Οι διαφωνίες σε εθνικό επίπεδο σχετικά με τους στόχους της ΕΕ για το πράσινο υδρογόνο άφησαν ένα κρίσιμο κομμάτι της κλιματικής νομοθεσίας του μπλοκ να παραπαίει - παρά το γεγονός ότι οι ηγέτες κατέληξαν σε μια πολιτική συμφωνία ορόσημο μόλις πριν από λίγους μήνες.
Η αναθεώρηση της κρίσιμης Οδηγίας για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ) της ΕΕ 2 (RED II) —η οποία ουσιαστικά περιλαμβάνει τις σχετικές κατ' εξουσιοδότηση πράξεις που διέπουν τον ορισμό του πράσινου υδρογόνου— φέρεται να έχει παγιδευτεί σε πολιτικό τέλμα καθώς οι υπουργοί του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου διαπληκτίζονται για εξαιρέσεις από τη νομοθεσία για το κλίμα και τους δεσμευτικούς στόχους πράσινου H2 για τη βαριά βιομηχανία.
Ο στόχος τέθηκε στο 42% του πράσινου υδρογόνου (γνωστό ως ανανεώσιμα καύσιμα μη βιολογικής προέλευσης ή RFNBO στην ορολογία της ΕΕ) στη βιομηχανική χρήση H2 έως το 2030, αυξάνοντας έως και το 60% έως το 2035.
Η διαφορά προκύπτει από μια εξαίρεση που επιτρέπει στη Γαλλία και σε άλλα έθνη που διαθέτουν πυρηνική ενέργεια να υπονομεύσουν τον στόχο χρησιμοποιώντας αντ 'αυτού πυρηνικό H2.
Οι προϋποθέσεις
Το ακανθώδες ζήτημα του πυρηνικού ρόλου στην παραγωγή υδρογόνου της ΕΕ υποτίθεται ότι είχε επιλυθεί με την υπογραφή της τελικής έκδοσης των κατ' εξουσιοδότηση πράξεων από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή τον Φεβρουάριο και την πολιτική συμφωνία μεταξύ της Κομισιόν και του Συμβουλίου σχετικά με τους δεσμευτικούς στόχους και εξαιρέσεις τον Μάρτιο.
Η συμφωνία αφήνει περιθώριο στα μεμονωμένα κράτη μέλη να μειώσουν τους στόχους τους για H2 από ΑΠΕ κατά 20% υπό δύο προϋποθέσεις:
- εάν η εθνική τους συνεισφορά στον δεσμευτικό συνολικό στόχο της ΕΕ για τις ΑΠΕ πληροί την αναμενόμενη συνεισφορά τους και,
- εάν το μερίδιο υδρογόνου από ορυκτά καύσιμα που καταναλώνονται στο μέλος δεν υπερβαίνει το 23% το 2030 και το 20% το 2035.
Αυτό θα επέτρεπε στη Γαλλία να επιτύχει τον στόχο της στο 22% ανανεώσιμου υδρογόνου το 2030 αντί για 42% (και 40% το 2035, όχι 60%), λόγω του γεγονότος ότι το μεγαλύτερο μέρος του υπολοίπου θα αποτελείται από πυρηνικά Η2.
Αλλά η συμφωνία φαίνεται να έχει διαλυθεί, με την αντιπυρηνική Γερμανία να πιστεύεται ότι βρίσκεται στο επίκεντρο της διαμάχης, αφήνοντας τη νομοθεσία ορόσημο για το RED II - η οποία αφήνει τους δεσμευτικούς νέους στόχους ΑΠΕ για το μπλοκ - στο κενό.
Το περίπλοκο σύστημα αποφάσεων
Το Συμβούλιο της ΕΕ, που αποτελείται από υπουργούς και ηγέτες των εθνικών κρατών του μπλοκ, είναι βασικός κλάδος διακυβέρνησης της ΕΕ, μαζί με την εκτελεστική εξουσία (Ευρωπαϊκή Επιτροπή) και τη νομοθετική εξουσία (το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο).
«Είμαστε εξαιρετικά ανήσυχοι που η υιοθέτηση αυτών των μέτρων αναστέλλεται από μια διαφωνία εντός του Συμβουλίου σχετικά με τις εξαιρέσεις σχετικά με έναν επιμέρους στόχο για τη χρήση ανανεώσιμων καυσίμων μη βιολογικής προέλευσης», προειδοποίησε μια ανοιχτή επιστολή προς τον Σουηδό πρόεδρο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, που υπεγράφη από 20 από τις μεγαλύτερες εμπορικές ενώσεις ΑΠΕ και υδρογόνου του μπλοκ, συμπεριλαμβανομένων των WindEurope, SolarPower Europe, Renewable Hydrogen Coalition και Hydrogen Europe.
«Αυτή η διαφωνία καθυστερεί την εφαρμογή των διατάξεων, ιδίως σχετικά με την αδειοδότηση, που είναι απαραίτητες για την ταχεία ανάπτυξη των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας», πρόσθεσε.
«Κάθε μέρα που περνά χωρίς μια τελική Οδηγία για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας επιβραδύνει την ανάπτυξη έργων ανανεώσιμων πηγών ενέργειας που είναι εξαιρετικά απαραίτητα για την παροχή παγκόσμιας ανταγωνιστικής και εγχώριας ενέργειας σε ευρωπαϊκές επιχειρήσεις και οικογένειες».
Οι διαφωνίες σχετικά με τον ρόλο των πυρηνικών στο μείγμα υδρογόνου της ΕΕ μαίνονται εδώ και μήνες.
Οι προσπάθειες της Γαλλίας και άλλων πλούσιων σε πυρηνικά ευρωπαϊκών εθνών να συμπεριλάβουν το ροζ υδρογόνο που προέρχεται από την πυρηνική ενέργεια στον ορισμό της ΕΕ για το «ανανεώσιμο υδρογόνο» αντιμετωπίστηκαν με σκληρή αντίσταση από τη Γερμανία και έξι άλλες χώρες.
Τελικά, η πυρηνική ενέργεια δεν συμπεριλήφθηκε, αν και σε χώρες με δίκτυο χαμηλών εκπομπών άνθρακα χορηγήθηκαν εξαιρέσεις από την ανάγκη να αποδειχθεί ότι το ανανεώσιμο υδρογόνο προέρχεται από «πρόσθετη» αιολική και ηλιακή δυναμικότητα.
Αυτό σημαίνει ότι οι παραγωγοί πράσινου υδρογόνου στη Γαλλία μπορούν να χρησιμοποιήσουν την ηλεκτρική ενέργεια του δικτύου για να κάνουν H2 από ανανεώσιμες πηγές — αν και πρέπει ακόμα να αποδείξουν ότι προέρχεται από ανανεώσιμες πηγές, μέσω συμφωνίας αγοράς ενέργειας (PPA).
www.worldenergynews.gr