Βασικά σημεία από τη συνέντευξη Αντιπροέδρου ΑΔΜΗΕ, Ιωάννη Μάργαρη στον ρ/σ «Ράδιο Κρήτη
Το έργο της διασύνδεσης Κρήτης-Πελοποννήσου έχει ξεκινήσει εδώ και ενάμισι περίπου χρόνο και αυτή τη στιγμή που μιλάμε βρίσκονται σε εξέλιξη εντατικές εργασίες στην Κρήτη. Από τη μία, γίνονται εργασίες για το υπόγειο καλώδιο, το οποίο θα προσαιγιαλωθεί στα Νωπήγεια και θα φτάσει έως τον υποσταθμό των Χανίων και, από την άλλη, πραγματοποιούνται εργασίες επέκτασης του υποσταθμού των Χανίων για να μπορεί να υποδεχθεί την ισχύ της διασύνδεσης.
Οι εργασίες αυτές εξελίσσονται με πολύ μεγάλη προσοχή και πολύ καλό συντονισμό με όλους τους αρμόδιους φορείς, δηλαδή την Περιφέρεια της Κρήτης, τους Δήμους από τους οποίους διέρχεται το υπόγειο καλώδιο και, βέβαια, την Τροχαία του ΒΟΑΚ και την Αστυνομική Διεύθυνση Χανίων, οι οποίοι είναι οι κατεξοχήν υπεύθυνοι να μας βοηθήσουν ώστε να γίνουν οι αναγκαίες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, αλλά να δοθούν και οι απαραίτητες άδειες για να εγκαταστήσουμε το υπόγειο καλώδιο.
Το χρονοδιάγραμμα της κατασκευής
Σήμερα έχουμε ολοκληρώσει σημαντικές εργασίες στην Κρήτη, σε μήκος περίπου 13 χλμ. από περίπου τα 30 συνολικά που είναι κατά μήκος του ΒΟΑΚ. Όταν λέμε «σημαντικές εργασίες», εννοούμε ότι έχουμε εγκιβωτίσει τους σωλήνες και έχουμε κάνει και αποκατάσταση σε πολύ μεγάλο βαθμό της ασφάλτου και θα συνεχίσουμε με ηλεκτρολογικές εργασίες για τη σύνδεση των καλωδίων. Καθώς η συγκεκριμένη περιοχή παρουσιάζει τουριστική ανάπτυξη, ο ΑΔΜΗΕ αποφάσισε να μην εγκαταστήσει εναέριες γραμμές αλλά υπόγειες, οι οποίες ειρήσθω εν παρόδω δεν έχουν κανενός είδους όχληση και επιβάρυνση, όπως οπτική όχληση κ.λπ.
Αυτό, λοιπόν, είναι το πρώτο έργο που έχει ξεκινήσει στην Κρήτη και έχουμε στόχο να το ολοκληρώσουμε το φθινόπωρο που μας έρχεται. Επιδίωξή μας είναι να ηλεκτρίσουμε όσο το δυνατό νωρίτερα εντός του 2020 και σε κάθε περίπτωση πριν το τέλος του έτους. Η διασύνδεση με την Πελοπόννησο θα προσφέρει μια σημαντική ελάφρυνση στην Κρήτη όσον αφορά τις ανάγκες σε επάρκεια.
Η πόντιση του υποβρυχίου καλωδίου μεταξύ Πελοποννήσου (Νεάπολη) και Κρήτης (Νωπήγεια) θα γίνει τους καλοκαιρινούς μήνες. Τον Ιούνιο θα ξεκινήσει η πόντιση από τα άκρα της διασύνδεσης, δηλαδή θα ξεκινήσει να ποντίζεται το καλώδιο στο βυθό και θα ολοκληρωθεί σε διάστημα 2-2,5 μηνών. Στη συνέχεια, θα γίνει η προστασία του καλωδίου μέχρι τα 100 μέτρα βάθος. Όταν λέμε «προστασία», εννοούμε ότι περνάει κάποια ειδικά μηχανήματα να θάψει το καλώδιο για να μην είναι εκτεθειμένο. Άρα, τα υποβρύχια καλώδια θα έχουν ολοκληρωθεί το Σεπτέμβριο. Τον ίδιο μήνα, στόχος είναι να έχουν ολοκληρωθεί όλες οι απαραίτητες εργασίες στον υποσταθμό των Χανίων που είναι απαραίτητες για τη διασύνδεση των καλωδίων.
Αυτό που είναι κρίσιμο είναι όλες οι εμπλεκόμενες πλευρές, δηλαδή οι φορείς και οι άνθρωποι της Κρήτης και, φυσικά εμείς από την πλευρά μας, να φροντίσουμε να ολοκληρωθούν ώστε όσο πιο γρήγορα οι εργασίες στο υπόγειο τμήμα των 30 χλμ. μεταξύ Χανίων και Νοπηγείων. Όσο ταχύτερα ολοκληρωθεί αυτό, τόσο ταχύτερα θα πάρει ρεύμα η Κρήτη από το ηπειρωτικό σύστημα. Άρα, η υλοποίηση του υπογείου καλωδίου στην Κρήτη είναι αυτή που θα καθορίσει τελικά και το χρονοδιάγραμμα λειτουργίας της διασύνδεσης Κρήτης – Πελοποννήσου.
Τα οφέλη της διασύνδεσης
Αυτή τη στιγμή που μιλάμε, τα φορτία της Κρήτης τροφοδοτούνται από τους τρεις σταθμούς τους μεγάλους που έχει η ΔΕΗ στα Χανιά, τα Λινοπεράματα και στον Αθερινόλακκο και από τις ΑΠΕ (τα αιολικά και τα φωτοβολταϊκά). Αυτές όμως οι μονάδες της ΔΕΗ για περιβαλλοντικούς κυρίως λόγους θα πρέπει χρόνο με το χρόνο – εδώ και χρόνια έχει ξεκινήσει αυτή η διαδικασία – να περιορίσουν την ισχύ τους και κάποιες απ’ αυτές να αποσυρθούν. Δεν μπορούν πλέον να λειτουργούν γιατί εκπέμπουν ρύπους οι οποίοι δεν είναι αποδεκτοί από τους περιβαλλοντικούς κανονισμούς.
Το δεύτερο πλεονέκτημα είναι ότι αυτή το απομονωμένο -όπως είναι σήμερα- σύστημα της Κρήτης κοστίζει σε όλους τους καταναλωτές στην Ελλάδα 300 περίπου εκατ. ευρώ ετησίως. Αυτό σημαίνει ότι για κάθε μέρα που η Κρήτη δεν είναι διασυνδεδεμένη, οι καταναλωτές πληρώνουμε 1 εκατ. ευρώ. Άρα, οι δύο διασυνδέσεις της Κρήτης ουσιαστικά καθιστούν το νησί μέρος του διασυνδεδεμένου συστήματος. Μετά την κατασκευή και της διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής, δεν θα χρειάζεται να λειτουργούν θερμικές μεγάλες μονάδες πάνω στο νησί και άρα αυτό το κόστος των καυσίμων παύει να επιβαρύνει τους καταναλωτές.
Υπάρχει και ένας τρίτος βασικός λόγος που είναι η ασφάλεια λειτουργίας και τροφοδότησης. Στα νησιά που έχουμε διασυνδέσει τα τελευταία 2-3 χρόνια, και αναφέρομαι στις Κυκλάδες, η ποιότητα τροφοδότησης έχει βελτιωθεί σε βαθμό που έχει γίνει αντιληπτό από όλους τους καταναλωτές που ζουν εκεί. Στη διάρκεια της περιόδου αιχμής το καλοκαίρι, προβλήματα όπως διαταραχές στην τάση, ποιότητα τάσης, προβλήματα με εξοπλισμούς, έχουν απαλειφθεί πλήρως.
www.worldenergynews.gr