Τοποθετούμενοι στη δημόσια διαβούλευση επί του Σχεδίου Προγράμματος Ανάπτυξης ΕΣΦΑ 2020-2029, οι ΔΕΠΑ, Motor Oil, ZeniΘ και ΕΣΑΗ υποστηρίζουν πως δεν θα πρέπει να κοινωνικοποιηθεί το κόστος του έργου, καθώς η υποδομή φαίνεται να εξυπηρετεί αποκλειστικά την τροφοδοσία μιας νέας τοπικής μονάδας ηλεκτροπαραγωγικής μονάδας, και όχι την επέκταση χρήσης του φυσικού αερίου σε όλες τις κατηγορίες καταναλωτών, χωρίς διακρίσεις
Ενστάσεις στο σχέδιο του ΔΕΣΦΑ για την ανάπτυξη ενός «εικονικού αγωγού» στην Κρήτη, που περιλαμβάνεται στο Σχέδιο Προγράμματος Ανάπτυξης ΕΣΦΑ 2020-2029 του Διαχειριστή, εκφράζουν αρκετές εταιρείες και φορείς.
Σύμφωνα με τις τοποθετήσεις τους στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης για το Σχέδιο Προγράμματος, τις οποίες δημοσιοποίησε η ΡΑΕ, στο επίκεντρο των αντιρρήσεων βρίσκεται η προοπτική ένταξης του έργου στη Ρυθμιζόμενη Περιουσιακή Βάση του Διαχειριστή, δηλαδή η κοινωνικοποίηση του κόστους του.
Υπενθυμίζεται ότι το πρότζεκτ του «εικονικού αγωγού» κάνει για πρώτη φορά την εμφάνισή του σε πρόγραμμα ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ, ο οποίος το εντάσσει στο πλαίσιο εγκατάστασης τοπικής ηλεκτροπαραγωγής ισχύος 400 MW με καύσιμο φυσικό αέριο. Ο ρόλος του Διαχειριστή θα είναι να κατασκευάσει και να λειτουργεί ένα τερματικό LNG στον Αθερινόλακκο, μέσω του οποίου θα γίνεται η τροφοδοσία της μονάδας.
Έτσι, το καύσιμο θα καταφθάνει στον Αθερινόλακκο μέσω ενός «εικονικού αγωγού», δηλαδή θα φτάνει ακτοπλοϊκώς από τη Ρεβυθούσα, με ειδικό σκάφος μεταφοράς. Εκεί, θα επανεριοποιείται στο τερματικό, για να καταναλωθεί στον ηλεκτροπαραγωγικό σταθμό.
ΔΕΠΑ: Χαρακτηριστικά έργου σύνδεσης χρήστη
Τοποθετούμενη για το εν λόγω σχέδιο, στα σχόλιά της για το Πρόγραμμα Ανάπτυξης του Διαχειριστή, η ΔΕΠΑ σημειώνει την αντίρρησή της στην προοπτική ένταξης του έργου στη ΡΠΒ του ΔΕΣΦΑ, επισημαίνοντας ότι από την περιγραφή του Διαχειριστή διαφαίνεται πως οι παραπάνω υποδομές θα αναπτυχθούν με σκοπό την τροφοδότηση της μονάδας φυσικού αερίου. Επομένως, το έργο προσιδιάζει με έργο σύνδεσης χρήστη, οπότε δεν δύναται να ενταχθεί στη ΡΠΒ.
Όπως προσθέτει, η περίπτωση ανάδειξης του Αθερινόλακκου σε μικρή Ρεβυθούσα για τις ανάγκες φυσικού αερίου - και όχι μόνο για ηλεκτροπαραγωγή της Κρήτης - συνεπάγεται ότι το έργο πρέπει να αποτελεί ανάπτυξη του ΕΣΦΑ. «Τούτο όμως απαιτεί την εκπόνηση μελετών σκοπιμότητας που να τεκμηριώνουν την αναγκαιότητά του και τη βιωσιμότητα», υπογραμμίζει χαρακτηριστικά, θέτοντας ως δεύτερη προϋπόθεση την ισότιμη πρόσβαση όλων των χρηστών στην εγκατάσταση.
Motor Oil: Προϋπόθεση το πλάνο επέκτασης του δικτύου αερίου
Στο ίδιο μήκος κύματος κινείται και η παρατήρηση της Motor Oil, η οποία τονίζει ότι ακόμη κι αν ο ΔΕΣΦΑ αποσυνδεθεί από τη μονάδα ηλεκτροπαραγωγής, το συγκεκριμένο έργο αφορά στην αποκλειστική παροχή LNG σε μονάδα ιδιωτικών συμφερόντων. «Ως εκ τούτου, προτείνουμε το έργο αυτό είτε να πραγματοποιηθεί στο σύνολό του ως ιδιωτική επένδυση (του ενδιαφερόμενου ηλεκτροπαραγωγού) είτε να δημοσιοποιηθεί (αν υπάρχει) πλάνο επέκτασης του δικτύου ΦΑ του νησιού, προκειμένου να δικαιολογείται η κοινωφελής επένδυση του συγκεκριμένου έργου», προσθέτει.
Σύμφωνα με τη ZeniΘ, η τροφοδοσία νησιών με LNG δεν εντάσσεται στη βασική δραστηριότητα του Διαχειριστή, ενώ ο ΕΣΑΗ υποστηρίζει πως το έργο θα έπρεπε να κατασκευασθεί έτσι ώστε να διασφαλίζεται η πρόσβαση σε αυτόν όλων των πιθανών Χρηστών χωρίς διακρίσεις.
Παράλληλα, επισημαίνει ο Σύνδεσμος, «ένα πολύ βασικό ερώτημα που τίθεται είναι γιατί θα πρέπει να ενταχθεί αυτό το συγκεκριμένο έργο του εικονικού αγωγού στη ΡΠΒ, άρα και να κοινωνικοποιηθεί το κόστος του, εάν αυτό δεν εντάσσεται σε έναν ευρύτερο σχεδιασμό για π.χ. την ασφάλεια εφοδιασμού. Εφόσον δηλαδή το συγκεκριμένο έργο εντάσσεται στο σχεδιασμό ενός και μόνο χρήστη (ο οποίος για προφανείς λόγους δεν μπορεί να είναι ο ΔΕΣΦΑ), η ανάκτηση του κόστους της επένδυσης θα πρέπει να αφορά αποκλειστικά και μόνο αυτόν και όχι το σύνολο των χρηστών ΕΣΦΑ».
www.worldenergynews.gr