Τι εξετάζει η Κομισιόν
Το ζήτημα εξετάζεται ήδη από την Κομισιόν, στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής πολιτικής για την απεξάρτηση από το ρωσικό αέριο στην περιοχή της ΝΑ Ευρώπης.
Σχετική αναφορά περιλαμβάνει και το RePower EU, το οποίο τονίζει ότι «η φάση ΙΙ του IGB θα μπορούσε να μετριάσει έτι περαιτέρω την εξάρτηση ιδίως της Βουλγαρίας αλλά και ολόκληρης της περιφέρεια της ΝΑ Ευρώπης, καθιστώντας εφικτή την αύξηση των ροών από τον TAP και τους τερματικούς σταθμούς υγροποιημένου αερίου (LNG) στην Ελλάδα».
Η αναβάθμιση του μεταφορικού δυναμικού του αγωγού στα 5 δισ. κυβικά μέτρα αερίου ετησίως από τα 3 δισ. κμ σήμερα, δηλαδή η Φάση ΙΙ, προβλέπεται και στον αρχικό σχεδιασμό του έργου, ενώ με δεδομένες τις νέες συνθήκες ενδέχεται να εξεταστεί ακόμη και ο διπλασιασμός της δυναμικότητας του.
Ο αγωγός IGB, μήκους 182 χλμ και διαμέτρου 32 ίντσών θα συνδέει την Κομοτηνή με τη Στάρα Ζαγόρα στη Βουλγαρία.
Καθοριστικό ρόλο για τη λήψη της επενδυτικής απόφασης για την αναβάθμιση του αγωγού αναμένεται να παίξει η διαθεσιμότητα αερίου και η ζήτηση. Το ευρωπαϊκό σχέδιο για την απεξάρτηση από το ρωσικό αέριο δεν στηρίζεται μόνον στην προμήθεια από τρίτες πηγές αλλά και στη μείωση της κατανάλωσης αερίου στην Ευρώπη κατά 27% ως το τέλος της δεκαετίας.
Οι παραδόσεις του TAP
Πρέπει να σημειωθεί ότι αγωγός ΤΑΡ θα είναι βασικός τροφοδότης του νέου ελληνο-βουλγαρικού αγωγού, πέρα από τις ποσότητες LNG. Μάλιστα η Βουλγαρία έχει συμβολαιοποιήσει με την Socar, την κρατική εταιρία αερίου του Αζερμπαϊτζάν, την προμήθεια 1 bcm αερίου ετησίως, μέσω του αγωγού ΤΑΡ.
Πάντως σήμερα ο αγωγός ΤΑΡ που μεταφέρει αζέρικο αέριο από τα ελληνουτουρκικά σύνορα στην Ιταλία μέσω Αλβανίας δεν μπορεί άμεσα να αυξήσει τις παραδόσεις, ενώ και ο πρώτος από τους νέους πλωτούς σταθμούς LNG που έχουν δρομολογηθεί στη χώρα μας, το FSRU της Αλεξανδρούπολης, αναμένεται να λειτουργήσει στα τέλη του 2023.
Οπως δήλωσε πρόσφατα ο διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΠΑ Εμπορίας κ. Κωνσταντίνος Ξιφαράς η κατασκευή του IGB έχει ουσιαστικά ολοκληρωθεί και αν χρειαστεί, για έκτακτες ανάγκες θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί από τα μέσα Ιούνιου, πάντως από τον Ιούλιο αναμένεται η εμπορική χρήση του αγωγού.
Η ΔΕΠΑ Εμπορίας μετέχει με 50% - το άλλο 50% ανήκει στην Edison- στην εταιρία Poseidon, μέτοχο κατά 50% του έργου. Το υπόλοιπο ανήκει στη βουλγαρική πλευρά.
Ως γνωστόν η Gazpom έχει διακόψει τις ροές αερίου προς τη Βουλγαρία, επειδή η Σόφια δεν δέχθηκε να πληρώσει σε ρούβλια. Για τους ίδιους λόγους, ρωσικό αέριο δεν παρέχεται στην Πολωνία και τη Φινλανδία, ενώ έχουν παύσει οι προμήθειες στην Ολλανδία, στη δανέζικη Orsted, καθώς και μία σειρά συμβολαίων προμήθειας προς τη Γερμανία.
www.worldenergynews.gr