Την ανάγκη να αποζημιωθεί η ΔΕΗ για τη λειτουργεία των λιγνιτικών μονάδων από τις Βρυξέλλες, αλλά και τον μετασχηματισμό της Πτολεμαΐδας 5 με εναλλακτικό καύσιμο πολύ νωρίτερα από το 2028, που προβλέπει ο αρχικός σχεδιασμός (επιβεβαίωση του WEN) υπογράμμισε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΗ, Γιώργος Στάσσης, μιλώντας στο Power and Gas Supply Forum του energypress.
Αρχικά, ο κ. Στάσσης έκανε μια γενική αναφορά στον στρατηγικό σχεδιασμό της ΔΕΗ, επισημαίνοντας ότι πρέπει να ληφθούν υπόψη οι όροι της αγοράς για την ενεργειακή μετάβαση, ενώ η επένδυση στις ΑΠΕ και η χρήση του φυσικού αερίου ως καύσιμου μετάβασης αποτελούν σημαντικές προτεραιότητες για την προσδοκώμενη απολιγνιτοποίηση.
«Η μετάβαση σε ένα ενεργειακό σύστημα χωρίς άνθρακα είναι μονόδρομος, αλλά θέλει προσοχή για την ενεργειακή ασφάλεια της χώρας. Η ΔΕΗ θα προχωρήσει ως το 2023 στο κλείσιμο των λιγνιτικών, οι οποίες είναι ζημιογόνες, όμως δεν γίνεται να κλείσουν με πιο γρήγορο ρυθμό γιατί θα υπάρξει ζήτημα ασφάλειας σύμφωνα και με τον ΑΔΜΗΕ. Ως εκ τούτου, ο πρόεδρος της ΔΕΗ δηλώνει πως είναι ξεκάθαρο ότι η ΔΕΗ πρέπει να αποζημιωθεί για τις στρατηγικές αυτές εφεδρείες και το αίτημα πρέπει να γίνει δεκτό στις Βρυξέλλες» σημείωσε χαρακτηριστικά.
Παράλληλα, ο κ. Στάσσης μίλησε για τον σχεδιασμό της ΔΕΗ αναφορικά με τον μετασχηματισμό της Πτολεμαΐδας 5 και την ηλεκτροπαραγωγή με φυσικό αέριο.
«Η Πτολεμαΐδα 5 σχεδιάζεται να λειτουργήσει ως λιγνιτική μονάδα και θα μετασχηματιστεί το αργότερο ως το 2028. Παρόλα αυτά, όπως κινείται η τιμή του CO2, είναι σχεδόν βέβαιο ότι η τελική λύση θα είναι το αέριο και θα υλοποιηθεί το αργότερο ως τα μέσα της δεκαετίας, δηλαδή νωρίτερα από τον αρχικό σχεδιασμό.
Άρα οδεύουμε σε μια περίοδο όπου ο άνθρακας θα λήξει στα μέσα αυτής της δεκαετίας. Επομένως σε αυτό το σενάριο θα υπάρχει και η Πτολεμαΐδα 5 με πάνω από 1000 μεγαβάτ για να καλύψει την ευελιξία.
Νομίζω ότι πέραν αυτής, το πολύ 1-1,5 μονάδα θα χρειαστεί στα επόμενα χρόνια, άρα θα δούμε ποιοι θαρραλέοι θα πάρουν την απόφαση. Εμείς έχουμε κάποιες σκέψεις, αλλά είναι νωρίς να πούμε κάτι άλλο».
Στη συνέχεια αναφέρθηκε στις μονάδες ευελιξίας, όπως το demand response. «Οι ψηφιακές τεχνολογίες επιτρέπουν να το εκμεταλλευτούμε σε μικρούς και μεγάλους καταναλωτές και πρέπει να δούμε το πλάισιο για αυτές τις υπηρεσίες. Η αποθήκευση σε επίπεδο συστήματος έχει ωριμάσει. Τέλος, ένα νέο είδος κατανάλωσης, η έξυπνη χρήση ηλεκτρικών αυτοκινήτων και αντλιών θερμότητας αποτελούν ακόμη μια πηγή ευελιξίας», σχολίασε.
www.worldenergynews.gr