Ενέργεια

Δαγούμας προς ΔΕΣΦΑ για β΄αγωγό, Gastrade: Δεν είμαστε αποικία - Τι απαντά ο διαχειριστής

Δαγούμας προς ΔΕΣΦΑ για β΄αγωγό, Gastrade: Δεν είμαστε αποικία - Τι απαντά ο διαχειριστής
Βολές του Προέδρου της ΡΑΕ κατά του ΔΕΣΦΑ και της δομής του project της αποθήκης της Καβάλας - Τι απάντησε ο διαχειριστής

Ανοιχτό πόλεμο κατά του ΔΕΣΦΑ κήρυξε χθες ο πρόεδρος της ΡΑΕ Θανάσης Δαγούμας μιλώντας ακόμη και για αποικιοκρατία που δεν θα περάσει.
Αφορμή των σκληρών δηλώσεων που από την πλευρά του ΔΕΣΦΑ χαρακτηρίζονται ως «κεραυνός εν αιθρία» ήταν το σχέδιο για τη δημιουργία υπόγειας αποθήκης φυσικού αερίου στην Καβάλα, την ιδιωτικοποίηση του οποίου ως γνωστόν έχει προκηρύξει το ΤΑΙΠΕΔ. Στο πακέτο της αντιπαράθεσης του Ρυθμιστή με τον Διαχειριστή του Δικτύου φυσικού αερίου εντάχθηκε και η συμμετοχή του ΔΕΣΦΑ στην Gastrade, για την κατασκευή και διαχείριση του FSRU της Αλεξανδρούπολης, η οποία σύμφωνα με τον κ. Δαγούμα εγκρίθηκε, υπό τον όρο εντός δεκαοκτώ μηνών να γίνει διαχωρισμός των δραστηριοτήτων του ΔΕΣΦΑ.

Πανάκριβος ο δεύτερος αγωγός - Αποικιοκρατικοί οι όροι

Ο πρόεδρος της ΡΑΕ μίλησε για αποικιοκρατία σημειώνοντας ότι σε αυτή την περίπτωση ο ΔΕΣΦΑ ήθελε να επενδύσει με χρήματα των καταναλωτών σε μη ρυθμιζόμενες δραστηριότητες προσθέτοντας ότι «μπήκαν όρια και αυτό άλλαξε», ενώ προανήγγειλε τον λογιστικό διαχωρισμό των δραστηριοτήτων του Διαχειριστή, μεταξύ ρυθμιζόμενων και μη ρυθμιζόμενων δραστηριοτήτων που θα ολοκληρωθεί σε 18 μήνες.
Σε ότι αφορά την υπόθεση της αποθήκης της Καβάλας, σύμφωνα με τις δηλώσεις του κ. Δαγούμα, ο ΔΕΣΦΑ πρότεινε την κατασκευή ενός δεύτερου αγωγού, κόστους σχεδόν 1 δισ. ευρώ και μεταφορικής ικανότητας περίπου 12 bcm ετησίως - σχεδόν όσο ο υφιστάμενος κεντρικός αγωγός που έρχεται από τα ελληνο-βουλγαρικά σύνορα-, προκειμένου να χρησιμοποιηθεί για την αποθήκη αερίου της Καβάλας

«Έχω δύο παιδιά. Τι θα πω στα παιδιά μου, όταν μεγαλώσουν. Αυτός ο διπλός αγωγός δεν χρειάζεται και γι΄αυτό δεν υπογράφηκε ούτε από εμένα, ούτε από άλλο στέλεχος της ολομέλειας της ΡΑΕ» δήλωσε χαρακτηριστικά ο κ. Δσγούμας. Όπως τόνισε το έργο αυτό αν κατασκευαζόταν θα κόστιζε περί το 1 δισ. ευρώ στους Έλληνες καταναλωτές, χρήματα, που όπως είπε, δεν χρειάζεται να δαπανηθούν, καθώς για την εξυπηρέτηση της αποθήκης αερίου θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί άλλο πολύ μικρότερο σύστημα.


ΔΕΣΦΑ: Υπάρχει μελέτη, άλλο είναι το κόστος

Πάντως από την πλευρά του ο ΔΕΣΦΑ υποστηρίζει ότι ύψος της επένδυσης που απαιτείται είναι 400 εκατ ευρώ για την ενίσχυση του κεντρικού δικτύου προκειμένου να εξυπηρετηθούν οι ανάγκες αυξημένης κατανάλωσης φυσικού αερίου που προβλέπονται για την επόμενη 5ετία. O ΔΕΣΦΑ σημείωσε μάλιστα ότι έχει εκπονήσει μελέτη με ανεξάρτητη αγγλική εταιρία κατόποιν υπόδειξης του ΥΠΕΝ.
Επίσης υποστηρίζει ότι το σχέδιο δεν έχει απορριφθεί ποτε από την ΡΑΕ όπως δήλωσε ο κ Δαγούμας, ο οποίος είπε ότι καθ’ υπόδειξη της ΡΑΕ ο ΔΕΣΦΑ κατέθεσε την προηγούμενη εβδομάδα σχέδιο για μικρότερο αγωγό - το κόστος υπολογίζεται σε περίπου 100 εκατ. ευρώ.
“Δεν είμαστε αποικία…. Δεν θα εγκρίνουμε έργα που δεν χρειάζονται. Δεν υπάρχει περίπτωση να γίνει δεύτερος (μεγάλος) αγωγός» δήλωσε ο κ. Δαγούμας, ανακοινώνοντας παράλληλα ότι το δεύτερο σχέδιο του ΔΕΣΦΑ με τον «μικρό αγωγό» θα συζητηθεί την Πέμπτη στην ολομέλεια της ΡΑΕ.


Και εμπλοκή της Gastrade

Ιδιαίτερα επικριτικός ήταν και για την πρόταση του ΔΕΣΦΑ όσον αφορά στη συνεργασία με τη Gastrade. Από τις δηλώσεις του κ. Δαγούμα προκύπτει ότι η ΡΑΕ δεν αποδέχθηκε το αρχικό σχέδιο του Διαχειριστή, ζητώντας να προηγηθεί διαχωρισμός των δραστηριοτήτων του σε ρυθμιζόμενες και μη, «δαπάνες που δεν τεκμηριώνονται θα κόβονται» δήλωσε χαρακτηριστικά ο κ. Δαγούμας, προσθέτοντας ότι «το WACC εφόσον δεν είμαστε αποικία θα πρέπει να είναι τεκμηριωμένο. Τα premium δίνονται όταν η σχέση κόστους/οφέλους είναι υπέρ του καταναλωτή» δήλωσε.

Ας σημειωθεί ότι το WACC - απόδοση κεφαλαίου- υπολογίζεται επί της ρυθμιζόμενης περιουσιακής βάσης των Διαχειριστών, δηλαδή του ΔΕΣΦΑ, του ΑΔΜΗΕ και του ΔΕΔΔΗΕ.
Για την αποθήκη φυσικού αερίου της Καβάλας - την οποία επιχειρεί να αξιοποιήσει το ΤΑΙΠΕΔ - ο κ. Δαγούμας κατηγόρησε τον ΔΕΣΦΑ και για καθυστερήσεις όσον αφορά στην υποβολή των προτάσεών του προς τη Ρυθμιστική Αρχή, με αποτέλεσμα να καθυστερούν και τα σχέδια του ΤΑΙΠΕΔ.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης