Τη ΔΕΠΑ Εμπορίας αναμένεται να διεκδικήσουν και άλλοι ισχυροί εγχώριοι Όμιλοι, με μήλον της έριδος την Αέριο Αττικής
Στην επιλογή να παραμείνει στην ΔΕΠΑ Εμπορίας καταλήγει σύμφωνα με ακριβείς πληροφορίες ο όμιλος των Ελληνικών Πετρελαίων με ιδιαίτερα ενισχυμένο το ενδεχόμενο να διεκδικήσει το 65% που θα πουλήσει το Δημόσιο.
"Να μείνουμε με το 35% δεν έχει νόημα", λένε στην δίοικηση των ΕΛΠΕ, στοιχείο που προϊδεάζει για απόφαση του ομίλου να δώσει το παρόν στον αναμενόμενο διαγωνισμό.
Ακόμα δεν έχουν ληφθεί οι επίσημες και τελικές αποφάσεις.
Έτσι ειλημμένη είναι η απόφαση των ΕΛΠΕ αναφορικά με την αποχώρησή τους από την ΔΕΠΑ Υποδομών, καθώς σύμφωνα με απόλυτα διασταυρωμένες πληροφορίες ο Όμιλος έχει ήδη επιλέξει να αποσυρθεί από τη δραστηριότητα διαχείρισης και ανάπτυξης δικτύων, και επομένως να παραχωρήσει το ποσοστό του στην αντίστοιχη εταιρεία, που θα αγοράσει το ποσοστό του Δημοσίου.
Πλήρης ιδιοκτησιακός διαχωρισμός
Το παραπάνω δίλημμα προκύπτει από τον πλήρη ιδιοκτησιακό διαχωρισμό (unbundling) της εμπορίας από τα δίκτυα, που επιτάσσουν οι Κοινοτικές Οδηγίες, όπως ανέφερε χθες ο υφυπουργός Ενέργειας, Γεράσιμος Θωμάς, σε αυτό το πλαίσιο τα Ελληνικά Πετρέλαια θα κληθούν να επιλέξουν σε ποια από τις δύο εταιρείες θα θελήσουν να συνεχίσουν να συμμετέχουν.
Πάντως, ανεξάρτητα από το ευρωπαϊκό θεσμικό πλαίσιο, φαίνεται πως και τα ΕΛΠΕ θεωρούν πως η παραμονή τους στη ΔΕΠΑ Υποδομών δεν θα ταίριαζε με το επιχειρηματικό προφίλ του Ομίλου, οι δραστηριότητές του οποίου έχουν άλλη φυσιογνωμία από την ανάπτυξη και τη διαχείριση υποδομών για τη διανομή φυσικού αερίου.
Επομένως, σχεδιάζουν να διαθέσουν προς πώληση όλο το ποσοστό τους, δηλαδή το 35%, μαζί με το μερίδιο που θα εκχωρήσει το Δημόσιο μέσω του ΤΑΙΠΕΔ.
Αντίθετα, η εμπορία φυσικού αερίου βρίσκεται πολύ πιο κοντά στο core business του Ομίλου, δηλαδή τη διύλιση πετρελαίου και την εμπορία πετρελαϊκών προϊόντων.
Παράλληλα, όπως έχουν ξεκαθαρίσει κατά καιρούς στελέχη του Ομίλου, τα Ελληνικά Πετρέλαια βλέπουν επιχειρηματικές ευκαιρίες στον ρόλο που καλείται να παίξει το φυσικό αέριο ως «καύσιμο γέφυρα» προς την απανθρακοποίηση.
Καθοριστική η επιλογή για τους δύο διαγωνισμούς
Σε κάθε περίπτωση, η απόφαση των ΕΛΠΕ δημιουργεί ευοίωνες προοπτικές για την ιδιωτικοποίηση τόσο της ΔΕΠΑ Υποδομών όσο και της ΔΕΠΑ Εμπορίας – στη μία περίπτωση από τη μεριά του πωλητή, και στη δεύτερη του επίδοξου αγοραστή.
Όσον αφορά τη ΔΕΠΑ Υποδομών, η πώληση των συνόλου των μετοχών του Δημοσίου και των Ελληνικών Πετρελαίων δημιουργεί ένα ξεκάθαρο «τοπίο» για τους υποψήφιους επενδυτές, καθώς θα ανταγωνισθούν για τον πλήρη έλεγχο της εταιρείας.
Επομένως, αυξάνει τις πιθανότητες προσέλκυσης εταιρειών που δραστηριοποιούνται ήδη, ή σχεδιάζουν να δραστηριοποιηθούν, στην ανάπτυξη δικτύων διανομής φυσικού αερίου, με επενδύσεις που επιφέρουν εν πολλοίς σταθερές μακροχρόνιες αποδόσεις από τα ρυθμιζόμενα έσοδα.
Ισχυρός «μνηστήρας» για τη ΔΕΠΑ Εμπορίας
Από την άλλη πλευρά, η προοπτική διεκδίκησης του 65% της ΔΕΠΑ Εμπορίας δίνει εξαρχής διαφορετική δυναμική στον διαγωνισμό, με δεδομένο το «ειδικό βάρος» που έχουν τα ΕΛΠΕ.
Έναν διαγωνισμό όπου, πάντως, είναι εξαιρετικά πιθανό να κονταροχτυπηθούν με ισχυρούς ανταγωνιστές, κατ’ αρχάς με δεδομένο το ενδιαφέρον που έχουν εκδηλώσει δημόσια αρκετοί εγχώριοι επιχειρηματικοί Όμιλοι για τις εμπορικές δραστηριότητες της ΔΕΠΑ στον τομέα της λιανικής, όπως η Motor Oil και ο Όμιλος Κοπελούζου, άλλα και άλλοι ισχυροί παίκτες που ενδεχομένως ακόμα κρατούν κλειστά τα χαρτιά τους.
Για όλους τους Ομίλους, αναμφισβήτητα το μήλον της έριδος στη ΔΕΠΑ Εμπορίας είναι η Αέριο Αττικής και η καταναλωτική της βάση, η οποία έως το τέλος του πρώτου εξαμήνου αριθμούσε περί τους 110.000.
Επομένως, η εξαγορά της εταιρείας, θα εκτίνασσε αυτόματα τον πλειοδότη στη Νο2 θέση στη λιανική αγορά φυσικού αερίου.
Έτσι, με δεδομένο ότι η Αέριο Αττική κατέχει μερίδιο άνω του 92% στο Λεκανοπέδιο, το οποίο δύσκολα θα μπορούσε να «χτίσει» μία εταιρεία από το μηδέν, η εξαγορά της θα αλλάξει άρδην τις ισορροπίες στη λιανική αγορά φυσικού αερίου.
Επίσης, θα δώσει στον αγοραστή και μία δυνητική «δεξαμενή» πελατών για την προμήθεια και ρεύματος, μέσω συμβολαίων double play, ώστε να ενισχύσει τα μερίδιά του και σε αυτή την αγορά.
Μειωμένος όγκος πωλήσεων στη χονδρεμπορική
Η προοπτική αυτή εκτιμάται πως επισκιάζει τα μειονεκτήματα του χονδρεμπορικού τμήματος της ΔΕΠΑ, που θα πωληθεί μαζί με την Αέριο Αττικής, ξεκινώντας κατ’ αρχάς από τον μειούμενο τον τελευταίο χρόνο όγκο πωλήσεων, λόγω τόσο του ανταγωνισμού όσο και των επιλογών της δίοκησης Τζώρτζη, ειδικά στο τελευταίο έτος της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ.
Όπως είναι φυσικό, πρωταρχικός στόχος του αγοραστή θα είναι να ανακτήσει μερίδια στις κατηγορίες των μεγάλων πελατών, δηλαδή των βιομηχανιών και των ηλεκτροπαραγωγών.
Ωστόσο, ανασταλτικό παράγοντα προς αυτή την κατεύθυνση θα αποτελέσουν τα διακρατικά συμβόλαια της ΔΕΠΑ με διεθνείς προμηθευτές (Gazprom, Sonatrach) τα οποία έχουν διαμορφωθεί με βάση δεδομένα που έχουν ξεπερασθεί πλέον από τα πράγματα, όπως οι χαμηλές τιμές στην spot αγορά, αλλά και η μεγαλύτερη ευελιξία στην εισαγωγή LNG μετά την αναβάθμιση της Ρεβυθούσας.
Επίσης, «βαρίδι» για τη ΔΕΠΑ Εμπορίας αποτελούν τα συσωρευμένα χρέη της λιπασματοβιομηχανίας ELFE αλλά και της ΕΒΖ (Ελληνικής Βιομηχανίας Ζάχαρης) αλλά και οι σε βάρος της δικαστικές αποφάσεις.
www.worldenergynews.gr
"Να μείνουμε με το 35% δεν έχει νόημα", λένε στην δίοικηση των ΕΛΠΕ, στοιχείο που προϊδεάζει για απόφαση του ομίλου να δώσει το παρόν στον αναμενόμενο διαγωνισμό.
Ακόμα δεν έχουν ληφθεί οι επίσημες και τελικές αποφάσεις.
Έτσι ειλημμένη είναι η απόφαση των ΕΛΠΕ αναφορικά με την αποχώρησή τους από την ΔΕΠΑ Υποδομών, καθώς σύμφωνα με απόλυτα διασταυρωμένες πληροφορίες ο Όμιλος έχει ήδη επιλέξει να αποσυρθεί από τη δραστηριότητα διαχείρισης και ανάπτυξης δικτύων, και επομένως να παραχωρήσει το ποσοστό του στην αντίστοιχη εταιρεία, που θα αγοράσει το ποσοστό του Δημοσίου.
Πλήρης ιδιοκτησιακός διαχωρισμός
Το παραπάνω δίλημμα προκύπτει από τον πλήρη ιδιοκτησιακό διαχωρισμό (unbundling) της εμπορίας από τα δίκτυα, που επιτάσσουν οι Κοινοτικές Οδηγίες, όπως ανέφερε χθες ο υφυπουργός Ενέργειας, Γεράσιμος Θωμάς, σε αυτό το πλαίσιο τα Ελληνικά Πετρέλαια θα κληθούν να επιλέξουν σε ποια από τις δύο εταιρείες θα θελήσουν να συνεχίσουν να συμμετέχουν.
Πάντως, ανεξάρτητα από το ευρωπαϊκό θεσμικό πλαίσιο, φαίνεται πως και τα ΕΛΠΕ θεωρούν πως η παραμονή τους στη ΔΕΠΑ Υποδομών δεν θα ταίριαζε με το επιχειρηματικό προφίλ του Ομίλου, οι δραστηριότητές του οποίου έχουν άλλη φυσιογνωμία από την ανάπτυξη και τη διαχείριση υποδομών για τη διανομή φυσικού αερίου.
Επομένως, σχεδιάζουν να διαθέσουν προς πώληση όλο το ποσοστό τους, δηλαδή το 35%, μαζί με το μερίδιο που θα εκχωρήσει το Δημόσιο μέσω του ΤΑΙΠΕΔ.
Αντίθετα, η εμπορία φυσικού αερίου βρίσκεται πολύ πιο κοντά στο core business του Ομίλου, δηλαδή τη διύλιση πετρελαίου και την εμπορία πετρελαϊκών προϊόντων.
Παράλληλα, όπως έχουν ξεκαθαρίσει κατά καιρούς στελέχη του Ομίλου, τα Ελληνικά Πετρέλαια βλέπουν επιχειρηματικές ευκαιρίες στον ρόλο που καλείται να παίξει το φυσικό αέριο ως «καύσιμο γέφυρα» προς την απανθρακοποίηση.
Καθοριστική η επιλογή για τους δύο διαγωνισμούς
Σε κάθε περίπτωση, η απόφαση των ΕΛΠΕ δημιουργεί ευοίωνες προοπτικές για την ιδιωτικοποίηση τόσο της ΔΕΠΑ Υποδομών όσο και της ΔΕΠΑ Εμπορίας – στη μία περίπτωση από τη μεριά του πωλητή, και στη δεύτερη του επίδοξου αγοραστή.
Όσον αφορά τη ΔΕΠΑ Υποδομών, η πώληση των συνόλου των μετοχών του Δημοσίου και των Ελληνικών Πετρελαίων δημιουργεί ένα ξεκάθαρο «τοπίο» για τους υποψήφιους επενδυτές, καθώς θα ανταγωνισθούν για τον πλήρη έλεγχο της εταιρείας.
Επομένως, αυξάνει τις πιθανότητες προσέλκυσης εταιρειών που δραστηριοποιούνται ήδη, ή σχεδιάζουν να δραστηριοποιηθούν, στην ανάπτυξη δικτύων διανομής φυσικού αερίου, με επενδύσεις που επιφέρουν εν πολλοίς σταθερές μακροχρόνιες αποδόσεις από τα ρυθμιζόμενα έσοδα.
Ισχυρός «μνηστήρας» για τη ΔΕΠΑ Εμπορίας
Από την άλλη πλευρά, η προοπτική διεκδίκησης του 65% της ΔΕΠΑ Εμπορίας δίνει εξαρχής διαφορετική δυναμική στον διαγωνισμό, με δεδομένο το «ειδικό βάρος» που έχουν τα ΕΛΠΕ.
Έναν διαγωνισμό όπου, πάντως, είναι εξαιρετικά πιθανό να κονταροχτυπηθούν με ισχυρούς ανταγωνιστές, κατ’ αρχάς με δεδομένο το ενδιαφέρον που έχουν εκδηλώσει δημόσια αρκετοί εγχώριοι επιχειρηματικοί Όμιλοι για τις εμπορικές δραστηριότητες της ΔΕΠΑ στον τομέα της λιανικής, όπως η Motor Oil και ο Όμιλος Κοπελούζου, άλλα και άλλοι ισχυροί παίκτες που ενδεχομένως ακόμα κρατούν κλειστά τα χαρτιά τους.
Για όλους τους Ομίλους, αναμφισβήτητα το μήλον της έριδος στη ΔΕΠΑ Εμπορίας είναι η Αέριο Αττικής και η καταναλωτική της βάση, η οποία έως το τέλος του πρώτου εξαμήνου αριθμούσε περί τους 110.000.
Επομένως, η εξαγορά της εταιρείας, θα εκτίνασσε αυτόματα τον πλειοδότη στη Νο2 θέση στη λιανική αγορά φυσικού αερίου.
Έτσι, με δεδομένο ότι η Αέριο Αττική κατέχει μερίδιο άνω του 92% στο Λεκανοπέδιο, το οποίο δύσκολα θα μπορούσε να «χτίσει» μία εταιρεία από το μηδέν, η εξαγορά της θα αλλάξει άρδην τις ισορροπίες στη λιανική αγορά φυσικού αερίου.
Επίσης, θα δώσει στον αγοραστή και μία δυνητική «δεξαμενή» πελατών για την προμήθεια και ρεύματος, μέσω συμβολαίων double play, ώστε να ενισχύσει τα μερίδιά του και σε αυτή την αγορά.
Μειωμένος όγκος πωλήσεων στη χονδρεμπορική
Η προοπτική αυτή εκτιμάται πως επισκιάζει τα μειονεκτήματα του χονδρεμπορικού τμήματος της ΔΕΠΑ, που θα πωληθεί μαζί με την Αέριο Αττικής, ξεκινώντας κατ’ αρχάς από τον μειούμενο τον τελευταίο χρόνο όγκο πωλήσεων, λόγω τόσο του ανταγωνισμού όσο και των επιλογών της δίοκησης Τζώρτζη, ειδικά στο τελευταίο έτος της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ.
Όπως είναι φυσικό, πρωταρχικός στόχος του αγοραστή θα είναι να ανακτήσει μερίδια στις κατηγορίες των μεγάλων πελατών, δηλαδή των βιομηχανιών και των ηλεκτροπαραγωγών.
Ωστόσο, ανασταλτικό παράγοντα προς αυτή την κατεύθυνση θα αποτελέσουν τα διακρατικά συμβόλαια της ΔΕΠΑ με διεθνείς προμηθευτές (Gazprom, Sonatrach) τα οποία έχουν διαμορφωθεί με βάση δεδομένα που έχουν ξεπερασθεί πλέον από τα πράγματα, όπως οι χαμηλές τιμές στην spot αγορά, αλλά και η μεγαλύτερη ευελιξία στην εισαγωγή LNG μετά την αναβάθμιση της Ρεβυθούσας.
Επίσης, «βαρίδι» για τη ΔΕΠΑ Εμπορίας αποτελούν τα συσωρευμένα χρέη της λιπασματοβιομηχανίας ELFE αλλά και της ΕΒΖ (Ελληνικής Βιομηχανίας Ζάχαρης) αλλά και οι σε βάρος της δικαστικές αποφάσεις.
www.worldenergynews.gr