Πάνω από το 70% των μεταφορτώσεων υγροποιημένου φυσικού αερίου της Ρωσίας πέρυσι δρομολογήθηκαν μέσω Βελγίου
Το Βέλγιο κάλεσε τις χώρες της ΕΕ να απαγορεύσουν τις μεταφορτώσεις ρωσικού υγροποιημένου φυσικού αερίου στα ευρωπαϊκά λιμάνια, καθώς αυτές έχουν μικρό αντίκτυπο στην ασφάλεια εφοδιασμού της περιοχής, ενώ βοηθούν τη Μόσχα να κερδίζει εκατοντάδες εκατομμύρια σε έσοδα από εξαγωγές.
Μπορούμε να βοηθήσουμε την Ουκρανία, αλλά αν την ίδια στιγμή τροφοδοτούμε τα ταμεία του Πούτιν, δεν έχει νόημα, δήλωσε εκπρόσωπος του βελγικού υπουργείου Ενέργειας στο Montel τη Δευτέρα (29/4).
Η απαγόρευση των μεταφορτώσεων στο επόμενο πακέτο κυρώσεων είναι ο πιο αποτελεσματικός και ο λιγότερο νομικά επικίνδυνος τρόπος, συμπλήρωσε ο υπουργός Ενέργειας του Βελγίου Van der Straeten.
Η δήλωση αυτή ήρθε μετά από κάποια δημοσιεύματα την περασμένη εβδομάδα που έκαναν λόγο για ανεπιβεβαίωτες συνομιλίες της ΕΕ σχετικά με την απαγόρευση του ρωσικού καυσίμου..
Ο κ. Van der Straeten θα έχει συναντήσεις και θα συναντηθεί με τους ενδιαφερόμενους φορείς για να προετοιμάσει την πρότασή του για το Συμβούλιο της ΕΕ.
Κομβικής σημασίας το Βέλγιο
Οι μεταφορτώσεις αναφέρονται στη μεταφορά υγροποιημένου φυσικού αερίου μεταξύ δύο πλοίων, είτε απευθείας είτε μέσω δεξαμενών αποθήκευσης, με το Βέλγιο να αποτελεί βασική τοποθεσία για τέτοιου είδους επιχειρήσεις.
Όμως, με τις περισσότερες μεταφορτώσεις να μεταφέρονται σε χώρες εκτός ΕΕ, η πρακτική αυτή παίζει μικρό ρόλο στην ασφάλεια εφοδιασμού της περιοχής, ενώ ωφελεί οικονομικά τη Ρωσία και τα λιμάνια.
Διευκολύνουμε τους τερματικούς σταθμούς μας στην ΕΕ για να μπορέσει η Ρωσία να εξάγει περισσότερο LNG σε άλλες αγορές, δήλωσε η Ana Maria Jaller-Makarewicz, επικεφαλής ενεργειακή αναλύτρια του Ινστιτούτου Ενεργειακών Οικονομικών και Χρηματοοικονομικής Ανάλυσης (IEEFA).
Είναι σαφές ότι ενώ η ΕΕ δίνει πολλά χρήματα στην Ουκρανία, με τις μεταφορτώσεις χρηματοδοτεί τον πόλεμο της Ρωσίας.
Σύμφωνα με τις υποθέσεις του IEEFA που βασίζονται σε στοιχεία της Kpler, το βελγικό λιμάνι Zeebrugge πραγματοποίησε σχεδόν 2bcm ρωσικού LNG μεταφόρτωσης το πρώτο τρίμηνο, ενώ το Montoir-de-Bretagne της Γαλλίας διακίνησε 0,3bcm.
Ο ρόλος του Zeebrugge
Πάνω από το 70% των μεταφορτώσεων υγροποιημένου φυσικού αερίου της Ρωσίας πέρυσι δρομολογήθηκαν μέσω Zeebrugge, σύμφωνα με τον υπεύθυνο ενεργειακής πολιτικής της ΜΚΟ Bond Beter Leefmilieu, ενώ μικρότερες ποσότητες διακινήθηκαν στο Μοντουάρ ντε Μπρέτα και σε ισπανικά λιμάνια.
Ο βελγικός όμιλος υποδομών Fluxys, ο οποίος διαχειρίζεται τον κόμβο LNG της Zeebrugge - όπου υπάρχει μια δεξαμενή αποθήκευσης αφιερωμένη στις ρωσικές μεταφορτώσεις - κερδίζει περίπου 50 εκατ. ευρώ ετησίως μέσω μιας μακροπρόθεσμης σύμβασης με τη ρωσική Yamal LNG που λήγει το 2039, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της ΜΚΟ.
Η γαλλική TotalEnergies και ο βρετανικός κολοσσός Shell έχουν μακροχρόνιες συμβάσεις για 1 εκατ. τόνους/έτος και 0,9 εκατ. τόνους/έτος, αντίστοιχα, για μεταφόρτωση ρωσικού LNG από τη Yamal μέσω του Montoir-de-Bretagne που λήγουν το 2041.
www.worldenergynews.gr