Ενέργεια

ΔΕΣΦΑ: Με ποιες τροποποιήσεις ενέκρινε η ΡΑΕ το 10ετες

ΔΕΣΦΑ: Με ποιες τροποποιήσεις ενέκρινε η ΡΑΕ το 10ετες

Οι αλλαγές και προσθήκες για την έγκριση της ΡΑΕ

 

Με …αστερίσκους εγκρίθηκε το Πρόγραμμα Ανάπτυξης ΕΣΦΑ 2022-2031 του ΔΕΣΦΑ από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας. Ένα από τα κεντρικά ζητήματα, για τα οποία υπήρξε έντονη διαβούλευση αφορούσε τον Σταθμό Συμπίεσης στην Κομοτηνή και τον Ρυθμιστικό Σταθμό. Τελικά βρέθηκε συμβιβαστική λύση, με τη ΡΑΕ να θέτει ως όρο την ένταξή τους στο Σύστημα τον Ιανουάριο του 2024, υπό την προϋπόθεση η προμήθεια και η τοποθέτηση του βασικού μηχανολογικού εξοπλισμού (συμπεριλαμβανομένων των μονάδων του σταθμού συμπίεσης και του αντίστοιχου εξοπλισμού παροχής ενέργειας), να έχει επιτευχθεί έως τον Αύγουστο του 2023. Ο ΔΕΣΦΑ μάλιστα, οφείλει να εκκινήσει τη διαδικασία ανάθεσης του έργου εντός του Σεπτεμβρίου 2022.

Σύμφωνα με τον Ρυθμιστή, πρόκειται για ένα από τα πλέον σημαντικά έργα, καθότι αφορά στην αύξηση της δυναμικότητας του Συστήματος και επακόλουθα στην ενίσχυση της ασφάλειας εφοδιασμού της χώρας και της περιοχής με φυσικό αέριο.

O σταθμός συμπίεσης

Ο αρχικός σχεδιασμός του έργου (ήδη από το Πρόγραμμα Ανάπτυξης 2016-2025) προέβλεπε την εγκατάσταση σταθμού συμπίεσης (1+1)x2,5MW ISO στους Κήπους. Σύμφωνα με την εισήγηση του ΔΕΣΦΑ του Ιανουαρίου 2022, ο σταθμός κρίθηκε σκόπιμο να μεταφερθεί στην Κομοτηνή με αύξηση της δυναμικότητας σε (1+1)x3,5MW ISO και χρονοδιάγραμμα υλοποίησης τον Ιανουάριο 2024, λαμβάνοντας υπόψη:

  • αίτημα του IGB για ελάχιστη πίεση παράδοσης των 60 barg, για την πρώτη φάση λειτουργίας του και την αύξηση σε 70 barg για τη 2η φάση λειτουργίας (επέκταση στα 5bcm)
  • την αύξηση των ροών από το νέο σημείο εισόδου TAP,
  • τις μειωμένες ροές και το μειωμένο εμπορικό ενδιαφέρον από το σημείο εισόδου Κήποι,
  • μελλοντικά αιτήματα εξαγωγών στον αγωγό IGB
  • το νέο σημείο εισόδου της Αλεξανδρούπολης
  • οικονομίες κλίμακας προκειμένου να επιτευχθούν μελλοντικές ανάγκες με ένα ενιαίο Συμπιεστή αντί για δύο, στους Κήπους και Κομοτηνή.

Επιπλέον μονάδα συμπίεσης

Η ΡΑΕ ζήτησε από τον ΔΕΣΦΑ τη διερεύνηση της δυνατότητας ένταξης μίας επιπλέον μονάδας συμπίεσης δυναμικότητας 3,5 MW ISO, η οποία θα λειτουργεί ως εφεδρική των 2 x 3,5 MW που ήδη σχεδιάζονταν από τον Διαχειριστή, καθώς ενημερώθηκε από τον ΔΕΣΦΑ   ότι οι σχεδιαζόμενες μονάδες δεν επαρκούσαν για την εξασφάλιση της απαιτούμενης ροής προς τον IGB, γεγονός εξόχως σημαντικό για την ασφάλεια εφοδιασμού της περιοχής υπό την παρούσα συγκυρία.

Ο ΔΕΣΦΑ ανταποκρίθηκε εισηγούμενος   νέο σχεδιασμό   και αναθεωρημένο κόστος 50 εκατ. €, το οποίο κρίνεται εύλογο δεδομένης της οικονομικής συγκυρίας και της σημαντικής αύξησης της δυναμικότητας του συμπιεστή. Η Αρχή εγκρίνει την πρόταση του Διαχειριστή και θέτει ως καταληκτικό χρόνο ένταξης του έργου στο Σύστημα τον Ιανουάριο 2024, υπό την προϋπόθεση η προμήθεια και η τοποθέτηση του βασικού μηχανολογικού εξοπλισμού (συμπεριλαμβανομένων των μονάδων του σταθμού συμπίεσης και του αντίστοιχου εξοπλισμού παροχής ενέργειας), να έχει επιτευχθεί έως τον Αύγουστο του 2023. Προκειμένου αυτό να καταστεί εφικτό, ο Διαχειριστής οφείλει να καταβάλει κάθε δυνατή προσπάθεια για την επίσπευση του έργου και να ενημερώνει τακτικά την Αρχή σχετικά (ιδίως για την πορεία του μηχανολογικού εξοπλισμού και του εξοπλισμού παροχής ενέργειας), και σε κάθε περίπτωση να εκκινήσει τις διαδικασίες ανάθεσης του έργου εντός του Σεπτεμβρίου 2022.

126,7 εκατ. € τα νέα έργα

Γενικότερα, το Πρόγραμμα Ανάπτυξης 2022-2031 περιλαμβάνει έργα με προβλεπόμενο προϋπολογισμό ύψους 856 εκατ. €, από τα οποία ποσό 126,7 εκατ. € αντιστοιχεί σε νέα έργα, ενώ τα υπόλοιπα αντιστοιχούν σε εκείνα που έχουν ήδη εγκριθεί στο ΠΑ 2021-2030, με επικαιροποιημένο χρονοδιάγραμμα και προϋπολογισμό όπου αυτό χρειαζόταν.

Από το προαναφερθέν ποσό, 92 εκατ. € αντιστοιχούν σε επεκτάσεις του δικτύου σε νέες περιοχές, με κυριότερο το έργο την επέκταση των υποδομών στα Ιωάννινα, ενώ 27,7 εκατ. € αντιστοιχούν σε έργα βελτίωσης, εκσυγχρονισμού και συντήρησης του ΕΣΦΑ. Σε αυτό το ποσό, 5,5 εκατ. ευρώ αφορούν έργα πληροφορικής που αποσκοπούν στην ψηφιοποίηση του ΔΕΣΦΑ και τo μετασχηματισμό του σε πέντε βασικούς τομείς ( διαχείριση επιχειρήσεων,   περιουσιακών στοιχείων και   δεδομένων, διευκόλυνση σχέσεων πελατών και επικοινωνίας και   υποστήριξη εταιρικών πληροφοριών).

Τρία έργα για το Repower EU

Το ανανεωμένο Πρόγραμμα Ανάπτυξης δεν περιλαμβάνει ακόμη κανένα σημαντικό έργο που να σχετίζεται με την ενεργειακή μετάβαση του ελληνικού ενεργειακού τομέα και την απαλλαγή από τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, ωστόσο σχετικό έργο του ΔΕΣΦΑ βρίσκεται σε εξέλιξη και θα αναπτυχθεί περαιτέρω στο άμεσο μέλλον αναθεωρώντας , εάν χρειαστεί, το Πρόγραμμα Ανάπτυξης.

Επιπλέον, στα πλαίσια της πρωτοβουλίας Repower EU της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ο ΔΕΣΦΑ έχει ήδη προτείνει τρία μεγάλα έργα προκειμένου να συμπεριληφθούν στην εν λόγω πρωτοβουλία. Το πρώτο είναι η περαιτέρω αναβάθμιση του Συμπιεστή Κομοτηνής, για το οποίο έγιναν οι διαβουλεύσεις με τη ΡΑΕ, και τα άλλα δύο αφορούν στην προμήθεια της πλωτής δεξαμενής αποθήκευσης (FSU) για τη μόνιμη αναβάθμιση της αποθηκευτικής ικανότητας του τερματικού σταθμού ΥΦΑ της Ρεβυθούσας, καθώς και τη συνολική αναβάθμιση του ΕΣΦΑ, με αγωγούς και εγκαταστάσεις συμβατές για τη μεταφορά υδρογόνου, με σκοπό τη δυνατότητα μεταφοράς αυξημένων ροών φυσικού αερίου αλλά και ανανεώσιμου αερίου μέσω της Ελλάδας, στις γειτονικές χώρες και στις αντίστοιχες νέες υποδομές συνδεδεμένες στο ΕΣΦΑ.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης