Παραγωγή υδρογόνου για χρήση σε βιομηχανίες, μεταφορές και ναυτιλία σχεδιάζουν εγχώριοι και ξένοι όμιλοι. Στην πρόσκληση των υπουργείων Ανάπτυξης Περιβάλλοντος και Ενέργειας στο πλαίσιο του προγράμματος Σημαντικών Εργων Κοινού Ευρωπαϊκού Ενδιαφέροντος (IPCEI) «Υδρογόνο» κατατέθηκαν σύμφωνα με πληροφορίες 23 συνολικά προτάσεις από εγχώριους και ξένους ομίλους.
Η λίστα των έργων περιλαμβάνει το περίφημο White Dragon στο οποίο συμμετέχουν μεγάλες βιομηχανικές επιχειρήσεις, όπως η ΔΕΠΑ, ο ΔΕΣΦΑ, τα ΕΛΠΕ, η Motor Oil, η Μytilineos, η Cenergy, η ΤΕΡΝΑ, η πολωνική εταιρεία Solaris, αλλά και ερευνητικά ιδρύματα, όπως ο «Δημόκριτος» και το ΕΚΕΤΑ.
Πρόκειται για μια επένδυση άνω των 2 δισ. ευρώ που μπορεί να φτάσει και τα 4 δισ. ανάλογα με τα φωτοβολταϊκά πάρκα που θα κατασκευαστούν. Το σχέδιο περιλαμβάνει μια μονάδα παραγωγής ανανεώσιμων πηγών υδρογόνου 3.875 GW ηλεκτρολυτών έως το 2028. Μόλις αναπτυχθούν πλήρως, οι ηλεκτρολύτες θα παράγουν 16.000 τόνους/έτος πράσινου υδρογόνου και θα ενισχύσουν τη διαδικασία απολιγνιτοποίησης στη Δυτική Μακεδονία.
Δυναμική παρουσία ιταλικών κολοσσών
Δυναμική παρουσία έχει και ο ιταλικός κολοσσός Enel Green Power με το έργο “Green Hydrogen-NEMO project” που αφορά στην παραγωγή πράσινου υδρογόνου. Θα παράγεται από έργα που θα αναπτύξει η εταιρία, αιολικά ή φωτοβολταϊκά και η χρήση του θα είναι για βιομηχανική χρήση σε εργοστάσια της βιομηχανικής ζώνης του Βόλου.
Ο ηλεκτρολύτης έχει υπολογιστεί στο μέγεθος των 100 MW σε 6 συστοιχίες και το έργο αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία το 2025 και να έχει διάρκεια ζωής 15 έτη.
Η Ιταλία συμμετέχει με μία ακόμη εταιρία την Snam (leader της κοινοπραξίας που ελέγχει το ΔΕΣΦΑ) σε κοινή πρόταση με την Damco Energy (Oμιλος Κοπελούζου).
Το έργο παραγωγής υδρογόνου θα κατασκευαστεί από εταιρία που θα συστήσουν από κοινού και η χρήση του καυσίμου θα κατευθυνθεί στον ανεφοδιασμό τραίνων. Η λίστα των έργων περιλαμβάνει επίσης πρόταση της Motor Oil για μονάδα παραγωγής υδρογόνου σε συνεργασία με το Ιδρυμα Ερευνας και Τεχνολογίας, το Εργαστήριο Θαλασσίων Μεταφορών και τη Σχολή Μηχανολόγων Ηλεκτρολόγων.
Η εταιρία έχει εκπονήσει ήδη μελέτη για τη χρήση του υδρογόνου ως ναυτιλιακό καύσιμο διεθνούς αγοράς ενώ η πρόταση περιλαμβάνει και σύνδεση της μονάδας που θα κατασκευαστεί με το δίκτυο του ΔΕΣΦΑ.
Θέσεις διεκδικούν και οι ΔΕΗ-Τιτάν-ΕΛΒΑΛ- Energean
Θέση στην αγορά του νέου καυσίμου παίρνει και η ΔΕΗ με δύο προτάσεις. Μία για την κατασκευή μονάδας υδρογόνου ισχύος 100 MW στη Μεγαλόπολη και μία αντίστοιχης ισχύος στη Δυτική Μακεδονία. Μερίδιο, διεκδικούν και βιομηχανίες, όπως η τσιμεντοβιομηχανία Τιτάν με στόχο την παραγωγή τσιμέντου από πράσινο υδρογόνο και η EΛΒΑΛΧΑΛΚΟΡ .
Πρόταση έχει καταθέσει και η Energean για την κατασκευή μικρής κλίμακας μονάδας μπλε υδρογόνου στις εγκαταστάσεις της εταιρίας στην Καβάλα, κοντά στο κοίτασμα του Πρίνου. Στη λίστα των προτάσεων περιλαμβάνονται επίσης η εταιρία Advent Technologies που δραστηριοποιείται στην παραγωγή κυψελίδων καυσίμων (fuel cells) επόμενης γενιάς, η Quest Energy του ομίλου Quest, η Watt & Volt, η Εunice η Aλφα Μαρίν και η Claritas (εταιρεία διαχείρισης επενδύσεων που επικεντρώνεται σε εναλλακτικές επενδύσεις).
Η αξιολόγηση των συνολικά 23 προτάσεων θα γίνει το αμέσως επόμενο διάστημα από Διυπουργική Επιτροπή στην οποία θα συμμετέχουν στελέχη από τις Γενικές Γραμματείες Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών Έρευνας και Καινοτομίας, Βιομηχανίας, Ναυτιλίας και Μεταφορών.
Θα εξεταστούν –μεταξύ άλλων- ο καινοτομικός χαρακτήρας, η προτεινόμενη βιομηχανική αξιοποίηση, η δυνατότητα ανάληψης και επιτυχούς υλοποίησης του έργου από τον ενδιαφερόμενο, η εφικτότητα (feasibility) των προτεινόμενων έργων, η πληρότητα των business plan και ο προσδιορισμός του χρηματοδοτικού κενού που θα πρέπει να καλυφθεί από εθνικές και ευρωπαϊκές ενισχύσεις.
www.worldenergynews.gr