Το Ελεγκτικό Συνέδριο με πράξη του Στ΄ Κλιμακίου βάζει «μπλόκο» στη σύμβαση μεταξύ των ΟΣΥ αλλά και της εταιρείας ΕΥΔΡΟΜΟΣ ΑΤΕ
Στην Αθήνα βρίσκονται από τη Δευτέρα (4/3) τα 140 ηλεκτρικά λεωφορεία της κινεζικής Yutong Bus, σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση του ΟΣΥ, ωστόσο όπως μαθαίνουμε δεν έχουν αρχίσει ακόμα οι εργασίες για την προμήθεια των υλικών και την εγκατάσταση του εξοπλισμού φόρτισης στα τέσσερα αμαξοστάσια που θα τα φιλοξενήσουν.
Με βάση δημοσίευμα της «Καθημερινής», κατά τον προσυμβατικό έλεγχο, το Ελεγκτικό Συνέδριο με πράξη του Στ΄ Κλιμακίου βάζει «μπλόκο» στη σύμβαση μεταξύ των ΟΣΥ αλλά και της εταιρείας ΕΥΔΡΟΜΟΣ ΑΤΕ που κηρύχθηκε, μέσα στον Ιανουάριο, ανάδοχος στον ηλεκτρονικό διεθνή ανοικτό διαγωνισμό των ΟΣΥ για «την προμήθεια και εγκατάσταση δικτύου αγωγών για τη φόρτιση των 140 νέων ηλεκτρικών οχημάτων στα αμαξοστάσια Αγ. Ι. Ρέντη, Αγ. Δημητρίου, Ρουφ και Αττικής».
Με το έργο αυτό τα 140 ηλεκτρικά πράσινα λεωφορεία θα μπορούν να μπουν στην «πρίζα», ενώ η δαπάνη για την υλοποίησή του ορίστηκε στα 7,9 εκατ. ευρώ (πλέον ΦΠΑ).
Σημειώνεται πως στη σύμβαση με την Yutong Bus για την παραλαβή των 250 ηλεκτρικών λεωφορείων (140 Αθήνα, 110 Θεσσαλονίκη) προβλέπεται η προμήθεια ανεξάρτητων σταθερών φορτιστών αργής φόρτισης που θα τοποθετηθούν στα αμαξοστάσια της Αττικής και της Θεσσαλονίκης καθώς και επτά κινητών μονάδων σε περίπτωση ανάγκης επιτόπιου φόρτισης. Πάντως σε πρώτη φάση, θα γίνουν δοκιμές σε 38 από τα 140 λεωφορεία, ενώ πηγές κοντά στις διαδικασίες λένε πως μέχρι να ολοκληρωθεί το έργο, στα δύο αμαξοστάσια των ΟΣΥ όπου είναι εγκατεστημένα τα ηλεκτροκίνητα τρόλεϊ (Ρουφ, Αττική) υπάρχει ισχύς με υποσταθμούς. Εκεί, υποστηρίζουν, μπορεί να τοποθετηθεί προσωρινά ένας αριθμός φορτιστών για να φορτίζουν τα ηλεκτρικά λεωφορεία.
Ωστόσο η υλοποίηση του έργου της εγκατάστασης του εξοπλισμού στα τέσσερα αμαξοστάσια των ΟΣΥ μάλλον θα καθυστερήσει, αφού το κλιμάκιο του Ελεγκτικού Συνεδρίου κατέληξε πως η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης «κωλύεται», εντοπίζοντας μάλιστα «ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες στην ελεγχθείσα διαγωνιστική διαδικασία». Υπάρχουν δηλαδή προβληματικά σημεία στους όρους του διαγωνισμού των ΟΣΥ. Κατά πληροφορίες, οι ΟΣΥ θα καταθέσουν αίτηση ανάκλησης της απόφασης αυτής.
Ο διαγωνισμός
Σύμφωνα με τη διακήρυξη του διαγωνισμού, όσον αφορά την τεχνική και επαγγελματική ικανότητα των υποψηφίων, οι οικονομικοί φορείς που διεκδικούν το έργο θα πρέπει να αποδείξουν ότι κατά τη διάρκεια των τριών τελευταίων ετών (2021, 2022, 2023) πρέπει να έχουν εκτελέσει έως δύο δημόσιες συμβάσεις προμηθειών και εγκατάστασης παρόμοιου αντικειμένου με αυτό της σύμβασης, οι οποίες «είτε αθροιστικά είτε μεμονωμένα θα πρέπει να καλύπτουν το 100% της εκτιμώμενης αξίας της σύμβασης και κατ’ ελάχιστον η μία εκ των δύο να καλύπτει το ποσό των 3.500.000,00 ευρώ».
Ωστόσο, σύμφωνα με το σκεπτικό του κλιμακίου, αυτό «περιορίζει» την απαιτούμενη επαγγελματική εμπειρία αποκλειστικά στην εκτέλεση «δύο και όχι περισσότερων συμβάσεων», με αποτέλεσμα να μη διασφαλίζεται ικανοποιητικό επίπεδο ανταγωνισμού. Ο αριθμός των συμβάσεων, σύμφωνα με το ίδιο σκεπτικό, επελέγη «αυθαίρετα» και «εξ αντικειμένου περιόρισε τη συμμετοχή των εν δυνάμει προσφερόντων οικονομικών φορέων».
Σε ό,τι αφορά την προμήθεια ηλεκτρομηχανολογικών υλικών για τα αμαξοστάσια των ΟΣΥ, το κλιμάκιο του Ελεγκτικού Συνεδρίου κρίνει πως για ορισμένα είδη – υλικά (π.χ. υποσταθμός τύπου compact) δεν υφίσταται τεκμηρίωση του προϋπολογισμού (τιμή μονάδας) της ελεγχόμενης προμήθειας. Εχει εντοπίσει πως για ορισμένα είδη δεν συμπεριλαμβάνονται στοιχεία διενέργειας έρευνας αγοράς, κατά το διάστημα που προηγήθηκε της δημοσίευσης της διακήρυξης. Παράλληλα, σε ορισμένες περιπτώσεις εντοπίζονται «αναιτιολόγητες αποκλίσεις μεταξύ των στοιχείων της έρευνας αγοράς και των τιμών δημοπράτησης» (π.χ. τρίγωνο γείωσης).
www.worldenergynews.gr
Με βάση δημοσίευμα της «Καθημερινής», κατά τον προσυμβατικό έλεγχο, το Ελεγκτικό Συνέδριο με πράξη του Στ΄ Κλιμακίου βάζει «μπλόκο» στη σύμβαση μεταξύ των ΟΣΥ αλλά και της εταιρείας ΕΥΔΡΟΜΟΣ ΑΤΕ που κηρύχθηκε, μέσα στον Ιανουάριο, ανάδοχος στον ηλεκτρονικό διεθνή ανοικτό διαγωνισμό των ΟΣΥ για «την προμήθεια και εγκατάσταση δικτύου αγωγών για τη φόρτιση των 140 νέων ηλεκτρικών οχημάτων στα αμαξοστάσια Αγ. Ι. Ρέντη, Αγ. Δημητρίου, Ρουφ και Αττικής».
Με το έργο αυτό τα 140 ηλεκτρικά πράσινα λεωφορεία θα μπορούν να μπουν στην «πρίζα», ενώ η δαπάνη για την υλοποίησή του ορίστηκε στα 7,9 εκατ. ευρώ (πλέον ΦΠΑ).
Σημειώνεται πως στη σύμβαση με την Yutong Bus για την παραλαβή των 250 ηλεκτρικών λεωφορείων (140 Αθήνα, 110 Θεσσαλονίκη) προβλέπεται η προμήθεια ανεξάρτητων σταθερών φορτιστών αργής φόρτισης που θα τοποθετηθούν στα αμαξοστάσια της Αττικής και της Θεσσαλονίκης καθώς και επτά κινητών μονάδων σε περίπτωση ανάγκης επιτόπιου φόρτισης. Πάντως σε πρώτη φάση, θα γίνουν δοκιμές σε 38 από τα 140 λεωφορεία, ενώ πηγές κοντά στις διαδικασίες λένε πως μέχρι να ολοκληρωθεί το έργο, στα δύο αμαξοστάσια των ΟΣΥ όπου είναι εγκατεστημένα τα ηλεκτροκίνητα τρόλεϊ (Ρουφ, Αττική) υπάρχει ισχύς με υποσταθμούς. Εκεί, υποστηρίζουν, μπορεί να τοποθετηθεί προσωρινά ένας αριθμός φορτιστών για να φορτίζουν τα ηλεκτρικά λεωφορεία.
Ωστόσο η υλοποίηση του έργου της εγκατάστασης του εξοπλισμού στα τέσσερα αμαξοστάσια των ΟΣΥ μάλλον θα καθυστερήσει, αφού το κλιμάκιο του Ελεγκτικού Συνεδρίου κατέληξε πως η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης «κωλύεται», εντοπίζοντας μάλιστα «ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες στην ελεγχθείσα διαγωνιστική διαδικασία». Υπάρχουν δηλαδή προβληματικά σημεία στους όρους του διαγωνισμού των ΟΣΥ. Κατά πληροφορίες, οι ΟΣΥ θα καταθέσουν αίτηση ανάκλησης της απόφασης αυτής.
Ο διαγωνισμός
Σύμφωνα με τη διακήρυξη του διαγωνισμού, όσον αφορά την τεχνική και επαγγελματική ικανότητα των υποψηφίων, οι οικονομικοί φορείς που διεκδικούν το έργο θα πρέπει να αποδείξουν ότι κατά τη διάρκεια των τριών τελευταίων ετών (2021, 2022, 2023) πρέπει να έχουν εκτελέσει έως δύο δημόσιες συμβάσεις προμηθειών και εγκατάστασης παρόμοιου αντικειμένου με αυτό της σύμβασης, οι οποίες «είτε αθροιστικά είτε μεμονωμένα θα πρέπει να καλύπτουν το 100% της εκτιμώμενης αξίας της σύμβασης και κατ’ ελάχιστον η μία εκ των δύο να καλύπτει το ποσό των 3.500.000,00 ευρώ».
Ωστόσο, σύμφωνα με το σκεπτικό του κλιμακίου, αυτό «περιορίζει» την απαιτούμενη επαγγελματική εμπειρία αποκλειστικά στην εκτέλεση «δύο και όχι περισσότερων συμβάσεων», με αποτέλεσμα να μη διασφαλίζεται ικανοποιητικό επίπεδο ανταγωνισμού. Ο αριθμός των συμβάσεων, σύμφωνα με το ίδιο σκεπτικό, επελέγη «αυθαίρετα» και «εξ αντικειμένου περιόρισε τη συμμετοχή των εν δυνάμει προσφερόντων οικονομικών φορέων».
Σε ό,τι αφορά την προμήθεια ηλεκτρομηχανολογικών υλικών για τα αμαξοστάσια των ΟΣΥ, το κλιμάκιο του Ελεγκτικού Συνεδρίου κρίνει πως για ορισμένα είδη – υλικά (π.χ. υποσταθμός τύπου compact) δεν υφίσταται τεκμηρίωση του προϋπολογισμού (τιμή μονάδας) της ελεγχόμενης προμήθειας. Εχει εντοπίσει πως για ορισμένα είδη δεν συμπεριλαμβάνονται στοιχεία διενέργειας έρευνας αγοράς, κατά το διάστημα που προηγήθηκε της δημοσίευσης της διακήρυξης. Παράλληλα, σε ορισμένες περιπτώσεις εντοπίζονται «αναιτιολόγητες αποκλίσεις μεταξύ των στοιχείων της έρευνας αγοράς και των τιμών δημοπράτησης» (π.χ. τρίγωνο γείωσης).
www.worldenergynews.gr