Κρίσιμο για την πορεία της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης- Αττικής θα είναι το επόμενο διάστημα. Στο τέλος Απριλίου θα πρέπει να καταβληθεί η δεύτερη δόση στην Nexans, όπως προβλέπεται στη σύμβαση κατασκευής του καλωδίου που της έχει ανατεθεί μετά από διαγωνιστική διαδικασία. Ποιος όμως θα καταβάλλει τη δόση, αφού οι Ρυθμιστικές Αρχές Ελλάδας και Κύπρου δεν έχουν μεταβιβάσει μέχρι σήμερα το έργο στον ΑΔΜΗΕ, που έχει αναλάβει από τον περασμένο Οκτώβριο φορέας υλοποίησης και Project Promoter;
Μέχρι το τέλος Απριλίου θα πρέπει αφενός οι Ρυθμιστικές Αρχές Ενέργειας των δύο χωρών να έχουν ολοκληρώσει την μεταβίβαση του έργου και αφετέρου η Κυπριακή Δημοκρατία να πάρει ξεκάθαρη θέση σχετικά με την μετοχική της συμμετοχή στο έργο , για την οποία έχει δεσμευτεί με απόφαση υπουργικού συμβουλίου για ποσό έως και 100 εκατ. ευρώ. Ο ΑΔΜΗΕ έχει διαμηνύσει στην Κυπριακή πλευρά ότι έχει ξοδέψει ήδη 150 εκατ. ευρώ για το έργο και δεν πρόκειται να ξοδέψει περισσότερα εάν δεν ξεκαθαρίσουν τα πράγματα.
Κρίσιμες επαφές
Κρίσιμες θα είναι οι συναντήσεις μεταξύ ελληνικής και κυπριακής πλευράς σήμερα 9/4 στη Λευκωσία στο περιθώριο των συναντήσεων που έχουν προγραμματιστεί για την ηλεκτρική διασύνδεσης Κύπρου- Ισραήλ, που αποτελεί το δεύτερο τμήμα της εμβληματικής διασύνδεσης Ελλάδας- Κύπρου- Ισραήλ. Η διοίκηση του ΑΔΜΗΕ θα βρίσκεται σήμερα στην Κύπρο, όπου θα πραγματοποιήσει συνάντηση με στελέχη του Υπουργείου Ενέργειας και της Ρυθμιστικής Αρχής του Ισραήλ με αντικείμενο την ωρίμανση της διασύνδεσης Κύπρου – Ισραήλ.
Στην συνέχεια θα ακολουθήσει τριμερής διάσκεψη Ελλάδας – Κύπρου - Ισραήλ υπό τον συντονισμό του ΑΔΜΗΕ και με την παρουσία των Διαχειριστών των δύο κρατών. Το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας – Κύπρου – Ισραήλ αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα έργα ηλεκτρικών διασυνδέσεων παγκοσμίως, πρωτοπορώντας στην πόντιση καλωδίων σε βάθος 3.000 μ. και καινοτόμου τεχνολογίας σταθμών μετατροπής (High Voltage Direct Current).
Oι προκλήσεις για την Κύπρο
Η Κυπριακή Δημοκρατία εμμένει στη θέση της για νέα μελέτη κόστους –οφέλους προκειμένου να λάβει τελική επενδυτική απόφαση για τη μετοχική της συμμετοχή στο έργο, ενώ ανεπίσημα θέτει και ζήτημα ανακατανομής του κόστους κοινωνικοποίησης μεταξύ Ελλάδας και Κύπρου. Να αλλάξουν δηλαδή, τα ποσοστά του κόστους του έργου που θα πληρώσουν οι Ελληνες και Κύπριοι καταναλωτές και που με βάση την εγκεκριμένη από το 2017 κατανομή, αναφέρονται σε 37% και 63% αντίστοιχα.
Για τον ΑΔΜΗΕ δεν τίθεται και δεν μπορεί να μπει στο τραπέζι , όπως τονίζουν χαρακτηριστικά αρμόδια στελέχη, ζήτημα μελέτης κόστους –οφέλους στο έργο από τη στιγμή που η βιωσιμότητά του έχει κριθεί από την ΕΕ η οποία ενέκρινε χρηματοδότηση ύψους 657 εκατ. ευρώ. Είναι παραπάνω από εύλογο, το ότι για να προχωρήσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σε τόσο υψηλή χρηματοδότηση ενός διασυνοριακού έργου, έχει προβεί σε λεπτομερείς μελέτες κόστους - οφέλους, οι οποίες έχουν αποδείξει το όφελος για τους καταναλωτές και την οικονομική βιωσιμότητα του έργου.
Η απόφαση της Κυπριακής Δημοκρατίας να συμμετάσχει επενδυτικά στο έργο θα ανοίξει το δρόμο τόσο για τη χρηματοδότησή του από τις Τράπεζες όσο και για την ολοκλήρωση της μετοχικής του σύνθεσης. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι ενδιαφέρον για συμμετοχή στο Great Sea Interconnector έχει εκφράσει το fund από το Αμπου Ντάμπι TAQA και τo ισραηλινό Aluma, όπως και το αναπτυξιακό αμερικανικό κρατικό fund DFC.
Τις εξελίξεις παρακολουθεί στενά και η Κομισιόν και στο πλαίσιο αυτό την περασμένη Παρασκευή πραγματοποιήθηκε τηλεδιάσκεψη μεταξύ του ΑΔΜΗΕ και στελεχών της Γενικής Διεύθυνσης Ενέργειας της ΕΕ.
www.worldenergynews.gr