Ανοιχτό το ενδεχόμενο μη συμμετοχής του ΑΔΜΗΕ σε μεγάλα έργα διεθνών διασυνδέσεων, κρίσιμης εθνικής σημασίας, όπως η διασύνδεση με την Αίγυπτο, αλλά και καθυστερήσεων στα έργα διασύνδεσης των νησιών, άφησαν σήμερα κατά τη διάρκεια συνέντευξης τύπου στελέχη του ΑΔΜΗΕ με αφορμή την επικείμενη απόφαση της ΡΑΕ για την έγκριση του ύψους απόδοσης κεφαλαίων (WACC) και κατά συνέπεια των εσόδων του.
Όπως είναι γνωστό, η ΡΑΕ έχει ανακοινώσει ότι προτίθεται να εγκρίνει WACC για τον ΑΔΜΗΕ 6,1% όταν ο Διαχειριστής με βάση τα αναθεωρημένα στοιχεία κόστους κεφαλαίων, ζητεί WACC 8,16%.Το γεγονός αυτό έχει προκαλέσει έντονη αντιπαράθεση μεταξύ του ΑΔΜΗΕ και της ΡΑΕ, καθώς και οι δυο πλευρές φαίνεται να εμμένουν στις απόψεις τους.
Ο ΑΔΜΗΕ δηλώνει πλέον ότι εφόσον του ανακοινωθεί επισήμως η απόφαση της ΡΑΕ, θα επανεξετάσει το δεκαετές αναπτυξιακό του πρόγραμμα, αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο καθυστέρησης 3-4 ετών σε κάποιες από τις προγραμματισμένες διασυνδέσεις, καθώς και μη συμμετοχής του σε μεγάλα διεθνή έργα, όπως η διασύνδεση με την Αίγυπτο.
Όπως σημείωσε ο γενικός διευθυντής Επιχειρηματικής Ανάπτυξης του ΑΔΜΗΕ, Ιάσων Ρουσσόπουλος, το έσοδο που φαίνεται να εγκρίνει η ΡΑΕ δεν αρκεί για να προχωρήσουν οι επενδύσεις που χρειάζεται το Σύστημα στο χρόνο που είναι προγραμματισμένες. «Θα προβούμε σε επανεξέταση του 10ετούς και των διεθνών επενδύσεων που σχεδιάζουμε σε συνεργασία με την πολιτεία».
Επιχειρηματολογώντας επί των στοιχείων που προσδιορίζουν το WACC, ο Σωτήρης Μπατζιάς, εκπρόσωπος της Deloiite, που λειτουργεί ως σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ, υπογράμμισε την αύξηση της απόδοσης του γερμανικού 10ετούς ομολόγου στο 1,4-1,5%, όπως επίσης την άνοδο της απόδοσης του ελληνικού 10ετούς ομολόγου στο 3,61%. Όπως είπε, τα στοιχεία αυτά δείχνουν αύξηση του ρίσκου των επενδύσεων, ενώ παράλληλα μίλησε και για αύξηση του κόστους δανεισμού του ΑΔΜΗΕ στο 3,5% σήμερα και στο 3,67% μέχρι το 2025.
Σε ότι αφορά το ζήτημα της πρόσληψης νέου προσωπικού, η κ. Ελένη Ζαρίκου αναπληρώτρια γενική διευθύντρια Οικονομικών Υπηρεσιών σημείωσε ότι ο Διαχειριστής έχει προβλέψει την πρόσληψη 650 ατόμων μέχρι το 2025, τα οποία η ΡΑΕ στην πραγματικότητα τα μειώνει στο μισό.
Η κ. Ζαρίκου χαρακτήρισε ως ανορθολογική την σύγκριση του προσωπικού του ΑΔΜΗΕ με άλλους Διαχειριστές στην Ευρώπη, σημειώνοντας ότι ο Έλληνας Διαχειριστής βρίσκεται σε φάση ραγδαίας ανάπτυξης και η περιουσιακή του βάση ως το 2025 σχεδόν θα διπλασιαστεί από 2 δις. ευρώ που είναι σήμερα, σε 3,50 δις. ευρώ. Όπως είπε θα χρειαστεί επιπλέον προσωπικού για να ανταποκριθεί στις ανάγκες ανάπτυξης του Συστήματος Μεταφοράς.
Εξάλλου ο κ. Ρουσσόπουλος απάντησε στην επιχειρηματολογία της ΡΑΕ περί μη άντλησης κονδυλίων από το ΕΣΠΑ, σημειώνοντας ότι ο ΑΔΜΗΕ είναι η εταιρεία με την μεγαλύτερη άντληση επιχορηγήσεων σε όλη την Ελλάδα. Μάλιστα αναφερόμενος στο καλώδιο Κρήτης – Αττικής, σημείωσε ότι έχει χρηματοδοτηθεί από το ΕΣΠΑ με 450 εκατ. ευρώ, ενώ εξαίρεσε την συγκεκριμένη διασύνδεση από τον κίνδυνο καθυστέρησης στην υλοποίησή της, αφού όπως είπε, έχει προσχωρήσει σε ποσοστό 50%.
Σε ότι αφορά το επιπλέον κόστος για τους καταναλωτές, ο κ. Ρουσσόπουλος είπε ότι όσο μεγαλώνει το σύστημα μεταφοράς, προφανώς αυξάνεται η αποζημίωση, αλλά η επιβάρυνση ενός νοικοκυριού με 2-3 ευρώ το χρόνο αντισταθμίζεται από τη μείωση των ΥΚΩ και την αύξηση της διείσδυσης των ΑΠΕ στο σύστημα.
Τέλος, σχετικά με τις διεθνείς διασυνδέσεις, ο κ. Ρουσσόπουλος δήλωσε χαρακτηριστικά: «Ο πόλεμος στην Ουκρανία έχει δημιουργήσει τις ανάγκες για σημαντικά νέα έργα και θα ήταν κρίμα ο ΑΔΜΗΕ και η Ελλάδα να μην συμμετάσχει σε αυτά. Ένα δίκαιο WACC θα μας επιτρέψει να κάνουμε αυτά που πρέπει στον χρόνο που πρέπει».
www.worldenergynews.gr
www.worldenergynews.gr