Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα προτείνει 12 πολιτικές που στοχεύουν στην ενέργεια, τη βιομηχανία, τις μεταφορές και τη θέρμανση κτιρίων
Οι πολιτικές, εάν εγκριθούν, θα θέσουν το μπλοκ - την τρίτη μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου - στην επίτευξη του στόχου του 2030 για μείωση των εκπομπών θέρμανσης του πλανήτη κατά 55% από τα επίπεδα του 1990.
Το πακέτο "Fit for 55" που θα περουσιασθεί την Τετάρτη θα αντιμετωπίσει μήνες διαπραγματεύσεων μεταξύ των 27 χωρών της ΕΕ και του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.
Άλλες μεγάλες οικονομίες, όπως η Κίνα και οι Ηνωμένες Πολιτείες - οι δύο κορυφαίες εκπομπές στον κόσμο - έχουν δεσμευτεί να επιτύχουν καθαρές μηδενικές εκπομπές, καθώς σύμφωνα με τους επιστήμονες ο κόσμος πρέπει να φτάσει έως το 2050 για να αποφευχθεί η καταστροφική κλιματική αλλαγή.
Ωστόσο, η ΕΕ είναι η πρώτη που αναθεωρεί τη νομοθεσία της για να οδηγήσει τις πράσινες επιλογές μέσα σε αυτήν τη δεκαετία μεταξύ των 25 εκατομμυρίων επιχειρήσεων του μπλοκ και σχεδόν μισού δισεκατομμυρίου ανθρώπων.
"Όλοι έχουν στόχο. Αλλά η υλοποιήση πολιτικών που οδηγούν σε πραγματικές μειώσεις εκπομπών, είναι το πιο δύσκολο κομμάτι", δήλωσε ο Jos Delbeke, πρώην ανώτερος υπεύθυνος χάραξης πολιτικής που ανέπτυξε μερικές από τις κορυφαίες πολιτικές της ΕΕ για το κλίμα. Μέχρι το 2019, η ΕΕ είχε μειώσει τις εκπομπές της κατά 24% από τα επίπεδα του 1990.
Οι προτάσεις
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα προτείνει 12 πολιτικές που στοχεύουν στην ενέργεια, τη βιομηχανία, τις μεταφορές και τη θέρμανση κτιρίων.
Οι εκπομπές στον τομέα της ηλεκτρικής ενέργειας στην Ευρώπη μειώνονται γρήγορα, αλλά άλλοι τομείς έχουν «κολλήσει».
Οι εκπομπές από αυτοκίνητα, αεροπλάνα και πλοία, που αποτελούν το ένα τέταρτο του συνόλου της ΕΕ, αυξάνονται.
Τα κτίρια παράγουν το ένα τρίτο των εκπομπών του μπλοκ και, όπως τα εργοστάσια της Ευρώπης, πολλά σπίτια χρησιμοποιούν θερμότητα που παράγεται από ορυκτά καύσιμα.
Το σχέδιο μέτρων αποσκοπεί στην ενθάρρυνση των εταιρειών και των καταναλωτών να επιλέγουν πιο πράσινες επιλογές από τις ρυπογόνες. Για παράδειγμα, ένα σχέδιο που περιλαμβανόταν στην πρόταση θα φορολογούσε για πρώτη φορά τη ρύπανση των αεροπορικών καυσίμων καυσίμων και θα έδινε 10 χρόνια φοροαπαλλαγή στα καύσιμα αεροσκαφών χαμηλών εκπομπών άνθρακα.
Η ανανέωση της αγοράς άνθρακα της ΕΕ αναμένεται επίσης να αυξήσει το κόστος CO2 για τη βιομηχανία, τους σταθμούς παραγωγής ενέργειας και τις αεροπορικές εταιρείες και να αναγκάσει τα πλοία να πληρώσουν για τη ρύπανση τους.
Ο κατάλογος των προτάσεων είναι μακρύς. Τα αυστηρότερα πρότυπα της ΕΕ για τα αυτοκίνητα στην ΕΕ θα μπορούσαν να απαγορεύσουν αποτελεσματικά τις πωλήσεις νέων αυτοκινήτων βενζίνης και ντίζελ το 2035.
Οι χώρες της ΕΕ θα αντιμετωπίσουν πιο φιλόδοξους στόχους για την επέκταση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας
Οι Βρυξέλλες θα ανακοινώσουν επίσης τις λεπτομέρειες του πρώτου παγκόσμιου δασμού άνθρακα, στοχεύοντας τις εισαγωγές αγαθών που παράγονται στο εξωτερικό με υψηλές εκπομπές όπως ο χάλυβας και το τσιμέντο.
Πολιτικές κλίματος
Ο πολιτικός δρόμος που ακολουθεί πιθανότατα θα είναι τραχύς, καθώς οι χώρες της ΕΕ και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο διαπραγματεύονται τις προτάσεις. Ήδη, τα σχέδια που έχουν διαρρεύσει έχουν προκαλέσει ρήξεις μεταξύ των πλουσιότερων δυτικών και σκανδιναβικών κρατών της ΕΕ όπου οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων αυξάνονται και των φτωχότερων ανατολικών χωρών που ανησυχούν για το κοινωνικό κόστος του απογαλακτισμού των οικονομιών τους από τον άνθρακα.
Οι πρωτεύουσες της ΕΕ ανησυχούν ιδιαίτερα για το σχέδιο της Επιτροπής να ξεκινήσει μια αγορά άνθρακα για μεταφορές και θέρμανση σπιτιού, αυξάνοντας ενδεχομένως τους λογαριασμούς καυσίμων των νοικοκυριών. Η Επιτροπή έχει υποσχεθεί ένα κοινωνικό ταμείο για να προστατεύσει τα νοικοκυριά χαμηλού εισοδήματος από το κόστος και προτρέπει τις χώρες να χρησιμοποιήσουν το ταμείο ανάκτησης COVID-19 της ΕΕ των 800 δισεκατομμυρίων ευρώ για να βοηθήσουν τους ανθρώπους να μονώσουν τα σπίτια τους και να δημιουργήσουν θέσεις εργασίας σε καθαρές τεχνολογίες όπως το υδρογόνο .
Καθιστώντας τις πολιτικές για το κλίμα πιο ορατές στους πολίτες της ΕΕ από ποτέ, το "Fit for 55" είναι έτοιμο να δοκιμάσει την υποστήριξη του κοινού στην φιλόδοξη δράση για το κλίμα. "Δεν κρύβεται ότι αυτό το πακέτο έρχεται στη μέση μιας τεράστιας κοινωνικοοικονομικής κρίσης", δήλωσε ο Manon Dufour του ανεξάρτητου think-tank E3G για την κλιματική αλλαγή. Η ΕΕ "πρέπει να είναι ακόμη πιο προσεκτική για τις κοινωνικές επιπτώσεις".
Οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής προετοιμάζονται επίσης για μια καταιγίδα πιέσεων. Οι κλάδοι χάλυβα και τσιμέντου της Ευρώπης αγωνίζονται ήδη για τον τερματισμό των δωρεάν αδειών CO2 και ορισμένοι από τους τομείς που θα καλύπτονται από το τιμολόγιο στα σύνορα άνθρακα λένε ότι δεν θέλουν να συμπεριληφθούν.
Οι προηγούμενες προσπάθειες για αυστηρότερες προδιαγραφές CO2 για τις αυτοκινητοβιομηχανίες αντιμετώπισαν έντονη αντίθεση από την βιομηχανία. Όμως, με τους ευρωπαίους γίγαντες όπως η Volkswagen να έχουν ήδη δεσμευτεί να τερματίσουν τις πωλήσεις αυτοκινήτων με κινητήρα στην Ευρώπη στη δεκαετία του 2030, ορισμένες κυβερνήσεις λένε τώρα είναι η ώρα να ευθυγραμμιστούν και αυτοί που έχουν καθυστερήσει.
Πλεονεκτήματα πρώτης κίνησης
Με το παγκόσμιο πρώτο πακέτο, η ΕΕ στοχεύει επίσης να βελτιώσει την παγκόσμια ηγετική της θέση για το κλίμα. Δεν είναι σαφές εάν αυτό θα είναι αρκετό, ωστόσο, θα προκαλέσει παρόμοια φιλόδοξη δράση από άλλες μεγάλες οικονομίες στη διάσκεψη του Ηνωμένου Βασιλείου για το κλίμα το Νοέμβριο στη Γλασκόβη της Σκωτίας.
"Η πρόκληση είναι ότι θα πρέπει να συμμετέχουν και άλλοι μεγάλοι παίκτες - συγκεκριμένα η Κίνα και οι ΗΠΑ", δήλωσε ο Tom Rivett-Carnac, επικεφαλής πολιτικός στρατηγικός του ΟΗΕ στο πλαίσιο της συμφωνίας του Παρισιού του 2015. "Το κατά πόσον η ΕΕ μπορεί να επιτύχει αυτό διπλωματικά απομένει να δούμε".
Μεγάλο μέρος της απαιτούμενης διπλωματικής δραστηριότητας θα αφορά τις τιμές στα σύνορα άνθρακα, το οποίο η ΕΕ λέει ότι θα θέσει τις επιχειρήσεις της σε ισότιμη βάση με χώρες με ασθενέστερες πολιτικές για τον άνθρακα. Οι προτάσεις θα ωθήσουν επίσης τη βιομηχανία της ΕΕ να επενδύσει σε ακριβές πράσινες τεχνολογίες.
Η πρόωρη κίνηση θα μπορούσε να δώσει στις ευρωπαϊκές εταιρείες ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στις παγκόσμιες αγορές για νέα προϊόντα όπως χάλυβας χαμηλού άνθρακα που παράγεται από πράσινο υδρογόνο, αλλά η παραγωγή αυτών των προϊόντων θα κοστίσει περισσότερο στους κατασκευαστές. "Στο τέλος αυτού του μετασχηματισμού, η οικονομία μας θα φαίνεται πολύ καλύτερη και μπορούμε να ελέγξουμε την κλιματική κρίση", δήλωσε ο Frans Timmermans, αρμόδιος Επίτροπος της ΕΕ για την κλιματική πολιτική, στο CNN την περασμένη εβδομάδα. "Και αυτό είναι το νόημα."
www.worldenergynews.gr