Τελευταία Νέα
Φυσικό Αέριο

ΔΕΣΦΑ: «Ξεκλειδώνουν» επενδύσεις 300 εκατ. ευρώ με την έγκριση του 10ετούς Προγράμματος Ανάπτυξης

ΔΕΣΦΑ: «Ξεκλειδώνουν» επενδύσεις 300 εκατ. ευρώ με την έγκριση του 10ετούς Προγράμματος Ανάπτυξης
Για το 80% του συνολικού προϋπολογισμού, η τελική επενδυτική απόφαση θα ληφθεί από τον Διαχειριστή εντός 3ετίας
Τον δρόμο για την υλοποίηση έργων που «μεταφράζονται» σε επενδύσεις 300 εκατ. ευρώ άνοιξε η πρόσφατη έγκριση από τη ΡΑΕ του Προγράμματος Ανάπτυξης ΕΣΦΑ 2020-2029. Μάλιστα, από τον εν λόγω προϋπολογισμό, περί τα 235,54 εκατ. αφορούν πρότζεκτ που περιλαμβάνονται στο Πρόγραμμα και είναι αρκετά ώριμα, με συνέπεια η τελική επενδυτική απόφαση (FID) να αναμένεται να ληφθεί από τον Διαχειριστή εντός της επόμενης 3ετίας.

Οι επενδύσεις αυτές αντιστοιχούν στο 80% του συνολικού προϋπολογισμού και επιμερίζονται σε τέσσερις κατηγορίες, ξεκινώντας από έργα ανάπτυξης που είναι απαραίτητα για την αποτελεσματική λειτουργία του συστήματος μεταφοράς. Το ύψος των σχετικών κονδυλίων ανέρχεται σε 125 εκατ., με σκοπό την αποσυμφόρηση του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΕΣΦΑ), καθώς και την αύξηση της αποδοτικότητας και ευελιξίας του συστήματος και των χρηστών.

Στην εν λόγω κατηγορία περιλαμβάνονται ο Σταθμός Συμπίεσης στην Αμπελιά (65 εκατ. Ευρώ), η αναβάθμιση του Σταθμού Συμπίεσης στη Νέα Μεσημβρία (15 εκατ. Ευρώ), ο Σταθμός Συμπίεσης για την τροφοδοσία του αγωγού TAP στη Ν. Μεσημβρία (30 εκατ.), καθώς και ο Σταθμός Συμπίεσης στους Κήπους και ο Ρυθμιστικός Σταθμός στην Κομοτηνή (15 εκατ. ευρώ).

Έργα Small Scale LNG

Δεύτερο «πυλώνα» των άμεσα δρομολογούμενων επενδύσεων αποτελούν τα έργα εγκατάστασης Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου μικρής κλίμακας (Small Scale LNG), προϋπολογισμού 40,5εκατ. Ευρώ). Τα έργα αυτά αποτελούν μέρος των απαραίτητων βημάτων για την υιοθέτηση του υγροποιημένου φυσικού αερίου ως ναυτιλιακό καύσιμο στην Ανατολική Μεσόγειο, καθιστώντας την Ελλάδα κεντρικό σημείο για την προμήθεια και διανομή LNG στην Νοτιοανατολική Ευρώπη.

Επιπλέον, μέσα από τα συγκεκριμένα έργα θα είναι δυνατή η χρήση του φυσικού αερίου σε περιοχές που είναι απομακρυσμένες από το Σύστημα Μεταφοράς, όπως για παράδειγμα με τον Σταθμό Φόρτωσης Βυτιοφόρων LNG (Truck Loading Station) στο τέρμιναλ της Ρεβυθούσας, ύψους 6,5εκατ. Ευρώ. Επίσης, η προβλήτα υγροποιημένου φυσικού αερίου μικρής κλίμακας (Small Scale LNG Jetty)στη Ρεβυθούσα (προϋπολογισμού 34 εκατ. ευρώ), είναι απαραίτητη υποδομή ώστε το λιμάνι του Πειραιά να καταστεί σημείο ανεφοδιασμού πλοίων με LNG.

Διασύνδεση με Β.Μακεδονία

Προς την κατεύθυνση μετατροπής της Ελλάδας σε διαμετακομιστικό hub φυσικού αερίου, περαιτέρω ώθηση αναμένεται να δώσει η σχεδιαζόμενη διασύνδεση Ελλάδας –Β.Μακεδονίας (Αγωγός Νέας Μεσημβρίας- Εύζωνες/ Γευγελή και Μετρητικός σταθμός), προϋπολογισμού 48 εκατ.

Κι αυτό γιατί το συγκεκριμένο έργο στοχεύει στη διασύνδεση των συστημάτων μεταφοράς φυσικού αερίου της Ελλάδας και της Βόρειας Μακεδονίας και πρόκειται να συμβάλει στην περαιτέρω διαφοροποίηση των πηγών προμήθειας για τη Βόρεια Μακεδονία, αυξάνοντας τη χρήση των υποδομών του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΕΣΦΑ), και να συνεισφέρει στην αποδοτικότερη λειτουργία του συστήματος.

Επέκταση χρήσης του αερίου σε νέες περιοχές

Τέλος, η τέταρτη «δέσμη» έργων του ΔΕΣΦΑ στοχεύουν στην περαιτέρω διείσδυση του φυσικού αερίου στην ελληνική επικράτεια, με δύο μάλιστα από τις σχεδιαζόμενες «εξόδους» (στον Περδίκκα Εορδαίας και την Πόρια) να παίζουν κομβικό ρόλο στην «έλευση» του κασίμου στη Δυτική Μακεδονία, ενόψει της απολιγνιτοποίησης.

Στο σύνολό του, τα συγκεκριμένα έργα θα επιτρέψουν τη σύνδεση νέων Χρηστών στο σύστημα μεταφοράς, προμηθεύοντας με φυσικό αέριο περιοχές, όπου το φυσικό αέριο δεν έχει φτάσει ακόμα, επεκτείνοντας το σύστημα μεταφοράς του ΔΕΣΦΑ και αυξάνοντας τη χρήση του φυσικού αερίου.

Στη λίστα των σχετικών πρότζεκτ περιλαμβάνεται ο Μετρητικός/Ρυθμιστικός Σταθμός στην Καβάλα (2,01εκατ. Ευρώ), ο Μετρητικός/Ρυθμιστικός Σταθμός στη Λειβαδιά (1,98εκατ. Ευρώ), ο Μετρητικός/Ρυθμιστικός Σταθμός στον Περδίκκα Εορδαίας (3εκατ. Ευρώ), ο Μετρητικός/Ρυθμιστικός Σταθμός στo Άσπρος (3 εκατ. Ευρώ), ο Μετρητικός/Ρυθμιστικός Σταθμός στην Πόρια (2 εκατ. Ευρώ), και ο Σταθμός Συμπιεσμένου Φυσικού Αερίου(CNG) στην περιοχή της Πόριας (1 εκατ. Ευρώ).

Στο Πρόγραμμα ανάπτυξης περιλαμβάνεται επίσης ο Σταθμός CNG της ΔΕΠΑ στην Κομοτηνή (1,3εκατ. Ευρώ), ο Σταθμός CNG της ΔΕΠΑ στην Τρίπολη (2,35εκατ. Ευρώ) και η Σύνδεση με την Kavala Oil (3,4εκατ. Ευρώ). Παράλληλα, υπάρχει και ο Μετρητικός/ΡυθμιστικόςΣταθμός AdGIII (2εκατ. Ευρώ), ο οποίος θα αποζημιωθεί από τους Χρήστες, ως έργο διασύνδεσης.


Κώστας Δεληγιάννης
deligkos@worldenergynews.gr

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης