Για να πάρει επιδοτήσεις, το υδρογόνο πρέπει να παράγεται από ΑΠΕ ή πυρηνική ενέργεια
Η Γαλλία δημοσίευσε αναλυτικά προσχέδια των δημοπρασιών που σχεδιάζει, συνολικής αξίας 4 δισεκατομμυρίων ευρώ, για επενδυτική στήριξη και επιχορηγήσεις της λειτουργίας μονάδων που θα αναπτύξουν δυναμικότητα ηλεκτρόλυσης 1 GW τα επόμενα τρία χρόνια.
Η γαλλική κυβέρνηση είχε ανακοινώσει παλαιότερα ότι θα υποστηρίξει τόσο την παραγωγή υδρογόνου από ανανεώσιμες πηγές όσο και την παραγωγή υδρογόνου χαμηλών εκπομπών άνθρακα, η διαβούλευση όμως αναφέρει πλέον ρητά ότι τα έργα παραγωγής υδρογόνου μέσω δέσμευσης και αποθήκευσης άνθρακα δεν θα είναι επιλέξιμα για ενίσχυση.
Επιδοτείται υδρογόνο παραγόμενο από ΑΠΕ ή πυρηνική ενέργεια
Αυτό ουσιαστικά σημαίνει ότι η Γαλλία θα υποστηρίξει μόνον έργα υδρογόνου που θα παράγεται από ηλεκτρολύτες που βασίζονται σε πηγές ηλεκτρικής ενέργειας μηδενικού άνθρακα — π.χ. την πυρηνική ενέργεια ή τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας που δεν πληρούν τα κριτήρια που ορίζει η Ευρωπαϊκή Ένωση προκειμένου το υδρογόνο που προκύπτει να θεωρείται ως ανανεώσιμο καύσιμο μη βιολογικής προέλευσης (RFNBO) .
Η κρατική στήριξη θα λάβει τη μορφή επιχορηγήσεων της λειτουργίας των μονάδων που θα καλύπτουν εν μέρει τη διαφορά στην τιμή του άνθρακα ανάμεσα στην παραγωγή του γκρι και του πράσινου υδρογόνου.
Πώς θα γίνει η βαθμολογία των προσφορών
Η κυβέρνηση ανακοίνωσε ότι 70 από τους 100 «πόντους» που θα ορίσουν τη βαθμολογία του κάθε συμμετέχοντα θα αντιστοιχούν στην τιμή που καταβλήθηκε για κάθε τόνο διοξειδίου του άνθρακα που αποφεύχθηκε.
Η γαλλική κυβέρνηση εξετάζει τρεις πιθανούς τρόπους για τον υπολογισμό αυτής της στάθμισης, με στόχο να δώσει κίνητρα για χαμηλότερες προσφορές. Αλλά και στους τρεις τύπους, όσο υψηλότερη είναι η προσφορά της δημοπρασίας, τόσο μεγαλύτερη είναι η πιθανότητα να χάσει πόντους η κάθε εταιρεία — μειώνοντας τις πιθανότητες να έχει οποιαδήποτε χρηματοδοτική στήριξη.
Το υπόλοιπο 30% των πόντων κατανέμεται ανάλογα με διάφορους παράγοντες, που περιλαμβάνουν τη βελτιστοποίηση της χρήσης ηλεκτρικής ενέργειας, μέσω της δέσμευσης για τη σύνδεση των ηλεκτρολύσεων στο δίκτυο, τις εγγυήσεις τρίτων για την απαλλαγή της εφοδιαστικής αλυσίδας από τις εκπομπές άνθρακα, την «ομαδοποίηση» πολλαπλών βιομηχανικών χρηστών για κάθε έργο και την απόδειξη ότι το πράσινο υδρογόνο παράγεται τουλάχιστον κατά 50% από πρόσθετες ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και όχι από υπάρχουσες — ώστε να δοθεί ώθηση στη δημιουργία νέων ΑΠΕ, σύμφωνα και με τις απαιτήσεις της ΕΕ.
Η γαλλική κυβέρνηση σχεδιάζει επίσης να χορηγήσει οικονομικές εγγυήσεις για τη λειτουργία των μονάδων, αξίας έως και 50.000 ευρώ ανά MW εγκατεστημένης ισχύος, αν και το συγκεκριμένο ποσό καλύπτει μόνο το 50% του επενδυτικού κόστους του έργου.
Οι δημοπρασίες
Η πρώτη δημοπρασία για 150 MW ηλεκτρολύσεων θα διεξαχθεί το 2024, αν και αυτό το ανώτατο όριο μπορεί να επεκταθεί κατά 10-20% (κατά δηλαδή 15-30 MW) ανάλογα με τη συμπερίληψη της «τελευταίας καλύτερα βαθμολογημένης προσφοράς», για έργα που πρόκειται να τεθούν σε λειτουργία έως τις 31 Δεκεμβρίου 2026.
Η δεύτερη δημοπρασία θα γίνει για 250 MW ηλεκτρολύσεων το 2025, ενώ η τελική δημοπρασία επιδιώκει να υποστηρίξει 600 MW ηλεκτρολύσεων — αν και αυτοί οι μεταγενέστεροι διαγωνισμοί δεν θα έχουν την ίδια επέκταση ανώτατου ορίου με την πρώτη.
Ωστόσο, επειδή η ελάχιστη ισχύς ηλεκτρολύσεων που είναι επιλέξιμη για ενίσχυση είναι τα 30 MW, αυτό σημαίνει ότι μόνο πέντε εταιρείες από όσες θα συμμετάσχουν στην πρώτη δημοπρασία θα εξασφαλίσουν χρηματοδοτική στήριξη.
Απαγόρευση εξαγωγών
Η Γαλλία φαίνεται επίσης να θέτει αυστηρά όρια στους τελικούς χρήστες του υδρογόνου που θα υποστηρίξει. Εκτός από τον ρητό αποκλεισμό της χρήσης του παραγόμενου υδρογόνου στη θέρμανση ή την ανάμειξη στο δίκτυο φυσικού αερίου, το σχέδιο όρων και προϋποθέσεων απαιτεί επίσης ότι όλοι οι όγκοι που λαμβάνουν ενίσχυση να χρησιμοποιούνται στη Γαλλία, και ορίζει ότι αν μία εταιρεία πραγματοποιήσει εξαγωγές, θα γίνεται καταγγελία της σύμβασης της.
www.worldenergynews.gr
Η γαλλική κυβέρνηση είχε ανακοινώσει παλαιότερα ότι θα υποστηρίξει τόσο την παραγωγή υδρογόνου από ανανεώσιμες πηγές όσο και την παραγωγή υδρογόνου χαμηλών εκπομπών άνθρακα, η διαβούλευση όμως αναφέρει πλέον ρητά ότι τα έργα παραγωγής υδρογόνου μέσω δέσμευσης και αποθήκευσης άνθρακα δεν θα είναι επιλέξιμα για ενίσχυση.
Επιδοτείται υδρογόνο παραγόμενο από ΑΠΕ ή πυρηνική ενέργεια
Αυτό ουσιαστικά σημαίνει ότι η Γαλλία θα υποστηρίξει μόνον έργα υδρογόνου που θα παράγεται από ηλεκτρολύτες που βασίζονται σε πηγές ηλεκτρικής ενέργειας μηδενικού άνθρακα — π.χ. την πυρηνική ενέργεια ή τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας που δεν πληρούν τα κριτήρια που ορίζει η Ευρωπαϊκή Ένωση προκειμένου το υδρογόνο που προκύπτει να θεωρείται ως ανανεώσιμο καύσιμο μη βιολογικής προέλευσης (RFNBO) .
Η κρατική στήριξη θα λάβει τη μορφή επιχορηγήσεων της λειτουργίας των μονάδων που θα καλύπτουν εν μέρει τη διαφορά στην τιμή του άνθρακα ανάμεσα στην παραγωγή του γκρι και του πράσινου υδρογόνου.
Πώς θα γίνει η βαθμολογία των προσφορών
Η κυβέρνηση ανακοίνωσε ότι 70 από τους 100 «πόντους» που θα ορίσουν τη βαθμολογία του κάθε συμμετέχοντα θα αντιστοιχούν στην τιμή που καταβλήθηκε για κάθε τόνο διοξειδίου του άνθρακα που αποφεύχθηκε.
Η γαλλική κυβέρνηση εξετάζει τρεις πιθανούς τρόπους για τον υπολογισμό αυτής της στάθμισης, με στόχο να δώσει κίνητρα για χαμηλότερες προσφορές. Αλλά και στους τρεις τύπους, όσο υψηλότερη είναι η προσφορά της δημοπρασίας, τόσο μεγαλύτερη είναι η πιθανότητα να χάσει πόντους η κάθε εταιρεία — μειώνοντας τις πιθανότητες να έχει οποιαδήποτε χρηματοδοτική στήριξη.
Το υπόλοιπο 30% των πόντων κατανέμεται ανάλογα με διάφορους παράγοντες, που περιλαμβάνουν τη βελτιστοποίηση της χρήσης ηλεκτρικής ενέργειας, μέσω της δέσμευσης για τη σύνδεση των ηλεκτρολύσεων στο δίκτυο, τις εγγυήσεις τρίτων για την απαλλαγή της εφοδιαστικής αλυσίδας από τις εκπομπές άνθρακα, την «ομαδοποίηση» πολλαπλών βιομηχανικών χρηστών για κάθε έργο και την απόδειξη ότι το πράσινο υδρογόνο παράγεται τουλάχιστον κατά 50% από πρόσθετες ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και όχι από υπάρχουσες — ώστε να δοθεί ώθηση στη δημιουργία νέων ΑΠΕ, σύμφωνα και με τις απαιτήσεις της ΕΕ.
Η γαλλική κυβέρνηση σχεδιάζει επίσης να χορηγήσει οικονομικές εγγυήσεις για τη λειτουργία των μονάδων, αξίας έως και 50.000 ευρώ ανά MW εγκατεστημένης ισχύος, αν και το συγκεκριμένο ποσό καλύπτει μόνο το 50% του επενδυτικού κόστους του έργου.
Οι δημοπρασίες
Η πρώτη δημοπρασία για 150 MW ηλεκτρολύσεων θα διεξαχθεί το 2024, αν και αυτό το ανώτατο όριο μπορεί να επεκταθεί κατά 10-20% (κατά δηλαδή 15-30 MW) ανάλογα με τη συμπερίληψη της «τελευταίας καλύτερα βαθμολογημένης προσφοράς», για έργα που πρόκειται να τεθούν σε λειτουργία έως τις 31 Δεκεμβρίου 2026.
Η δεύτερη δημοπρασία θα γίνει για 250 MW ηλεκτρολύσεων το 2025, ενώ η τελική δημοπρασία επιδιώκει να υποστηρίξει 600 MW ηλεκτρολύσεων — αν και αυτοί οι μεταγενέστεροι διαγωνισμοί δεν θα έχουν την ίδια επέκταση ανώτατου ορίου με την πρώτη.
Ωστόσο, επειδή η ελάχιστη ισχύς ηλεκτρολύσεων που είναι επιλέξιμη για ενίσχυση είναι τα 30 MW, αυτό σημαίνει ότι μόνο πέντε εταιρείες από όσες θα συμμετάσχουν στην πρώτη δημοπρασία θα εξασφαλίσουν χρηματοδοτική στήριξη.
Απαγόρευση εξαγωγών
Η Γαλλία φαίνεται επίσης να θέτει αυστηρά όρια στους τελικούς χρήστες του υδρογόνου που θα υποστηρίξει. Εκτός από τον ρητό αποκλεισμό της χρήσης του παραγόμενου υδρογόνου στη θέρμανση ή την ανάμειξη στο δίκτυο φυσικού αερίου, το σχέδιο όρων και προϋποθέσεων απαιτεί επίσης ότι όλοι οι όγκοι που λαμβάνουν ενίσχυση να χρησιμοποιούνται στη Γαλλία, και ορίζει ότι αν μία εταιρεία πραγματοποιήσει εξαγωγές, θα γίνεται καταγγελία της σύμβασης της.
www.worldenergynews.gr