSRU της Αλεξανδρούπολης θα πρέπει να βρεθούν πόροι και για το επενδυτικό σχέδιο της Διώρυγα Gas. Είναι άγνωστο τι θα αποφασίσει η εταιρεία να δεν λάβει τελικά χρηματοδότηση. Ωστόσο, όλα δείχνουν, ότι δεν θα δοθεί άλλη παράταση για την απόφασή της, αφού στις 2 Ιουλίου ξεκινάει το δεσμευτικό market test του ΔΕΣΦΑ, και μέσα στο καλοκαίρι θα πρέπει να ληφθούν τελικές αποφάσεις για το αν θα δεσμεύσει δυναμικότητα στους νέους αγωγούς.
Υπενθυμίζεται ότι η Πρότυπη Σύμβαση Δέσμευσης Μελλοντικής Δυναμικότητας (Advanced Reservation of Capacity Agreement - ARCA) μεταξύ του ΔΕΣΦΑ και της Διώρυγα Gas, υπεγράφη στις 16 Ιουνίου 2021. Αφορά την κατασκευή των απαιτούμενων διασυνδέσεων μεταξύ της πλωτής μονάδας προσωρινής αποθήκευσης και αεριοποίησης (FSRU) που σχεδιάζει να αναπτύξει η θυγατρική εταιρεία του Ομίλου Motor Oil στον κόλπο των Αγ. Θεοδώρων Κορίνθου και του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Φυσικού Αερίου (ΕΣΜΦΑ), ιδιοκτησίας και διαχείρισης του ΔΕΣΦΑ.
www.worldenergynews.gr