Δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμη ο νομικός έλεγχος
Προσφορές και για τους δύο διαγωνισμούς , του ΤΑΙΠΕΔ για τη μίσθωση του εργοστασίου της ΛΑΡΚΟ και της Ειδικής Διαχείρισης για την πώληση των μεταλλείων, έχει υποβάλλει η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-AD Holdings AG, ενώ η Commodity & Mining Insight Ireland Ltd ενδιαφέρθηκε μόνο για τα μεταλλεία. Ωστόσο, σύμφωνα με τους όρους της αποκρατικοποίησης θα πρέπει να αναδειχθεί μόνο ένας κοινός πλειοδότης και από τους δύο διαγωνισμούς και για αυτό έχει προβλεφθεί η διαδικασία του shoot out.
Δηλαδή εάν στον διαγωνισμό της Ειδικής Διαχείρισης για τα μεταλλεία αναδειχθεί πλειοδότρια η Commodity & Mining Insight Ireland Ltd τότε, εάν το επιθυμεί, μπορεί να υποβάλλει προσφορά και για το εργοστάσιο της Λάρυμνας. Εάν ωστόσο δεν «επικρατήσει» στον διαγωνισμό των μεταλλείων και η προσφορά της κοινοπραξίας είναι η πιο συμφέρουσα και για τους δύο διαγωνισμούς τότε θα κηρυχθεί ανάδοχος η σύμπραξη «ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-AD Holdings AG».
Ενδιαφέρον για τα μεταλλεία
Σε κάθε περίπτωση, οι επενδυτές ενδιαφέρονται κυρίως για τα μεταλλεία καθώς είναι ευρέως γνωστό ότι οι υποδομές του εργοστασίου της Λάρυμνας χρειάζονται πανάκριβες τεχνολογικές αναβαθμίσεις ώστε να συμμορφωθούν με τις περιβαλλοντολογικές απαιτήσεις, ενώ είναι και ενεργειακά κοστοβόρα η λειτουργία τους.
Τα μεταλλεία της όμως της Εύβοιας, της Φθιώτιδας, της Βοιωτίας, της Καστοριάς, το λιγνιτωρυχείο της Κοζάνη, τα αποθέματα μεταλλευμάτων κλπ. αποτελούν το δυνατό χαρτί της ΛΑΡΚΟ.
Σύμφωνα με τα όσα αναφέρει ο τεχνικός συμβούλος της Ειδικής Διαχείρισης της ΛΑΡΚΟ και πρώην Διευθύνων Σύμβουλος και νυν μέλος του ΔΣ του Συνδέσμου Μεταλλευτικών Επιχειρήσεων κ. Σπύρος Τζίντζος, η ΛΑΡΚΟ παράγει ως τελικό προϊόν της πυρομεταλλουργικης διαδικασίας κοκκοποιημένο σιδηρονικέλιο (18-25% Νi - 82-75% Fe) το οποίο χρησιμοποιείται αποκλειστικά στην παραγωγή ανοξείδωτου χάλυβα και είναι ο μοναδικός παραγωγός σιδηρονικελίου στην Ε.Ε-27. «Προγράμματα βελτίωσης υποδομών στις μεγάλες οικονομίες του πλανήτη ( ΗΠΑ, Κίνα, Ε.Ε. κ.α) όπως π.χ. σιδηρόδρομοι, αυτοκινητόδρομοι, ή ακόμα και ανάγκες κατά την πράσινη μετάβαση στην ενέργεια δείχνουν το μέλλον για την ζήτηση σε ανοξείδωτους χάλυβες και κατά συνέπεια στο σιδηρονικέλιο», επισημαίνει.
Επίσης, διαθέτει αποθέματα οξειδωμένων σιδηρονικελιούχων κοιτασμάτων, τα οποία περιέχουν κοβάλτιο. Μελέτη του οίκου Roskill αναφέρει ότι μόνο για την παραγωγή μπαταριών για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα σε ένα βασικό σενάριο αναμένεται μία αυξηση της ζήτησης από 17 kt το 2020 σε 542 kt Νi το έτος 2040 μόνο στην Ε.Ε.27, παγκοσμίως δε από 92 kt σε 2,6 Mt. Σε αυτά τα νούμερα πρέπει να προστεθούν και οι ανάγκες συσσωρευτών για τη αποθήκευση ενέργειας. Όπως υπογραμμίζει ο κ. Τζίντζος το κοβάλτιο, το οποίο περιέχεται στα λατεριτικά κοιτάσματα της ΛΑΡΚΟ αναμένεται να έχει μια εξίσου μεγάλη αύξηση στις επόμενες 2 δεκαετίες. Το νικέλιο ωστόσο για τις παραπάνω χρήσεις δεν είναι υπό την μορφή σιδηρονικελίου, αυτό που παράγει η ΛΑΡΚΟ ως τελικό προϊόν, αλλά υπό την μορφή θεϊκού άλατος του νικελίου.
www.worldenergynews.gr