Επενδυτές παρακάμπτουν το όριο, αξιοποιώντας το γεγονός ότι τα έργα πριν από τις 28/2/2019 προσμετρώνται μεν στο πλαφόν, χωρίς όμως να ελέγχονται
Επενδυτές έχουν ανακαλύψει «παραθυράκι» στο νόμο 4602/2019, με τον οποίο θεσπίσθηκε το πλαφόν των δύο φωτοβολταϊκών εκτός διαγωνισμών ανά ιδιώτη, καταφέροντας έτσι να αναπτύξουν παραπάνω από δύο έργα με τιμή αναφοράς εκτός ανταγωνιστικών διαδικασιών. Μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες, τα κρούσματα δεν μπορούν να χαρακτηρισθούν μεμονωμένα, με συνέπεια η συγκεκριμένη λαθροχειρία να έχει περιέλθει στην αντίληψη του ΥΠΕΝ αλλά και του ΔΑΠΕΕΠ.
Το εν λόγω «παραθυράκι» αφορά το γεγονός ότι τα έργα πριν από την ψήφιση του νόμου, δηλαδή πριν από τις 28/2/2019, προσμετρώνται στο εν λόγω όριο, χωρίς ωστόσο να ελέγχονται. Επομένως, ένας σταθμός έως 500 kW με προγενέστερη ημερομηνία κατάθεσης για προσφορά σύνδεσης στον ΔΕΔΔΗΕ, συνυπολογίζεται κανονικά στο πλαφόν των δύο μονάδων εκτός διαγωνισμών ανά ιδιώτη, χωρίς όμως στη σύναψη της σύμβασης να ελέγχεται αν ο συγκεκριμένος επενδυτής έχει υπερβεί τις δύο μονάδες.
Σύμφωνα με πληροφορίες, την παραπάνω διάκριση αξιοποιούν ιδιώτες που έχουν υποβάλει στον ΔΕΔΔΗΕ αιτήσεις για δύο ή και περισσότερα «μικρά» φωτοβολταϊκά, με ημερομηνίες όμως κατάθεσης λίγους μήνες πριν, και λίγους μήνες μετά τις 28 Φεβρουαρίου 2019.
Το τέχνασμα
Έτσι, αν για παράδειγμα εντελώς νέοι επενδυτές στον κλάδο έχουν υποβάλει αιτήσεις στον ΔΕΔΔΗΕ για ένα έργο πριν από τις 28 Φεβρουαρίου, καθώς και για δύο έργα μετά τη συγκεκριμένη ημερομηνία, τότε για να παρακάμψουν το όριο, συμβολαιοποιούν πρώτα τα δύο μεταγενέστερα έργα. Για τα έργα αυτά παίρνουν κανονικά το «πράσινο φως», αφού κατά τον έλεγχο διαπιστώνεται ότι όντως οι κάτοχοί τους δεν υπερβαίνουν το όριο.
Ωστόσο, στη συνέχεια καταφέρνουν να συμβολαιοποιήσουν και πάλι εκτός διαγωνισμών και το προγενέστερο έργο. Κι αυτό γιατί, αν και κανονικά ξεπερνούν το πλαφόν, επειδή η ημερομηνία κατάθεσης στον ΔΕΔΔΗΕ είναι προγενέστερης ημερομηνίας, δεν ελέγχονται για το συγκεκριμένο κριτήριο.
Όπως είναι φυσικό, το εν λόγω «παραθυράκι» χρησιμοποιείται και σε άλλες περιπτώσεις, όπως π.χ. και πάλι από νέους επενδυτές με μεταγενέστερες της 28ης Φεβρουαρίου αιτήσεις σύνδεσης για δύο «μικρά» έργα, και προγενέστερες αιτήσεις για ένα φωτοβολταϊκά ή περισσότερα. Επίσης, το ίδιο ισχύει για κάποιον επενδυτή που έχει ένα αρκετά παλιότερο έργο και έχει δρομολογήσει την ανάπτυξη δύο φωτοβολταϊκών, ένα πριν από τις 18 Φεβρουαρίου, και ένα μετά.
Σημαντική αύξηση εσόδων
Η υπέρβαση του ορίου των δύο έργων έστω και με ένα μόνο μικρό φωτοβολταϊκό, με την αξιοποίηση του εν λόγω τεχνάσματος, «μεταφράζεται» σε σημαντική αύξηση των εσόδων του επενδυτή. Σύμφωνα με μοντελοποίηση σεναρίων τιμών ΤΑ που είδε πρόσφατα το φως της δημοσιότητας και που διεξήγαγε ο πρόεδρος του ΣΠΕΦ, Δρ Στέλιος Λουμάκης, οι διαφορές στις τιμές ΤΑ για έργα έως 500kW που θα συνδεθούν έως και το πρώτο εξάμηνο του 2021 εκτιμάται ιδιαίτερα σοβαρή ανάμεσα στα εντός και εκτός διαγωνισμών τέτοια πάρκα και θα ανέρχεται στα 5 έως και 10 ευρώ/MWh.
Τα 10 ευρώ/MWh διαφορά στην τιμή ΤΑ μεταφράζονται σε διαφορά 7.500 ευρώ ετησίως στα έσοδα ή άλλως χονδρικά 15% επί του τζίρου των πάρκων. Για τις σημερινές εν γένει συμπιεσμένες τιμές πώλησης των φωτοβολταϊκών, η διαφορά αυτή του 15% στο τζίρο είναι τεράστια, όπως υπογραμμίζουν κύκλοι των παραγωγών στο Worldenergynews. Πολλώ δε μάλλον όταν προκύπτει επί αδίκω και μάλιστα σε βάρος όσων στήριξαν την αγορά στα «πέτρινα» χρόνια της δηλαδή, όσους δραστηριοποιήθηκαν πριν τον ν.4602/2019.
Μία ακόμη κατάφωρη αδικία
Βέβαια, για να αξιοποιήσει κανείς το τέχνασμα θα πρέπει να έχει αιτήσεις στον ΔΕΔΔΗΕ για έργα κοντά στις 28 Φεβρουαρίου. Σε κάθε περίπτωση, ωστόσο, με τον τρόπο αυτό δημιουργείται μία ακόμη κατάφωρη αδικία σε βάρος όλων όσοι αιτήθηκαν έργα από το 2016 έως και το 2018, καθώς οι περισσότεροι έχουν αναλώσει το δικαίωμά τους για εκτός διαγωνισμών τιμή σε λιγότερα kW ανά φυσικό πρόσωπο (π.χ. 2x150 kW), από τα μέγιστα των 2x500 kW που περιορίζει ο νόμος 4602.
Έτσι, αυτοί οι επενδυτές είναι αδικημένοι ακόμη και από τους ιδιώτες που δρομολόγησαν καθ’ όλα νόμιμα την ανάπτυξη δύο έργων μετά την ψήφιση του νόμου, και επομένως περιορίζονται και αυτοί από το πλαφόν. Κι αυτό οι εν λόγω ιδιώτες, γνωρίζοντας την ύπαρξη του πλαφόν, επιδιώκουν να αξιοποιήσουν τη μέγιστη επιτρεπόμενη ισχύ, κατασκευάζοντας δύο έργα των 500 kW έκαστο.
Υπό αυτό το σκεπτικό, ο ΣΠΕΦ έχει ήδη εισηγηθεί στο ΥΠΕΝ την ανάγκη τροποποίησης της σχετικής ρύθμισης, ώστε να μην προσμετρώνται στο πλαφόν τουλάχιστον τα έργα με αιτήσεις στον ΔΕΔΔΗΕ πριν από τις 28 Φεβρουαρίου. Όπως αναφέρει ο Σύνδεσμος, με αυτό τον τρόπο θα επιτευχθεί το ελάχιστο επίπεδο διασφάλισης του δικαίου των επενδυτών, καθώς και της μη αναδρομικότητας του νόμου.
Κώστας Δεληγιάννης
deligkos@worldenergynews.gr
www.worldenergynews.gr
Το εν λόγω «παραθυράκι» αφορά το γεγονός ότι τα έργα πριν από την ψήφιση του νόμου, δηλαδή πριν από τις 28/2/2019, προσμετρώνται στο εν λόγω όριο, χωρίς ωστόσο να ελέγχονται. Επομένως, ένας σταθμός έως 500 kW με προγενέστερη ημερομηνία κατάθεσης για προσφορά σύνδεσης στον ΔΕΔΔΗΕ, συνυπολογίζεται κανονικά στο πλαφόν των δύο μονάδων εκτός διαγωνισμών ανά ιδιώτη, χωρίς όμως στη σύναψη της σύμβασης να ελέγχεται αν ο συγκεκριμένος επενδυτής έχει υπερβεί τις δύο μονάδες.
Σύμφωνα με πληροφορίες, την παραπάνω διάκριση αξιοποιούν ιδιώτες που έχουν υποβάλει στον ΔΕΔΔΗΕ αιτήσεις για δύο ή και περισσότερα «μικρά» φωτοβολταϊκά, με ημερομηνίες όμως κατάθεσης λίγους μήνες πριν, και λίγους μήνες μετά τις 28 Φεβρουαρίου 2019.
Το τέχνασμα
Έτσι, αν για παράδειγμα εντελώς νέοι επενδυτές στον κλάδο έχουν υποβάλει αιτήσεις στον ΔΕΔΔΗΕ για ένα έργο πριν από τις 28 Φεβρουαρίου, καθώς και για δύο έργα μετά τη συγκεκριμένη ημερομηνία, τότε για να παρακάμψουν το όριο, συμβολαιοποιούν πρώτα τα δύο μεταγενέστερα έργα. Για τα έργα αυτά παίρνουν κανονικά το «πράσινο φως», αφού κατά τον έλεγχο διαπιστώνεται ότι όντως οι κάτοχοί τους δεν υπερβαίνουν το όριο.
Ωστόσο, στη συνέχεια καταφέρνουν να συμβολαιοποιήσουν και πάλι εκτός διαγωνισμών και το προγενέστερο έργο. Κι αυτό γιατί, αν και κανονικά ξεπερνούν το πλαφόν, επειδή η ημερομηνία κατάθεσης στον ΔΕΔΔΗΕ είναι προγενέστερης ημερομηνίας, δεν ελέγχονται για το συγκεκριμένο κριτήριο.
Όπως είναι φυσικό, το εν λόγω «παραθυράκι» χρησιμοποιείται και σε άλλες περιπτώσεις, όπως π.χ. και πάλι από νέους επενδυτές με μεταγενέστερες της 28ης Φεβρουαρίου αιτήσεις σύνδεσης για δύο «μικρά» έργα, και προγενέστερες αιτήσεις για ένα φωτοβολταϊκά ή περισσότερα. Επίσης, το ίδιο ισχύει για κάποιον επενδυτή που έχει ένα αρκετά παλιότερο έργο και έχει δρομολογήσει την ανάπτυξη δύο φωτοβολταϊκών, ένα πριν από τις 18 Φεβρουαρίου, και ένα μετά.
Σημαντική αύξηση εσόδων
Η υπέρβαση του ορίου των δύο έργων έστω και με ένα μόνο μικρό φωτοβολταϊκό, με την αξιοποίηση του εν λόγω τεχνάσματος, «μεταφράζεται» σε σημαντική αύξηση των εσόδων του επενδυτή. Σύμφωνα με μοντελοποίηση σεναρίων τιμών ΤΑ που είδε πρόσφατα το φως της δημοσιότητας και που διεξήγαγε ο πρόεδρος του ΣΠΕΦ, Δρ Στέλιος Λουμάκης, οι διαφορές στις τιμές ΤΑ για έργα έως 500kW που θα συνδεθούν έως και το πρώτο εξάμηνο του 2021 εκτιμάται ιδιαίτερα σοβαρή ανάμεσα στα εντός και εκτός διαγωνισμών τέτοια πάρκα και θα ανέρχεται στα 5 έως και 10 ευρώ/MWh.
Τα 10 ευρώ/MWh διαφορά στην τιμή ΤΑ μεταφράζονται σε διαφορά 7.500 ευρώ ετησίως στα έσοδα ή άλλως χονδρικά 15% επί του τζίρου των πάρκων. Για τις σημερινές εν γένει συμπιεσμένες τιμές πώλησης των φωτοβολταϊκών, η διαφορά αυτή του 15% στο τζίρο είναι τεράστια, όπως υπογραμμίζουν κύκλοι των παραγωγών στο Worldenergynews. Πολλώ δε μάλλον όταν προκύπτει επί αδίκω και μάλιστα σε βάρος όσων στήριξαν την αγορά στα «πέτρινα» χρόνια της δηλαδή, όσους δραστηριοποιήθηκαν πριν τον ν.4602/2019.
Μία ακόμη κατάφωρη αδικία
Βέβαια, για να αξιοποιήσει κανείς το τέχνασμα θα πρέπει να έχει αιτήσεις στον ΔΕΔΔΗΕ για έργα κοντά στις 28 Φεβρουαρίου. Σε κάθε περίπτωση, ωστόσο, με τον τρόπο αυτό δημιουργείται μία ακόμη κατάφωρη αδικία σε βάρος όλων όσοι αιτήθηκαν έργα από το 2016 έως και το 2018, καθώς οι περισσότεροι έχουν αναλώσει το δικαίωμά τους για εκτός διαγωνισμών τιμή σε λιγότερα kW ανά φυσικό πρόσωπο (π.χ. 2x150 kW), από τα μέγιστα των 2x500 kW που περιορίζει ο νόμος 4602.
Έτσι, αυτοί οι επενδυτές είναι αδικημένοι ακόμη και από τους ιδιώτες που δρομολόγησαν καθ’ όλα νόμιμα την ανάπτυξη δύο έργων μετά την ψήφιση του νόμου, και επομένως περιορίζονται και αυτοί από το πλαφόν. Κι αυτό οι εν λόγω ιδιώτες, γνωρίζοντας την ύπαρξη του πλαφόν, επιδιώκουν να αξιοποιήσουν τη μέγιστη επιτρεπόμενη ισχύ, κατασκευάζοντας δύο έργα των 500 kW έκαστο.
Υπό αυτό το σκεπτικό, ο ΣΠΕΦ έχει ήδη εισηγηθεί στο ΥΠΕΝ την ανάγκη τροποποίησης της σχετικής ρύθμισης, ώστε να μην προσμετρώνται στο πλαφόν τουλάχιστον τα έργα με αιτήσεις στον ΔΕΔΔΗΕ πριν από τις 28 Φεβρουαρίου. Όπως αναφέρει ο Σύνδεσμος, με αυτό τον τρόπο θα επιτευχθεί το ελάχιστο επίπεδο διασφάλισης του δικαίου των επενδυτών, καθώς και της μη αναδρομικότητας του νόμου.
Κώστας Δεληγιάννης
deligkos@worldenergynews.gr
www.worldenergynews.gr