Οι αγωγοί επέκτασης, σύμφωνα με τον ΔΕΣΦΑ, θα εξυπηρετήσουν την απολιγνιτοποίηση στη Δυτι. Μακεδονία και τη μείωση του ενεργειακού κόστους για τις βιομηχανίες στην αχαϊκή πρωτεύουσα
Οι ανάγκες που δημιουργεί η χρήση του φυσικού αερίου ως καυσίμου γέφυρα στη Δυτική Μακεδονία εν όψει της απολιγνιτοποίησης, αλλά και η μείωση του κόστους προμήθειας καυσίμου για τις βιομηχανίες της Πάτρας στη Δυτική Ελλάδα, καθιστούν για τον ΔΕΣΦΑ τις δύο αυτές περιοχές υποψήφιες για την επέκταση του συστήματος μεταφοράς φυσικού αερίου.
Έτσι, ο Διαχειριστής εξετάζει τις πλέον πρόσφορες λύσεις για τους αγωγούς επέκτασης του συστήματος μεταφοράς στις δύο Περιφέρειες. Με σκοπό να συμπεριλάβει τις σχετικές προτάσεις στο νέο 10ετές πρόγραμμα ανάπτυξης 2021-2030, το οποίο πρόκειται να τεθεί σε δημόσια διαβούλευση τον επόμενο μήνα.
Αναφορά στα σχέδια για σύνδεση των δύο περιοχών με το σύστημα μεταφοράς, τα οποία θα περιληφθούν στο νέο πρόγραμμα ανάπτυξης έκανε ο διευθύνων σύμβουλος του ΔΕΣΦΑ, Νικόλα Μπατιλάνα, μιλώντας την Τετάρτη (10/06) στο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών. Ο κ. Μπατιλάνα χαρακτήρισε τα εν λόγω πρότζεκτ πολύ σημαντικά, εντάσσοντάς τα στην προοπτική μεγαλύτερης εγχώριας διείσδυσης του φυσικού αερίου, του μοναδικού καυσίμου που μπορεί να υποστηρίξει την ενεργειακή μετάβαση με οικονομικά αποδοτικούς όρους, όπως τόνισε.
Το επόμενο βήμα «άφιξης» του αέριου στην αχαϊκή πρωτεύουσα
Σύμφωνα με πληροφορίες, στην περίπτωση της Δυτικής Ελλάδας καταλύτης είναι οι μονάδες στη ΒΙ.ΠΕ. της Πάτρας, οι οποίες δημιουργούν τις προϋποθέσεις για τη δημιουργία υψηλής ζήτησης καυσίμου στην περιοχή. Παράλληλα, καταναλώσεις αναμένεται να υπάρξουν και από τον αστικό ιστό, στον οποίο προγραμματίζεται να αναπτυχθούν δίκτυα διανομής, χωρίς ωστόσο να προβλέπεται ιδιαίτερα μεγάλη ζήτηση, λόγω των κλιματικών συνθηκών που επικρατούν στη Δυτική Ελλάδα.
Σε κάθε περίπτωση, ο Διαχειριστής προσεγγίζει την επέκταση του δικτύου μεταφοράς ως το επόμενο βήμα «άφιξης» του φυσικού αερίου στην περιοχή. Κι αυτό γιατί σε πρώτη φάση προβλέπεται ότι οι βιομηχανικοί καταναλωτές και τα δίκτυα διανομής θα τροφοδοτούνται με LNG – το οποίο θα καταφθάνει είτε οδικώς από τον υπό κατασκευή σταθμό φόρτωσης βυτίων στη Ρεβυθούσα, είτε ακτοπλοϊκώς χάρις στη νέα προβλήτα small scale LNG (getty) που επίσης πρόκειται να εγκατασταθεί στο τέρμιναλ.
Με το LNG θα εξασφαλισθεί η εξυπηρέτηση των τοπικών καταναλωτών σε αρχικό στάδιο, ώστε στη συνέχεια με την κατασκευή του αγωγού προέκτασης να αποκτήσουν πρόσβαση στο καύσιμο με ακόμη πιο ανταγωνιστικό κόστος. Έτσι κι αλλιώς, τα έργα επέκτασης καθυστερούν να «ωριμάσουν», καθώς αν ο αγωγός πάρει τελικά το «πράσινο φως», τότε αναμένεται να είναι έτοιμος σε μία 5ετία από σήμερα, με το κόστος της επένδυσης να εκτιμάται στα 100 εκατ. ευρώ περίπου.
«Κλειδί» στη Δυτ. Μακεδονία η ηλεκτροπαραγωγή με αέριο
Όσον αφορά τη Δυτική Μακεδονία, η χρήση του φυσικού αερίου για τη λειτουργία των τηλεθερμάνσεων, αλλά και τα δίκτυα διανομής που θα αναπτυχθούν στους υπόλοιπους λιγνιτικούς δήμους, αποτελούν μία πρώτη σημαντική πηγή κατανάλωσης καυσίμου. Ωστόσο, ρόλο «κλειδί» θα παίξει το ενδεχόμενο τοπικής ηλεκτροπαραγωγής με καύσιμο φυσικό αέριο, οι οποίοι θα ενισχύσει κατακόρυφα τη ζήτηση.
Μάλιστα, μία τέτοια «πηγή» κατανάλωσης δεν θα μπορεί να εξυπηρετηθεί από τον διερχόμενο ΤΑΡ, καθώς είναι ήδη συμβασιοποιημένο το σύνολο των διακινούμενων ποσοτήτων της πρώτης φάσης λειτουργίας του αγωγού. Επίσης, η διασύνδεση με το εθνικό σύστημα μεταφοράς θα παράσχει μεγαλύτερη ευελιξία στην πηγή προμήθειας καυσίμου, χάρις στις τρεις «εισόδους» του ΕΣΜΦΑ, ευνοώντας επομένως το πιο χαμηλό κόστος λειτουργίας.
Κώστας Δεληγιάννης
deligkos@worldenergynews.gr
www.worldenergynews.gr
Έτσι, ο Διαχειριστής εξετάζει τις πλέον πρόσφορες λύσεις για τους αγωγούς επέκτασης του συστήματος μεταφοράς στις δύο Περιφέρειες. Με σκοπό να συμπεριλάβει τις σχετικές προτάσεις στο νέο 10ετές πρόγραμμα ανάπτυξης 2021-2030, το οποίο πρόκειται να τεθεί σε δημόσια διαβούλευση τον επόμενο μήνα.
Αναφορά στα σχέδια για σύνδεση των δύο περιοχών με το σύστημα μεταφοράς, τα οποία θα περιληφθούν στο νέο πρόγραμμα ανάπτυξης έκανε ο διευθύνων σύμβουλος του ΔΕΣΦΑ, Νικόλα Μπατιλάνα, μιλώντας την Τετάρτη (10/06) στο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών. Ο κ. Μπατιλάνα χαρακτήρισε τα εν λόγω πρότζεκτ πολύ σημαντικά, εντάσσοντάς τα στην προοπτική μεγαλύτερης εγχώριας διείσδυσης του φυσικού αερίου, του μοναδικού καυσίμου που μπορεί να υποστηρίξει την ενεργειακή μετάβαση με οικονομικά αποδοτικούς όρους, όπως τόνισε.
Το επόμενο βήμα «άφιξης» του αέριου στην αχαϊκή πρωτεύουσα
Σύμφωνα με πληροφορίες, στην περίπτωση της Δυτικής Ελλάδας καταλύτης είναι οι μονάδες στη ΒΙ.ΠΕ. της Πάτρας, οι οποίες δημιουργούν τις προϋποθέσεις για τη δημιουργία υψηλής ζήτησης καυσίμου στην περιοχή. Παράλληλα, καταναλώσεις αναμένεται να υπάρξουν και από τον αστικό ιστό, στον οποίο προγραμματίζεται να αναπτυχθούν δίκτυα διανομής, χωρίς ωστόσο να προβλέπεται ιδιαίτερα μεγάλη ζήτηση, λόγω των κλιματικών συνθηκών που επικρατούν στη Δυτική Ελλάδα.
Σε κάθε περίπτωση, ο Διαχειριστής προσεγγίζει την επέκταση του δικτύου μεταφοράς ως το επόμενο βήμα «άφιξης» του φυσικού αερίου στην περιοχή. Κι αυτό γιατί σε πρώτη φάση προβλέπεται ότι οι βιομηχανικοί καταναλωτές και τα δίκτυα διανομής θα τροφοδοτούνται με LNG – το οποίο θα καταφθάνει είτε οδικώς από τον υπό κατασκευή σταθμό φόρτωσης βυτίων στη Ρεβυθούσα, είτε ακτοπλοϊκώς χάρις στη νέα προβλήτα small scale LNG (getty) που επίσης πρόκειται να εγκατασταθεί στο τέρμιναλ.
Με το LNG θα εξασφαλισθεί η εξυπηρέτηση των τοπικών καταναλωτών σε αρχικό στάδιο, ώστε στη συνέχεια με την κατασκευή του αγωγού προέκτασης να αποκτήσουν πρόσβαση στο καύσιμο με ακόμη πιο ανταγωνιστικό κόστος. Έτσι κι αλλιώς, τα έργα επέκτασης καθυστερούν να «ωριμάσουν», καθώς αν ο αγωγός πάρει τελικά το «πράσινο φως», τότε αναμένεται να είναι έτοιμος σε μία 5ετία από σήμερα, με το κόστος της επένδυσης να εκτιμάται στα 100 εκατ. ευρώ περίπου.
«Κλειδί» στη Δυτ. Μακεδονία η ηλεκτροπαραγωγή με αέριο
Όσον αφορά τη Δυτική Μακεδονία, η χρήση του φυσικού αερίου για τη λειτουργία των τηλεθερμάνσεων, αλλά και τα δίκτυα διανομής που θα αναπτυχθούν στους υπόλοιπους λιγνιτικούς δήμους, αποτελούν μία πρώτη σημαντική πηγή κατανάλωσης καυσίμου. Ωστόσο, ρόλο «κλειδί» θα παίξει το ενδεχόμενο τοπικής ηλεκτροπαραγωγής με καύσιμο φυσικό αέριο, οι οποίοι θα ενισχύσει κατακόρυφα τη ζήτηση.
Μάλιστα, μία τέτοια «πηγή» κατανάλωσης δεν θα μπορεί να εξυπηρετηθεί από τον διερχόμενο ΤΑΡ, καθώς είναι ήδη συμβασιοποιημένο το σύνολο των διακινούμενων ποσοτήτων της πρώτης φάσης λειτουργίας του αγωγού. Επίσης, η διασύνδεση με το εθνικό σύστημα μεταφοράς θα παράσχει μεγαλύτερη ευελιξία στην πηγή προμήθειας καυσίμου, χάρις στις τρεις «εισόδους» του ΕΣΜΦΑ, ευνοώντας επομένως το πιο χαμηλό κόστος λειτουργίας.
Κώστας Δεληγιάννης
deligkos@worldenergynews.gr
www.worldenergynews.gr