Ποιο είναι το μέλλον της Ξυλώδους Βιομάζας στο ενεργειακό μείγμα της ΕΕ

Ποιο είναι το μέλλον της Ξυλώδους Βιομάζας στο ενεργειακό μείγμα της ΕΕ
Νέα πρόταση για την Ξυλώδη Βιομάζα και τους στόχους ανανεώσιμων πηγών ενέργειας της Ε.Ε
Οι τρέχουσες προτάσεις του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, εξακολουθούν να επιτρέπουν τη χρήση ορισμένης ξυλώδους βιομάζας για κάθε είδους ενεργειακούς σκοπούς, αλλά περιορίζει το μερίδιο που μπορεί να συνεισφέρει η πρωτογενής ξυλώδης βιομάζα στους στόχους ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, όπως αναφέρει το europost.eu.
Εν συνόψει, στις προτάσεις περιλαμβάνεται ένας νέος ορισμός της πρωτογενούς ξυλώδους βιομάζας και η σταδιακή κατάργηση της οικονομικής στήριξης για τη χρήση της σε όλες τις ενεργειακές εφαρμογές.

Ωστόσο, ενώ οι ενώσεις του κλάδου βλέπουν τις προτάσεις ως υπερβολικά περιοριστικές, δυνητικά θέτοντας σε κίνδυνο τους στόχους ανανεώσιμων πηγών ενέργειας των κρατών μελών και της ΕΕ, οι περιβαλλοντικές ΜΚΟ προσπαθούν εδώ και καιρό να πείσουν τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής να μειώσουν τη χρήση της δασικής ξυλείας για ενεργειακούς σκοπούς.
Αξίζει να σημειωθεί ότι τα σενάρια έως το 2050 που δημοσιεύονται από την Επιτροπή της ΕΕ καθιστούν σαφές ότι η χρήση βιομάζας είναι πιθανό να αυξήσει το μερίδιό της στην κατανάλωση ενέργειας, πιθανώς και σε πραγματικούς αριθμούς.  Αναλυτικότερα, ποια είναι η... 

Νέα πρόταση για την Ξυλώδη Βιομάζα και τους στόχους ανανεώσιμων πηγών ενέργειας της Ε.Ε

Ο ρόλος της βιομάζας στο μείγμα ανανεώσιμων πηγών ενέργειας συχνά παραβλέπεται.
Το ξύλο, το βιοαέριο, τα βιοαπόβλητα και τα υπολείμματα αποτελούν το 50-60% του μείγματος ανανεώσιμων πηγών ενέργειας της ΕΕ.
Δεν προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι οι προτεινόμενες αλλαγές στην Οδηγία για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας που αφορούν τη βιομάζα δημιουργούν σημεία διαμάχης μεταξύ βιομηχανικών ομάδων και περιβαλλοντικών ΜΚΟ.
Ενώ η πρόταση του κοινοβουλίου της ΕΕ από τον Σεπτέμβριο του 2022 θα είχε πράγματι επιπτώσεις στη μελλοντική ανάπτυξη όλων των ενεργειακών χρήσεων της ξυλώδους βιομάζας, το μεγαλύτερο μέρος της ζήτησης για βιοενέργεια σε μια κλιματικά ουδέτερη ΕΕ το 2050 θα πρέπει να καλυφθεί από νέες πηγές όπως π. γεωργικά απόβλητα ή μη ξυλώδεις ενεργειακές καλλιέργειες.

Η βιομάζα είναι ένα σημαντικό μέρος του μίγματος ανανεώσιμων πηγών ενέργειας

Τις περισσότερες φορές, η αιολική και η ηλιακή ενέργεια ή οι φορείς ενέργειας και οι τεχνολογίες όπως το υδρογόνο ή οι μπαταρίες είναι στα πρωτοσέλιδα. Ωστόσο, το μεγαλύτερο μέρος του μείγματος ανανεώσιμων πηγών ενέργειας της ΕΕ αποτελείται από βιομάζα. Μεταξύ 50-60% της κατανάλωσης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στην ΕΕ προέρχεται από βιομάζα σε διάφορες μορφές (υγρή, αέρια, στερεά) και προέλευσης (ξύλο, χόρτα, υποπροϊόντα γεωργικών υπολειμμάτων κ.λπ.).

Ο κύριος τομέας στον οποίο χρησιμοποιείται η βιομάζα στην ΕΕ είναι ο τομέας θέρμανσης με κεντρικές εγκαταστάσεις τηλεθέρμανσης και δίκτυα κοινά στις Σκανδιναβικές χώρες και αποκεντρωμένες ξυλόσομπες σε σπίτια σε πολλές άλλες χώρες της ΕΕ, όπως η Γαλλία ή η Γερμανία.
Συνολικά, η χρήση βιομάζας στον τομέα της θέρμανσης αποτελεί περίπου το 75% της συνολικής ενεργειακής του κατανάλωσης όπως φαίνεται στο Σχήμα 1.
1_39.PNG
Συνολικά περίπου 140 Mt βιομάζας για ενεργειακούς σκοπούς χρησιμοποιήθηκαν στην ΕΕ το 2016.

Μόνο το 4% αυτής της βιομάζας εισήχθη από χώρες εκτός ΕΕ, ενώ το 96% προερχόταν από τα κράτη μέλη.
Το μεγαλύτερο μέρος της βιομάζας για ενεργειακούς σκοπούς χρησιμοποιείται στη χώρα προέλευσης, αντιπροσωπεύοντας περίπου το 93% (πηγή: JRC).
Σύμφωνα με μια λεπτομερή έκθεση του JRC από το 2021 σχετικά με τη χρήση ξυλώδους βιομάζας για την παραγωγή ενέργειας στην ΕΕ, η κύρια πηγή βιομάζας για ενεργειακούς σκοπούς είναι το ξύλο: το 60% της εγχώριας βιομάζας της ΕΕ παρέχεται για ενεργειακούς σκοπούς.

Ωστόσο, η ξυλώδης βιομάζα προέρχεται και πάλι από διαφορετικές πηγές και τρόπους και περίπου το 37%-51% της ξυλώδους βιομάζας που χρησιμοποιείται για βιοενέργεια προέρχεται από «πρωτογενή βιομάζα ξύλου», ενώ το υπόλοιπο προέρχεται από δευτερογενή βιομάζα.
Η δευτερογενής βιομάζα αποτελείται από εγχώρια στερεά υποπροϊόντα, μαύρο υγρό από εργοστάσια χαρτοπολτού ή ξυλεία μετά την κατανάλωση (πηγή: JRC).
Προφανώς, το θέμα της βιομάζας και η χρήση της για την παραγωγή ενέργειας είναι πολύπλοκο και όχι πάντα απλό.
Αυτό αντικατοπτρίζεται επίσης στις συζητήσεις σχετικά με πιθανές αλλαγές στην οδηγία για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας που υποβλήθηκε από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο τον Σεπτέμβριο του 2022 (πηγή: Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο).

Προτάσεις του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου: νέος ορισμός, ανώτατο μερίδιο και σταδιακή κατάργηση της οικονομικής στήριξης

Ως μέρος της συνεισφοράς του στον τριμερή διάλογο για την Οδηγία III για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, το Κοινοβούλιο της ΕΕ υπέβαλε αρκετές προτάσεις που θα επηρέαζαν τη χρήση της βιομάζας για ενεργειακούς σκοπούς ως συνήθως. Παρόλο που η βιομάζα μπορεί ακόμα να μετρηθεί ως ανανεώσιμη, έχουν προταθεί τρεις βασικές αλλαγές στο status quo:

- νέος ορισμός της πρωτογενούς ξυλώδους βιομάζας και της καταλληλότητάς της για ενεργειακούς σκοπούς,
- ανώτατο όριο του μεριδίου της πρωτογενούς ξυλώδους βιομάζας για συμβολή στους στόχους ανανεώσιμων πηγών ενέργειας της ΕΕ,
- την κατάργηση όλων των επιδοτήσεων για πρωτογενή ξυλώδη βιομάζα σε όλες τις ενεργειακές χρήσεις.

…Νέος ορισμός της πρωτογενούς ξυλώδους βιομάζας

Όσον αφορά τον νέο ορισμό της ξυλώδους βιομάζας και την καταλληλότητά της για χρήση για βιοενέργεια, ο νέος ορισμός της πρωτογενούς ξυλώδους βιομάζας περιλαμβάνει όλα τα στρογγυλά ξύλα που έχουν κοπεί ή με άλλο τρόπο συγκομίζονται και αφαιρούνται, δηλαδή τις ποσότητες που αφαιρούνται από δάση, συμπεριλαμβανομένου του ξύλου που ανακτάται λόγω φυσικής θνησιμότητας και από την υλοτόμηση και υλοτομία.
Η βιομάζα που λαμβάνεται από βιώσιμη πρόληψη των πυρκαγιών, μέτρα οδικής ασφάλειας ή από δάση που επηρεάζονται από φυσικές καταστροφές, παράσιτα ή ασθένειες θα εξαιρεθεί από τον νέο ορισμό.
Αυτός ο ορισμός θα επηρεάσει την κύρια πηγή ξύλου από αφαιρέσεις όπως φαίνεται στον κόκκινο κύκλο στο Σχήμα 2.
2_26.PNG
…Στόχοι ανανεώσιμων πηγών ενέργειας

Αυτός ο νέος ορισμός της πρωτογενούς ξυλώδους βιομάζας παίζει επίσης ρόλο για τη δεύτερη προτεινόμενη αλλαγή.
Η χρήση πρωτογενούς ξυλώδους βιομάζας για να συνυπολογιστεί στους στόχους ανανεώσιμων πηγών ενέργειας της ΕΕ δεν θα υπερβαίνει το μερίδιο αυτού του είδους πρωτογενούς ξυλώδους βιομάζας την περίοδο αναφοράς 2017 έως 2022.
Αυτό ουσιαστικά σημαίνει ότι μια αύξηση της πρωτογενούς ξυλώδους βιομάζας πάνω από ο μέσος όρος της περιόδου 2017-2022 δεν θα υπολογίζεται ως ανανεώσιμη πηγή ενέργειας και επομένως δεν θα βοηθήσει τα κράτη μέλη ή την ΕΕ να επιτύχουν τους στόχους τους για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
Ωστόσο, η μη πρωτογενής ξυλώδης βιομάζα ή και άλλη βιομάζα και απόβλητα μπορούν να συνυπολογιστούν στους στόχους.

…Οικονομική υποστήριξη

Τέλος, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ψήφισε υπέρ της κατάργησης και της διακοπής της οικονομικής στήριξης για όλη την πρωτογενή ξυλώδη βιομάζα, για όλες τις ενεργειακές εφαρμογές.
Αυτό θα περιλαμβάνει ορισμένες από τις πιο προηγμένες εφαρμογές ξυλώδους βιομάζας, συμπεριλαμβανομένης της απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές της βιομηχανίας της ΕΕ και της παραγωγής βιώσιμων καυσίμων για την αεροπορία και τη ναυτιλία.
Αποκαλύφθηκε περαιτέρω ότι οι περιορισμοί που προτείνει το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο στις επιδοτήσεις θα μπορούσαν επίσης να επηρεάσουν τη μηδενική βαθμολογία της πρωτογενούς ξυλώδους βιομάζας στο EU-ETS.

Οι προτάσεις βρίσκονται τώρα υπό διαπραγμάτευση σε επίπεδο ΕΕ μεταξύ του Συμβουλίου της ΕΕ, του Κοινοβουλίου και της Επιτροπής 

Η Επιτροπή και το Συμβούλιο της ΕΕ δεν περιέλαβαν περιορισμούς στη χρήση πρωτογενούς ξυλώδους βιομάζας στις αντίστοιχες θέσεις τους, αλλά στο πλαίσιο των διαπραγματεύσεων πρότειναν εναλλακτικούς ορισμούς που θα περιόριζαν την ικανότητα ορισμένων πρώτων υλών ξυλώδους βιομάζας να συμβάλλουν στους στόχους ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και να λαμβάνουν επιδότηση. (πηγή: Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο).

Συγκεκριμένα, η ποιοτική στρογγυλή ξυλεία, η οποία θα ορίζεται ως «στρογγυλή ξυλεία που έχει κοπεί ή με άλλον τρόπο συγκομίζεται και αφαιρείται, των οποίων τα χαρακτηριστικά, όπως είδη, διαστάσεις, ορθότητα και πυκνότητα κόμβων, την καθιστούν κατάλληλη για βιομηχανική χρήση, όπως ορίζεται και αιτιολογείται δεόντως από τα κράτη μέλη σύμφωνα με στις σχετικές δασικές συνθήκες.
Αυτό δεν περιλαμβάνει προεμπορικές εργασίες αραίωσης ή δέντρα που εξάγονται από δάση που έχουν πληγεί από πυρκαγιές, παράσιτα, ασθένειες ή ζημιές λόγω αβιοτικών παραγόντων».

Επιπτώσεις των προτάσεων

Συνολικά, οι προτάσεις του κοινοβουλίου της ΕΕ εξακολουθούν να επιτρέπουν τη χρήση ορισμένης ξυλώδους βιομάζας για κάθε είδους ενεργειακούς σκοπούς, αλλά περιορίζει το μερίδιο της πρωτογενούς ξυλώδους βιομάζας στους στόχους ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στο σημερινό επίπεδο και αποτρέπει τη δυνατότητα των κρατών μελών να επιδοτούν το οποίο με τη σειρά του επηρεάζει τη μηδενική βαθμολογία EU-ETS. Τα αποτελέσματα θα είναι διαφορετικά για διαφορετικές χώρες και περιπτώσεις χρήσης και δεν έχει διεξαχθεί ακόμη λεπτομερής εκτίμηση επιπτώσεων.

Σαφώς, για τη δασοκομία και τη βιομηχανία βιομάζας αυτό περιορίζει το δυναμικό ανάπτυξης σε έναν τομέα, όπως έδειξαν τα ισχυρά επιχειρήματα των βιομηχανικών ομάδων.
Ειδικά για τις χώρες που έχουν μεγάλα δάση και λαμβάνουν σημαντική ποσότητα της ενέργειάς τους από βιομάζα, αυτό θα μπορούσε να σημαίνει μεγαλύτερη εστίαση στη χρήση των απορριμμάτων και σε άλλες ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.

Χρήσεις

Στη Σουηδία, για παράδειγμα, περίπου το ένα τρίτο της βιομάζας που χρησιμοποιείται στην τηλεθέρμανση και την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας προέρχεται από υπολείμματα δασών και απορριπτόμενη ξυλεία, σύμφωνα με αξιολόγηση των επιπτώσεων των νέων κανόνων από τη βιομηχανική ένωση Svebio.
Αυτοί οι όγκοι θα μπορούσαν εν μέρει να εμπίπτουν στον νέο ορισμό της πρωτογενούς ξυλώδους βιομάζας και έτσι θα περιόριζαν και θα εμπόδιζαν το δυναμικό ανάπτυξής της για χρήση όχι μόνο για τηλεθέρμανση, αλλά και για την ανάπτυξη βιοκαυσίμων από ξυλώδη βιομάζα.
Ωστόσο, απαιτείται περισσότερη έρευνα και αξιολόγηση των προτάσεων για ορισμένες χώρες, βιομηχανίες και περιπτώσεις ειδικής χρήσης ξυλώδους βιομάζας για να καταλήξουμε σε πιο τεκμηριωμένα συμπεράσματα.

Ομοίως, εναλλακτικοί ορισμοί – όπως το Quality Roundwood – που έχουν προταθεί για να αντικαταστήσουν την «πρωτογενή ξυλώδη βιομάζα» θα είχαν σημαντικές επιπτώσεις στην παροχή ξυλώδους βιομάζας.
Αυτοί οι ορισμοί θα έθεταν ένα ερωτηματικό σχετικά με τη μελλοντική επιλεξιμότητα του βλαστικού ξύλου χαμηλής αξίας, το οποίο το ΚΚΕρ εκτιμά ότι αποτελεί επί του παρόντος το 20% της προμήθειας ξυλώδους βιομάζας της ΕΕ.
Στην περιορισμένη εκτίμηση επιπτώσεων που πραγματοποίησε η Επιτροπή της ΕΕ κατέληξαν στο συμπέρασμα, ότι τα όρια σε αυτόν τον τύπο ξυλώδους βιομάζας θα ήταν δύσκολο να εφαρμοστούν και θα μπορούσαν να μειώσουν τη χρήση της βιοενέργειας σε σημείο όπου ενδέχεται να μην είναι δυνατή η επίτευξη των στόχων της ΕΕ για το κλίμα, ιδίως εκτός έως το 2050.

Ποιος είναι ο ρόλος της Βιομάζας σε μελλοντικά ενεργειακά σενάρια για την ΕΕ;

Με λίγα λόγια, τα σενάρια που δημοσιεύονται από την Επιτροπή της ΕΕ ως υλικό για το πακέτο Fit for 55 καθιστούν σαφές ότι η χρήση βιομάζας είναι πιθανό να αυξήσει το μερίδιό της στην κατανάλωση ενέργειας και πιθανώς και σε πραγματικούς αριθμούς: από περίπου 150 Mt σε λίγο περισσότερο από 200 Mt κατά μέσο όρο (Σχήμα 3).
3_14.PNG
Η πραγματική αύξηση εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την ανάπτυξη της εξοικονόμησης ενέργειας, των μέτρων απόδοσης, της ηλεκτροδότησης και της επέκτασης άλλων ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στα αντίστοιχα σενάρια.
Ωστόσο, σε όλα τα μοντελοποιημένα σενάρια, η Επιτροπή της ΕΕ προβλέπει ότι η χρήση της βιοενέργειας πρέπει να αυξηθεί κατά μέσο όρο κατά 69% – ιδίως για να υποστηριχθεί η απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές της βαριάς βιομηχανίας, οι μεταφορές μεγάλων αποστάσεων και η παραγωγή αρνητικών εκπομπών.

Τα σενάρια της ΕΕ βλέπουν το κύριο δυναμικό ανάπτυξης σε νέες πηγές βιομάζας, όπως λιγνοκυτταρινικά χόρτα, υπολείμματα και απόβλητα.
Η ποσότητα βιοενέργειας από δασικό βλαστόξυλο ή δασικά υπολείμματα (που θα οριστούν ως πρωτογενής ξυλώδης βιομάζα και επίσης εν μέρει ως ποιοτική στρογγυλή ξυλεία) δεν αυξάνεται ουσιαστικά – αλλά εξακολουθεί να απαιτείται.
Το Σχήμα 4 δείχνει ολόκληρη την πρώτη ύλη που είναι απαραίτητη για την κάλυψη της ζήτησης βιοενέργειας της ΕΕ το 2050.
4_3.PNG
Ενώ οι ενώσεις του κλάδου βλέπουν την ψηφοφορία του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και τις αντιπροτάσεις ως υπερβολικά περιοριστικές και έχουν τη δυνατότητα να θέσουν σε κίνδυνο τους στόχους ανανεώσιμων πηγών ενέργειας των κρατών μελών και της ΕΕ, το περιβάλλον
Οι ΜΚΟ προσπαθούν εδώ και καιρό να πείσουν τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής να μειώσουν τη χρήση της δασικής ξυλείας για ενεργειακούς σκοπούς.
Σαφώς, οι ανησυχίες σχετικά με την περιβαλλοντική υποβάθμιση και την απώλεια των δασών (CO2 και βιοποικιλότητα) πρέπει να ληφθούν σοβαρά υπόψη.

Ωστόσο, η χρήση της βιομάζας για ενεργειακούς σκοπούς θα εξακολουθήσει να είναι απαραίτητη, ίσως περισσότερο σε περιόδους ενεργειακών κρίσεων και οικονομικής προσιτότητας.
Για να μπορέσει πραγματικά η (ξυλώδης) βιομάζα να διαδραματίσει το ρόλο της σε μια βιώσιμη και ουδέτερη Ευρώπη για τα αέρια θερμοκηπίου πρέπει να γίνουν περισσότερα σε εθνικό και τοπικό επίπεδο για την αντιμετώπιση θεμάτων βιώσιμης δασοκομίας μέσω κανόνων πιστοποίησης και εποπτείας.
Και όπως πάντα: εάν μια νέα πρόταση πολιτικής δέχεται κριτική από υποστηρικτές και αντιπάλους, θα χρειαστεί ένας λειτουργικός συμβιβασμός.
Ο Simon Göss, ως συνιδρυτής και Managing Director της carboneer, παρέχει μια επισκόπηση των κύριων ζητημάτων που αφορούν την έντονη πολιτική συζήτηση για το μέλλον της βιομάζας στην ΕΕ.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης