Την ύστατη προσπάθεια ώστε να αποφευχθεί το αδιέξοδο στον διαγωνισμό πώλησης του 66% του ΔΕΣΦΑ καταβάλει η κυβέρνηση.
Σε πλήρη εξέλιξη είναι στο παρασκήνιο οι διαπραγματεύσεις μεταξύ των υπουργού Ενέργειας Πάνου Σκουρλέτη με τους ενδιαφερόμενους επενδυτές, σε μία ύστατη προσπάθεια να βρεθεί μία συμβιβαστική λύση που να ευνοεί αμοιβαία όλες τις πλευρές, καθώς έχουν αυξηθεί γεωμετρικά οι πιθανότητες αδιεξόδου του διαγωνισμού για την ιδιωτικοποίηση του ΔΕΣΦΑ.
Χθες, ο κ. Σκουρλέτης συναντήθηκε με τα στελέχη της ιταλικής εταιρείας Snam, η οποία φέρεται να συζητούσε το ενδεχόμενο απόκτησης του 17% του Διαχειριστή, καθώς το ποσοστό της αζέρικης Socar θα πρέπει να διαμορφωθεί κάτω από το 49%, σύμφωνα με τις εντολές της Κομισιόν.
Επισήμως τουλάχιστον, το ΥΠΕΝ παραμένει οχυρωμένο πίσω από τις «κόκκινες γραμμές» που έχει χαράξει για το 66% του ΔΕΣΦΑ: Το ποσοστό της Socar δεν μπορεί να ξεπεράσει το 49% και θα έχει ρόλο παθητικού μετόχου, το τίμημα των 400 εκατ. ευρώ δεν μειώνεται, ενώ δεν πρόκειται να ανακληθεί η τροπολογία με την οποία μπήκε «φρένο» σε μία υπέρογκη αύξηση των τελών μεταφοράς του συστήματος μεταφοράς φυσικού αερίου.
Εν μέσω ισχυρών πιέσεων από τους θεσμούς για να ολοκληρωθεί ομαλά ο διαγωνισμός, ο κ. Σκουρλέτης δείχνει να «ποντάρει» σε έναν ενισχυμένο ρόλο για την Snam, ώστε να αποκτήσει μεγαλύτερο από το 17% ποσοστό στο μετοχικό κεφάλαιο του ΔΕΣΦΑ. Βάσει αυτής της επιλογής, το Δημόσιο θα διατηρήσει εμμέσως μέσω των ΕΛΠΕ (κατέχουν το 35% του ΔΕΣΦΑ) τον πλειοψηφικό έλεγχο του Διαχειριστή και τα ποσοστά των ενδιαφερόμενων επενδυτών θα είναι μειοψηφικά.
Ωστόσο, αυτή δεν είναι μία εύκολη υπόθεση. Οι Ιταλοί κρατούν κλειστά τα χαρτιά τους και δεν διακινδυνεύουν μία ρήξη στις σχέσεις τους με την Socar, εφόσον δεν προωθείται μία λύση που θα έχει και τη συναίνεση των Αζέρων. Την ίδια ώρα, η επικοινωνία μεταξύ της ελληνικής πλευράς και της Socar είναι ανύπαρκτη, ενώ μετά την απομάκρυνση Ξιφαρά από τον ΔΕΣΦΑ κόπηκε και η τελευταία γέφυρα που υπήρχε μεταξύ των δύο πλευρών.
Ύστατη προσπάθεια για συμβιβασμό
Φαίνεται πως το ΥΠΕΝ θα καταβάλει μία τελευταία προσπάθεια για να υπάρξουν εκ νέου συζητήσεις με τους Αζέρους, ωστόσο η πλευρά της Socar δεν δείχνει διατεθειμένη να επιστρέψει στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων όσο δεν ικανοποιούνται τα αιτήματα της, κυριότερο εκ των οποίων είναι η μείωση του τιμήματος.
Εν τω μεταξύ, σε εννέα ημέρες λήγει η εγγυητική επιστολή και η Socar θα πρέπει να λάβει τις τελικές της αποφάσεις. Αν δεν ανανεωθεί η εγγυητική, τότε η διαδικασία του διαγωνισμού θα ξεκινήσει από την αρχή και με νέους όρους.
Το «κλειδί» ώστε να αποφευχθεί το αδιέξοδο ίσως κρατά στα χέρια της η ΡΑΕ. Χθες, Τρίτη, τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση ο αναθεωρημένος Κανονισμός Τιμολόγησης του ΔΕΣΦΑ, που προβλέπει αυξήσεις 23,2% για τα τέλη μεταφοράς του ΦΑ το 2017. Υπενθυμίζεται ότι αν δεν είχε ψηφισθεί το καλοκαίρι η τροπολογία Σκουρλέτη, οι αυξήσεις θα έφταναν το 68%. Η διαβούλευση ολοκληρώνεται αύριο Πέμπτη και αμέσως μετά η ΡΑΕ θα πρέπει να εγκρίνει τα νέα τιμολόγια. Αν το ποσοστό των αυξήσεων, από το οποίο θα καθοριστούν τα έσοδα του ΔΕΣΦΑ για τα επόμενα χρόνια, ικανοποιήσει τους ενδιαφερόμενους επενδυτές, τότε δεν αποκλείεται να δούμε την τελευταία στιγμή να επιτυγχάνεται μία συμφωνία που θα οδηγήσει σε αίσιο τέλος τον διαγωνισμό.
Χθες, ο κ. Σκουρλέτης συναντήθηκε με τα στελέχη της ιταλικής εταιρείας Snam, η οποία φέρεται να συζητούσε το ενδεχόμενο απόκτησης του 17% του Διαχειριστή, καθώς το ποσοστό της αζέρικης Socar θα πρέπει να διαμορφωθεί κάτω από το 49%, σύμφωνα με τις εντολές της Κομισιόν.
Επισήμως τουλάχιστον, το ΥΠΕΝ παραμένει οχυρωμένο πίσω από τις «κόκκινες γραμμές» που έχει χαράξει για το 66% του ΔΕΣΦΑ: Το ποσοστό της Socar δεν μπορεί να ξεπεράσει το 49% και θα έχει ρόλο παθητικού μετόχου, το τίμημα των 400 εκατ. ευρώ δεν μειώνεται, ενώ δεν πρόκειται να ανακληθεί η τροπολογία με την οποία μπήκε «φρένο» σε μία υπέρογκη αύξηση των τελών μεταφοράς του συστήματος μεταφοράς φυσικού αερίου.
Εν μέσω ισχυρών πιέσεων από τους θεσμούς για να ολοκληρωθεί ομαλά ο διαγωνισμός, ο κ. Σκουρλέτης δείχνει να «ποντάρει» σε έναν ενισχυμένο ρόλο για την Snam, ώστε να αποκτήσει μεγαλύτερο από το 17% ποσοστό στο μετοχικό κεφάλαιο του ΔΕΣΦΑ. Βάσει αυτής της επιλογής, το Δημόσιο θα διατηρήσει εμμέσως μέσω των ΕΛΠΕ (κατέχουν το 35% του ΔΕΣΦΑ) τον πλειοψηφικό έλεγχο του Διαχειριστή και τα ποσοστά των ενδιαφερόμενων επενδυτών θα είναι μειοψηφικά.
Ωστόσο, αυτή δεν είναι μία εύκολη υπόθεση. Οι Ιταλοί κρατούν κλειστά τα χαρτιά τους και δεν διακινδυνεύουν μία ρήξη στις σχέσεις τους με την Socar, εφόσον δεν προωθείται μία λύση που θα έχει και τη συναίνεση των Αζέρων. Την ίδια ώρα, η επικοινωνία μεταξύ της ελληνικής πλευράς και της Socar είναι ανύπαρκτη, ενώ μετά την απομάκρυνση Ξιφαρά από τον ΔΕΣΦΑ κόπηκε και η τελευταία γέφυρα που υπήρχε μεταξύ των δύο πλευρών.
Ύστατη προσπάθεια για συμβιβασμό
Φαίνεται πως το ΥΠΕΝ θα καταβάλει μία τελευταία προσπάθεια για να υπάρξουν εκ νέου συζητήσεις με τους Αζέρους, ωστόσο η πλευρά της Socar δεν δείχνει διατεθειμένη να επιστρέψει στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων όσο δεν ικανοποιούνται τα αιτήματα της, κυριότερο εκ των οποίων είναι η μείωση του τιμήματος.
Εν τω μεταξύ, σε εννέα ημέρες λήγει η εγγυητική επιστολή και η Socar θα πρέπει να λάβει τις τελικές της αποφάσεις. Αν δεν ανανεωθεί η εγγυητική, τότε η διαδικασία του διαγωνισμού θα ξεκινήσει από την αρχή και με νέους όρους.
Το «κλειδί» ώστε να αποφευχθεί το αδιέξοδο ίσως κρατά στα χέρια της η ΡΑΕ. Χθες, Τρίτη, τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση ο αναθεωρημένος Κανονισμός Τιμολόγησης του ΔΕΣΦΑ, που προβλέπει αυξήσεις 23,2% για τα τέλη μεταφοράς του ΦΑ το 2017. Υπενθυμίζεται ότι αν δεν είχε ψηφισθεί το καλοκαίρι η τροπολογία Σκουρλέτη, οι αυξήσεις θα έφταναν το 68%. Η διαβούλευση ολοκληρώνεται αύριο Πέμπτη και αμέσως μετά η ΡΑΕ θα πρέπει να εγκρίνει τα νέα τιμολόγια. Αν το ποσοστό των αυξήσεων, από το οποίο θα καθοριστούν τα έσοδα του ΔΕΣΦΑ για τα επόμενα χρόνια, ικανοποιήσει τους ενδιαφερόμενους επενδυτές, τότε δεν αποκλείεται να δούμε την τελευταία στιγμή να επιτυγχάνεται μία συμφωνία που θα οδηγήσει σε αίσιο τέλος τον διαγωνισμό.
www.worldenergynews.gr