Τελευταία Νέα
Φυσικό Αέριο

«Έρχεται» η ΚΥΑ για την αποθήκη φυσικού αερίου στην Καβάλα – Αποφάσεις της ΡΑΕ για τη χρέωση καταναλωτών και τη διατήρηση ποσοτήτων ασφαλείας από ηλεκτροπαραγωγούς

«Έρχεται» η ΚΥΑ για την αποθήκη φυσικού αερίου στην Καβάλα – Αποφάσεις της ΡΑΕ για τη χρέωση καταναλωτών και τη διατήρηση ποσοτήτων ασφαλείας από ηλεκτροπαραγωγούς
Σύμφωνα με τον πρωθυπουργό το ύψος της επένδυσης θα ανέλθει στα 240 εκατ. ευρώ, στο οποίο προστίθενται 80 εκατ. ευρώ για το κόστος του αερίου βάσης (cushion gas)
Από αποφάσεις της ΡΑΕ θα εξαρτηθεί η πλήρης οριστικοποίηση των πηγών εσόδων των επενδυτών που θα αναλάβουν τη μετατροπή του εξαντλημένου κοιτάσματος φυσικού αερίου σε υπόγεια αποθήκη καυσίμου και, στη συνέχεια, την εμπορική αξιοποίησή της.  
Αυτό θα προβλέπει, σύμφωνα με πληροφορίες της αγοράς, η Κοινή Υπουργική Απόφαση των υπουργών Ενέργειας και Οικονομικών, η οποία θα «ξεκλειδώσει»  την ιδιωτικοποίηση του συγκεκριμένου asset, ανοίγοντας τον δρόμο για τη δρομολόγηση του σχετικού διαγωνισμού.
Πιο συγκεκριμένα, η ΚΥΑ θα εκχωρεί στην αρμοδιότητα της Αρχής τον καθορισμό του ποσοστού ανάκτησης της κόστους της επένδυσης που θα μετακυλισθεί στις χρεώσεις του συνόλου των καταναλωτών φυσικού αερίου. 
Επίσης, η ΡΑΕ θα κληθεί να αποφασίσει κατά πόσο θα υποχρεωθούν να αποθηκεύουν στην υποδομή ποσότητες καυσίμου οι κάτοχοι μονάδων ηλεκτροπαραγωγής με φυσικό αέριο που, για την περίπτωση προβλημάτων στην εγχώρια τροφοδοσία με αέριο καύσιμο, δεν έχουν επιλέξει τη δυνατότητα μεταγωγής των εργοστασίων από λειτουργία με φυσικό αέριο σε λειτουργία με πετρέλαιο (diesel), διατηρώντας σχετικά αποθέματα ασφαλείας.

Το εμπορικό μοντέλο

Οι παραπάνω αποφάσεις αποτελούν παραμέτρους του εμπορικού μοντέλου το οποίο, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, έχει αποφασισθεί για την εκμετάλλευση της υποδομής από το σχήμα που θα επικρατήσει στο σχετικό διαγωνισμό.
Μάλιστα, καθώς πλέον έχουν «κλειδώσει» οι δυνητικές πηγές εσόδων για τους διαχειριστές της αποθήκης, αναμένεται να εκδοθεί άμεσα η σχετική ΚΥΑ, η οποία αποτελεί προϋπόθεση για την έναρξη από το ΤΑΙΠΕΔ της διαδικασίας προκήρυξης του διαγωνισμού εκχώρησης του asset.
Σύμφωνα με το εμπορικό μοντέλο, η υποδομή θα αντλεί το μεγαλύτερο μέρος των εσόδων της από τις αμοιβές για τις παρεχόμενες υπηρεσίες στους χρήστες που θα την αξιοποιούν για την αποθήκευση φυσικού αερίου.
Παράλληλα, ωστόσο, για να είναι οικονομικά βιώσιμη η επένδυση, ένα ποσοστό ανάκτησης της επένδυσης (το οποίο θα αναλάβει να καθορίσει η ΡΑΕ) θα «περάσει» στο σύνολο των εγχώριων καταναλωτών.
Παράλληλα, η ΡΑΕ θα καθορίσει αν θα προβλέπονται εγγυημένες ποσότητες αποθήκευσης, αποφασίζοντας κατά πόσο θα είναι υποχρεωμένοι να διατηρούν στην υποδομή αποθέματα ασφαλείας οι ηλεκτροπαραγωγοί που δεν έχουν επιλέξει γι’ αυτό τον σκοπό τη λύση του ντίζελ.
Μία υποχρέωση ωστόσο που θα πρέπει να αξιολογείται ανά τακτά χρονικά διαστήματα, ειδικά από τη στιγμή που κι άλλες εγχώριες υποδομές μπορεί να διεκδικήσουν στήριξη.

Στα 80 εκατ. ευρώ το κόστος του αερίου βάσης

Αναφορά στην αποθήκη φυσικού αερίου έκανε χθες ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης από το βήμα της τέταρτης συνδιάσκεψης Αραβικών και Ευρωπαϊκών σχέσεων, εντάσσοντάς την μαζί με το FSRU στην Αλεξανδρούπολη στα δύο μεγάλα ενεργειακά έργα που προωθούνται στη Βόρεια Ελλάδα.
Σύμφωνα με τον κ. Μητσοτάκη, το ύψος της επένδυσης ανέρχεται σε 240 εκατ. ευρώ.
Σε αυτό το ποσό θα προστεθεί επίσης το κόστος του αερίου βάσης (cushion gas), δηλαδή των μη αντλήσιμων ποσοτήτων καυσίμου που θα είναι απαραίτητες για τη λειτουργία της αποθήκης. Σύμφωνα με εκτιμήσεις, το κόστος αυτό αναμένεται να αγγίξει τα 80 εκατ. ευρώ.

Κρίσιμος ρόλος στην ασφάλεια τροφοδοσίας με το «καύσιμο γέφυρα»    

Αν και η ύπαρξη μίας αποθήκης φυσικού αερίου προτάσσεται εδώ και χρόνια από τους ειδικούς ως ένα έργο με πολλαπλές ωφέλειες για τη χώρα, το έργο αποκτά ακόμη μεγαλύτερη σημασία ενόψει της πλήρους απολιγνιτοποίησης της ηλεκτροπαραγωγής έως το 2028.
Ο λόγος είναι πως, σε αυτό το πλαίσιο, το φυσικό αέριο θα αναλάβει τον ρόλο του «καυσίμου γέφυρα» προς τη μετάβαση στην οικονομία χαμηλών εκπομπών άνθρακα.
Επομένως, με δεδομένο ότι η Ελλάδα δεν διαθέτει (τουλάχιστον προς το παρόν) εγχώρια παραγωγή φυσικού αερίου, είναι ζωτικής σημασίας η ύπαρξη μίας υποδομής για τη διατήρηση αποθεμάτων.
Παράλληλα, η αποθήκη θα συμβάλει επίσης στην αντιμετώπιση των διακυμάνσεων ζήτησης, καθώς και στην τήρηση των υποχρεώσεων εξισορρόπησης φορτίου που έχουν όλοι οι συμμετέχοντες στην αγορά.
Επίσης, θα δώσει τη δυνατότητα αξιοποίησης των ευκαιριών διαφοροποίησης των τιμών, με την αποθήκευση καυσίμου σε περιόδους χαμηλού κόστους και την πώληση σε χρονικά διαστήματα υψηλών τιμών.


www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης