Την στρατηγική της Motor Oil στον κλάδο του υδρογόνου ανέλυσε σήμερα ο Κωνσταντίνος Χατζηφώτης, Διευθυντής Ευρωπαϊκών Υποθεσεων του Ομίλου, στο πλαίσιο των σημερινών ανακοινώσεων, κάνοντας ειδική αναφορά στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα «Ephyra». Τα ανώτατα στελέχη του Ομίλου υπογράμμισαν τους στόχους του προγράμματος, τις επόμενες κινήσεις αλλά και τα έργα που βρίσκονται στα σκαριά.
Έγινε εκτενή ανάλυση στη διαδικασία ηλεκτρόλυσης, με το υδρογόνο να συνιστά έναν από τους τέσσερις πυλώνες της Motor Oil για το πράσινο μέλλον της, ενώ στην τρέχουσα χρονική φάση επιδιώκεται η μετάβαση από το ορυκτό στο ανανεώσιμο υδρογόνο
«Ο ‘Όμιλος μας υλοποιεί μια ολιστική προσέγγιση, αξιοποιώντας και ευρωπαϊκά χρηματοοικονομικά προγράμματα για να υποστηρίξει τις επενδύσεις που αφορούν την παραγωγή, μεταφορά και διάθεση πράσινου καθαρού υδρογόνου.
Η ΜΟΗ δεσμεύεται για ασφάλεια προμήθειας ενέργειας, προώθηση της ενεργειακής μετάβασης και βιώσιμα έσοδα για τους μετόχους της. Το υδρογόνο είναι ένας από τους βασικούς πυλώνες που στηρίζουν το αύριο του Ομίλου μας.Ο ένας πυλώνας είναι το διυλιστήριό μας για την βελτίωση της ενεργειακής του απόδοσης, ο ψηφιακός μετασχηματισμός του και ο άλλος κλάδος είναι οι ΑΠΕ. Ο τρίτος πυλώνας είναι τα εναλλακτικά καύσιμα και η κυκλική οικονομία. Ο τέταρτος πυλώνας είναι η ηλεκτροκίνηση.
Με πρωτοβουλίες της η ΕΕ έχει προκρίνει το υδρογόνο ως ένα από τα κύρια καθαρά καύσιμα για το ενεργειακό μείγμα της Ηπείρου. Στην MOH σχεδιάζουμε να δημιουργήσουμε μια οικονομία υδρογόνου στη χώρα που έχει δυο κλάδους.Η μια είναι μέσω της παραγωγής ανανεώσιμου υδρογόνου και η άλλη μέσω της παραγωγής καθαρού υδρογόνου με χαμηλό ανθρακικό αποτύπωμα.
Για την ΜΟΗ, το υδρογόνο δεν είναι κάτι καινούργιο. Αυτό το οποίο αλλάζει στην παρούσα φάση είναι η τεχνολογία παραγωγής του από το ορυκτό στο ανανεώσιμο. Σε αυτό το πλαίσιο, έχουμε προχωρήσει στην υποβολή διαφόρων προτάσεων στην ΕΕ για να συμπληρώσουμε το παζλ αυτής της εικόνας».
Η μεγάλης κλίμακας διεργασία ηλεκτρόλυσης θα ενσωματωθεί στις βιομηχανικές λειτουργίες του διυλιστηρίου της Motor Oil στους Αγ. Θεοδώρους Κορινθίας, ενός από τα κορυφαία διυλιστήρια στην Ευρώπη και του μεγαλύτερου ιδιόκτητου βιομηχανικού συγκροτήματος στην Ελλάδα. Στο πλαίσιο του έργου, προβλέπεται η τροφοδοσία με ανανεώσιμο υδρογόνο τρεχουσών διεργασιών του διυλιστηρίου, καθώς και άλλων βιομηχανικών μονάδων της ευρύτερης περιοχής, ενώ ένα μέρος της παραγωγής θα κατευθυνθεί προς την παραγωγή καυσίμων μηδενικών εκπομπών.Ένα ακόμη έργο υδρογόνου της Motor Oil είναι το «Τριήρης», που έχει ενταχθεί στο Clean Hydrogen Partnership. Πρόκειται για μικρή κοιλάδα υδρογόνου, που άρχισε ήδη να κατασκευάζεται στις εγκαταστάσεις του ομίλου.
Το πρόγραμμα «Ephyra» απαντά επίσης στο ζήτημα ενεργειακής αυτονομίας, καθώς έχουμε ως χώρα την πρώτη ύλη, που είναι ο ήλιος, ο αέρας, το νερό και οτιδήποτε άλλο σε ανανεώσιμη μορφή. Κατά αυτόν τον τρόπο απαντάμε στο πρόβλημα της ενεργειακής μετάβασης αλλά και στην εφαρμογή λύσεων τεχνολογικής αιχμής στη βιομηχανία.
Mητκίδης: Απαραίτητα «εργαλεία» επέκτασης του υδρογόνου οι τεχνολογικές καινοτομίες
Αργότερα, το λόγο πήρε ο Γιώργος Μητκίδης, επικεφαλής εναλλακτικών καυσίμων του ομίλου Motor Oil, εξηγώντας πιο τεχνικά θέματα.
«Το υδρογόνο κατέχει μια δεσπόζουσα θέση στον Όμιλο. Όλο το σύμπλεγμα εφαρμογών που αναπτύσσεται μέσω της κοιλάδας του υδρογόνου της ΜΟΗ περιλαμβάνει τη διανομή καθαρού υδρογόνου σε μορφή συμπιεσμένου αερίου, μέσω ενός καινοτόμου συστήματος διανομής και διάθεσης με συστοιχία φυαλών σε βυτιοφόρα οχήματα, όπως επίσης και την διανομή στην τοπική βιομηχανία μέσω ενός δικτύου αγωγών. Τώρα μελετάται ταυτόχρονα η έγχυση του υδρογόνου στο εθνικό σύστημα φυσικού αερίου της χώρας.
Σημαντική ποσότητα προορίζεται για την παραγωγή ανανεώσιμων και συνθετικών καυσίμων στις βιομηχανικές εγκαταστάσεις της MOH, όντας φυσικά το κλειδί για τη δημιουργία όλων αυτών των καυσίμων.
Ο απώτερος στόχος του προγράμματος είναι να πετύχουμε την ανάπτυξη της αγοράς υδρογόνου, τη διείσδυση σε νέες εφαρμογές. Αυτό εξασφαλίζεται μέσω συνεργασιών και μέσω της δυνατότητας να παρέχουμε ένα πολύ ανταγωνιστικό ελληνικό προϊόν, όσον αφορά σε όρους κόστους. Αυτές τις προσπάθειες τις πετυχαίνουμε μέσω τεχνολογικών καινοτομιών, όσο και μέσω συγχρηματοδοτούμενων προγραμμάτων, όπως είναι το «Τριήρης» και το έργο «Ephyra».
Σχετικά με το έργο «Ephyra», ο κ. Μητκίδης υπογράμμισε ότι προσβλέπει στη δημιουργία ενός εξελιγμένου συστήματος ηλεκτρόλυσης με ισχύ 30 ΜW για την παραγωγή πράσινου υδρογόνου και συνάμα τη βιομηχανική συμβίωση της τεχνολογίας των διυλιστηρίων, το οποίο αποσκοπεί στη βελτίωση της οικονομικής αποδοτικότητας και ανταγωνιστικότητας του τελικού προϊόντος σε σχέση με τα καύσιμα ορυκτής προέλευσης.
Αναφορικά με τη διαδικασία της ηλεκτρόλυσης, αφορά τη διάσπαση νερού σε υδρογόνο και οξυγόνο με τη χρήση ηλεκτρικής ενέργειας. Από τη στιγμή που η ηλεκτρική ενέργεια είναι πράσινη από ανανεώσιμες πηγές, το υδρογόνο που παράγεται, θεωρείται επίσης πράσινο.
Η καινοτομία του συγκεκριμένου προγράμματος έγκειται στην επίτευξη της κυκλικότητας με τη χρησιμοποίηση των πρώτων υλών. Αυτό επιτυγχάνεται με τρεις τρόπους. Πρώτον, με την αξιοποίηση του συμπαραγόμενου οξυγόνου που είναι ένα δεύτερο προϊόν της διαδικασίας ηλεκτρόλυσης, που συνήθως απορρίπτεται στο περιβάλλον και στη συγκεκριμένη περίπτωση αξιοποιείται στις μονάδες της Motor Oil.
Δεύτερον, με την αξιοποίηση ρευμάτων απορριπτόμενης θερμότητας, έτσι ώστε να ανακτήσουμε ενέργεια από την οποία επαναχρησιμοπιείται στη διαδικασία της ηλεκτρόλυσης.
Τρίτον, με την ακιοποίηση ρευμάτων ανακυκλωμένου και φρέσκου νερού, το οποίο είναι διαθέσιμο στις μονάδες διυλιστηρίου της ΜΟΗ.
«Η πράσινη ενέργεια θα παρέχεται μέσω ενός ολοκληρωμένου συστήματος ενεργειακής διαχείρισης, από την More (θυγατρική του Ομίλου), αλλά και μέσω PPAs.Επίσης, θα παρέχεται με ΑΠΕ από μονάδες που αναπτύσσονται στην περίμετρο της MOH, καθώς και στο καινοτόμο σύστημα που ανακτά την απορριπτόμενη θερμότητα, έτσι ώστε να μειώσουμε το κόστος ενέργειας που αφορά τη διαδικασία ηλεκτρόλυσης.
Η κατανάλωση του υδρογόνου που θα παράγεται, θα γίνεται τόσο εσωτερικά της Motor Oil, αλλά και εξωτερικά από τελικούς καταναλωτές, μέσω του συμπιεσμένου αερίου.
Τέλος, το έργο «Ephyra» της Motor Oil περιγράφει ένα ξεκάθαρο μονοπάτι, στο πώς μπορούμε να πετύχουμε μια πολύ ανταγωνιστική παραγωγή πράσινου υδρογόνου, εκμεταλλευόμενοι την τεχνολογική καινοτομία.Σημαντικό ρόλο παίζει και η συγχρηματοδότηση στη μείωση του επιχειρηματικού ρίσκου, λόγω της ανωριμότητας της τεχνολογίας αλλά και λόγω της ανυπαρξίας οικονομίας υδρογόνου στην χώρα μας αυτή τη στιγμή.
«Είμαστε αρκετά αισιόδοξοι και προσδοκούμε στο άνοιγμα της αγοράς υδρογόνου και στην εκκίνηση της οικονομίας υδρογόνου με πολλαπλά οφέλη, όπως περιβαλλοντικά, ενεργειακά, οικονομικά. Το έργο συντελεί στην ευρωπαϊκή αλυσίδα αξίας του υδρογόνου, που αποσκοπεί στην επίτευξη της Πράσινης Συμφωνίας» συμπλήρωσε.
Απόσπασμα από την Ομιλία του Κωνσταντίνου Χατζηφώτη (Διευθυντής Ευρωπαϊκών Υποθέσεων του Ομίλου Motor Oil)
Αναλυτικά:
Το επίσημο kick-off meeting του ενωσιακού έργου «ΕPHYRA» για την κατασκευή και λειτουργία καινοτόμου μονάδας παραγωγής ανανεώσιμου υδρογόνου, πραγματοποιείται στις 21 και 22 Σεπτεμβρίου 2023 σε Αθήνα και Κόρινθο. Πρόκειται για έργο που χρηματοδοτείται από το Clean Hydrogen Partnership και θα συντονίζεται από τη Motor Oil με τη συμμετοχή ακόμα 9 εταίρων από 7 χώρες (Ιταλία, Γαλλία, Γερμανία, Ισπανία, Ολλανδία, Ηνωμένο Βασίλειο, Ελλάδα) και θα έχει διάρκεια 5 χρόνια.
Το «ΕPHYRA» είναι ιδιαίτερα καινοτόμο και πρωτοποριακό έργο, καθώς θα επιδείξει, σε βιομηχανική κλίμακα, ένα καινοτόμο σύστημα παραγωγής υδρογόνου (30 MW) από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας με τη χρήση εξελιγμένης τεχνολογίας ηλεκτρόλυσης. Η μεγάλης κλίμακας διεργασία ηλεκτρόλυσης θα ενσωματωθεί στις βιομηχανικές λειτουργίες του διυλιστηρίου της Motor Oil στους Αγ. Θεοδώρους Κορινθίας, ενός από τα κορυφαία διυλιστήρια στην Ευρώπη και του μεγαλύτερου ιδιόκτητου βιομηχανικού συγκροτήματος στην Ελλάδα. Στο πλαίσιο του έργου, προβλέπεται η τροφοδοσία με ανανεώσιμο υδρογόνο τρεχουσών διεργασιών του διυλιστηρίου, καθώς και άλλων βιομηχανικών μονάδων της ευρύτερης περιοχής, ενώ ένα μέρος της παραγωγής θα κατευθυνθεί προς την παραγωγή καυσίμων μηδενικών εκπομπών.
Η βιομηχανικά ολοκληρωμένη παραγωγή ανανεώσιμου υδρογόνου θα αναπτυχθεί γύρω από τις αρχές της βιώσιμης ανάπτυξης και της κυκλικής οικονομίας, καθώς το σύστημα ηλεκτρόλυσης θα συνδυαστεί με (i) παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές, (ii) καινοτόμο τεχνολογία ανάκτησης και αξιοποίησης απορριπτόμενης θερμότητας (waste heat harvesting), (iii) περιβαλλοντική βελτιστοποίηση της χρήσης νερού, (iv) αξιοποίηση του παραγόμενου οξυγόνου στις τρέχουσες λειτουργίες του διυλιστηρίου, (v) δημιουργία ψηφιακού διδύμου (digital twin) και, τέλος, (vi) ανάπτυξη εξειδικευμένου συστήματος διαχείρισης ενέργειας.
Το έργο EPHYRA αναμένεται να συμβάλλει αποτελεσματικά στην επίτευξη των στόχων για τις τεχνολογίες ηλεκτρόλυσης, όπως αυτοί αποτυπώνονται στην ατζέντα στρατηγικής για την έρευνα και την καινοτομία από το Clean Hydrogen Partnership. Ταυτόχρονα όμως, θα ενισχύσει την παραγωγή ανανεώσιμου υδρογόνου με το χαμηλότερο δυνατό κόστος, προωθώντας έτσι την οικονομία ανανεώσιμου υδρογόνου στην ΕΕ, την απανθρακοποίηση του βιομηχανικού κλάδου και την υιοθέτηση καυσίμων μηδενικών εκπομπών.
Το έργο «EPHYRA» θα υλοποιηθεί από μια ισχυρή σύμπραξη φορέων με αποδεδειγμένες ικανότητες στους τομείς της έρευνας, της καινοτομίας και της βιομηχανίας, εξασφαλίζοντας την επιτυχία του έργου. Εταίροι του έργου είναι: η Μότορ Όιλ (Ελλάς) – Συντονιστής, το Εθνικό Κέντρο Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (ΕΚΕΤΑ), το Γερμανικό Κέντρο Αεροναυπηγικής (DLR), η Γαλλική εταιρεία ENERTIME, το Ινστιτούτο Τεχνολογίας του Aragón (ITAINNOVA), η Ολλανδική εταιρεία New Energy Coalition (NEC), η Ολλανδική εταιρεία SoluForce, η Ιταλική RINA Consulting, η ελληνική εταιρεία Envirometrics και η Siemens Process Systems Engineering ως συνεργαζόμενος εταίρος από το Ηνωμένο Βασίλειο.
Ο κ. Γιώργος Τριανταφύλλου, Γενικός Διευθυντής Στρατηγικής του Ομίλου Motor Oil, ανέφερε σχετικά: «Ο Όμιλος Motor Oil έχει μπει σε τροχιά ενεργειακής μετάβασης. Ήδη ο Όμιλος έχει επενδύσει πάνω από €1 δισ. για την παραγωγή βιώσιμων μορφών ενέργειας τα τελευταία δύο χρόνια ενώ παραμένουμε προσηλωμένοι στην υλοποίηση του μεγαλύτερου επενδυτικού πλάνου ενεργειακής μετάβασης στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, που συνολικά αγγίζει τα €4 δισ. Η στρατηγική μας ευθυγραμμίζεται με την εθνική ατζέντα και την ανάγκη για πράσινη μετάβαση. Το έργο EPHYRA επιβεβαιώνει την αποφασιστικότητα του Ομίλου μας να διαδραματίσει πρωταγωνιστικό ρόλο στην εδραίωση της αγοράς υδρογόνου στην Ελλάδα αλλά και την πρόθεσή μας να συμπράξουμε με άλλες δυνάμεις για την επίτευξη φιλόδοξων έργων, που επιταχύνουν τον μετασχηματισμό του ενεργειακού μείγματος.»
Ο κ. Κωνσταντίνος Χατζηφώτης, Διευθυντής Ευρωπαϊκών Υποθέσεων του Ομίλου Motor Oil, σχολίασε: «Ο Όμιλος της Motor Oil οδηγεί το μέλλον της ενέργειας πρωτοστατώντας και στον τομέα του υδρογόνου, αξιοποιώντας τις δυνατότητες που παρέχουν τα ενωσιακά χρηματοδοτικά προγράμματα στον τομέα της καινοτομίας και της έρευνας. Με το έργο ΕPHYRA ενισχύονται περαιτέρω οι ευρωπαϊκές συνέργειες στην παγκόσμια αναπτυσσόμενη αγορά υδρογόνου μέσω της υλοποίησης μιας καινοτόμου πρόταση αξίας για τη βιομηχανική συμβιωτική παραγωγή ανανεώσιμου υδρογόνου».
Η κ. Mirela Atanasiu, προσωρινή Εκτελεστική Διευθύντρια του Clean Hydrogen Partnership, δήλωσε: «Με την καινοτόμο τεχνολογία ηλεκτρόλυσης 30MW, το EPHYRA αποτελεί ένα εμβληματικό έργο για την κλιμάκωση της παραγωγής υδρογόνου από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και την επιτάχυνση της ανάπτυξής του. Εκτός από το «πρασίνισμα» της διαδικασίας διύλισης, το πράσινο υδρογόνο θα παρέχεται επίσης στο έργο TRIERES που αφορά στη δημιουργία Κοιλάδας Υδρογόνου. Το Clean Hydrogen Partnership είναι υπερήφανο που υποστηρίζει και τα δύο έργα που δημιουργούν ένα ολοκληρωμένο οικοσύστημα υδρογόνου στην Ελλάδα, το πρώτο του είδους του στη Νοτιοανατολική Ευρώπη.»
www.worldenergynews.gr