Η Ευρωπαϊκή Ένωση σχεδιάζει να δημιουργήσει ένα benchmark για το υγροποιημένο φυσικό αέριο LNG για να καθορίσει δίκαιες, βασισμένες στην αγορά τιμές για τις εισαγωγές φυσικού αερίου που θα μπορούσαν να μειώσουν τις διαφορές τιμών εντός του μπλοκ αλλά και την αστάθεια της αγοράς.
Μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, η Ευρώπη έχει επιδοθεί σε ένα αγώνα να αντικαταστήσει το ρωσικό φυσικό αέριο που αποτελούσε σχεδόν το 40% των εισαγωγών της ηπείρου, με LNG.
Οι μεγάλες αποκλίσεις τιμών εντός της ΕΕ προκαλούνται εν μέρει από τις διαφορετικές δυνατότητες τους να δέχονται φορτία LNG.
Οι τιμές του φυσικού αερίου σε χώρες με πολλούς τερματικούς σταθμούς LNG, όπως στην Γαλλία, είναι χαμηλότερες από άλλους κόμβους όπως η Γερμανία, η οποία επί του παρόντος δεν διαθέτει τερματικούς σταθμούς LNG.
Τα φορτία LNG παραδίδονται με πλοία (DES), που σημαίνει ότι η τιμή καθορίζεται από την παράδοση στο κάθε λιμάνι.
Τα μεγαλύτερα λιμάνια είναι στη Βορειοδυτική Ευρώπη, δηλαδή, στο Ηνωμένο Βασίλειο, στην Ολλανδία, στο Βέλγιο και στην Γαλλία, στον Ατλαντικό, ενώ στη Νοτιοδυτική Ευρώπη, συμπεριλαμβανομένων της Ισπανίας, της Πορτογαλίας και της Ιταλίας μεταξύ άλλων.
Ακολούθως, υπάρχει η αγορά της Δυτικής Μεσογείου και της Αδριατικής, η οποία περιλαμβάνει την Ελλάδα και την Τουρκία, οι οποίες έχουν διαφορετικές δυνατότητες εισαγωγής και διαφορετικές διασυνδέσεις που επιτρέπουν τη μεταφορά φυσικού αερίου προς τους καταναλωτές ή άλλες χώρες.
Χρησιμοποιούνται άλλοι δείκτες για την τιμολόγηση του LNG στην Ευρώπη
Ιστορικά, το Ολλανδικό TTF θεωρήθηκε ως επαρκής αντιπροσωπευτικός δείκτης για το παραδοθέν LNG στην Ευρώπη.
Το National Balancing Point (NBP) της Βρετανίας έρχεται στη δεύτερη θέση μετά το TTF όσον αφορά τη ρευστότητα και την ικανότητα προσέλκυσης αγοραστών και πωλητών.
Υπάρχουν άλλοι λιγότερο ενεργοί κόμβοι φυσικού αερίου στη Γερμανία, τη Γαλλία, την Αυστρία, την Ιταλία, την Ισπανία, το Βέλγιο και την Τσεχική Δημοκρατία.
Ωστόσο, οι τιμές του φυσικού αερίου στη Βρετανία υπέστησαν την ίδια αστάθεια με τα TTF.
Ενώ το συμβόλαιο TTF χρησιμοποιείται κυρίως για την τιμολόγηση του LNG στην Ευρώπη, ορισμένα μακροπρόθεσμα συμβόλαια LNG εξακολουθούν να συνδέονται με την τιμή του πετρελαίου.
Πολλοί φορείς χρησιμοποιούν τον δείκτη LNG New DES, ο οποίος αντικατοπτρίζει καλύτερα την τιμή των φορτίων LNG που παραδίδονται από τα πλοία στη Βορειοδυτική Ευρώπη σε σχέση με τον TTF.
Ποιο είναι το ζήτημα με το TTF
Το TTF έχει χρησιμοποιηθεί ευρέως ως benchmark για τις παραδόσεις LNG στην Ευρώπη, με μια μικρή διαφορά να προστίθεται για να ανταποκρίνεται στο κόστος της επαναεριοποίησης του φυσικού αερίου και της αποστολής του στο δίκτυο. Αλλά μια σημαντική μείωση των προμηθειών ρωσικού φυσικού αερίου έχει κάνει την τιμή του TTF εξαιρετικά ασταθή.
Το βασικό συμβόλαιο φυσικού αερίου στο ολλανδικό TTF κυμάνθηκε φέτος μεταξύ του χαμηλού των 23 δολαρίων ανά εκατομμύριο βρετανικών θερμικών μονάδων (mmBtu) τον Φεβρουάριο και του υψηλού των 89,3 $/mmBtu τον Αύγουστο. Εν τω μεταξύ, τα φορτία LNG για παράδοση στη Βορειοδυτική Ευρώπη σε βάση DES ήταν σε μεγάλο βαθμό με έκπτωση στο TTF.
Η Γερμανία εγκαθιστά επί του παρόντος πέντε πλωτούς τερματικούς σταθμούς εισαγωγής LNG και κατασκευάζει τρεις χερσαίους, οι οποίοι θα αυξήσουν την ικανότητα εισαγωγής LNG στη Βορειοδυτική Ευρώπη.
Πηγές του κλάδου αναφέρουν ότι η αγορά LNG της ΕΕ πρέπει να έχει μια τιμή που να αντικατοπτρίζει την πραγματική προσφορά και ζήτηση και να μειώσει την έκθεση στο TTF, το οποίο λόγω της αύξησης των τιμών του φυσικού αερίου είναι επί του παρόντος το πιο ακριβό σε σύγκριση με άλλα σημεία αναφοράς φυσικού αερίου όπως το Japan Korea Marker (JKM) στην Ασία ή το Henry Hub (HH) στις Ηνωμένες Πολιτείες.
Πάνω από το 70% των φορτίων LNG που έφτασαν στην Ευρώπη φέτος προέρχονταν από τις Ηνωμένες Πολιτείες.
Τέτοια φορτία LNG έχουν διαπραγματευτεί σε μια στενή ζώνη κάπου μεταξύ του TTF και του HH, το οποίο κατέγραψε πολύ μεγάλη διαφορά που έφτασε τα $80-$90 τον Αύγουστο, καθιστώντας πιο δύσκολο για τις εταιρείες να τιμολογήσουν το LNG έναντι αυτών των σημείων αναφοράς φυσικού αερίου.
Διαφορές τιμολόγησης LNG, DES με TTF
Νωρίτερα αυτό το μήνα, ο "SparkNWE" - ένας δείκτης που παρακολουθεί τη διαφορά μεταξύ των φορτίων LNG που παραδίδονται στη Βορειοδυτική Ευρώπη σε βάση DES και του TTF - κατέγραψε έκπτωση 20 $/mmBtu έναντι της τιμής TTF, σύμφωνα με τον Henry Bennett, επικεφαλής του τμήματος τιμολόγησης στο Spark Commodities που παρουσίασε τον δείκτη νωρίτερα φέτος.
«Αν και o σχεδιασμός της Ευρώπης μπορεί να μετριάσει αυτούς τους περιορισμούς εισαγωγών στο μέλλον, η μελλοντική καμπύλη δείχνει ότι, με την έκπτωση SparkNWE η διαφορά τον Σεπτέμβριο του 2023 να είναι ακόμη μεγαλύτερη από -8$/mmBtu», είπε ο Bennett.
Μπορεί να κάνει τη διαφορά ένα benchmark με βάση το LNG στην ΕΕ;
Πηγές του κλάδου δήλωσαν ότι η ΕΕ δεν χρειάζεται να δημιουργήσει ένα benchmark με βάση το LNG, καθώς πολλοί φορείς τιμολόγησης χρησιμοποιούν ήδη τον δείκτη LNG DES.
Ο Kaushal Ramesh, ανώτερος αναλυτής LNG στη Rystad Energy, είπε ότι η προσπάθεια αντικατάστασης του TTF "είναι ένα στοίχημα, επειδή δεν θα αντιπροσώπευε σωστά τα ευρωπαϊκά θεμελιώδη και μπορεί να έχει ακούσιες συνέπειες σε μια εξαιρετικά απορρυθμισμένη αγορά".
Η δημιουργία ενός benchmark από μόνη της δεν θα βοηθήσει την ευρωπαϊκή ενεργειακή κρίση βραχυπρόθεσμα, ενώ μακροπρόθεσμα θα εξαρτηθεί από το εάν ο κλάδος θα αρχίσει να το χρησιμοποιεί και εάν οι τράπεζες θα αρχίσουν να προσφέρουν χρηματοοικονομικά προϊόντα γύρω από αυτό, δήλωσε Ευρωπαίος έμπορος.
"Εάν δεν υπάρχει χρηματοπιστωτική αγορά πίσω από αυτό, εάν δεν μπορείτε να το χρησιμοποιήσετε για να αντισταθμίσετε τις θέσεις σας, θα είναι άχρηστο", είπε.
Reuters: Πόσο εφικτή είναι η υποκατάσταση του TTF με benchmark βασιζόμενο στο LNG
Ο Kaushal Ramesh, ανώτερος αναλυτής LNG στη Rystad Energy σημειώνει ότι η προσπάθεια αντικατάστασης του TTF είναι ένα στοίχημα