Οι εξαγωγές ντίζελ μειώθηκαν κατά μέσο όρο στα 248.000 βαρέλια/ημέρα τον Οκτώβριο, το χαμηλότερο επίπεδο από τον Νοέμβριο του 2022 και από 307.000 b/d τον Σεπτέμβριο, σύμφωνα με στοιχεία της S&P Global Commodities.
Οι αποστολές των ΗΠΑ στην Ευρώπη ανήλθαν σε 115.000 βαρέλια/ημέρα τον Οκτώβριο και ήδη συνολικά 236.000 βαρέλια/ημέρα τον Νοέμβριο σε σύγκριση με 262.000 βαρέλια/ημέρα από τη Μέση Ανατολή. Το διυλιστήριο SATORP της Σαουδικής Αραβίας ήταν επίσης υπό συντήρηση για όλο τον Οκτώβριο, ενώ το διυλιστήριο Al-Zour του Κουβέιτ αντιμετώπισε πολλά απρογραμμάτιστα περιστατικά, μειώνοντας τις προμήθειες ντίζελ μαζί με μαζούτ.
Οι αιτίες της ύφεσης του ντίζελ
«Το Al-Zour είναι πιθανώς ο κύριος λόγος» για την ύφεση του ντίζελ στη Μέση Ανατολή προς την Ευρώπη, δήλωσε η Eleanor Budds, διευθύντρια έρευνας και ανάλυσης στο S&P Global Commodity Insights.
Η συντήρηση διυλιστηρίων στη Μέση Ανατολή και την Ινδία έχει επίσης μειώσει τις προμήθειες στην περιοχή, πρόσθεσε. Με την επανεκκίνηση του Al-Zour και το διυλιστήριο Duqm στο Ομάν να αυξάνεται και άλλα διυλιστήρια να επιστρέφουν μετά τη συντήρηση, αναμένεται να «υπάρξει κάποια βελτίωση στο τέλος του τρέχοντος έτους και τον Ιανουάριο», συμπλήρωσε.
Ωστόσο, μια άλλη πηγή σημείωσε ότι η Ευρώπη συνήθως προσπαθεί να εξαντλήσει τα αποθέματα για τη διαχείριση των αποθεμάτων στο τέλος του έτους. «Ο Δεκέμβριος και ο Ιανουάριος είναι σημαντικοί μήνες στην Ευρώπη, λόγω της έλλειψης αποθεμάτων για τήρηση βιβλίων», είπε η πηγή. Οι εταιρείες προτιμούν να αποθεματοποιούν δεξαμενές επειδή το αχρησιμοποίητο απόθεμα θα αντικατοπτρίζεται στους ισολογισμούς τους. Επίσης, οι έμποροι αναλαμβάνουν λιγότερο ρίσκο και έκθεση στο τέλος του έτους λόγω της περιόδου των χειμερινών διακοπών, πρόσθεσε η πηγή.
Τι έχουν καταγράψει τα λιμενικά στοιχεία
Οι αποστολές ντίζελ από το Al-Zour ήταν μηδενικές τον Οκτώβριο και δεν έχουν καταγραφεί φορτία για τον Νοέμβριο, σύμφωνα με τα ναυτιλιακά στοιχεία. Η παραγωγή μειώθηκε σε 325.000 b/d στα τέλη Οκτωβρίου από 392.000 b/d στις αρχές του μήνα και 410.000 b/d στα τέλη Αυγούστου. Το διυλιστήριο «σχεδόν σταμάτησε» μετά από μια δυσλειτουργία μιας βαλβίδας παροχής αερίου καυσίμου στο εργοστάσιο.
Το διυλιστήριο SATORP της Σαουδικής Αραβίας, με δυναμικότητα 460.000 b/d, βρισκόταν υπό συντήρηση από τα τέλη Σεπτεμβρίου έως τα μέσα Νοεμβρίου, ανέφερε μια πηγή.
Η συντήρηση ορισμένων εργασιών στο διυλιστήριο Jamnagar της Ινδίας, που ανήκει στην Reliance Industries, ξεκίνησε το δεύτερο δεκαπενθήμερο του Σεπτεμβρίου και αναμένεται να διαρκέσει μέχρι τα μέσα Νοεμβρίου, ανέφεραν πηγές της αγοράς. Η Reliance διαχειρίζεται το μεγαλύτερο συγκρότημα διυλιστηρίων στον κόσμο στο Jamnagar. στη δυτική ακτή της Ινδίας. Η παραγωγική ικανότητα στο Jamnagar ανέρχεται σε 35,2 εκατομμύρια τόνους/έτος, ή 704.000 b/d.
Η δυναμική της Μέσης Ανατολής
Αξίζει να σημειωθεί ότι η Μέση Ανατολή θεωρείται βασική εναλλακτική πηγή διυλισμένων προϊόντων μετά την απαγόρευση της ΕΕ των εισαγωγών ρωσικών προϊόντων πετρελαίου στις 5 Φεβρουαρίου, μετά την εισβολή της στην Ουκρανία. Πριν από τον πόλεμο, η Ευρώπη ήταν σημαντικός αγοραστής ρωσικού ντίζελ, εισάγοντας περίπου 780.000 b/d τον Φεβρουάριο του 2022. Τον Οκτώβριο του 2023 μόλις 80.000 b/d ρωσικού ντίζελ εμφανίστηκαν στα ευρωπαϊκά ύδατα, σύμφωνα με στοιχεία του CAS. Για να καλύψει το κενό, η Ευρώπη έχει στραφεί σε εναλλακτικές πηγές όπως η Μέση Ανατολή και η Ακτή του Κόλπου των ΗΠΑ.
Μεταξύ άλλων ροών εμπορίου προϊόντων από τη Μέση Ανατολή προς την Ευρώπη, οι αποστολές βενζίνης και νάφθας αυξήθηκαν τον Οκτώβριο από τον Σεπτέμβριο, ενώ οι εξαγωγές καυσίμων αεροσκαφών ήταν οι χαμηλότερες από τον Μάιο, σύμφωνα με στοιχεία της CAS.
www.worldenergynews.gr