Σύμφωνα με αρμόδιες πηγές, τα δύο μέρη έχουν καταλήξει στο τεχνικό μέρος της συμφωνίας και μέσα στο επόμενο δεκαήμερο αναμένεται να προχωρήσουν και στις σχετικές υπογραφές.
Η Gazprom, φέρεται να έχει αποδεχθεί, εν μέρει το αίτημα της ΔΕΠΑ για αναπροσαρμογή της αναλογίας χρηματιστηριακής τιμής και αργού στην φόρμουλα τιμολόγησης του φυσικού αερίου.
Πιο ανταγωνιστική πολιτική για ανάκτηση μεριδίου
Η υφιστάμενη συμφωνία προβλέπει αναλογία 40% χρηματιστηριακής τιμής και 60% πετρελαίου και η νέα συμφωνία κλείνει με το ποσοστό της χρηματιστηριακής τιμής να αυξάνεται.
Η νέα τιμή που θα προκύψει θα ισχύσει για τις ποσότητες αερίου που θα προμηθευτεί η ΔΕΠΑ το δεύτερο εξάμηνο του 2020.
Για το 2021 η διοίκηση της ΔΕΠΑ θα ξεκινήσει νέες διαπραγματεύσεις εκτιμώντας και την πορεία της διεθνούς τιμής του πετρελαίου.
Οι χαμηλότερες τιμές προμήθειας αερίου από την Gazprom θα δώσουν την δυνατότητα στη ΔΕΠΑ να προχωρήσει σε μια πιο ανταγωνιστική πολιτική με στόχο την ανάκτηση μεριδίου της στην αγορά, το οποίο το πρώτο εξάμηνο, σύμφωνα με πηγές της εταιρίας έχει υποχωρήσει στο 30-33%.
Συνέχιση των διαπραγματεύσεων για τις ρήτρες take or pay του 2020 και σημαντική μείωση του κόστους για αυτές του 2019
Σε ό,τι αφορά στο κρίσιμο ζήτημα των take or pay, η ΔΕΠΑ κατάφερε μέσω των διαπραγματεύσεων να περιορίσει το κόστος για το 2019 από συμβατικές ποσότητες αερίου που δεν απορρόφησε, από τα 130 εκατ. ευρώ στα 46 εκατ. ευρώ.
Τα τελικά ποσά έκλεισαν σύμφωνα με πληροφορίες σε προχθεσινή τηλεδιάσκεψη μεταξύ της ΔΕΠΑ και της Gazprom ενώ για το take or pay του 2020 οι διαπραγματεύσεις θα συνεχιστούν.
Tιμή φυσικού αερίου και ρήτρες take or pay αποτελούν σημαντικές παραμέτρους της σύμβασης με την Gazprom.
Δεδομένου ότι πρόκειται για το μεγαλύτερο σε όγκο και διάρκεια μακροχρόνιο συμβόλαιο της ΔΕΠΑ Εμπορίας, θεωρείται κομβικής σημασίας και για την αποτίμηση της εταιρίας εν όψει της ιδιωτικοποίησης η διαδικασία της οποίας βρίσκεται στο στάδιο της αξιολόγησης από το ΤΑΙΠΕΔ των υποψηφίων επενδυτών για την κατάρτιση της Short list που θα περάσει στο στάδιο της κατάθεσης δεσμευτικών προσφορών μέσα στον Ιούνιο.
Κ.Ξιφαράς: Προοπτική παραλαβής υδρογόνου για τον EastMed - Η σημασία του έργου
Την ίδια στιγμή, εντός των επομένων ημερών πρόκειται να ολοκληρωθεί η λεπτομερής μελέτη βυθού, που αφορά την όδευση του αγωγού φυσικού αερίου EastMed, ενώ η ΔΕΠΑ προχωρεί κανονικά τις προετοιμασίες γύρω από το έργο, όπως δήλωσε χθες ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρίας Κωνσταντίνος Ξιφαράς κατά τη διάρκεια του Οικονομικού Forum των Δελφών.
Σε ερώτηση σχετικά με τον ρόλο του φυσικού αερίου στην ενεργειακή μετάβαση της Ελλάδας, ο κ. Ξιφαράς τόνισε ότι το φυσικό αέριο είναι το πιο φιλικό προς το περιβάλλον καύσιμο και μειώνει σημαντικά τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου.
Όπως είπε, είναι ένα καύσιμο με υψηλή ενεργειακή απόδοση και πολύ πιο ανταγωνιστικό από τα άλλα ορυκτά καύσιμα, ενώ διαθέτει μια ασφαλή και αποδεδειγμένη τεχνολογία διανομής και αποθήκευσης, γεγονός που το καθιστά το καταλληλότερο καύσιμο για την εποχή της απολιγνιτοποίησης.
Υπογράμμισε την πολιτική αλλά και οικονομική στήριξη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αλλά και τη στρατηγική γεωπολιτική σημασία για την Ελλάδα, την Κύπρο και το Ισραήλ που έχουν υπογράψει και σχετική διακρατική συμφωνία.
Παράλληλα, εντατικοποιήθηκαν οι προσπάθειες της εταιρείας για την ενεργό συμμετοχή των ενδιαφερομένων στην ανάπτυξη και υλοποίηση του έργου, στο πλαίσιο των συμφωνιών που υπογράφηκαν στα τέλη του περασμένου έτους.
Τόνισε ότι πρόκειται για ένα έργο βιώσιμο, ανταγωνιστικό και οικονομικά αποδοτικό και υπενθύμισε ότι στις αρχές του περασμένου μήνα, το Ελληνικό Κοινοβούλιο αναγνώρισε τον αγωγό EastMed ως έργο εθνικής σημασίας και δημοσίου ενδιαφέροντος για την Ελλάδα, που συμβάλλει καθοριστικά στην ενεργειακή ασφάλεια της Ελλάδας και της ευρύτερης περιοχής της ΝΑ Ευρώπης.Ενίσχυση των συνεργασιών για την υλοποίηση του αγωγού
Η ΔΕΠΑ ακολουθεί συστηματικά τα βήματα προς την υλοποίηση του έργου, προωθώντας την ενεργή συμμετοχή των μετόχων και την ενίσχυση των συνεργασιών της, όπως η συνεργασία της σε εμπορικό επίπεδο με την Energean και σε τεχνικό επίπεδο με τον ισραηλινό διαχειριστή του συστήματος φυσικού αερίου INGL και προβαίνει σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες προκειμένου το έργο να τεθεί σε επίπεδο λήψης τελικής επενδυτικής απόφασης εντός των επόμενων 2-3 ετών.
Τέλος έκανε ειδική αναφορά στην προοπτική ο αγωγός να παραλαμβάνει και υδρογόνο γεγονός που θα τον φέρει στην πρώτη γραμμή της πολιτικής της ΕΕ για τις ΑΠΕ.
Ο κ. Ξιφαράς αναφέρθηκε και στα στοιχεία του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας, σύμφωνα με τα οποία η μετάβαση από τον άνθρακα στο αέριο θα μειώσει τις εκπομπές ρύπων κατά 50% στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας και κατά 33% στην παραγωγή θερμότητας, κάτι που θα μπορούσε να μεταφραστεί σε συνολική εξοικονόμηση εκπομπών CO2 κατά 10% περίπου στους τομείς ενέργειας και θερμότητας στην Ελλάδα, ενώ, με τη μετάβαση από τον λιγνίτη στις υπάρχουσες μονάδες που λειτουργούν με αέριο, υπάρχει η δυνατότητα μείωσης κατά 4% περίπου των συνολικών εκπομπών CO2 της χώρας.
www.worldenergynews.gr