Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκεται η συνεργασία του ΔΕΣΦΑ με τους διαχειριστές των συστημάτων φυσικού αερίου της Βουλγαρίας Bulgartransgaz, της Ρουμανίας Transgaz, της Ουγγαρίας FGSZ, αλλά και με τους εκπροσώπους του αγωγού Ελλάδας Βουλγαρίας IGB και της ΦΣΡΘ Gastrade (εταιρία που κατέχει το FSRU της Αλεξανδρούπολης), με στόχο να γίνει πολύ σύντομα πραγματικότητα, ο Κάθετος Διάδρομος φυσικού αερίου με ροή από τον Νότο προς τον Βορρά.
Η λειτουργία του Κάθετου Διαδρόμου με αντίστροφη ροή, δηλαδή από τον Νότο προς τον Βορρά, καθίσταται απολύτως αναγκαία στο πλαίσιο της πολιτικής της Ευρώπης για απεξάρτηση από το ρωσικό αέριο.
Το συγκεκριμένο έργο έχει τη στήριξη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σύμφωνα με τους κανόνες της οποίας έχει υπογραφεί Μνημόνιο Συνεργασίας (MOU).
Η διαδρομή… του LNG
Μέσω του Κάθετου Διαδρόμου, LNG από διάφορες πηγές θα μπορεί να φθάνει στην Ανατολική και την Κεντρική Ευρώπη συμβάλλοντας στην πλήρη απεξάρτηση της από το ρωσικό αέριο αγωγού.
Το LNG θα αεριοποιείται στην Ελλάδα, αρχικά στο FSRU της Αλεξανδρούπολης που θα λειτουργήσει στις αρχές του 2024, ενώ στο μέλλον σχεδιάζονται να γίνουν ακόμη 4 FSRU από την Gastrade στη Θράκη, την Motor Oil στους Αγίους Θεοδώρους, την Elpedison στη Θεσσαλονίκη και την Mediterranean Gas στο Βόλο.
Για να γίνουν όμως όλα αυτά και να τριπλασιαστούν, όπως σχεδιάζεται οι εξαγωγές φυσικού αερίου από την Ελλάδα προς τη Βόρεια Ευρώπη, θα πρέπει να συνδεθούν τα συστήματα των ενδιαφερομένων χωρών τόσο λειτουργικά όσο και τεχνικά.
Συνάντηση στη Θεσσαλονίκη των εμπλεκόμενων εταιρειών
Ο ΔΕΣΦΑ έχει κάνει ήδη το πρώτο βήμα προς αυτή την κατεύθυνση οργανώνοντας τον προηγούμενο μήνα στη Θεσσαλονίκη συνάντηση των επικεφαλής της Gastrade, της ICGB, της Bulgartransgaz, της Transgaz και της FGSZ με την παρουσία του EUSTREAM ως παρατηρητή.
Στη συνάντηση αυτή που από πλευράς ΔΕΣΦΑ συμμετείχε η διευθύνουσα σύμβουλος Μαρία Ρίτα Γκάλι, διαπιστώθηκε το τεράστιο ενδιαφέρον όλων των εμπλεκομένων να λειτουργήσει ο Κάθετος Διάδρομος προς Βορά και συμφωνήθηκε να υπάρξουν ομάδες εργασίας για την προώθηση του σχεδίου.
Οι διαστάσεις του εγχειρήματος και η νέα συνάντηση στη Σόφια
Αυτές οι ομάδες εργασίας έχουν ήδη συσταθεί και τις επόμενες ημέρες θα γίνει η πρώτη συνάντηση στη Σόφια.
Τα ζητήματα που πρέπει να αντιμετωπιστούν έχουν δυο διαστάσεις: Πρώτη διάσταση είναι η οικονομική αφού θα πρέπει να γίνουν επενδύσεις και να τοποθετηθούν συμπιεστές στο υφιστάμενο δίκτυο για να αντιμετωπιστούν φαινόμενα συμφόρησης.
Η δεύτερη διάσταση είναι διαδικαστική αλλά και εξαιρετικά περίπλοκη καθώς θα πρέπει όλοι οι διαχειριστές να διαμορφώσουν κανόνες λειτουργίας των δικτύων κατά τα πρότυπα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Στόχος είναι αυτή η προετοιμασία να έχει ολοκληρωθεί το πρώτο εξάμηνο του 2024 ώστε να «τρέξει» ο λεγόμενος ευρωπαϊκός μηχανισμός CAM (Capacity Allocation Mechanism) δηλαδή να γίνουν δημοπρασίες δέσμευσης δυναμικότητας στα συγκεκριμένα δίκτυα.
Το πιο μεγάλο πρόβλημα του έργου
Όπως αναφέρει παράγοντας που είναι σε θέσει να γνωρίζει στην προκειμένη περίπτωση το πρόβλημα δεν είναι τα χρήματα, αφού οι επενδύσεις αναβάθμισης των δικτύων δεν είναι πολύ μεγάλες.
Το μείζον ζήτημα είναι η περιπλοκότητα της όλης διαδικασίας και ο συντονισμός πολλών εταιριών από διαφορετικές χώρες.
Πάντως το όλο εγχείρημα έχει την υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ), σύμφωνα με τους κανόνες της οποίας μάλιστα έχει υπογραφεί Μνημόνιο Συνεργασίας (MOU) μεταξύ των εμπλεκομένων, ενώ όπως φαίνεται η προετοιμασία τρέχει αρκετά γρήγορα αφού ήδη έχουν συσταθεί οι κοινές ομάδες εργασίας και θα κάνουν την πρώτη τους συνάντηση.
Πρέπει να σημειωθεί επίσης ότι το ενδιαφέρον προμήθειας αερίου από τη συγκεκριμένη διαδρομή είναι υψηλό για πολλές χώρες όπως η Ρουμανία, η Μολδαβία, η Τσεχία, η Αυστρία κλπ.
www.worldenergynews.gr