Το σχέδιο "Fit for 55" που στοχεύει στη μείωση των εκπομπών άνθρακα κατά 55% έως το 2030 θα επηρεάσει τις μεταφορές, τη μεταποίηση, το εμπόριο και τους καταναλωτές
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, το εκτελεστικό όργανο της ΕΕ, παρουσίασε με λεπτομέρειες πώς οι 27 χώρες του μπλοκ μπορούν να επιτύχουν τον συλλογικό τους στόχο να μειώσουν τις καθαρές εκπομπές αερίων θερμοκηπίου κατά 55% από τα επίπεδα του 1990 έως το 2030 - ένα βήμα προς τις "καθαρές μηδενικές" εκπομπές έως το 2050.
Αυτό σημαίνει αύξηση του κόστους εκπομπής άνθρακα για θέρμανση, μεταφορά και κατασκευή, φορολόγηση καυσίμων αεροπορικών μεταφορών υψηλού άνθρακα, καύσιμα αποστολής που δεν έχουν φορολογηθεί προηγουμένως και χρέωση των εισαγωγών στα σύνορα για τον άνθρακα που εκπέμπεται στην παραγωγή προϊόντων όπως το τσιμέντο, ο χάλυβας και αλουμίνιο στο εξωτερικό και οδηγεί τον κινητήρα εσωτερικής καύσης στην ιστορία.
«Ναι, είναι δύσκολο», δήλωσε σε συνέντευξη Τύπου ο επικεφαλής της ΕΕ για την κλιματική πολιτική, Frans Timmermans "Αλλά είναι επίσης υποχρέωση, γιατί εάν αποκηρύξουμε την υποχρέωσή μας να βοηθήσουμε την ανθρωπότητα, θα αποτύχουμε, όχι μόνο οι ίδιοι, αλλά θα αποτύχουν τα παιδιά και τα εγγόνια μας." Το τίμημα της αποτυχίας, είπε, ότι θα ήταν "πόλεμος πάνω από το νερό και τα τρόφιμα".
Τα μέτρα «Fit for 55» απαιτούν έγκριση από τα κράτη μέλη και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, μια διαδικασία που μπορεί να διαρκέσει δύο χρόνια.
Καθώς οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής επιδιώκουν να εξισορροπήσουν τις βιομηχανικές μεταρρυθμίσεις με την ανάγκη να προστατεύσουν την οικονομία και να προωθήσουν την κοινωνική δικαιοσύνη, θα αντιμετωπίσουν έντονες πιέσεις από τις επιχειρήσεις, από τα φτωχότερα κράτη μέλη που θέλουν να αποτρέψουν τις αυξήσεις στο κόστος ζωής και από τις πιο ρυπογόνες χώρες που να αντιμετωπίσετε μια δαπανηρή μετάβαση.
Το πακέτο φτάνει λίγες μέρες μετά τον καύσωνα που υπέστη η Καλιφόρνια καταγράφωντας μία από τις υψηλότερες θερμοκρασίες στη γη, την τελευταία από μια σειρά από θερμικά κύματα που έπληξαν τη Ρωσία, τη Βόρεια Ευρώπη και τον Καναδά.
Καθώς η αλλαγή του κλίματος γίνεται αισθητή από τις τροπικές περιοχές που έχουν πληγεί από τον τυφώνα έως τις καμένες περιοχές της Αυστραλίας, οι Βρυξέλλες πρότειναν δώδεκα πολιτικές για τη στόχευση των περισσότερων μεγάλων πηγών εκπομπών ορυκτών καυσίμων που την ενεργοποιούν, συμπεριλαμβανομένων των μονάδων παραγωγής ενέργειας, των εργοστασίων, των αυτοκινήτων, των αεροπλάνων και των συστημάτων θέρμανσης σε κτίρια.
Μέχρι στιγμής, η ΕΕ έχει μειώσει τις εκπομπές κατά 24% από τα επίπεδα του 1990, αλλά έχουν γίνει ήδη πολλά από τα πιο προφανή βήματα, όπως η μείωση της εξάρτησης από τον άνθρακα για την παραγωγή ενέργειας. Η επόμενη δεκαετία θα απαιτήσει μεγαλύτερες προσαρμογές, με μακροπρόθεσμη οπτική το 2050, που θεωρείται από τους επιστήμονες ως προθεσμία για τον κόσμο να επιτύχει καθαρές μηδενικές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα ή να διακινδυνεύσει την κλιματική αλλαγή.
Τα μέτρα ακολουθούν μια βασική αρχή: να καταστήσουν τις ρυπογόνες επιλογές πιο ακριβές και τις πράσινες πιο ελκυστικές για τα 25 εκατομμύρια επιχειρήσεις της ΕΕ και σχεδόν μισό δισεκατομμύριο άτομα.
Σύμφωνα με τις προτάσεις, τα αυστηρότερα όρια εκπομπών για τα αυτοκίνητα θα δυσκολέψουν σύντομα την πώληση βενζίνης και ντίζελ αυτοκινήτων στην ΕΕ - και θα είναι αδύνατη έως το 2035.
Μια αναθεώρηση του συστήματος εμπορίας εκπομπών της ΕΕ (ETS), την μεγαλύτερη αγορά άνθρακα στον κόσμο, θα αναγκάσει τα εργοστάσια, τους σταθμούς παραγωγής ενέργειας και τις αεροπορικές εταιρείες να πληρώσουν περισσότερα για να εκπέμπουν CO2.
Οι πλοιοκτήτες θα πρέπει επίσης να πληρώσουν για τη ρύπανση τους για πρώτη φορά.
Μια νέα αγορά άνθρακα στην ΕΕ θα επιβάλει κόστος CO2 στους τομείς των μεταφορών των κατασκευών και στη θέρμανση κτιρίων. Ορισμένα από τα έσοδα θα διατεθούν σε ταμείο για να μετριάσουν την αναπόφευκτη αύξηση των λογαριασμών καυσίμων των νοικοκυριών με χαμηλό εισόδημα.
Η Επιτροπή επιθυμεί επίσης να επιβάλει τον πρώτο δασμό στον κόσμο για τα άνθρακα, προκειμένου να διασφαλίσει ότι οι κατασκευαστές δεν θα έχουν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα έναντι των εταιρειών στην ΕΕ που υποχρεούνται να πληρώσουν για το CO2 που παρήγαγαν για την παραγωγή προϊόντων υψηλής έντασης άνθρακα, όπως τσιμέντο ή λίπασμα στην ΕΕ.
Εν τω μεταξύ, μια φορολογική αναθεώρηση θα επιβάλει έναν πανευρωπαϊκό φόρο στα ρυπογόνα αεροπορικά καύσιμα, τα οποία σήμερα αποφεύγουν τέτοιου είδους εισφορές.
Τα κράτη μέλη της ΕΕ θα κληθούν επίσης να δημιουργήσουν δάση - τις «δεξαμενές» που διατηρούν το διοξείδιο του άνθρακα έξω από την ατμόσφαιρα.
Για ορισμένες χώρες της ΕΕ, το πακέτο είναι μια ευκαιρία να επιβεβαιώσουν την παγκόσμια ηγεσία της ΕΕ στην καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής και να είναι στην πρώτη γραμμή όσων αναπτύσσουν τις απαραίτητες τεχνολογίες.
Αλλά τα σχέδια έχουν αποκαλύψει γνωστές ρήξεις. Τα φτωχότερα κράτη μέλη είναι επιφυλακτικά για πολιτικές που θα αυξήσουν το κόστος για τον καταναλωτή, ενώ οι περιοχές που εξαρτώνται από μονάδες παραγωγής ενέργειας και ορυχεία με καύση άνθρακα θέλουν εγγυήσεις για περισσότερη υποστήριξη για έναν μετασχηματισμό που θα απαιτήσει μαζική επανεκπαίδευση.
Τα νομοθετικά εργαλεία
H Επιτροπή παρουσίασε τα νομοθετικά εργαλεία για την επίτευξη των στόχων που συμφωνήθηκαν στην ευρωπαϊκή νομοθεσία για το κλίμα και για το ριζικό μετασχηματισμό της οικονομίας και της κοινωνίας για ένα δίκαιο, πράσινο και ευημερούν μέλλον.Οι προτάσεις θα επιτρέψουν την αναγκαία επιτάχυνση των μειώσεων των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά την επόμενη δεκαετία.
Συνδυάζουν:
Εφαρμογή της εμπορίας εκπομπών σε νέους τομείς και αυστηροποίηση του υφιστάμενου συστήματος εμπορίας εκπομπών της ΕΕ
Την αύξηση της χρήσης των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας
Υψηλότερη ενεργειακή απόδοση
Ταχύτερη ανάπτυξη μέσων μεταφοράς χαμηλών εκπομπών, καθώς και των υποδομών και των καυσίμων για τη στήριξή τους
Ευθυγράμμιση των φορολογικών πολιτικών με τους στόχους της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας
Μέτρα για την πρόληψη της διαρροής άνθρακα
Εργαλεία για τη διατήρηση και την ανάπτυξη των φυσικών καταβοθρών άνθρακα
Σύστημα εμπορίας δικαιωμάτων
Το σύστημα εμπορίας δικαιωμάτων εκπομπών (ΣΕΔΕ) της ΕΕ καθορίζει την τιμή των ανθρακούχων εκπομπών και χαμηλώνει το ανώτατο όριο εκπομπών από ορισμένους οικονομικούς τομείς κάθε χρόνο.
Τα τελευταία 16 χρόνια έχει μειώσει με επιτυχία τις εκπομπές από την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας και τις ενεργοβόρες βιομηχανίες κατά 42,6%.
Σήμερα η Επιτροπή προτείνει να μειωθεί ακόμη περισσότερο το συνολικό ανώτατο όριο εκπομπών και να αυξηθεί το ετήσιο ποσοστό μείωσής του.
Η Επιτροπή προτείνει επίσης τη σταδιακή κατάργηση των δωρεάν δικαιωμάτων εκπομπής για τις αεροπορικές μεταφορές και την ευθυγράμμιση με το παγκόσμιο σύστημα αντιστάθμισης και μείωσης των ανθρακούχων εκπομπών για τις διεθνείς αεροπορικές μεταφορές (CORSIA), καθώς και τη συμπερίληψη, για πρώτη φορά, των εκπομπών από τις θαλάσσιες μεταφορές στο ΣΕΔΕ της ΕΕ.
Προκειμένου να αντιμετωπιστεί η αδυναμία μείωσης των εκπομπών στις οδικές μεταφορές και τα κτήρια, δημιουργείται χωριστό νέο σύστημα εμπορίας εκπομπών για τη διανομή καυσίμων για τις οδικές μεταφορές και τα κτίρια.
Η Επιτροπή προτείνει επίσης να αυξηθεί το μέγεθος των ταμείων καινοτομίας και εκσυγχρονισμού.
Προκειμένου να συμπληρώσουν τις σημαντικές δαπάνες του ενωσιακού προϋπολογισμού για το κλίμα, τα κράτη μέλη θα πρέπει να δαπανήσουν το σύνολο των εσόδων τους από την εμπορία εκπομπών σε έργα που σχετίζονται με το κλίμα και την ενέργεια.
Ένα ειδικό μέρος των εσόδων από το νέο σύστημα για τις οδικές μεταφορές και τα κτίρια θα πρέπει να καλύπτει τον πιθανό κοινωνικό αντίκτυπο στα ευάλωτα νοικοκυριά, τις πολύ μικρές επιχειρήσεις και τους χρήστες των μεταφορών.
Ο κανονισμός για τον επιμερισμό των προσπαθειών αναθέτει ενισχυμένους στόχους μείωσης των εκπομπών σε κάθε κράτος μέλος για τα κτίρια, τις οδικές και τις εσωτερικές θαλάσσιες μεταφορές, τη γεωργία, τα απόβλητα και τις μικρές βιομηχανίες.
Οι στόχοι αυτοί αναγνωρίζουν τα διαφορετικά σημεία εκκίνησης και τις διαφορετικές ικανότητες κάθε κράτους μέλους, βασίζονται δε στο κατά κεφαλήν ΑΕΠ των κρατών μελών, με προσαρμογές ώστε να λαμβάνεται υπόψη η οικονομική αποδοτικότητα.
Αλλαγές στη χρήση γης
Τα κράτη μέλη μοιράζονται επίσης την ευθύνη για την απομάκρυνση του άνθρακα από την ατμόσφαιρα, και για τον λόγο αυτόν ο κανονισμός για τη χρήση γης, την αλλαγή χρήσης γης και τη δασοκομία θέτει έναν συνολικό ενωσιακό στόχο για τις απορροφήσεις άνθρακα από φυσικές καταβόθρες, ο οποίος ισοδυναμεί με 310 εκατομμύρια τόνους εκπομπών CO2 έως το 2030.
Για να επιτευχθεί αυτός ο στόχος, τα κράτη μέλη θα πρέπει να θέσουν εθνικούς στόχους για τη φροντίδα και την επέκταση των καταβοθρών άνθρακα που διαθέτουν.
Έως το 2035, η ΕΕ θα πρέπει να στοχεύει να επιτύχει κλιματική ουδετερότητα στους τομείς της χρήσης γης, της δασοκομίας και της γεωργίας, συμπεριλαμβανομένων και των γεωργικών μη ανθρακούχων εκπομπών, όπως αυτές που οφείλονται στη χρήση λιπασμάτων και στην κτηνοτροφία. Η ενωσιακή δασική στρατηγική αποσκοπεί στη βελτίωση της ποιότητας, της ποσότητας και της ανθεκτικότητας των δασών της ΕΕ.
Στηρίζει τους δασοκόμους και τη δασική βιοοικονομία, ενώ παράλληλα φροντίζει ώστε η χρήση βιομάζας και η συγκομιδή να παραμείνουν βιώσιμες, να προστατεύεται η βιοποικιλότητα και να καθοριστεί ένα σχέδιο για τη φύτευση τριών δισεκατομμυρίων δέντρων σε ολόκληρη την Ευρώπη έως το 2030.
Η παραγωγή και η χρήση ενέργειας ευθύνονται για το 75 % των εκπομπών της ΕΕ· ως εκ τούτου, η επιτάχυνση της μετάβασης σε ένα πιο οικολογικό ενεργειακό σύστημα είναι ζωτικής σημασίας.
Από ΑΠΕ το 40% της παραγωγής ενέργειας
Η οδηγία για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας θα θέσει αυξημένο στόχο για την παραγωγή του 40 % της ενέργειάς μας από ανανεώσιμες πηγές έως το 2030.Όλα τα κράτη μέλη θα συμβάλουν στην επίτευξη αυτού του στόχου και προτείνονται ειδικοί στόχοι για τη χρήση ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές στις μεταφορές, τη θέρμανση και ψύξη, τα κτίρια και τη βιομηχανία.
Προκειμένου να επιτευχθούν τόσο οι κλιματικοί όσο και οι περιβαλλοντικοί στόχοι, τα κριτήρια αειφορίας για τη χρήση βιοενέργειας ενισχύονται και τα κράτη μέλη πρέπει να σχεδιάσουν τυχόν καθεστώτα στήριξης για τη βιοενέργεια κατά τρόπο που να σέβεται την αρχή της αλυσιδωτής χρήσης της ξυλώδους βιομάζας.
Ενεργειακή απόδοση
Για τη μείωση της συνολικής χρήσης ενέργειας, τη μείωση των εκπομπών και την αντιμετώπιση της ενεργειακής φτώχειας, η οδηγία για την ενεργειακή απόδοση θα θέσει έναν πιο φιλόδοξο δεσμευτικό ετήσιο στόχο για τη μείωση της χρήσης ενέργειας σε επίπεδο ΕΕ.
Θα κατευθύνει τον τρόπο καθορισμού των εθνικών συνεισφορών και θα διπλασιάσει σχεδόν την υποχρέωση ετήσιας εξοικονόμησης ενέργειας για τα κράτη μέλη.
Ο δημόσιος τομέας θα υποχρεωθεί να ανακαινίζει το 3 % των κτιρίων του κάθε χρόνο, ώστε να δοθεί ώθηση στο κύμα ανακαίνισης, στη δημιουργία θέσεων εργασίας και στη μείωση της χρήσης ενέργειας και του κόστους για τους φορολογούμενους.
Οδικές μεταφορές
Η εμπορία εκπομπών θα πρέπει να συμπληρωθεί από συνδυασμό μέτρων για την αντιμετώπιση της αύξησης των εκπομπών στις οδικές μεταφορές.
Η αυστηροποίηση των προτύπων εκπομπών CO2 για τα αυτοκίνητα και τα ημιφορτηγά θα επιταχύνει τη μετάβαση στην κινητικότητα μηδενικών εκπομπών, απαιτώντας μείωση των μέσων εκπομπών των καινούργιων αυτοκινήτων κατά 55 % από το 2030 και κατά 100 % από το 2035 σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2021.
Ως εκ τούτου, όλα τα καινούργια αυτοκίνητα που θα ταξινομηθούν από το 2035 θα έχουν μηδενικές εκπομπές.
Προκειμένου να εξασφαλιστεί ότι οι οδηγοί είναι σε θέση να φορτίζουν ή να τροφοδοτούν τα οχήματά τους σε ένα αξιόπιστο δίκτυο σε ολόκληρη την Ευρώπη, ο αναθεωρημένος κανονισμός για τις υποδομές εναλλακτικών καυσίμων θα απαιτεί από τα κράτη μέλη να επεκτείνουν την ικανότητα φόρτισης ανάλογα με τις πωλήσεις αυτοκινήτων μηδενικών εκπομπών και να εγκαθιστούν σημεία φόρτισης και ανεφοδιασμού καυσίμων ανά τακτά διαστήματα σε μεγάλους αυτοκινητόδρομους: κάθε 60 χιλιόμετρα για ηλεκτρική φόρτιση και κάθε 150 χιλιόμετρα για ανεφοδιασμό με υδρογόνο.
Καύσιμα αεροπορίας και ναυτιλίας
Τα καύσιμα της αεροπορίας και της ναυτιλίας προκαλούν σημαντική ρύπανση και απαιτούνται και γι’ αυτά ειδικές δράσεις, συμπληρωματικές στην εμπορία εκπομπών.
Σύμφωνα με τον κανονισμό για τις υποδομές εναλλακτικών καυσίμων, τα αεροσκάφη και τα πλοία πρέπει να έχουν πρόσβαση σε παροχή καθαρής ηλεκτρικής ενέργειας σε μεγάλους λιμένες και αερολιμένες.
Η πρωτοβουλία ReFuelEU Aviation θα υποχρεώσει τους προμηθευτές καυσίμων να αναμειγνύουν αυξανόμενα επίπεδα βιώσιμων καυσίμων αεροπορίας στα καύσιμα αεριωθουμένων με τα οποία τροφοδοτούνται τα αεροσκάφη στους αερολιμένες της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένων των συνθετικών καυσίμων χαμηλών ανθρακούχων εκπομπών, που είναι γνωστά ως ηλεκτρονικά καύσιμα.
Ομοίως, η πρωτοβουλία FuelEU Maritime θα τονώσει την υιοθέτηση βιώσιμων καυσίμων ναυτιλίας και τεχνολογιών μηδενικών εκπομπών, με τον καθορισμό ανώτατου ορίου για την περιεκτικότητα σε αέρια θερμοκηπίου της ενέργειας που χρησιμοποιείται από πλοία που καταπλέουν σε ευρωπαϊκούς λιμένες.
Φορολογική νομοθεσία
Το φορολογικό σύστημα για τα ενεργειακά προϊόντα πρέπει να διαφυλάσσει και να βελτιώνει την ενιαία αγορά και να στηρίζει την πράσινη μετάβαση με τον καθορισμό των κατάλληλων κινήτρων.
Η αναθεώρηση της οδηγίας για τη φορολογία της ενέργειας προτείνει την ευθυγράμμιση της φορολογίας των ενεργειακών προϊόντων με τις ενωσιακές πολιτικές για την ενέργεια και το κλίμα, την προώθηση καθαρών τεχνολογιών και την κατάργηση παρωχημένων εξαιρέσεων και μειωμένων συντελεστών που ενθαρρύνουν επί του παρόντος τη χρήση ορυκτών καυσίμων.
Οι νέοι κανόνες αποσκοπούν στη μείωση των επιβλαβών επιπτώσεων του φορολογικού ανταγωνισμού για την ενέργεια, συμβάλλοντας στην εξασφάλιση εσόδων για τα κράτη μέλη από τους πράσινους φόρους, οι οποίοι είναι λιγότερο επιζήμιοι για την ανάπτυξη από ό,τι οι φόροι επί της εργασίας.
Δασμοί στις εισαγωγές
Τέλος, ένας νέος μηχανισμός συνοριακής προσαρμογής άνθρακα θα επιβάλει τιμή ανθρακούχων εκπομπών στις εισαγωγές στοχευμένης επιλογής προϊόντων, ώστε να διασφαλιστεί ότι η φιλόδοξη δράση για το κλίμα στην Ευρώπη δεν θα οδηγήσει σε «διαρροή άνθρακα».
Με τον τρόπο αυτό θα διασφαλιστεί ότι οι ευρωπαϊκές μειώσεις των εκπομπών θα συμβάλουν στην παγκόσμια μείωση των εκπομπών, αντί να προωθήσουν την παραγωγή υψηλής έντασης άνθρακα εκτός Ευρώπης.
Αποσκοπεί επίσης στην ενθάρρυνση τόσο της βιομηχανίας εκτός της ΕΕ όσο και των διεθνών εταίρων μας να λάβουν μέτρα προς την ίδια κατεύθυνση.
Όλες αυτές οι προτάσεις αλληλοσυνδέονται και αλληλοσυμπληρώνονται.
Χρειαζόμαστε αυτή την ισορροπημένη δέσμη μέτρων, καθώς και τα έσοδα που αυτή δημιουργεί, για να εξασφαλίσουμε μια μετάβαση που θα καταστήσει την Ευρώπη δίκαιη, πράσινη και ανταγωνιστική, με ομοιόμορφο επιμερισμό της ευθύνης μεταξύ των διαφόρων τομέων και κρατών μελών και την παροχή πρόσθετης στήριξης, κατά περίπτωση.
Κοινωνικό ταμείο 144,4 δισ. ευρώ
Ενώ μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα τα οφέλη των πολιτικών της ΕΕ για το κλίμα υπερτερούν του κόστους αυτής της μετάβασης, οι πολιτικές για το κλίμα κινδυνεύουν να ασκήσουν βραχυπρόθεσμα πρόσθετη πίεση στα ευάλωτα νοικοκυριά, τις πολύ μικρές επιχειρήσεις και τους χρήστες των μεταφορών.
Γι’ αυτό και ο σχεδιασμός των πολιτικών στη σημερινή δέσμη μέτρων κατανέμει δίκαια το κόστος της αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής και της προσαρμογής σ’ αυτήν.
Επανεπένδυση: Επιπλέον, τα μέσα τιμολόγησης των ανθρακούχων εκπομπών αυξάνουν τα έσοδα που μπορούν να επανεπενδυθούν για την τόνωση της καινοτομίας, της οικονομικής ανάπτυξης και των επενδύσεων σε καθαρές τεχνολογίες.
Κοινωνικό Ταμείο: Προτείνεται ένα νέο Κοινωνικό Ταμείο για το Κλίμα, που θα παρέχει ειδική χρηματοδότηση στα κράτη μέλη για να βοηθήσει τους πολίτες να χρηματοδοτήσουν επενδύσεις σε ενεργειακή απόδοση, νέα συστήματα θέρμανσης και ψύξης και καθαρότερες μετακινήσεις.
Το Κοινωνικό Ταμείο για το Κλίμα θα χρηματοδοτείται από τον προϋπολογισμό της ΕΕ, χρησιμοποιώντας ποσό ισοδύναμο με το 25 % των αναμενόμενων εσόδων από την εμπορία εκπομπών από τα κτίρια και τα καύσιμα οδικών μεταφορών. Θα παράσχει χρηματοδότηση ύψους 72,2 δισ. ευρώ στα κράτη μέλη για την περίοδο 2025-2032, βάσει στοχευμένης τροποποίησης του πολυετούς δημοσιονομικού πλαισίου.
Με πρόταση άντλησης πόρων από την αντίστοιχη χρηματοδότηση των κρατών μελών, το Ταμείο θα κινητοποιήσει 144,4 δισ. ευρώ για μια κοινωνικά δίκαιη μετάβαση.
www.worldenergynews.gr
¨