Σε συμφωνία με τη ΔΕΗ για το συμμάζεμα του ενεργειακού κόστους των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας έχει προχωρήσει το Υπερταμείο, στο χαρτοφυλάκιο του οποίου ανήκει ο ΟΑΣΑ. Η εκτόξευση των λειτουργικών εξόδων κυρίως για τα μέσα σταθερής τροχιάς, που το ρεύμα είναι το «καύσιμό» τους, αλλά και για τις οδικές συγκοινωνίες, σε συνδυασμό με τη στροφή προς πιο πράσινες μετακινήσεις, έχουν οδηγήσει σε σειρά πρωτοβουλιών για την εξοικονόμηση ενέργειας.
Μεγάλο βήμα είναι η ανανέωση του στόλου της ΟΣΥ με 140 ηλεκτρικά λεωφορεία και ακόμη 300 λεωφορεία CNG αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, που θα έχουν φτάσει στην πόλη ως το τέλος του 2025. Τα πρώτα ηλεκτρικά λεωφορεία θα κυκλοφορήσουν εντός του Μαΐου, αφού οριστικοποιηθεί η τελική λύση για τους φορτιστές.
Αύριο, το Ελεγκτικό Συνέδριο θα εξετάσει την αίτηση ανάκλησης της ΟΣΥ έναντι της απορριπτικής του απόφασης για την υπογραφή της σύμβασης εγκατάστασης των 70 φορτιστών, προϋπολογισμού 9,85 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ). Αν και η διοίκηση της εταιρείας δηλώνει αισιόδοξη για το αποτέλεσμα, καθώς έχει καταθέσει διευκρινίσεις τις οποίες κρίνει ως επαρκείς, έχει ήδη εκπονήσει και «plan B», ώστε τα ηλεκτρικά λεωφορεία να μην μείνουν στα αμαξοστάσια.
Αυτό προβλέπει προσωρινή εγκατάσταση 10-12 φορτιστών στα αμαξοστάσια σε Ρέντη, Άγιο Δημήτριο, Πλατεία Αττικής και Ρουφ, συν της Ανθούσας ως εφεδρικό, όπου κατά τη δοκιμαστική φάση και στην πρώτη έξοδο στους δρόμους τα λεωφορεία θα γεμίζουν μπαταρίες μέσα σε τέσσερις ώρες.
Εκτόξευση του κόστους
Σύμφωνα με την οικονομική έκθεση του ΟΑΣΑ για το 2022, ο πόλεμος στην Ουκρανία και η ενεργειακή κρίση που προέκυψε, σε συνδυασμό με την αύξηση του πληθωρισμού οδήγησαν σε αύξηση του ενεργειακού κόστους κι εν γένει των εξόδων, επιβαρύνοντας σημαντικά́ το κόστος των εταιρειών του ομίλου (ΟΣΥ, ΣΤΑΣΥ). Το συνολικό κόστος ηλεκτρικής ενέργειας, φυσικού αερίου και λοιπών πηγών ενέργειας του ομίλου το 2022 ανήλθε σε 64.279.573 ευρώ, υπερδιπλάσιο από το προηγούμενο έτος οπότε ήταν μόλις 30.291.215 ευρώ.
Στο πλαίσιο της προσπάθειας μείωσης του ενεργειακού κόστους, το Υπερταμείο, που είναι η μητρική του ΟΑΣΑ, προχώρησε σε μία συμφωνία με τη ΔΕΗ για μειωμένο τιμολόγιο, το οποίο προβλέπει ένα ποσοστό της τάξεως του -15% με -20%.
Παράλληλα, η ΟΣΥ εξετάζει -αν και ακόμα σε πρώιμο στάδιο- τη στροφή στις ΑΠΕ, μέσω της ανάπτυξης φωτοβολταϊκού σταθμού είτε μέσω διμερούς σύμβασης (PPA) για την προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές. Η εταιρεία κάνει και τα πρώτα της βήματα στον τομέα της υδρογονοκίνησης με τη συμμετοχή της στην πρώτη μικρή κοιλάδα υδρογόνου της χώρας. Με χρηματοδότηση από το πρόγραμμα Horizon, συμμετέχοντας στο πρόγραμμα «Τριήρης» με συντονιστή τη Motor Oil, θα εντάξει στον στόλο της τα πρώτα 3 ή 4 λεωφορεία υδρογόνου μέσω leasing. Στον επόμενο μεγάλο διαγωνισμό για νέα λεωφορεία θα αποκτήσει και τουλάχιστον 50 λεωφορεία υδρογόνου, με ορίζοντα βέβαια το 2027.
Πρωτοβουλίες εξοικονόμησης
Από την πλευρά της, η ΣΤΑΣΥ έβαλε μπρος τον διαγωνισμό, ύψους 5,17 εκατ. ευρώ, για την εγκατάστασης συστήματος ανάκτησης ηλεκτρικής ενέργειας από το φρενάρισμα των συρμών, που ήδη εφαρμόζεται σε Αγγλία, Γερμανία, Ιταλία. Στόχος είναι να εξοικονομήσει 12-14% της καταναλισκόμενης ενέργειας από τη Γραμμή 1 «Πειραιάς – Κηφισιά» κι εν συνεχεία να εφαρμόσει το πρωτοπόρο σύστημα και στις άλλες δύο γραμμές του δικτύου. Η ενέργεια που μπορεί να ανακτηθεί από την ηλεκτροπέδηση είναι της τάξης των 4.500 MWh ετησίως, ενώ εταιρείες του εξωτερικού ανεβάζουν την εξοικονόμηση και στο 20%.
Η ενέργεια που δεν θα καταναλώνεται από τους γειτονικούς επιταχυνόμενους συρμούς της Γραμμής 1 θα επιστρέφει στο δίκτυο του ΔΕΔΔΗΕ, συμψηφιζόμενη με την καταναλισκόμενη ενέργεια του υποσταθμού, αντί να καταναλώνεται στις αντιστάσεις πέδησης των συρμών ως θερμική ενέργεια. Υλοποιούνται ακόμα παρεμβάσεις αντικατάστασης των παλαιών φωτιστικών και λαμπτήρων φθορίου με τεχνολογίας Led, που αναμένεται να ολοκληρωθεί ως το καλοκαίρι. Ο προϋπολογισμός της δράσης ανέρχεται σε 300-400 χιλιάδες ευρώ.
Η εταιρεία στρέφεται και στην παραγωγή ενέργειας και το net metering, ώστε να εξορθολογίσει το ενεργειακό της κόστος. Ήδη δρομολογεί την τοποθέτηση φωτοβολταϊκών στη στέγη του ιδιόκτητου αμαξοστασίου του τραμ στο Ελληνικό. Το έργο, προϋπολογισμού 900 χιλιάδων ευρώ, θα χρηματοδοτηθεί με τη στήριξη του Πράσινου Ταμείου του οποίου η συμβολή θα ανέλθει σε περίπου 30%. Αυτό το έργο αναμένεται να αποφέρει εξοικονόμηση ενέργειας της τάξεως του 70%, άρα και αντίστοιχη μείωση δαπανών. Παράλληλα, προετοιμάζονται μελέτες για το υπόλοιπο δίκτυο και τις εγκαταστάσεις της ΣΤΑΣΥ.
www.worldenergynews.gr