Ποιές διατάξεις από τον Κλιματικό Νόμο πάνε πίσω - Ποιές εξαιρούνται
Τη χρονική μετάθεση έως και ένα έτος σχεδιάζει να δώσει η κυβέρνηση στις προβλέψεις του Κλιματικού Νόμου για τα μέτρα περιορισμού της χρήσης των οχημάτων εσωτερικής καύσης αλλά και των καυστήρων πετρελαίου. Το βάρος έχει πέσει στο Μέγαρο Μαξίμου, το οποίο με τη βοήθεια του ενεργειακού επιτελείου του ΥΠΕΝ, επιχειρεί να βρει τη χρυσή τομή για τις αλλαγές που πρέπει να γίνουν στο νομοσχέδιο με βάση και τα σχόλια της βιομηχανίας, του παραγωγικού κλάδου και τον πολιτών στο πλαίσιο της δίμηνης διαβούλευσης.
Έτσι, για τα οχήματα εσωτερικής καύσης, θα μετατεθεί έως και ένα έτος η πρόβλεψη, ότι από την 1η.1.2025, εντός των διοικητικών ορίων της Περιφέρειας Αττικής και της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης, θα είναι οχήματα μηδενικών εκπομπών τα νέα ταξί, καθώς και το ένα τρίτο των νέων οχημάτων που ταξινομούνται για σκοπούς μίσθωσης και εκμίσθωσης σε τρίτους είναι οχήματα μηδενικών εκπομπών.
Άρα η νέα ημερομηνία πιθανώς θα μετατεθεί για τον Ιανουάριο του 2026. Αντίστοιχη θα είναι και η αλλαγή για την υποχρέωση τα νέα εταιρικά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης που ταξινομούνται να είναι κατ’ ελάχιστον το 25% αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα ή υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα εξωτερικής φόρτισης ρύπων έως 50 γραμμαρίων CO2/χλμ με την υποχρέωση να εφαρμόζεται από την 1η.1.2024 αντί της 1ης.1.2023
Υπό συζήτηση είναι και αλλαγή στην ημερομηνία για πώληση αποκλειστικά μοντέλων μηδενικών εκπομπών (στο νομοσχέδιο προβλέπεται από την 1η.1.2030), για τα καινούρια επιβατικά και ελαφρά επαγγελματικά οχήματα.
Τι πηγαίνει πίσω, τι εξαιρείται
Ο Σύνδεσμος Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος (ΣΕΕΠΕ) στο πλαίσιο της διαβούλευσης είχε τονίσει ,ότι είναι πολύ πρώιμη η απαγόρευση πώλησης οχημάτων εσωτερικής καύσης το 2030, επισημαίνοντας την πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την αναθεώρηση του Κανονισμού εκπομπών οχημάτων στα πλαίσια της δέσμης μέτρων Fit for 55 η οποία περιλαμβάνει αντίστοιχες προβλέψεις για το 2035. Μάλιστα, στο σχόλιό της παρέθετε και τη θέση της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας ότι είναι πολύ φιλόδοξος ο ενδιάμεσος στόχος της Κομισιόν για μείωση των εκπομπών CO2 κατά 55% το 2030, λόγω ανεπαρκών υποδομών φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων και προτείνει να επανεξεταστούν το 2028 οι στόχοι μείωσης εκπομπών που αφορούν τα έτη μετά το 2030.
Πιο πίσω αναμένεται να πάνε και οι σχετικές προθεσμίες που θέτει το νομοσχέδιο, που έχει δει το φως της δημοσιότητας, για τους καυστήρες πετρελαίου θέρμανσης. Ειδικότερα, το κείμενο που είχε τεθεί σε διαβούλευση προέβλεπε:
Έτσι, για τα οχήματα εσωτερικής καύσης, θα μετατεθεί έως και ένα έτος η πρόβλεψη, ότι από την 1η.1.2025, εντός των διοικητικών ορίων της Περιφέρειας Αττικής και της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης, θα είναι οχήματα μηδενικών εκπομπών τα νέα ταξί, καθώς και το ένα τρίτο των νέων οχημάτων που ταξινομούνται για σκοπούς μίσθωσης και εκμίσθωσης σε τρίτους είναι οχήματα μηδενικών εκπομπών.
Άρα η νέα ημερομηνία πιθανώς θα μετατεθεί για τον Ιανουάριο του 2026. Αντίστοιχη θα είναι και η αλλαγή για την υποχρέωση τα νέα εταιρικά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης που ταξινομούνται να είναι κατ’ ελάχιστον το 25% αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα ή υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα εξωτερικής φόρτισης ρύπων έως 50 γραμμαρίων CO2/χλμ με την υποχρέωση να εφαρμόζεται από την 1η.1.2024 αντί της 1ης.1.2023
Υπό συζήτηση είναι και αλλαγή στην ημερομηνία για πώληση αποκλειστικά μοντέλων μηδενικών εκπομπών (στο νομοσχέδιο προβλέπεται από την 1η.1.2030), για τα καινούρια επιβατικά και ελαφρά επαγγελματικά οχήματα.
Τι πηγαίνει πίσω, τι εξαιρείται
Ο Σύνδεσμος Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος (ΣΕΕΠΕ) στο πλαίσιο της διαβούλευσης είχε τονίσει ,ότι είναι πολύ πρώιμη η απαγόρευση πώλησης οχημάτων εσωτερικής καύσης το 2030, επισημαίνοντας την πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την αναθεώρηση του Κανονισμού εκπομπών οχημάτων στα πλαίσια της δέσμης μέτρων Fit for 55 η οποία περιλαμβάνει αντίστοιχες προβλέψεις για το 2035. Μάλιστα, στο σχόλιό της παρέθετε και τη θέση της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας ότι είναι πολύ φιλόδοξος ο ενδιάμεσος στόχος της Κομισιόν για μείωση των εκπομπών CO2 κατά 55% το 2030, λόγω ανεπαρκών υποδομών φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων και προτείνει να επανεξεταστούν το 2028 οι στόχοι μείωσης εκπομπών που αφορούν τα έτη μετά το 2030.
Πιο πίσω αναμένεται να πάνε και οι σχετικές προθεσμίες που θέτει το νομοσχέδιο, που έχει δει το φως της δημοσιότητας, για τους καυστήρες πετρελαίου θέρμανσης. Ειδικότερα, το κείμενο που είχε τεθεί σε διαβούλευση προέβλεπε:
- Από το 2023, απαγορεύεται η εγκατάσταση καυστήρων πετρελαίου θέρμανσης όπου υπάρχει επαρκώς διαθέσιμο δίκτυο φυσικού αερίου.
- Από την 1η.1.2025, απαγορεύεται η εγκατάσταση καυστήρων πετρελαίου θέρμανσης.
- Από την 1η.1.2030, απαγορεύεται η χρήση καυστήρων πετρελαίου θέρμανσης.
Όλες αυτές οι ημερομηνίες θα πάνε πιο πίσω από ένα εξάμηνο έως και ένα έτος.
Ακόμη αλλαγές προβλέπονται και στο άρθρο για τον περιορισμό των εκπομπών ρύπων από βιομηχανικές και άλλες δραστηριότητες υποχρεούνται σε μείωση εκπομπών κατά 30% έως το 2030 σε σχέση με το 2022. Η αλλαγή αναμένεται να αφορά όχι την ημερομηνία αλλά τα έργα και τις δραστηριότητες που θα δεσμεύονται στον περιορισμό των εκπομπών. Έτσι αναμένεται να εξαιρεθούν όσες συμμετέχουν ήδη στο Ευρωπαϊκό Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών (ΕΣΕΔΕ) καθώς αυτές ήδη υποχρεούνται σε μείωση εκπομπών 61% έως το 2030 σε σχέση με το 2005.
www.worldenergynews.gr