Ενέργεια

Χάσμα και πάλι μεταξύ ΡΑΕ και ΔΕΣΦΑ - Για προσβολή δικαιωμάτων μιλά ο Διαχειριστής

Χάσμα και πάλι μεταξύ ΡΑΕ και ΔΕΣΦΑ - Για προσβολή δικαιωμάτων μιλά ο Διαχειριστής
Η επιβολή άμεσων ή έμμεσων περιορισμών στη δραστηριότητα του ΔΕΣΦΑ θα έχει ως αποτέλεσμα, τη μετατροπή του σε εταιρεία ειδικού σκοπού με αποκλειστικό και μόνον αντικείμενο την κατασκευή, ανάπτυξη και λειτουργία του ΕΣΦΑ

Σε σκληρή αντιπαράθεση μεταξύ ΔΕΣΦΑ και ΡΑΕ εκτιμάται ότι θα εξελιχθεί η υπόθεση της τροποποίησης της μεθοδολογίας προσδιορισμού των εσόδων του Διαχειριστή που προωθεί η Αρχή.
Αυτό προκύπτει από την εξαιρετικά αιχμηρή νομική γλώσσα της επιστολής του ΔΕΣΦΑ στο πλαίσιο της σχετικής διαβούλευσης η οποία μιλάει για «παράνομες» και «αντισυνταγματικές» παρεμβάσεις της ΡΑΕ.
Πρέπει να σημειωθεί, ότι πρόκειται για τον δεύτερο κύκλο αντιπαράθεσης επί του θέματος, το οποίο ξεκίνησε τον περασμένο Ιούλιο όταν ο ΔΕΣΦΑ υπέβαλε την αρχική του πρόταση. Ακολούθησε η δημοσιοποίηση της πρότασης της ΡΑΕ με την οποία διαφώνησε ο ΔΕΣΦΑ. Τους επόμενους μήνες πραγματοποιήθηκαν διμερείς συναντήσεις αλλά όπως φαίνεται κάθε μια από τις δυο πλευρές παρέμεινε στις θέσεις της. Ακολούθησε τον Δεκέμβριο η δημόσια διαβούλευση επί της τελικής πρότασης της ΡΑΕ και της σχετικής εισήγησης του ΔΕΣΦΑ, για να φθάσουμε σήμερα στη δημοσιοποίηση των αποτελεσμάτων της, από τα οποία προκύπτει το χάσμα και οι διαφωνίες μεταξύ των δυο πλευρών.

Για προσβολή δικαιωμάτων μιλά ο Διαχειριστής

Όπως σημειώνει ο ΔΕΣΦΑ στην επιστολή του η ΡΑΕ εισάγει, νέες, ουσιαστικές αλλαγές οι οποίες δεν βασίζονται στις προτάσεις του αλλά και ούτε είχαν συζητηθεί στις συναντήσεις που πραγματοποιήθηκαν. Τονίζει επίσης ότι στην αναθεωρημένη πρόταση της ΡΑΕ παραμένουν ανεπίλυτα ζητήματα που είχαν εντοπιστεί, ως προβληματικά ενώ προστίθενται και νέα προβληματικά σημεία, καθώς η Αρχή εισάγει διατάξεις και πραγματοποιεί αλλαγές σε κρίσιμα θέματα της μεθοδολογίας, οι οποίες δεν έχουν νόμιμο έρεισμα αλλά είναι και εσφαλμένες.

Στο επίκεντρο της αντιπαράθεσης βρίσκονται οι Μη Ρυθμιζόμενες Υπηρεσίες, που σχεδιάζει να παρέχει ο ΔΕΣΦΑ όπως οι Υπηρεσίες Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου Μικρής Κλίμακας και οι Υπηρεσίες Φόρτωσης Βυτιοφόρων.
Σύμφωνα με τον ΔΕΣΦΑ η ΡΑΕ επιχειρεί ρύθμιση των εσόδων του Διαχειριστή από την παροχή υπηρεσιών μη ρυθμιζόμενων δραστηριοτήτων, γεγονός που συνιστά περιορισμό της οικονομικής και επιχειρηματικής δραστηριότητας του ΔΕΣΦΑ και προσβολή των δικαιωμάτων του στην οικονομική-επιχειρηματική ελευθερία και περιουσία, όπως αυτά προστατεύονται από το Σύνταγμα και υπερεθνικού χαρακτήρα διατάξεις.

Αφαίρεση της δυνατότητας κοινωνικοποίησης

Επίσης μιλάει για οριζόντια απαγόρευση ή επιβολή άμεσων ή έμμεσων περιορισμών στη δραστηριότητα του ΔΕΣΦΑ, η οποία θα είχε ως αποτέλεσμα, τη μετατροπή του σε εταιρεία ειδικού σκοπού με αποκλειστικό και μόνον αντικείμενο την κατασκευή, ανάπτυξη και λειτουργία του ΕΣΦΑ.
Εξάλλου ο ΔΕΣΦΑ επικεντρώνει τη διαμαρτυρία του στο ζήτημα του εσόδου και του τιμολογίου των Υπηρεσιών Μη Μεταφοράς και των «Βοηθητικών» υπηρεσιών Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου σημειώνοντας, ότι η αφαίρεση της δυνατότητας κοινωνικοποίησης των Ανακτήσιμων Διαφορών στη Βασική Υπηρεσία Μεταφοράς και ΥΦΑ δημιουργεί αβεβαιότητα για την ανάκτηση του κόστους των επενδύσεων και θέτει τις υποδομές σε κίνδυνο σταδιακής απαξίωσης (stranded assets), μη ενθαρρύνοντας έτσι την ανάπτυξη νέων ρυθμιζόμενων υπηρεσιών και μη εξασφαλίζοντας την ανταγωνιστικότητα των υφιστάμενων.

Ασυνέπεια με ασαφή κριτήρια

Αξίζει να αναφερθεί ότι ο ΔΕΣΦΑ μιλάει για ευμεταβλητότητα και ασυνέπεια εκ μέρους της ΡΑΕ όσον αφορά στην αντιμετώπιση της δραστηριότητας του Διαχειριστή.
Όπως σημειώνει ο ΔΕΣΦΑ την επιλογή της ΡΑΕ να συμπεριλαμβάνει στην Ρυθμιζόμενη Περιουσιακή Βάση τις «υπηρεσίες φόρτωσης φορτηγών ΥΦΑ» και του «Jetty for SSLNG bunkering», παρά το γεγονός ότι τα έργα αυτά έχουν συμπεριληφθεί για πολλά χρόνια στα εγκεκριμένα Προγράμματα Ανάπτυξης του ΕΣΦΑ, τα οποία εξ ορισμού περιλαμβάνουν μόνο έργα που αφορούν σε ρυθμιζόμενες δραστηριότητες.
Επίσης διαφωνεί με τα κριτήρια αξιολόγησης νέων επενδύσεων που περιλαμβάνονται στην πρόταση της Αρχής καθώς και ο τρόπος εφαρμογής του μηχανισμού αξιολόγησης χαρακτηρίζοντας τα ως αόριστα και ασαφή.

Τέλος ο ΔΕΣΦΑ θεωρεί ότι στον Κανονισμό Τιμολόγησης θα πρέπει:

i. Να λαμβάνονται υπόψιν οι προβλέψεις για τη μελλοντική τάση των μακροοικονομικών παραμέτρων (π.χ. απόδοση επένδυσης χωρίς κίνδυνο, ασφάλιστρο κινδύνου της Χώρας) και όχι μόνο η παρελθούσα εξέλιξή τους.
ii. Να ορίζονται σαφώς οι απαραίτητες προσαρμογές οι οποίες αποτυπώνουν τα αποτελέσματα της νομισματικής πολιτικής
iii. Να ορίζεται σαφώς ο χρονικός ορίζοντας και η μέθοδος υπολογισμού των παραμέτρων.
iv. Να δίνεται η δυνατότητα επικαιροποίησης του μεσοσταθμικού κόστους κεφαλαίου που καθορίζεται για τη Ρυθμιστική Περίοδο
v. Να λαμβάνεται υπόψη το συνολικό κόστος δανειακών κεφαλαίων του Διαχειριστή, το οποίο δύναται να περιλαμβάνει ενδεικτικά και όχι περιοριστικά κόστη διαχείρισης, αντιστάθμισης κινδύνου και κρατικές εξασφαλίσεις (state guarantees).

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης