Ο Διαχειριστής επανέρχεται ζητώντας την αναθεώρηση της απόφασης της ΡΑΕ του περασμένου Ιουλίου καθώς έχει αλλάξει άρδην το οικονομικό περιβάλλον, ο πληθωρισμός έχει εκτοξευθεί, ενώ αυξάνεται και το κόστος κεφαλαίου
Πρόκειται στην πραγματικότητα για την επαναφορά ενός ζητήματος που ήδη είχε τεθεί από τον Διαχειριστή στην προηγούμενη φάση των διαβουλεύσεων με τη ΡΑΕ, όταν κρινόταν το επιτρεπόμενο έσοδο του ΑΔΜΗΕ για την περίοδο 2022-2025.
Η υπόθεση είχε προκαλέσει έντονη αντιπαράθεση μεταξύ των δυο πλευρών καθώς η ΡΑΕ απέρριψε το αίτημα του Διαχειριστή για υιοθέτηση ποσοστού απόδοσης κεφαλαίου WACC 7,5% αρχικώς ο ΑΔΜΗΕ είχε προτείνει WACC 8,1% και ενέκρινε ποσοστό 6,1% με αποτέλεσμα να προκύπτει πολύ χαμηλότερο έσοδο για τον ΑΔΜΗΕ.
Αναθεώρηση της απόφασης
Πλέον ο Διαχειριστής επανέρχεται ζητώντας την αναθεώρηση της απόφασης της ΡΑΕ του περασμένου Ιουλίου καθώς έχει αλλάξει άρδην το οικονομικό περιβάλλον, ο πληθωρισμός έχει εκτοξευθεί, ενώ αυξάνεται το κόστος κεφαλαίου γεγονός που δημιουργεί ζητήματα ως προς την υλοποίηση του επενδυτικού προγράμματος του ΑΔΜΗΕ.
Αξίζει να σημειωθεί ότι όταν τον περασμένο Ιούλιο η ΡΑΕ είχε λάβει την απόφαση περί του επιτρεπόμενου εσόδου του ΑΔΜΗΕ ο πρόεδρος της Αρχής Θανάσης Δαγούμας με σχετικές δηλώσεις του είχε αφήσει ανοιχτό το ενδεχόμενο αναθεώρησης της απόφασης σε περίπτωση που κριθεί αναγκαίο.
Εξάλλου το ζήτημα του πληθωρισμού που είναι μείζον αποτελεί παράγοντα που συνυπολογίζεται στα έσοδα των άλλων διαχειριστών της Ευρώπης όπως για παράδειγμα της Ιταλίας.
Το αίτημα του ΑΔΜΗΕ για αναθεώρηση του επιτρεπόμενου εσόδου, σύμφωνα με πληροφορίες κατατέθηκε στη ΡΑΕ περί τα τέλη του 2022 αλλά επί του παρόντος δεν έχει συζητηθεί από την Ολομέλεια της Αρχής, ενώ έγκυρες πληροφορίες αναφέρουν πως δεν συμπεριλαμβάνεται στην ημερήσια διάταξη ούτε της σημερινής συνεδρίασης της Ολομέλειας.
Υπενθυμίζεται ότι το ρυθμιζόμενο έσοδο όλων των διαχειριστών και στην προκειμένη περίπτωση του ΑΔΜΗΕ, προσδιορίζεται από τη ΡΑΕ και εισπράττεται από το σύνολο των χρηστών του συστήματος μεταφοράς μέσω των τελών χρήσης συστήματος (ΜΧΧΣ). Δηλαδή πληρώνεται από το σύνολο των καταναλωτών ηλεκτρικής ενέργειας και ένας από τους λόγους που είχαν βαρύνει στην αρχική απόφαση της ΡΑΕ ήταν η επιβάρυνση των καταναλωτών και μάλιστα σε μια εξαιρετικά ευαίσθητη χρονική περίοδο με την ενεργειακή κρίση να μαίνεται.
Ο τρέχων προγραμματισμός και η χρηματοδότηση των επενδύσεων
Πρέπει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με την απόφαση της ΡΑΕ του περασμένου Ιουλίου το Απαιτούμενο Έσοδο του ΑΔΜΗΕ για το τρίτο τετράμηνο του 2022 είναι 121.208.088 ευρώ, για το 2023 290.826.460 ευρώ, για το 2024 339.320.380 ευρώ και για το 2025 385.851.589 ευρώ.
Από τα ποσά αυτά προκύπτει η Μοναδιαία Χρέωση της Χρήσης Συστήματος που για το 2023 και την Υψηλή Τάση ανέρχεται σε 2.920 (€/MW Ισχύος Χρέωσης-Μήνα) για τη Μέση Τάση σε 30.339 (€/MW Ισχύος Χρέωσης-Μήνα) και για τη Χαμηλή Τάση σε 8 (€/MWh).
Πέραν του κόστους για τους καταναλωτές η ΡΑΕ επιδιώκει επίσης την ενεργοποίηση των διαχειριστών και την εφαρμογή κινήτρων απόδοσης μέσω των οποίων θα μπορούν να αυξάνουν το έσοδο τους. Μάλιστα η σχετική μεθοδολογία έχει εγκριθεί σε ότι αφορά τον ΑΔΜΗΕ και οι δυο πλευρές βρίσκονται σε στενή συνεργασία για την εφαρμογή της. Κάτι που δεν έχει γίνει επί του παρόντος για τον ΔΕΔΔΗΕ και τον ΔΕΣΦΑ.
Από την πλευρά του ο ΑΔΜΗΕ υπενθυμίζει ότι το ρυθμιζόμενο έσοδο χρηματοδοτεί τεράστιες επενδύσεις που πραγματοποιεί για την ανάπτυξη του συστήματος μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας. Η απομείωση των εσόδων του Διαχειριστή λόγω του πληθωρισμού περιορίζει τις δυνατότητας του να ανταποκριθεί σε σημαντικά έργα όπως οι διεθνείς διασυνδέεις, οι διασυνδέσεις των νησιών αλλά και γενικότερα η αναβάθμιση του συστήματος για την ενσωμάτωση περισσότερων έργων ΑΠΕ.
.
www.worldenergynews.gr