«Χωρίς χρονοδιαγράμματα ή ποσοτικοποίηση των ειδικών πολιτικών και μέτρων» αξιολογεί η Κομισιόν το ελληνικό ΕΣΕΚ, κάνοντας σχετικές παρατηρήσεις που αφορούν την ενεργειακή πολιτική της Ελλάδας. Σημειώνεται ότι για Επενδύσεις και πηγές χρηματοδότησης, δεν έγινε καμία σύσταση από πλευράς Κομισιόν.
Η Ελλάδα πρέπει να προχωρήσει γρήγορα στην εφαρμογή του τελικού της ενοποιημένου εθνικού σχεδίου για την ενέργεια και το κλίμα, όπως αυτό κοινοποιήθηκε στην Επιτροπή στις 23 Δεκεμβρίου 2019. Με την παρούσα ενότητα παρέχεται στην Ελλάδα καθοδήγηση σχετικά με τη φάση εφαρμογής.
Η Ελλάδα εκτιμά ότι απαιτούνται πρόσθετες επενδύσεις ύψους 43,8 δισ. EUR από τώρα έως το 2030 για την εφαρμογή του εθνικού σχεδίου για την ενέργεια και το κλίμα. Τα αριθμητικά στοιχεία αναφορικά με τις επενδύσεις παρέχονται ανά τομέα πολιτικής, αλλά δεν προσδιορίζεται η κατανομή μεταξύ της δημόσιας και της ιδιωτικής χρηματοδότησης.
Στο τελικό σχέδιο περιλαμβάνονται περαιτέρω εκτιμήσεις του δημοσιονομικού αντικτύπου ορισμένων εκ των προβλεπόμενων πολιτικών και μέτρων, ιδίως εκείνων που αφορούν την ενεργειακή απόδοση και τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και, σε μικρότερο βαθμό, εκείνων που σχετίζονται με την έρευνα και την καινοτομία. Μια διεξοδικότερη αξιολόγηση και εκτίμηση των επενδυτικών αναγκών σε αυτές τις διαστάσεις θα στηρίξει την ταχεία εφαρμογή του σχεδίου. Επίσης, η ύπαρξη λεπτομερέστερων στοιχείων σχετικά με το χάσμα μεταξύ των επενδυτικών αναγκών και των διαθέσιμων πόρων χρηματοδότησης θα βοηθήσει επίσης να διευκρινιστεί το πλαίσιο εφαρμογής του σχεδίου.
Συστάσεις - Αξιολόγηση Κομισιόν
To σχέδιο της Κομισιόν, αξιολογώντας το ελληνικό ΕΣΕΚ για την απανθρακοποίηση – ΑΠΕ, επισημαίνει ότι η εθνική συνεισφορά στον στόχο της ΕΕ για το 2030 για ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές σε ποσοστό τουλάχιστον 32 % (ως μερίδιο επί της ακαθάριστης τελικής κατανάλωσης ενέργειας) αυξήθηκε από 31 % στο προσχέδιο σε τουλάχιστον 35 % στο τελικό σχέδιο. Στο σχέδιο προβλέπεται πορεία με ενδιάμεσα μερίδια 23,4 % το 2022 (που αντιπροσωπεύει το 31,8 % της προόδου που απαιτείται μεταξύ του 2020 και του 2030), 27,1 % το 2025 (53,6 % της προόδου), και 29,6 % το 2027 (68,5 % της προόδου). Όλα αυτά τα σημεία αναφοράς υπερβαίνουν τα επίπεδα που απαιτούνται βάσει του άρθρου 4 του κανονισμού για τη διακυβέρνηση.
Όσον αφορά τα τομεακά μερίδια, η Ελλάδα προβλέπει συνεισφορές για το 2030 που θα ανέρχονται σε τουλάχιστον 61 % όσον αφορά την ηλεκτρική ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές (έναντι 29,2 % βάσει της πρόβλεψης για το 2020), 42,5 % στον τομέα της θέρμανσης και της ψύξης (έναντι 30,6 % βάσει της πρόβλεψης για το 2020) και 19 % στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας στον τομέα των μεταφορών, συμπεριλαμβανομένων των ολλαπλασιαστών για τη συνεισφορά των προηγμένων βιοκαυσίμων και της ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ (έναντι 6,6 % βάσει της πρόβλεψης για το 2020). Σε όλους τους τομείς (ηλεκτρική ενέργεια, θέρμανση και ψύξη) δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στην προώθηση του ρόλου των τοπικών κοινοτήτων ενέργειας.
Οι τεχνολογίες με την υψηλότερη συνεισφορά στον τομέα της ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές είναι η αιολική ενέργεια και τα ηλιακά φωτοβολταϊκά. Η παραγωγή υδροηλεκτρικής ενέργειας αυξάνεται ελαφρώς σε απόλυτες τιμές, αλλά το μερίδιό της μειώνεται σε 17 % το 2030 (από 31 % το 2020). Η χρήση βιομάζας στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας αυξάνεται και ανέρχεται στο 4 % της συνολικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές (από 2,3 % το 2020). Η ηλεκτροπαραγωγή με γεωθερμία και ηλιακή θερμική ενέργεια παραμένει οριακή, στο 1,6 % και στο 0,8 % αντίστοιχα της συνολικής ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές.
Στη σύσταση ως προς τη παροχή λεπτομερειών και ποσοτικοποιημένων πολιτικών και μέτρων που συμμορφώνονται με τις υποχρεώσεις που καθορίζονται στην οδηγία (ΕΕ) 2018/2001, η Κομισιόν αναφέρει ότι στο ελληνικό τελικό σχέδιο παρέχεται αναλυτικός κατάλογος των πολιτικών και των μέτρων (27 συνολικά). Αυτά κατανέμονται σε κανονιστικά, οικονομικά, δημοσιονομικά και τεχνικά μέτρα και ευθυγραμμίζονται ανά τομέα (ηλεκτρική ενέργεια, θέρμανση και ψύξη και μεταφορές) και καλύπτουν σε ορισμένες περιπτώσεις περισσότερους από έναν τομείς.
Επί του παρόντος, ειδικές πολιτικές και μέτρα περιφερειακής συνεργασίας εφαρμόζονται μόνο για έργα ΑΠΕ και συνδυασμένης παραγωγής θερμότητας και ηλεκτρικής ενέργειας. Δεν αναφέρονται συγκεκριμένες δράσεις ή χρονοδιαγράμματα. Όσον αφορά τα μέτρα για τη χρηματοδοτική στήριξη, αναφέρονται χωρίς να παρέχονται αναλυτικά στοιχεία σχετικά με τον τομέα, το μέγεθος ή το εργαλείο με το οποίο αυτά θα εισαχθούν.
Συνολικά, με το ΕΣΕΚ δεν παρέχονται χρονοδιαγράμματα ή ποσοτικοποίηση των ειδικών πολιτικών και μέτρων, με αποτέλεσμα να είναι δύσκολο να αξιολογηθεί κατά πόσον τα προβλεπόμενα μέτρα θα ανταποκριθούν στις απαιτήσεις της αναδιατυπωμένης οδηγίας για την ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές.
Ως προς την εναρμόνιση των προτεινόμενων στόχων στο προσχέδιο για το μερίδιο της ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές στον τομέα της θέρμανσης και της ψύξης με τον ενδεικτικό στόχο που περιλαμβάνεται στο άρθρο 23 της οδηγίας (ΕΕ) 2018/2001 και στον τομέα των μεταφορών σύμφωνα με το άρθρο 25 της οδηγίας (ΕΕ) 2018/2001, «στον τομέα της θέρμανσης και της ψύξης, οι τεχνολογίες με την υψηλότερη συνεισφορά είναι η ηλιακή και η γεωθερμική ενέργεια, η θερμότητα περιβάλλοντος και η βιοενέργεια. Η Ελλάδα σκοπεύει να αυξήσει την ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές που χρησιμοποιείται για θέρμανση και ψύξη σημειώνοντας μέση ετήσια αύξηση σχεδόν της τάξης του 1,2 % μέσω σημαντικής αύξησης των αντλιών θερμότητας που χρησιμοποιούνται στον τριτογενή και τον οικιστικό τομέα, της βιομάζας, των ηλιακών θερμοσυσσωρευτών στον οικιστικό τομέα, καθώς και της χρήσης ΑΠΕ στον τομέα της τηλεθέρμανσης.
Η Ελλάδα θεωρεί αναγκαία την κατασκευή νέων υποδομών που θα προορίζονται αποκλειστικά για τηλεθέρμανση (όχι για ψύξη) διότι στοχεύει στην κατασκευή νέων συστημάτων τηλεθέρμανσης που θα μπορούν να παρέχουν 30 -40 MWth και θα τροφοδοτούνται μέσω υπολειμματικής στερεής βιομάζας και γεωθερμικής ενέργειας.
Στον τομέα των μεταφορών, οι τεχνολογίες με την υψηλότερη συνεισφορά είναι τα βιοκαύσιμα και η ηλεκτρική ενέργεια. Η συνεισφορά των βιοκαυσίμων, η οποία σχετίζεται με τη χρήση προηγμένων βιοκαυσίμων, αυξάνεται κατά 5 % από το 2020 έως το 2030, συμπεριλαμβανομένων των πολλαπλασιαστών. Η συνεισφορά της ηλεκτρικής ενέργειας η οποία συνδέεται με πολλαπλασιαστές για τις οδικές και τις σιδηροδρομικές μεταφορές, αυξάνεται κατά 7 % κατά την ίδια περίοδο.
Στις συστάσεις της Κομισιόν περί φιλόδοξων στόχων αναφορικά με τη μείωση της κατανάλωσης τελικής και πρωτογενούς ενέργειας, «η νέα συνεισφορά σηματοδοτεί μείωση, δηλαδή σημαντική βελτίωση σε σύγκριση με τη συνεισφορά που είχε καθοριστεί στο προσχέδιο, αλλά εξακολουθεί να χαρακτηρίζεται «μέτρια» και «χαμηλή» αντίστοιχα. Τα στοιχεία που παρέχονται σχετικά με την ανακαίνιση του κτιριακού δυναμικού είναι επικαιροποιημένα».
Ως προς την αποσαφήνιση του χρονοδιαγράμματος έγκρισης και εφαρμογής των πολιτικών που προβλέπεται να εφαρμοστούν από το 2020, ιδίως για τα νέα μέσα, «η Ελλάδα υπέβαλε περισσότερες πληροφορίες από όσες περιλαμβάνονταν στο προσχέδιο και κατάρτισε αναλυτικό πίνακα με ποσοτικά και ποιοτικά στοιχεία σχετικά με τις προγραμματισμένες πολιτικές και μέτρα για την ενεργειακή απόδοση. Μεταξύ των αναφερόμενων μέτρων ενεργειακής απόδοσης με ποσοτικοποιημένο αντίκτυπο περιλαμβάνονται 15 νέα μέτρα. Aυτό σημαίνει ότι για την περίοδο 2021-2030 προβλέπονται νέα μέτρα αλλά δεν έχουν ακόμα υλοποιηθεί. Ο κατάλογος των μέτρων που προβλέπονται στο άρθρο 7 έχει παρασχεθεί ορθώς (με ποσοτικοποιημένο αντίκτυπο όσον αφορά την εξοικονόμηση). Αναφέρονται ορισμένα μέτρα σχετικά με τις συνέργειες μεταξύ της πτυχής της ενεργειακής απόδοσης και των άλλων πτυχών (π.χ. καθεστώτα παροχής βασικών κινήτρων για τους φορείς εκμετάλλευσης δικτύων). Ο στόχος του 10 % για τα ηλεκτρικά επιβατικά οχήματα που περιλαμβανόταν στο προσχέδιο του ΕΣΕΚ αυξήθηκε σε 30 % στο τελικό ΕΣΕΚ.
Για ορισμένα μέτρα, εξακολουθεί να μην υπάρχει σαφές χρονοδιάγραμμα αναφορικά με την εφαρμογή τους. Ο προβλεπόμενος προϋπολογισμός έχει ποσοτικοποιηθεί για τα περισσότερα μέτρα (ή ομάδες μέτρων). Δεν είναι σαφές ποιες πηγές χρηματοδότησης αντιστοιχούν συγκεκριμένα σε κάθε μέτρο. Στο ΕΣΕΚ παρέχονται πρόσθετες πληροφορίες σχετικά με την ανακαίνιση του κτιριακού δυναμικού, αλλά περαιτέρω λεπτομέρειες θα καθοριστούν στη μακροπρόθεσμη στρατηγική ανακαίνισης, η οποία δεν έχει υποβληθεί ακόμα»
Ενεργειακή ασφάλεια
Σύμφωνα με τη σύσταση της Κομισιόν για την εξειδίκευση μέτρων της υποστήριξης των στόχων ενεργειακής ασφάλειας όσον αφορά τη διαφοροποίηση και τη μείωση της ενεργειακής εξάρτησης, συμπεριλαμβανομένων μέτρων για την εξασφάλιση ευελιξίας, ιδίως όσον αφορά το φυσικό αέριο, «περιλαμβάνονται μέτρα για τη διαφοροποίηση των πηγών από τρίτες χώρες και την αύξηση της εγχώριας παραγωγής ενέργειας (π.χ.υδρογονάνθρακες, ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, αποθήκευση ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές). Περιλαμβάνονται η διασύνδεση των νησιών και έργα υποδομής.
Πίνακες που αφορούν τα εν εξελίξει και τα μελλοντικά έργα στους τομείς της ηλεκτρικής ενέργειας και του φυσικού αερίου/ΥΦΑ παρουσιάζονται στο τελικό σχέδιο και παρέχεται γενική ανάλυση του αντικτύπου του παροπλισμού των λιγνιτικών μονάδων που σχετίζεται με ζητήματα ενεργειακής ασφάλειας. Ορισμένα μέτρα ανακοινώνονται ως μηχανισμοί αμοιβής της δυναμικότητας, αλλά στο σχέδιο δεν περιλαμβάνονται αναλυτικά στοιχεία. Στο σχέδιο περιγράφεται εν γένει η περιφερειακή συνεργασία και δεν περιλαμβάνονται πολλές νέες πληροφορίες σχετικά με συγκεκριμένες δράσεις για την εντατικοποίηση της συνεργασίας με σκοπό την εφαρμογή του σχεδίου.
Εσωτερική αγορά ενέργειας
Επιπλέον, συνέστησε στην Ελλάδα να συμπεριλάβει μελλοντοστρεφείς στόχους και επιδιώξεις σχετικά με την ενοποίηση της αγοράς, ιδίως μέτρα για την αύξηση του ανταγωνισμού στις αγορές λιανικής και χονδρικής, σύμφωνα με τη δέσμευση που έχει αναλάβει στο πλαίσιο του προγράμματος του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ΕΜΣ) για μείωση, έως το 2020, των μεριδίων λιανικής και χονδρικής αγοράς του κατεστημένου φορέα κάτω του 50 %.
«Στο πλαίσιο των παλαιότερων δεσμεύσεων της Ελλάδας έναντι του προγράμματος του ΕΜΣ, αναφέρεται η ανάπτυξη μηχανισμού δεικτών παρακολούθησης της αγοράς με σκοπό την αξιολόγηση του επιπέδου συγκέντρωσης της αγοράς και τον εντοπισμό πρακτικών στρέβλωσης του ανταγωνισμού. Η ψηφιοποίηση των δικτύων και η δημιουργία κανονιστικού περιβάλλοντος για νέους φορείς, η ενεργός συμμετοχή των καταναλωτών και η παροχή ευφυών ενεργειακών υπηρεσιών αποτελούν σημαντικά στοιχεία του σχεδίου. Για παράδειγμα, δημιουργείται πλαίσιο για τους φορείς συγκέντρωσης και ήδη κατά τη διάρκεια του τρέχοντος έτους θα καταρτιστεί πλαίσιο αποθήκευσης με απλουστευμένες διαδικασίες αδειοδότησης. Στο σχέδιο ορίζεται στόχος 30 % αναφορικά με το μερίδιο των ηλεκτρικών επιβατικών οχημάτων μεταξύ των νέων ταξινομήσεων έως το 2030.
Για τους στόχους αυτούς αναπτύσσονται επί του παρόντος περισσότεροI απ;O 32 δείκτες, συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα και δράσεις που, ως εκ τούτου, δεν περιλαμβάνονται στο σχέδιο. Συνεπώς, τα μέτρα δεν μπορούν να αξιολογηθούν επαρκώς σε σχέση με την επίτευξη των στόχων. Στο τελικό ΕΣΕΚ περιλαμβάνονται σαφή χρονοδιαγράμματα όσον αφορά την εφαρμογή νέου σχεδιασμού της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας και τη σύζευξη της αγοράς επόμενης ημέρας και της ενδοημερήσιας αγοράς με τις γειτονικές χώρες και με τα ενιαία έργα σύζευξης για ολόκληρη την ΕΕ.
Έρευνα, καινοτομία και ανταγωνιστικότητα
Σύσταση
Να ποσοτικοποιήσει περαιτέρω τους εθνικούς στόχους και τις επιδιώξεις χρηματοδότησης που πρέπει να επιτευχθούν έως το 2030 στους τομείς της έρευνας, της καινοτομίας και της ανταγωνιστικότητας, ιδίως όσους σχετίζονται με την Ενεργειακή Ένωση, ώστε να είναι άμεσα μετρήσιμοι και κατάλληλοι για τον επιδιωκόμενο σκοπό, που είναι να υποστηριχθεί η υλοποίηση των επιδιώξεων στις άλλες πτυχές του ενοποιημένου εθνικού σχεδίου για την ενέργεια και το κλίμα.
Να υποστηρίξει τους στόχους αυτούς με συγκεκριμένες και κατάλληλες πολιτικές και μέτρα, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που πρέπει να εκπονηθούν σε συνεργασία με άλλα κράτη μέλη, όπως το στρατηγικό σχέδιο ενεργειακών τεχνολογιών.
Αξιολόγηση
Στο σχέδιο περιλαμβάνονται συναφείς τομείς στους οποίους εντοπίζονται προσπάθειες έρευνας και καινοτομίας (Ε&Κ). Ωστόσο, οι στόχοι έχουν γενικό χαρακτήρα και δεν διαθέτουν βάση αναφοράς.
Επιπλέον, δεν προβλέπονται ειδικά μέτρα/προγράμματα σχετικά με τον τρόπο υλοποίησης αυτών των προτεραιοτήτων. Όσον αφορά την ανταγωνιστικότητα, δίνεται έμφαση στη μετάβαση προς ένα σύστημα ενέργειας με χαμηλή ένταση άνθρακα που θα επιτρέψει την είσοδο νέων ενεργειακών τεχνολογιών στην αγορά ενέργειας, αλλά δεν περιλαμβάνονται μετρήσιμοι στόχοι. Δεν υπάρχει αλληλεπίδραση με το στρατηγικό σχέδιο ενεργειακών τεχνολογιών. Στο αναθεωρημένο έγγραφο δεν έχουν ληφθεί σχεδόν καθόλου υπόψη οι συστάσεις αναφορικά με τις πτυχές της έρευνας και καινοτομίας (Ε&Κ) και της ανταγωνιστικότητας.
Περιφερειακή συνεργασία
Σύσταση: Να εντείνει τις ήδη καλές ρυθμίσεις περιφερειακής συνεργασίας με τη Βουλγαρία και την Κύπρο, καθώς και με τις χώρες της συνδεσιμότητας ενέργειας της Κεντρικής και Νοτιοανατολικής Ευρώπης (CESEC).
Αξιολόγηση: Στο τελικό σχέδιο περιλαμβάνονται αναλυτικότερα στοιχεία σχετικά με την εφαρμογή του πρότυπου στόχου και τη σύζευξη της Ελλάδας με τις γειτονικές αγορές. Για παράδειγμα, το 2020 αναμένεται να γίνει η σύζευξη της αγοράς επόμενης ημέρας μεταξύ Ελλάδας και Βουλγαρίας, όπως και η σύζευξη των ενδοημερήσιων αγορών με την Ιταλία. Επίσης, η Ελλάδα θα φιλοξενήσει τον περιφερειακό συντονιστή ασφάλειας της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Παρέχονται αναλυτικά στοιχεία σχετικά με την ενίσχυση των
διασυνοριακών διασυνδέσεων σχετικά με τα σχέδια κοινού ενδιαφέροντος και συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα για τη διασύνδεση των νησιών.
Στο σχέδιο περιγράφεται εν γένει η υφιστάμενη συνεργασία. Ελάχιστες πληροφορίες παρέχονται σχετικά με μελλοντικούς στόχους και συγκεκριμένες δράσεις για την εντατικοποίηση της συνεργασίας προκειμένου να υλοποιηθεί το σχέδιο. Εξαιρουμένων των τομέων της
εσωτερικής αγοράς ενέργειας και της ασφάλειας, οι υπόλοιπες συστάσεις δεν έχουν ληφθεί υπόψη στο τελικό σχέδιο. Στην Ελλάδα θα δημιουργηθεί Περιφερειακό Κέντρο Συντονισμού για τον συντονισμό της λειτουργίας του συστήματος στην περιφέρεια της
Νοτιοανατολικής Ευρώπης (Ελλάδα, Βουλγαρία, Ρουμανία) και με την Ιταλία. Στο σχέδιο αναμένεται υπερκάλυψη του δεσμευτικού στόχου για το 2030 στο πλαίσιο του κανονισμού για τον επιμερισμό των προσπαθειών, και παρέχεται η δυνατότητα συμμετοχής σε διμερή συνεργασία και περαιτέρω εκσυγχρονισμού της ελληνικής οικονομίας.
Επιδοτήσεις στον τομέα της ενέργειας
Αξιολόγηση: Το τελικό ΕΣΕΚ αποτελεί περιορισμένη αναβάθμιση του προσχεδίου του ΕΣΕΚ σχετικά με τις επιδοτήσεις στον τομέα της ενέργειας. Η Ελλάδα συμπεριέλαβε νέο κεφάλαιο σχετικά με το ζήτημα αυτό, στο οποίο παρέχεται ευρεία επισκόπηση των επιδοτήσεων για τη στήριξη της καθαρής κινητικότητας και της ενεργειακής απόδοσης για τη βιομηχανία.Στην τελική έκδοση του ΕΣΕΚ περιλαμβάνεται γενική περιγραφή των κοινωνικών πολιτικών για την επιδότηση του κόστους των ενεργειακών προϊόντων (έμμεσες επιδοτήσεις των ορυκτών καυσίμων). Ωστόσο, δεν είναι σαφές αν πρόκειται για εξαντλητικό κατάλογο όλων των επιδοτήσεων στον τομέα της ενέργειας.
Η Ελλάδα δεν συμπεριέλαβε αναλυτικό κατάλογο συγκεκριμένων δράσεων και σχεδίων για τη σταδιακή κατάργηση των επιδοτήσεων στον τομέα της ενέργειας, ιδίως όσον αφορά τα ορυκτά καύσιμα. Ωστόσο, η πρόθεση μείωσης ή σταδιακής κατάργησης αυτών έχει εκφραστεί στο τελικό ΕΣΕΚ όπου παρουσιάζεται επισκόπηση υψηλού επιπέδου των δράσεων που πρέπει να αναληφθούν.
Ποιότητα του αέρα
Αξιολόγηση: Σε αρκετά σημεία αναφέρονται συνδέσεις με πολιτικές για την ποιότητα του αέρα, συνοδευόμενες από ποιοτικά στοιχεία. Ωστόσο, στο σχέδιο δεν περιλαμβάνεται ενδελεχής ποσοτική εκτίμηση. Για παράδειγμα,στην ενότητα 5.1 παρουσιάζονται εν συντομία οι επιπτώσεις των τεχνολογιών καθαρής ενέργειας στη δημόσια υγεία (εισαγωγές σε νοσοκομεία, κίνδυνος πρόωρου θανάτου). Τα σχετικά αναμενόμενα ετήσια οφέλη παρουσιάζονται ποσοτικοποιημένα για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και την ενεργειακή απόδοση των κτιρίων σε 19,5 και 1,1 χιλιάδες αναπροσαρμοσμένα λόγω αναπηρίας έτη ζωής (DALY). Δεν παρουσιάζεται η ακριβής μεθοδολογία και δεν υπάρχουν ενδιάμεσες πληροφορίες σχετικά με τις επιπτώσεις των ατμοσφαιρικών ρύπων. Ο αντίκτυπος της βιοενέργειας στην ατμοσφαιρική ρύπανση
αναγνωρίζεται, αλλά προβλέπεται να παραμείνει σταθερός στο διάστημαμεταξύ του 2020 και του 2030.
Δίκαιη μετάβαση και ενεργειακή φτώχεια
Αξιολόγηση: Στο τελικό ΕΣΕΚ δεν παρέχονται νέες πληροφορίες σχετικά με τις επιπτώσεις των στόχων, των πολιτικών και των μέτρων του σε κοινωνικό επίπεδο, στην απασχόληση, στις δεξιότητες και στην κατάρτιση. Για την αντιμετώπιση των αρνητικών επιπτώσεων στην απασχόληση, προτείνονται λίγα μόνο μέτρα (όπως η κατάρτιση και η επανακατάρτιση των εργαζομένων και των υπαλλήλων). Θα ήταν επίσης σημαντικό να παρασχεθεί εκτίμηση των επιπτώσεων ως προς τη διανομή του εισοδήματος των νοικοκυριών (συμπεριλαμβανομένων των επιπτώσεων στο κόστος στέγασης) από τα προβλεπόμενα μέτρα μετάβασης. Στο σχέδιο περιλαμβάνονται πρόσθετες πληροφορίες από την άποψη της αντιμετώπισης της δίκαιης μετάβασης για τις περιφέρειες που εξαρτώνται από τον άνθρακα και σχετικά με την ενεργειακή φτώχεια. Για το 2020 προβλέπονται στρατηγικές που αφορούν αμφότερα τα ζητήματα αυτά. Υπάρχουν περιορισμένες πληροφορίες αναφορικά με συγκεκριμένες δράσεις για την αντιμετώπιση των εν λόγω προβλημάτων.
www.worldenergynews.gr