Ενέργεια

ΕΒΙΚΕΝ προς ΡΑΕ: Επιτάχυνση στην μεταρρύθμιση για το κόστος ανακατανομής - Οι βασικές προτάσεις

ΕΒΙΚΕΝ προς ΡΑΕ: Επιτάχυνση στην μεταρρύθμιση για το κόστος ανακατανομής - Οι βασικές προτάσεις
Σημαντική η έγκαιρη υλοποίηση της μεταρρύθμισης οποία αποτελεί βασική δέσμευση της κυβέρνησης με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα στο πλαίσιο του market reform plan

Επιτάχυνση της μεταρρύθμισης στην Αγορά Εξισορρόπησης σε ότι αφορά το κόστος ανακατανομής (Re-dispatching), ζητεί εμμέσως πλην σαφέστατα από τη ΡΑΕ η Ένωση Βιομηχανικών Καταναλωτών Ενέργειας (ΕΒΙΚΕΝ) με σχετική επιστολή της στην οποία μάλιστα υπενθυμίζει ότι το ζήτημα συζητείται ήδη από το καλοκαίρι του 2021.
Η ΕΒΙΚΕΝ που συμφωνεί με την σχετική πρόταση του ΑΔΜΗΕ χαρακτηρίζοντας τη ως επαρκώς τεκμηριωμένη αναφορικά με το τι θεωρείται ενέργεια ανακατανομής ζητεί από τον πρόεδρο της ΡΑΕ Θανάση Δαγούμα να μεριμνήσει για την έγκαιρη υλοποίηση της συγκεκριμένης μεταρρύθμισης.

Υπενθυμίζει ότι έχει ήδη τοποθετηθεί με επιστολές στις 27/8/2021 και στις 16/9/2021 επί της πρότασης του ΑΔΜΗΕ για τις βασικές αρχές σχεδιασμού όσον αφορά τη διάκριση της ενέργειας εξισορρόπησης και της ενέργειας λόγω ανακατανομής. Και σημειώνει ότι κρίνει αναγκαίο να επανέλθει με νέα επιστολή επισημαίνοντας τη σημασία της έγκαιρης υλοποίησης της μεταρρύθμισης αυτής, η οποία αποτελεί βασική δέσμευση της κυβέρνησης με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα στο πλαίσιο του market reform plan, καθώς εκτός των άλλων υπάρχει υποχρέωση του Διαχειριστή να συμμορφωθεί όσα ορίζει ο Ευρωπαϊκός Κανονισμός της εσωτερικής λειτουργίας της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας.

Όσον αφορά την μεθοδολογία σήμανσης των (ανα)-κατανομών η ΕΒΙΚΕΝ αναφέρει τα εξής:

Είναι σαφές ότι η ανακατανομή των προγραμμάτων των Μονάδων Παραγωγής εκ μέρους του Διαχειριστή, για οποιονδήποτε λόγο πέρα από την διατήρηση/ανάκτηση της συχνότητας δεν αποτελεί πράξη Εξισορρόπησης, και άρα οφείλει να μην επηρεάζει την τιμή αποκλίσεων σε πραγματικό χρόνο.
Στην ελληνική αγορά εξισορρόπησης υπήρξαν, ιδιαίτερα τους πρώτους 6 μήνες λειτουργίας του Target Model, έντονα φαινόμενα ανακατανομής στο επίπεδο της εξασφάλισης των απαραίτητων στρεφόμενων εφεδρειών κατά την «Διαδικασία Ενοποιημένου Προγραμματισμού» - ΔΕΠ, αμέσως μετά το κλείσιμο της προ-ημερήσιας Αγοράς.

Αυτό το φαινόμενο αποδίδεται σε τοπολογικούς περιορισμούς αλλά και τα δυναμικά χαρακτηριστικά του Ελληνικού Συστήματος και των Μονάδων, αλλά και σε αδυναμίες του αλγόριθμου, καθώς δεν υπήρχε μεθοδολογία διάκρισης μεταξύ ενέργειας εξισορρόπησης και ανακατανομής για λόγους συστήματος, με αποτέλεσμα υψηλές ποσότητες ενεργοποιήσεων και στις 2 κατευθύνσεις και επακόλουθες υψηλές οριακές τιμές εκκαθάρισης.
Υπενθυμίζεται ότι η ανάπτυξη συγκεκριμένης μεθοδολογίας σήμανσης της αιτίας κάθε (ανα)κατανομής, αποτελεί υποχρέωση του Διαχειριστή, με βάση την κείμενη ευρωπαϊκή και εγχώρια νομοθεσία.
Συνεπώς δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η πρόταση του Διαχειριστή «ΑΔΜΗΕ» τον Ιούλιο του 2021 κατόπιν πρόσκλησης από την ΡΑΕ, περί ανάπτυξης της μεθοδολογίας αποτελεί καταρχήν μία ορθή παρέμβαση.
Τέλος, κρίνουμε ότι η πρόταση του Διαχειριστή είναι σύμφωνη και με την απόφαση «ACER Decision 16-2020 on the methodology for classifying the activation purposes of balancing energy bids», και πλήρως συμβατή με τις σχετικές διατάξεις της εν λόγω απόφασης.

Όσον αφορά τον τρόπο αποζημίωσης των ποσοτήτων «για σκοπούς πέραν της εξισορρόπησης» η ΕΒΙΚΕΝ αναφέρει ότι:

Η μέθοδος εκκαθάρισης που προτείνει ο Διαχειριστής για τις κατανομές «εκτός εξισορρόπησης», δεν αποτελεί κάποια νέα ρύθμιση, αλλά την προ-υπάρχουσα και εγκεκριμένη μεθοδολογία εκκαθάρισης της ενέργειας «εκτός εξισορρόπησης», και η οποία περιγράφεται στο Άρθρο 87, του Κώδικα Εξισορρόπησης.
Συνεπώς η υπό συνθήκη αποζημίωση (κυρίως για «χειροκίνητη» ΕΑΣ), είτε στην οριακή τιμή εξισορρόπησης (pay-as-cleared), είτε στην τιμή προσφοράς (pay-as-bid) δεν πρόκειται περί νέας τροποποίησης ή προσθήκης, αλλά αποτελεί εγκεκριμένη διάταξη, σε συμφωνία με τις αποφάσεις No 16/2020 και 01/2020 του ACER
Σε κάθε περίπτωση, απαιτείται προσεκτική παρακολούθηση και έλεγχος της αγοράς, τόσο από τον Διαχειριστή όσο και από την Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας.

Ως προς την επιλογή του Διαχειριστή για διεξαγωγή της διαδικασίας διάκρισης ενέργειας, εκ των υστέρων η ΕΒΙΚΕΝ αναφέρει τα εξής:

Αν και θεωρούμε ότι θα ήταν επωφελές για την αποδοτικότερη λειτουργία της αγοράς, το να γνωρίζουν οι συμμετέχοντες την σήμανση των ποσοτήτων ανακατανομής που τους αφορούν αμέσως μετά την πρώτη ΔΕΠ, εικάζουμε ότι η αιτία που κάτι τέτοιο δεν επελέγη είναι η εξής:
Συμπερασματικά θεωρούμε πως η πρόταση του Διαχειριστή παρέχει μία εύλογη υλοποίηση μιας αναμφισβήτητα αναγκαίας διαδικασίας (διάκριση ενέργειας), σε συμφωνία με τις ευρωπαϊκές οδηγίες, όμως απαιτείται διαρκής έλεγχος της αγοράς για ανίχνευση τυχόν φαινομένων στρέβλωσης της αγοράς.

Υπάρχουν λύσεις από τη διεθνή πρακτική αντιμετώπισης αυτού του φαινομένου – μελέτη Grant Thornton “Benchmarking of European best practices regarding Re-dispatching in Balancing Markets” – July 2021. Μία από τις προσεγγίσεις που εφαρμόζεται στην Ιταλία από τον Ρυθμιστή για περιπτώσεις τοπικά δεσπόζουσας θέσης (και όσο διαρκεί αυτό το φαινόμενο) είναι ο χαρακτηρισμός κάποιων Μονάδων που ενεργούν ως BSP, ως “Essential Units” και η αμοιβή τους εκτός αγοράς με διοικητικά οριζόμενες τιμές από την NRA
Κλείνοντας η ΕΒΙΚΕΝ τονίζει ότι η Ελληνική Αγορά Εξισορρόπησης Ενέργειας σε πραγματικό χρόνο, παρουσιάζει εγγενείς αδυναμίες από τον αρχικό τρόπο σχεδιασμού της (Central Dispatch – unit based), και θα πρέπει να επανεξετασθεί ο όλος σχεδιασμός της στα πλαίσια του Market Reform Plan.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης