Η κηρυκτική δράση του αγίου Κοσμά, στηρίχτηκε σε 3 κυρίως άξονες.
Οι 3 άξονες αυτοί αφορούν τα παρακάτω:
1. Την ενίσχυση της Χριστιανικής πίστης. Με λόγους του για την αγία Τριάδα, τα δόγματα της πίστεως, την προτροπή για συμμετοχή σα Ιερά Μυστήρια και κυρίως στην Ιερά Εξομολόγηση και τη Θεία Λειτουργία, το Μυστήριο και την Τιμή της Ιερωσύνης, αλλά και τη μέλλουσα κρίση και την αιώνια ζωή.
2. Την παιδεία του Έθνους. Συνδυάζοντας την παιδεία με το φωτισμό του ανθρώπου, θεωρούσε αμάρτημα την έλλειψη παιδείας, αποβλέποντας στην αναγέννηση του Έθνους. Το σχολειό θα έπρεπε να συντελέσει «εις την διαφύλαξιν της πίστεως και ελευθερίαν της πατρίδος», γι αυτό το λόγο με τις προτροπές και την ενίσχυση του ιδρύθηκαν 10 Ελληνικά σχολεία και 200 Δημοτικά σχολεία στις 30 επαρχίες που επισκέφτηκε. Στα σχολεία εδιδάσκετο ότι ανταποκρινόταν στις άμεσες ανάγκες του δούλου Γένους, που σαφώς δεν ήταν όσα προσέταζε η δυτική παιδεία και τα «άθεα γράμματα» μερικών Διαφωτιστών.
3. Την Χριστιανική κοινωνικότητα. Ιδιαίτερα ασχολήθηκε ο άγιος με θέματα της Κοινωνίας. Οι κοινωνικές αδικίες, η κοινωνική ισότητα, η ισότητα των 2 φύλων, η ιερότητα του Γάμου, η κοινωνική σύμπραξη και η ομόνοια ήταν θερμές προτροπές και συστάσεις του αγίου στους ακροατές της εποχής του.
Όμως, ο λόγος του αγίου Κοσμά, όσο διαχρονικός κι αν είναι, τόσο άγνωστος παραμένει στους ανθρώπους και καλό θα είναι να τον μελετήσουμε οι χριστιανοί και σήμερα, αφού δυστυχώς, μόνα γνωστά από τα λόγια του είναι κάποιες προφητείες του παραφρασμένες ή παρερμηνευμένες, ή ακόμα λόγια που τοποθετήθηκαν στα χείλη του ως Προφητείες, χωρίς ποτέ να τις εκστομίσει.
Για τη φύση και τη ζωή μας θα μας πεί στις διδαχές του: . « Τι μας εχρεώστει (για όσα ο Θεός δημιούργησε); Τίποτε. Όλα χάρισμα. Μας έκαμεν ανθρώπους, δεν μας έκαμεν ζώα . Μας έκαμεν ευσεβείς ορθόδοξους χριστιανούς, και όχι ασεβείς αιρετικούς. Αν και αμαρτάνομεν χιλιάδες φορές την ώραν, μας ευσπλαχνίζεται ωσάν πατέρας και δεν μας θανατώνει να μας βάλη εις την κόλασιν, αλλά περιμένει την μετάνοιάν μας με τας αγκάλας ανοικτάς, πότε να μετανοήσωμεν να παύσωμεν από τα κακά, και να κάμομεν τα καλά, να εξομολογηθώμεν, να διορθωθώμεν, να μας εναγκαλισθεί, να μας βάλη εις τον παράδεισο να χαιρόμεθα πάντοτε».
Τούτο το σώμα οπού βλέπετε, αδελφοί μου, είναι το φόρεμα της ψυχής. Η ψυχή είναι άνθρωπος. Η ψυχή είναι οπού βλέπει, ακούει, ομιλεί, περιπατεί, μανθάνει επιστήμας, δίδει ζωήν εις το σώμα, και δεν το αφήνει να βρωμήση. Και άμα έβγη η ψυχή, τότε βρωμά, σκουληκίαζει το σώμα. Το κορμί έχει τα όμματα, μα δεν βλέπει. Έχει τα ώτα, μα δεν ακούει. Ομοίως και αι λοιπαί αισθήσεις του σώματος, αλλά όλα ενεργούνται δια της ψυχής.
Ο Θεός χρειάζεται στρώμα διά να καθήση . Ποίον δε είναι; Η αγάπη. Ας έχωμεν λοιπόν και ημείς την αγάπη εις τον Θεόν και εις τους αδελφούς μας και τότε έρχεται ο Θεός μας και μας χαροποιεί, και μας φυτεύει εις την καρδίαν μας την ζωήν την αιώνιον, και περνούμεν και εδώ καλά και πηγαίνουμεν και εις τον παράδεισον να ευφραινώμεθα πάντοτε».
Πηγή: EKKΛΗCIA ON LINE
www.worldenergynews.gr
1. Την ενίσχυση της Χριστιανικής πίστης. Με λόγους του για την αγία Τριάδα, τα δόγματα της πίστεως, την προτροπή για συμμετοχή σα Ιερά Μυστήρια και κυρίως στην Ιερά Εξομολόγηση και τη Θεία Λειτουργία, το Μυστήριο και την Τιμή της Ιερωσύνης, αλλά και τη μέλλουσα κρίση και την αιώνια ζωή.
2. Την παιδεία του Έθνους. Συνδυάζοντας την παιδεία με το φωτισμό του ανθρώπου, θεωρούσε αμάρτημα την έλλειψη παιδείας, αποβλέποντας στην αναγέννηση του Έθνους. Το σχολειό θα έπρεπε να συντελέσει «εις την διαφύλαξιν της πίστεως και ελευθερίαν της πατρίδος», γι αυτό το λόγο με τις προτροπές και την ενίσχυση του ιδρύθηκαν 10 Ελληνικά σχολεία και 200 Δημοτικά σχολεία στις 30 επαρχίες που επισκέφτηκε. Στα σχολεία εδιδάσκετο ότι ανταποκρινόταν στις άμεσες ανάγκες του δούλου Γένους, που σαφώς δεν ήταν όσα προσέταζε η δυτική παιδεία και τα «άθεα γράμματα» μερικών Διαφωτιστών.
3. Την Χριστιανική κοινωνικότητα. Ιδιαίτερα ασχολήθηκε ο άγιος με θέματα της Κοινωνίας. Οι κοινωνικές αδικίες, η κοινωνική ισότητα, η ισότητα των 2 φύλων, η ιερότητα του Γάμου, η κοινωνική σύμπραξη και η ομόνοια ήταν θερμές προτροπές και συστάσεις του αγίου στους ακροατές της εποχής του.
Όμως, ο λόγος του αγίου Κοσμά, όσο διαχρονικός κι αν είναι, τόσο άγνωστος παραμένει στους ανθρώπους και καλό θα είναι να τον μελετήσουμε οι χριστιανοί και σήμερα, αφού δυστυχώς, μόνα γνωστά από τα λόγια του είναι κάποιες προφητείες του παραφρασμένες ή παρερμηνευμένες, ή ακόμα λόγια που τοποθετήθηκαν στα χείλη του ως Προφητείες, χωρίς ποτέ να τις εκστομίσει.
Για τη φύση και τη ζωή μας θα μας πεί στις διδαχές του: . « Τι μας εχρεώστει (για όσα ο Θεός δημιούργησε); Τίποτε. Όλα χάρισμα. Μας έκαμεν ανθρώπους, δεν μας έκαμεν ζώα . Μας έκαμεν ευσεβείς ορθόδοξους χριστιανούς, και όχι ασεβείς αιρετικούς. Αν και αμαρτάνομεν χιλιάδες φορές την ώραν, μας ευσπλαχνίζεται ωσάν πατέρας και δεν μας θανατώνει να μας βάλη εις την κόλασιν, αλλά περιμένει την μετάνοιάν μας με τας αγκάλας ανοικτάς, πότε να μετανοήσωμεν να παύσωμεν από τα κακά, και να κάμομεν τα καλά, να εξομολογηθώμεν, να διορθωθώμεν, να μας εναγκαλισθεί, να μας βάλη εις τον παράδεισο να χαιρόμεθα πάντοτε».
Τούτο το σώμα οπού βλέπετε, αδελφοί μου, είναι το φόρεμα της ψυχής. Η ψυχή είναι άνθρωπος. Η ψυχή είναι οπού βλέπει, ακούει, ομιλεί, περιπατεί, μανθάνει επιστήμας, δίδει ζωήν εις το σώμα, και δεν το αφήνει να βρωμήση. Και άμα έβγη η ψυχή, τότε βρωμά, σκουληκίαζει το σώμα. Το κορμί έχει τα όμματα, μα δεν βλέπει. Έχει τα ώτα, μα δεν ακούει. Ομοίως και αι λοιπαί αισθήσεις του σώματος, αλλά όλα ενεργούνται δια της ψυχής.
Ο Θεός χρειάζεται στρώμα διά να καθήση . Ποίον δε είναι; Η αγάπη. Ας έχωμεν λοιπόν και ημείς την αγάπη εις τον Θεόν και εις τους αδελφούς μας και τότε έρχεται ο Θεός μας και μας χαροποιεί, και μας φυτεύει εις την καρδίαν μας την ζωήν την αιώνιον, και περνούμεν και εδώ καλά και πηγαίνουμεν και εις τον παράδεισον να ευφραινώμεθα πάντοτε».
Πηγή: EKKΛΗCIA ON LINE
www.worldenergynews.gr