Προτάσεις του Διαχειριστή για μεγαλύτερη ευελιξία στον Κώδικα Διαχείρισης του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου
Σήμερα το απόγευμα αναμένεται να ανακοινώσει ο ΔΕΣΦΑ το οριστικό πρόγραμμα εκφορτώσεων στη Ρεβυθούσα για το 2020, «κλειδώνοντας» έτσι ποια slot και πότε θα διατεθούν στις εταιρείες που εκδήλωσαν ενδιαφέρον.
Η ανακοίνωση έρχεται έπειτα από τη δημοσιοποίηση του προσωρινού προγράμματος, το οποίο προκάλεσε έντονες διαμαρτυρίες από ορισμένες από τις εταιρείες που έμειναν εκτός της υποδομής.
Πάντως, από την πλευρά του ΔΕΣΦΑ διαμηνύεται ότι κατά την εξέταση των αιτημάτων που υποβλήθηκαν τηρήθηκαν πιστά οι προβλέψεις του Κώδικα Διαχείρισης του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου, σχετικά με τη διαμόρφωση του ετήσιου προγράμματος.
Όπως είναι γνωστό, η αίτηση για δέσμευση δυναμικότητας πρέπει να υποβάλλεται στον Διαχειριστή το αργότερο 45 ημέρες πριν από την έναρξη του μήνα εντός του οποίου προγραμματίζεται η πρώτη εκφόρτωση.
Κριτήριο η προσκόμιση εγγυήσεων με την αίτηση
Παράλληλα, όπως ορίζει ο Κώδικας, ο Διαχειριστής έχει τη δυνατότητα να απορρίπτει τις εταιρείες που εντός του ανωτέρω χρονικού ορίου δεν προσκομίζουν τις απαραίτητες χρηματικές εγγυήσεις.
Επομένως, σε αυτό το πλαίσιο, έδωσε προτεραιότητα σε εκείνες τις αιτήσεις που συνοδεύτηκαν και από τις εγγυήσεις.
Την ίδια στιγμή, κριτήριο για τη διάθεση των slot έπαιξε ο όγκος που σε ετήσια βάση σχεδιάζει να εισαγάγει κάθε εταιρεία.
Επομένως, δόθηκε προτεραιότητα σε εκείνους τους «παίκτες» που προγραμματίζουν τη μεγαλύτερη δραστηριοποίηση για το 2020 στο τέρμιναλ.
Πάντως, ο Διαχειριστής έχει καταλήξει σε προτάσεις ώστε ο Κανονισμός να γίνει πιο ευέλικτος και, με αυτό τον τρόπο, να ανταποκρίνεται περισσότερο σε τυχόν αιφνίδιες αλλαγές τόσο στο «κλείσιμο» φορτίων LNG, όσο και στη διάθεσή τους σε πελάτες.
Έτσι, για παράδειγμα, προτείνει να αυξηθεί το χρονικό όριο των αιτήσεων στις 60 ημέρες, από 45 που είναι σήμερα, ώστε να αποφευχθούν τυχόν καταχρηστικές συμπεριφορές.
Προδιαγεγραμμένη η υπερβάλλουσα ζήτηση
Σε κάθε περίπτωση, η φετινή υπερβάλλουσα ζήτηση χρήσης της υποδομής ήταν περίπου προδιαγεγραμμένη, με δεδομένο ότι οι τιμές LNG κινούνται σε αρκετά χαμηλά επίπεδα, εξασφαλίζοντας έτσι στις εταιρείες χαμηλό κόστος τροφοδοσίας.
Μάλιστα, για να αποτρέψει κρούσματα υπερβολικής ζήτησης από «παίκτες» που με αυτό τον τρόπο θα ήθελαν απλώς να εμποδίσουν την πρόσβαση στην υποδομή σε ανταγωνιστές τους, ο ΔΕΣΦΑ εισηγήθηκε στη ΡΑΕ (και η Αρχή έκανε αποδεκτή) την αύξηση της μοναδιαίας χρέωσης ετήσιου προγραμματισμού στις 200.000 ευρώ, από 50.000 ευρώ.
Ωστόσο, παρά την αύξηση της χρέωσης για απόκλιση μεταξύ της αρχικής αίτησης δυναμικότητας που έχει κάποια εταιρεία κοινοποιήσει στο ΔΕΣΦΑ, και των πραγματικών φορτίων που παρέλαβε, η ζήτηση για slot ήταν πολύ μεγαλύτερη από τη χωρητικότητα του τέρμιναλ. Έτσι, εκτός του προσωρινού προγράμματος εκφορτώσεων είχαν μείνει 64 φορτία.
www.worldenergynews.gr
Η ανακοίνωση έρχεται έπειτα από τη δημοσιοποίηση του προσωρινού προγράμματος, το οποίο προκάλεσε έντονες διαμαρτυρίες από ορισμένες από τις εταιρείες που έμειναν εκτός της υποδομής.
Πάντως, από την πλευρά του ΔΕΣΦΑ διαμηνύεται ότι κατά την εξέταση των αιτημάτων που υποβλήθηκαν τηρήθηκαν πιστά οι προβλέψεις του Κώδικα Διαχείρισης του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου, σχετικά με τη διαμόρφωση του ετήσιου προγράμματος.
Όπως είναι γνωστό, η αίτηση για δέσμευση δυναμικότητας πρέπει να υποβάλλεται στον Διαχειριστή το αργότερο 45 ημέρες πριν από την έναρξη του μήνα εντός του οποίου προγραμματίζεται η πρώτη εκφόρτωση.
Κριτήριο η προσκόμιση εγγυήσεων με την αίτηση
Παράλληλα, όπως ορίζει ο Κώδικας, ο Διαχειριστής έχει τη δυνατότητα να απορρίπτει τις εταιρείες που εντός του ανωτέρω χρονικού ορίου δεν προσκομίζουν τις απαραίτητες χρηματικές εγγυήσεις.
Επομένως, σε αυτό το πλαίσιο, έδωσε προτεραιότητα σε εκείνες τις αιτήσεις που συνοδεύτηκαν και από τις εγγυήσεις.
Την ίδια στιγμή, κριτήριο για τη διάθεση των slot έπαιξε ο όγκος που σε ετήσια βάση σχεδιάζει να εισαγάγει κάθε εταιρεία.
Επομένως, δόθηκε προτεραιότητα σε εκείνους τους «παίκτες» που προγραμματίζουν τη μεγαλύτερη δραστηριοποίηση για το 2020 στο τέρμιναλ.
Πάντως, ο Διαχειριστής έχει καταλήξει σε προτάσεις ώστε ο Κανονισμός να γίνει πιο ευέλικτος και, με αυτό τον τρόπο, να ανταποκρίνεται περισσότερο σε τυχόν αιφνίδιες αλλαγές τόσο στο «κλείσιμο» φορτίων LNG, όσο και στη διάθεσή τους σε πελάτες.
Έτσι, για παράδειγμα, προτείνει να αυξηθεί το χρονικό όριο των αιτήσεων στις 60 ημέρες, από 45 που είναι σήμερα, ώστε να αποφευχθούν τυχόν καταχρηστικές συμπεριφορές.
Προδιαγεγραμμένη η υπερβάλλουσα ζήτηση
Σε κάθε περίπτωση, η φετινή υπερβάλλουσα ζήτηση χρήσης της υποδομής ήταν περίπου προδιαγεγραμμένη, με δεδομένο ότι οι τιμές LNG κινούνται σε αρκετά χαμηλά επίπεδα, εξασφαλίζοντας έτσι στις εταιρείες χαμηλό κόστος τροφοδοσίας.
Μάλιστα, για να αποτρέψει κρούσματα υπερβολικής ζήτησης από «παίκτες» που με αυτό τον τρόπο θα ήθελαν απλώς να εμποδίσουν την πρόσβαση στην υποδομή σε ανταγωνιστές τους, ο ΔΕΣΦΑ εισηγήθηκε στη ΡΑΕ (και η Αρχή έκανε αποδεκτή) την αύξηση της μοναδιαίας χρέωσης ετήσιου προγραμματισμού στις 200.000 ευρώ, από 50.000 ευρώ.
Ωστόσο, παρά την αύξηση της χρέωσης για απόκλιση μεταξύ της αρχικής αίτησης δυναμικότητας που έχει κάποια εταιρεία κοινοποιήσει στο ΔΕΣΦΑ, και των πραγματικών φορτίων που παρέλαβε, η ζήτηση για slot ήταν πολύ μεγαλύτερη από τη χωρητικότητα του τέρμιναλ. Έτσι, εκτός του προσωρινού προγράμματος εκφορτώσεων είχαν μείνει 64 φορτία.
www.worldenergynews.gr