Αυξάνεται η πίεση στον ναυτιλιακό τομέα για ταχύτερη απαλλαγή από τον άνθρακα
Ωστόσο, οι πιθανές λύσεις πυρηνικών καυσίμων για τα πλοία είναι τουλάχιστον 10 χρόνια μακριά, πρόσθεσαν.
Η ναυτιλία ευθύνεται για σχεδόν το 3% των παγκόσμιων εκπομπών CO2 και η βιομηχανία δέχεται πιέσεις από επενδυτές και περιβαλλοντολόγους να βρει καθαρότερες λύσεις καυσίμων, οι οποίες περιλαμβάνουν αμμωνία, μεθανόλη και άνεμο.
Η πυρηνική ενέργεια έχει χρησιμοποιηθεί στο παρελθόν για την τροφοδοσία στρατιωτικών υποβρυχίων και παγοθραυστικών, αν και η χρήση της από εμπορικά πλοία περιορίστηκε εν μέρει από το κόστος, αλλά και από την επιφυλακτικότητα των ασφαλιστών να παρέχουν κάλυψη σε πλοία που πηγαίνουν σε εμπορικά λιμάνια.
Μια έρευνα τον Μάιο από την ένωση Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου ανέφερε ότι τα πυρηνικά καύσιμα αντιμετωπίζονται με μεγαλύτερο ενδιαφέρον από ό,τι το 2021, με ορισμένους να βλέπουν ότι τα πυρηνικά εμπορικά πλοία θα είναι βιώσιμα μέσα στην επόμενη δεκαετία.
Οι μικροί και μαζικής παραγωγής αντιδραστήρες, οι οποίοι προβλέπεται να τοποθετηθούν σε πλοία, είναι λιγότερο ισχυροί και καταναλώνουν λιγότερο πυρηνικό καύσιμο από τις παραδοσιακές πυρηνικές εγκαταστάσεις.
«Η ανάπτυξη της τέταρτης γενιάς αρθρωτών πυρηνικών αντιδραστήρων ανοίγει το δρόμο για πιθανές μελλοντικές εφαρμογές στα πλοία», δήλωσε εκπρόσωπος της ναυπηγικής εταιρείας Fincantieri, αναφερόμενος στους μικρότερους πυρηνικούς σταθμούς.
«Αυτή τη στιγμή, αρκετοί πάροχοι τεχνολογίας ασχολούνται με την κατασκευή πρωτοτύπων, οι διαδικασίες ανάπτυξης των οποίων βρίσκονται σε διαφορετικά επίπεδα ωριμότητας, προβλέποντας περίπου μια δεκαετία πριν ολοκληρωθεί η απόδειξη των ιδεών».
Η Fincantieri «ενδιαφερόταν να παρακολουθήσει την εξέλιξη αυτών των τεχνολογιών, η οποία μπορεί να οδηγήσει σε σημαντική συμβολή στην απελευθέρωση των πλοίων που σχετίζονται με τη βασική μας δραστηριότητα», που είναι τα κρουαζιερόπλοια, τα ναυτικά πλοία και τα εξειδικευμένα πλοία, πρόσθεσε ο εκπρόσωπος.
Η ιταλική RINA, μια από τις κορυφαίες εταιρείες πιστοποίησης πλοίων στον κόσμο, μελετά τη χρήση πυρηνικών καυσίμων και συμμετέχει σε μια μελέτη σκοπιμότητας μαζί με τη Fincantieri και μια εταιρεία πυρηνικής τεχνολογίας, δήλωσε στο Reuters ο διευθύνων σύμβουλος της RINA Ugo Salerno.
Ο Salerno είπε ότι τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, τα οποία απαιτούν σημαντική ισχύ, ήταν μεταξύ των ναυτιλιακών τμημάτων που θα μπορούσαν να είναι βιώσιμα για πυρηνικά καύσιμα.
Είπε ότι χρειάστηκαν «πιθανότατα επτά με 10 χρόνια» μέχρι να γίνει εφικτή η παραγωγή.
«Πρέπει να σκαρφαλώσουμε ένα τεράστιο βουνό, το οποίο είναι η κοινή γνώμη», είπε στο περιθώριο μιας ναυτιλιακής διάσκεψης της Capital Link στο Λονδίνο την περασμένη εβδομάδα, αναφερόμενος στην ανησυχία για τη χρήση πυρηνικών καυσίμων.
Κίνδυνοι
Οι κίνδυνοι περιλαμβάνουν πώς θα τοποθετηθεί ένας μικρός αντιδραστήρας σε ένα πλοίο και εάν υπάρχει πιθανή έκθεση σε ακτινοβολία. Υπάρχουν επίσης ερωτήματα σχετικά με τις διασφαλίσεις που πρέπει να υπάρχουν όταν το σκάφος κινείται, σχετικά με την ιδιοκτησία του πλοίου και εάν απαιτείται περαιτέρω ασφάλεια στη θάλασσα, λένε πηγές του κλάδου.
Η CORE POWER με έδρα το Ηνωμένο Βασίλειο αναζητά ξεχωριστά να αναπτύξει ένα πρωτότυπο προηγμένο πυρηνικό αντιδραστήρα λιωμένου άλατος που χρησιμοποιεί υγρό καύσιμο αντί για στερεό καύσιμο.
Τέτοιοι αντιδραστήρες πυρηνικής σχάσης περιλαμβάνουν την ανάμιξη του καυσίμου και του ψυκτικού σε ένα καύσιμο-άλας που είναι υγρό σε υψηλές θερμοκρασίες.
Η πιο συνηθισμένη αστοχία που αναφέρεται στους συμβατικούς πυρηνικούς αντιδραστήρες σχετίζεται με την απώλεια ψυκτικού υγρού, η οποία μπορεί να προκαλέσει υπερθέρμανση του πυρήνα. Η χρήση υγρού καυσίμου όπου το καύσιμο και το ψυκτικό υγρό είναι το ίδιο αφαιρεί τον κίνδυνο απώλειας ατυχήματος ψυκτικού, είπε η CORE POWER.
"Πιστεύουμε ότι κάπου γύρω στο 2032 έως το 2035, θα πρέπει να είμαστε σε θέση να επιδείξουμε το πρώτο", είπε ο Διευθύνων Σύμβουλος της CORE POWER, Mikal Boe, στους δημοσιογράφους κατά τη διάρκεια της Διεθνούς Εβδομάδας Ναυτιλίας του Λονδίνου στις 14 Σεπτεμβρίου.
«Αν πρόκειται να έχουμε μια καθαρή, πράσινη μετάβαση, η πυρηνική ενέργεια πρέπει να είναι μέρος της».
www.worldenergynews.gr