H προσαρμογή των νέων και υφιστάμενων έργων φυσικού αερίου είναι απαραίτητη προκειμένου να αποφευχθεί ο κίνδυνος να μην αποσβεστούν κρίσιμες υποδομές
Η προσαρμογή των νέων και υφιστάμενων υποδομών φυσικού αερίου (μέσω του υδρογόνου, των τεχνολογιών power-to-gas, των ανανεώσιμων αερίων) είναι απαραίτητη προκειμένου να αποφευχθεί ο κίνδυνος να μην αποσβεστούν κρίσιμες υποδομές (και να αναχθούν σε stranded assets), να μειωθούν σημαντικά οι εκπομπές CO2 (ιδίως σε τομείς που είναι δύσκολο να εξηλεκτρισθούν) και να υποστηριχθεί η διείσδυση των ΑΠΕ σε μεγάλη κλίμακα, σημειώνει σε ανάρτησή της στο Facebook η κ. Νεκταρία Καρακατσάνη, στέλεχος της ΡΑΕ.
Σύμφωνα με την κ. Καρακατσάνη, η παράμετρος αυτή θα είναι κρίσιμης σημασίας για τη χρηματοδότηση νέων έργων φυσικού αερίου μέσω του CEF, σε συνδυασμό με την «κλιματο-κεντρική» πολιτική δανειοδότησης της ΕΤΕπ. Επίσης, ένας τομέας στον οποίο θα επικεντρωθεί η χρηματοδότηση του Ταμείου Καινοτομίας θα είναι οι συνέργειες με τις βιώσιμες μεταφορές (σιδηροδρομικές, θαλάσσιες, οδικές) καθώς και ο «πράσινος» μετασχηματισμός βιομηχανιών έντασης ενέργειας (συμπεριλαμβανομένων των διυλιστηρίων και του τομέα μεταλλουργίας).
Αναλυτικά η ανάρτηση του στελέχους της ΡΑΕ (σε ελληνική μετάφραση):
Πριν από λίγες εβδομάδες, η German LNG Terminal, μια κοινοπραξία ολλανδικών και γερμανικών εταιρειών, ανακοίνωσε την επιλογή ενός ισπανογερμανικού εταιρικού σχήματος για τη μελέτη, προμήθεια και εγκατάσταση (EPC) του έργου. Ο τερματικός σταθμός, ο οποίος θα κατασκευασθεί στην πόλη Brunsbüttel στος βορειοδυτικές ακτές της χώρας, θα επιτρέψει τη διαφοροποίηση των πηγών φυσικού αερίου, την πρόσβαση στην παγκόσμια αγορά LNG και την παροχή πολλών υπηρεσιών, συμπεριλαμβανομένων και των λειτουργιών υποδομής LNG μικρής κλίμακας, διευκολύνοντας έτσι τον αυξανόμενο ρόλο του υγροποιημένου φυσικού αερίου ως καυσίμου μεταφοράς.
Την περασμένη εβδομάδα, η κοινοπραξία ανακοίνωσε τη σύναψη μνημονίου με την RWE, με σκοπό να διερευνηθεί κατά τη φάση σχεδιασμού και λειτουργίας της υποδομής η συμβατότητα με τη χρήση υδρογόνου (τερματικοί LNG, FSRU, εγκαταστάσεις αποθήκευσης φυσικού αερίου, αγωγοί μεταφοράς αερίου και δίκτυα διανομής). Αναμφισβήτητα το υδρογόνο αποτελεί βασικό παράγοντα στην πορεία προς την απανθρακοποίηση. Η δυνατότητα αποθήκευσης, η ευελιξία παραγωγής, η ευελιξία χρήσεων και συνδεσιμότητας, μέσω της σύνδεσης απομακρυσμένων κέντρων ζήτησης και προσφοράς, συνιστούν πολύτιμες ιδιότητες.
Μετά τη στρατηγική για το υδρογόνο, που ανακοίνωσε πρόσφατα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ο ρόλος του πρέπει να διερευνηθεί σε όλα τα επίπεδα της εφοδιαστικής αλυσίδας του φυσικού αερίου (τερματικοί LNG, FSRU, εγκαταστάσεις αποθήκευσης φυσικού αερίου, αγωγοί μεταφοράς αερίου και δίκτυα διανομής). Η μελέτη της GIE, που θα δημοσιευθεί τον Οκτώβριο, αναμένεται να ενισχύσει την τεχνική κατανόησή μας για τις αναδυόμενες επιλογές, εστιάζοντας σε 4 βασικές κατευθύνσεις στην Ευρώπη.
Συνολικά, η προσαρμογή των νέων και υφιστάμενων έργων φυσικού αερίου (μέσω του υδρογόνου, των τεχνολογιών power-to-gas, των ανανεώσιμων αερίων) είναι απαραίτητη προκειμένου να αποφευχθεί ο κίνδυνος να μην αποσβεστούν κρίσιμες υποδομές (και να αναχθούν σε stranded assets), να μειωθούν σημαντικά οι εκπομπές CO2 (ιδίως σε τομείς που είναι δύσκολο να εξηλεκτρισθούν) και να υποστηριχθεί η διείσδυση των ΑΠΕ σε μεγάλη κλίμακα. Πολλά ενδιαφέροντα έργα βρίσκονται σε εξέλιξη (π.χ. στην Ισπανία, τις Κάτω Χώρες, τη Γερμανία, την Ιταλία και το Ηνωμένο Βασίλειο).
Επιπλέον, το κανονιστικό πλαίσιο για τα PCI βρίσκεται υπό αναθεώρηση, προσανατολισμένο σε ενεργειακά έργα που είναι συμβατά με το κλίμα και «ανθεκτικά» στον χρόνο. Ως εκ τούτου, η προσαρμογή των νέων υποδομών φυσικού αερίου θα είναι κρίσιμης σημασίας για τη χρηματοδότησή τους μέσω του CEF, σε συνδυασμό με την «κλιματο-κεντρική» πολιτική δανειοδότησης της ΕΤΕπ.
Οι συνέργειες με τις βιώσιμες μεταφορές (σιδηροδρομικές, θαλάσσιες, οδικές) καθώς και ο «πράσινος» μετασχηματισμός βιομηχανιών έντασης ενέργειας (συμπεριλαμβανομένων των διυλιστηρίων και του τομέα μεταλλουργίας) είναι κρίσιμης σημασίας. Τέτοιες διατομεακές πρωτοβουλίες θα είναι ένας από τους τομείς όπου θα εστιασθεί η χρηματοδότηση του Ταμείου Καινοτομίας.
Είναι πολύ σημαντικό που ο ΔΕΣΦΑ, ο διαχειριστής του εθνικού συστήματος μεταφοράς, μετά την αναβάθμιση και επέκταση (μέσω της τρίτης δεξαμενής) του τερματικού σταθμού της Ρεβυθούσας, αναπτύσσει εγκαταστάσεις small scale LNG και φόρτωσης φορτηγών (truck Loading).
Η διερεύνηση του ρόλου του υδρογόνου είναι σίγουρα το επόμενο βήμα, με συγκεκριμένες δράσεις, ενσωματωμένες σε ένα συνεκτικό εθνικό σχέδιο.
Ας ελπίσουμε ότι ορισμένα πιλοτικά έργα θα κάνουν σύντομα την εμφάνισή τους στην Ελλάδα, ενσωματώνοντας την τεχνογνωσία των μετόχων του ΔΕΣΦΑ σε άλλες χώρες, καθώς και τις ευκαιρίες χρηματοδότησης της καινοτομίας. Η ανάμιξη υδρογόνου στα δίκτυα διανομής αποτελεί μια ακόμη σημαντική παράμετρο, η οποία βρίσκεται υπό μελέτη.
Πολύ συναρπαστική δουλειά βρίσκεται μπροστά, σε διάφορα επίπεδα. Όπως πάντα, είναι θεμελιώδης η σαφήνεια σε ρυθμιστικό επίπεδο. Σίγουρα έχουμε επιτύχει πολλά όσον αφορά την ασφάλεια του εφοδιασμού, την ευθυγράμμιση με το ευρωπαϊκό ρυθμιστικό πλαίσιο, καθώς και την ανάπτυξη νέων υποδομών. Η ενεργειακή μετάβαση απαιτεί από όλους μας να κινηθούμε πολύ πιο γρήγορα.
www.worldenergynews.gr
Σύμφωνα με την κ. Καρακατσάνη, η παράμετρος αυτή θα είναι κρίσιμης σημασίας για τη χρηματοδότηση νέων έργων φυσικού αερίου μέσω του CEF, σε συνδυασμό με την «κλιματο-κεντρική» πολιτική δανειοδότησης της ΕΤΕπ. Επίσης, ένας τομέας στον οποίο θα επικεντρωθεί η χρηματοδότηση του Ταμείου Καινοτομίας θα είναι οι συνέργειες με τις βιώσιμες μεταφορές (σιδηροδρομικές, θαλάσσιες, οδικές) καθώς και ο «πράσινος» μετασχηματισμός βιομηχανιών έντασης ενέργειας (συμπεριλαμβανομένων των διυλιστηρίων και του τομέα μεταλλουργίας).
Αναλυτικά η ανάρτηση του στελέχους της ΡΑΕ (σε ελληνική μετάφραση):
Πριν από λίγες εβδομάδες, η German LNG Terminal, μια κοινοπραξία ολλανδικών και γερμανικών εταιρειών, ανακοίνωσε την επιλογή ενός ισπανογερμανικού εταιρικού σχήματος για τη μελέτη, προμήθεια και εγκατάσταση (EPC) του έργου. Ο τερματικός σταθμός, ο οποίος θα κατασκευασθεί στην πόλη Brunsbüttel στος βορειοδυτικές ακτές της χώρας, θα επιτρέψει τη διαφοροποίηση των πηγών φυσικού αερίου, την πρόσβαση στην παγκόσμια αγορά LNG και την παροχή πολλών υπηρεσιών, συμπεριλαμβανομένων και των λειτουργιών υποδομής LNG μικρής κλίμακας, διευκολύνοντας έτσι τον αυξανόμενο ρόλο του υγροποιημένου φυσικού αερίου ως καυσίμου μεταφοράς.
Την περασμένη εβδομάδα, η κοινοπραξία ανακοίνωσε τη σύναψη μνημονίου με την RWE, με σκοπό να διερευνηθεί κατά τη φάση σχεδιασμού και λειτουργίας της υποδομής η συμβατότητα με τη χρήση υδρογόνου (τερματικοί LNG, FSRU, εγκαταστάσεις αποθήκευσης φυσικού αερίου, αγωγοί μεταφοράς αερίου και δίκτυα διανομής). Αναμφισβήτητα το υδρογόνο αποτελεί βασικό παράγοντα στην πορεία προς την απανθρακοποίηση. Η δυνατότητα αποθήκευσης, η ευελιξία παραγωγής, η ευελιξία χρήσεων και συνδεσιμότητας, μέσω της σύνδεσης απομακρυσμένων κέντρων ζήτησης και προσφοράς, συνιστούν πολύτιμες ιδιότητες.
Μετά τη στρατηγική για το υδρογόνο, που ανακοίνωσε πρόσφατα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ο ρόλος του πρέπει να διερευνηθεί σε όλα τα επίπεδα της εφοδιαστικής αλυσίδας του φυσικού αερίου (τερματικοί LNG, FSRU, εγκαταστάσεις αποθήκευσης φυσικού αερίου, αγωγοί μεταφοράς αερίου και δίκτυα διανομής). Η μελέτη της GIE, που θα δημοσιευθεί τον Οκτώβριο, αναμένεται να ενισχύσει την τεχνική κατανόησή μας για τις αναδυόμενες επιλογές, εστιάζοντας σε 4 βασικές κατευθύνσεις στην Ευρώπη.
Συνολικά, η προσαρμογή των νέων και υφιστάμενων έργων φυσικού αερίου (μέσω του υδρογόνου, των τεχνολογιών power-to-gas, των ανανεώσιμων αερίων) είναι απαραίτητη προκειμένου να αποφευχθεί ο κίνδυνος να μην αποσβεστούν κρίσιμες υποδομές (και να αναχθούν σε stranded assets), να μειωθούν σημαντικά οι εκπομπές CO2 (ιδίως σε τομείς που είναι δύσκολο να εξηλεκτρισθούν) και να υποστηριχθεί η διείσδυση των ΑΠΕ σε μεγάλη κλίμακα. Πολλά ενδιαφέροντα έργα βρίσκονται σε εξέλιξη (π.χ. στην Ισπανία, τις Κάτω Χώρες, τη Γερμανία, την Ιταλία και το Ηνωμένο Βασίλειο).
Επιπλέον, το κανονιστικό πλαίσιο για τα PCI βρίσκεται υπό αναθεώρηση, προσανατολισμένο σε ενεργειακά έργα που είναι συμβατά με το κλίμα και «ανθεκτικά» στον χρόνο. Ως εκ τούτου, η προσαρμογή των νέων υποδομών φυσικού αερίου θα είναι κρίσιμης σημασίας για τη χρηματοδότησή τους μέσω του CEF, σε συνδυασμό με την «κλιματο-κεντρική» πολιτική δανειοδότησης της ΕΤΕπ.
Οι συνέργειες με τις βιώσιμες μεταφορές (σιδηροδρομικές, θαλάσσιες, οδικές) καθώς και ο «πράσινος» μετασχηματισμός βιομηχανιών έντασης ενέργειας (συμπεριλαμβανομένων των διυλιστηρίων και του τομέα μεταλλουργίας) είναι κρίσιμης σημασίας. Τέτοιες διατομεακές πρωτοβουλίες θα είναι ένας από τους τομείς όπου θα εστιασθεί η χρηματοδότηση του Ταμείου Καινοτομίας.
Είναι πολύ σημαντικό που ο ΔΕΣΦΑ, ο διαχειριστής του εθνικού συστήματος μεταφοράς, μετά την αναβάθμιση και επέκταση (μέσω της τρίτης δεξαμενής) του τερματικού σταθμού της Ρεβυθούσας, αναπτύσσει εγκαταστάσεις small scale LNG και φόρτωσης φορτηγών (truck Loading).
Η διερεύνηση του ρόλου του υδρογόνου είναι σίγουρα το επόμενο βήμα, με συγκεκριμένες δράσεις, ενσωματωμένες σε ένα συνεκτικό εθνικό σχέδιο.
Ας ελπίσουμε ότι ορισμένα πιλοτικά έργα θα κάνουν σύντομα την εμφάνισή τους στην Ελλάδα, ενσωματώνοντας την τεχνογνωσία των μετόχων του ΔΕΣΦΑ σε άλλες χώρες, καθώς και τις ευκαιρίες χρηματοδότησης της καινοτομίας. Η ανάμιξη υδρογόνου στα δίκτυα διανομής αποτελεί μια ακόμη σημαντική παράμετρο, η οποία βρίσκεται υπό μελέτη.
Πολύ συναρπαστική δουλειά βρίσκεται μπροστά, σε διάφορα επίπεδα. Όπως πάντα, είναι θεμελιώδης η σαφήνεια σε ρυθμιστικό επίπεδο. Σίγουρα έχουμε επιτύχει πολλά όσον αφορά την ασφάλεια του εφοδιασμού, την ευθυγράμμιση με το ευρωπαϊκό ρυθμιστικό πλαίσιο, καθώς και την ανάπτυξη νέων υποδομών. Η ενεργειακή μετάβαση απαιτεί από όλους μας να κινηθούμε πολύ πιο γρήγορα.
www.worldenergynews.gr