Τελευταία Νέα
Φυσικό Αέριο

ΕΤΕπ: Η προοπτική μεταφοράς υδρογόνου πιθανό «παράθυρο» για τη στήριξη νέων ελληνικών υποδομών φυσικού αερίου

ΕΤΕπ: Η προοπτική μεταφοράς υδρογόνου πιθανό «παράθυρο» για τη στήριξη νέων ελληνικών υποδομών φυσικού αερίου
Το ΥΠΕΝ βρίσκεται σε διαβουλεύσεις με την Τράπεζα, ώστε με τη συμβατότητα με το υδρογόνο να ξεπερασθεί ο σκόπελος της διακοπής δανειοδότησης από την Τράπεζα έργων ορυκτών καυσίμων
«Ήμασταν εδώ πριν την κρίση. Παραμείναμε κατά τη διάρκεια της κρίσης. Έχουμε σκοπό να μείνουμε εδώ και μετά την κρίση. Το έργο μας θα συνεχιστεί».

Αυτό δήλωσε ο πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων Werner Hoyer την περασμένη Παρασκευή κατά την υπογραφή της συμφωνίας παροχής της δεύτερης δόσης ύψους 100 εκατ ευρώ, του δανείου συνολικού ποσού 255 εκατ ευρώ προς τον ΔΕΔΔΗΕ για την πραγματοποίηση έργων αναβάθμισης του δικτύου διανομής ηλεκτρικής ενέργειας. Η τελετή έγινε στα κεντρικά γραφεία της ΔΕΗ παρουσία και του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστή Χατζηδάκη, με τον οποίο ο κ. Hoyer είχε κατ΄ ιδίαν συνάντηση πριν την επίσημη εκδήλωση.

Κεντρικό θέμα της συγκεκριμένης συνάντησης ήταν οι δυνατότητες συνέχισης της χρηματοδότησης από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα έργων φυσικού αερίου που θα συμβάλλουν στην ενεργειακή μετάβαση στο πλαίσιο της πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την πλήρη απανθρακοποίηση.

Τέλος στη στήριξη έργων ορυκτών καυσίμων

Όπως είναι γνωστό η ΕΤΕπ έχει λάβει απόφαση να μην συνεχίσει μετά το 2021 να χρηματοδοτεί έργα ορυκτών καυσίμων όπως αυτά του φυσικού αερίου ακολουθώντας και ενισχύοντας την πολιτική του Green Deal. Αυτό στην περίπτωση της Ελλάδας σημαίνει ότι μεγάλα έργα όπως ο East Med ή οι επεκτάσεις του δικτύου φυσικού αερίου στην ηπειρωτική χώρα, κινδυνεύουν να μείνουν εκτός δανειοδοτήσεων από την ΕΤΕπ. Μάλιστα στην περίπτωση της επέκτασης του δικτύου φυσικού αερίου για παράδειγμα στη Δυτική Μακεδονία μια τέτοια εξέλιξη θα προκαλούσε προβλήματα στην υλοποίηση του προγράμματος απολιγνιτοποίησης της κυβέρνησης.

Η λύση που εξετάζεται, δεδομένου ότι υποδομές όπως οι αγωγοί φυσικού αερίου που κατασκευάζονται τώρα θα έχουν διάρκεια ζωής αρκετών δεκαετιών, είναι να υπάρξει πρόβλεψη ώστε οι αγωγοί να μπορούν να μεταφέρουν και υδρογόνο. Αυτό τους καθιστά «πράσινες» επενδύσεις εξασφαλίζοντας τους έτσι την αναγκαία δανειοδότησης από την ΕΤΕπ.

Μάλιστα σε αυτό το ενδεχόμενο έχει αναφερθεί και ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης, μιλώντας για τον αγωγό EastMed που σχεδιάζεται να μεταφέρει φυσικό αέριο από τα κοιτάσματα της Ανατολικής Μεσογείου προς την Ευρώπη μέσω Ελλάδας.

«Μάχη» για τα έργα PCI φυσικού αερίου

Αξίζει να σημειωθεί εδώ ότι αποθήκευση ενέργειας, έξυπνα δίκτυα, υπεράκτια αιολικά, υδρογόνο, δέσμευση διοξειδίου του άνθρακα, είναι τα ενεργειακά έργα στα οποία θα δίνει έμφαση (και χρηματοδότηση) στο εξής η Ευρωπαϊκή Ένωση. Τα ορυκτά καύσιμα, ακόμη και το φυσικό αέριο που έχει χαμηλότερες εκπομπές ρύπων από τον άνθρακα και το πετρέλαιο κινδυνεύουν να μπουν στο περιθώριο.

Είναι ενδεικτικό ότι την περασμένη εβδομάδα δόθηκε μάχη στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο προκειμένου να απορριφθεί πρόταση για άσκηση βέτο στον ενεργειακό σχεδιασμό της ΕΕ επειδή έργα φυσικού αερίου παραμένουν στη λίστα των «έργων κοινού ενδιαφέροντος» (Projects of Common Interest, PCI) και είναι συνεπώς υποψήφια για Κοινοτική χρηματοδότηση.

Εάν είχε ασκηθεί το βέτο έργα όπως ο EastMed, ο IGΒ (ελληνοβουλγαρικός αγωγός), το FSRU (πλωτός σταθμός υγροποιημένου φυσικού αερίου) στην Αλεξανδρούπολη και η αποθήκη φυσικού αερίου στην Καβάλα που έχουν ενταχθεί στον τέταρτο κατάλογο έργων κοινού ενδιαφέροντος κινδύνευαν να μείνουν εκτός χρηματοδοτήσεων όχι μόνο από την ΕΤΕπ αλλά και από τα ευρωπαϊκά ταμεία.

Το θέμα συζητήθηκε αναλυτικά μεταξύ του κ. Χατζηδάκη και του κ. Hoyer αν και επί του παρόντος δεν υπάρχουν σαφείς απαντήσεις. Πάντως ο υπουργός δήλωσε ότι η σύγχρονη πράσινη ατζέντα που έχει υιοθετήσει η κυβέρνηση εναρμονίζεται με την πολιτική της ΕΤΕπ και γι’ αυτό θεωρεί ότι τα επόμενα χρόνια η συνεργασία με την ΕΤΕπ για τα θέματα του περιβάλλοντος και της ενέργειας όχι μόνο θα συνεχιστεί αλλά θα ενισχυθεί.

ΔΕΔΔΗΕ: Κατασκευή άνω των 7.000 χλμ αγωγών μέσης και χαμηλής τάσης

Σε ό,τι αφορά το νέο δάνειο των 100 εκατ. ευρώ της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων προς τη ΔΕΗ, έρχεται σε συνέχεια της προόδου υλοποίησης των έργων για την αναβάθμιση του ελληνικού Δικτύου Διανομής ηλεκτρικής ενέργειας.

Η επέκταση του εθνικού δικτύου διανομής ηλεκτρικής ενέργειας θα καλύψει την αναμενόμενη αυξημένη μελλοντική ζήτηση και θα επιτρέψει στους καταναλωτές ενέργειας σε όλη τη χώρα να επωφεληθούν από μεγαλύτερη αξιοπιστία στην παροχή ηλεκτρικής ενέργειας. Θα κατασκευαστούν νέες γραμμές διανομής μέσης και χαμηλής τάσης συνολικού μήκους άνω των 7.000 χιλιομέτρων, οι οποίες θα βελτιώσουν την απόδοση του δικτύου διανομής και θα αυξήσουν την αντοχή και την ευστάθειά του. 

Η αναβάθμιση του εθνικού δικτύου ηλεκτρικής ενέργειας είναι καθοριστικής σημασίας για τη διασφάλιση της περαιτέρω διείσδυσης των αιολικών και φωτοβολταïκών πάρκων, αλλά και κάθε άλλης ανανεώσιμης πηγής ενέργειας στο ηλεκτρικό δίκτυο της χώρας καθώς και για την αντιμετώπιση των ρευματοκλοπών. .   

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης