Αιτία οι πρόωρες εκλογές στη Βουλγαρία που πρόκειται να διεξαχθούν στις 26 Μαρτίου
Νέα καθυστέρηση στο τελικό market test για τη δέσμευση χωρητικότητας στον ελληνοβουλγαρικό αγωγό φυσικού αερίου IGB, προκαλούν οι πολιτικές εξελίξεις στην Βουλγαρία και η προκήρυξη πρόωρων βουλευτικών εκλογών για τις 26 Μαρτίου.
Η εταιρία ICGB, που έχει συσταθεί για την προώθηση του έργου και στην οποία συμμετέχουν η Bulgargaz, η ΔΕΠΑ και η Edison, προγραμμάτιζε για την Μάρτιο την πραγματοποίηση του τρίτου κατά σειρά market test για τη δέσμευση χωρητικότητας στον αγωγό, καθώς και την υποβολή, στις Ρυθμιστικές Αρχές της Ελλάδας και της Βουλγαρίας, του αιτήματος εξαίρεσης του IGB από το καθεστώς πρόσβασης τρίτων, όπως δίνει τη δυνατότητα το Τρίτο Ενεργειακό Πακέτο της Ε.Ε.
Η εξαίρεση θα πρέπει να εγκριθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή μετά από αίτημα των Ρυθμιστικών Αρχών της Ελλάδας και της Βουλγαρίας και αφορά την πρόσβαση τρίτων στο αγωγό, τον νομικό διαχωρισμό της εταιρίας του αγωγού και τα ρυθμιζόμενα τιμολόγια.
Πρέπει να σημειωθεί ότι η έγκριση της εξαίρεσης είναι μείζονος σημασίας για τη βιωσιμότητα του αγωγού, αφού δίνει τη δυνατότητα σύναψης μακροχρόνιων συμβάσεων δέσμευσης χωρητικότητας εξασφαλίζοντας χρηματοδότηση του έργου.
Εφόσον δεν δοθεί έγκριση εξαίρεσης θα πρέπει με βάση την ευρωπαϊκή νομοθεσία να γίνεται δημοπράτηση της χωρητικότητας του αγωγού που προβλέπεται σε 3 bcm αερίου ετησίως.
Η εξαίρεση μπορεί να αφορά τόσο το σύνολο όσο και μέρος της δυναμικότητας του αγωγού.
Όλα δείχνουν ότι το αίτημα θα αφορά το σύνολο της χωρητικότητας και για τη δυναμικότητα που δεν θα έχει δεσμευτεί με μακροχρόνιες συμβάσεις τα τέλη χρήσης του δικτύου θα προκύπτουν με βάση κανόνες που ορίζονται από τις Ρυθμιστικές Αρχές.
Δεσμευμένο το 50% της χωρητικότητας του αγωγού
Πάντως οι πολιτικές εξελίξεις στη Βουλγαρία δεν φαίνεται ότι θα επιτρέψουν την υλοποίηση του συγκεκριμένου σχεδιασμού αφού επί του παρόντος στη γειτονική χώρα η κυβέρνηση είναι υπηρεσιακή εν όψει των εκλογών του Μαρτίου.
Ωστόσο, θεωρείται ενθαρρυντικό το γεγονός ότι υπουργός Ενέργειας στην υπηρεσιακή κυβέρνηση έχει οριστεί ο πρώην πρόεδρος της Bulgargaz Νικολάι Παβλόφ.
Σημειώνεται ότι το πρώτο market test για τη δέσμευση χωρητικότητας στον IGB έγινε τον Απρίλιο του 2016, αλλά στη συνέχεια θεωρήθηκε άκυρο.
Το δεύτερο market test ολοκληρώθηκε τον περασμένο Νοέμβριο και έχει οδηγήσει στην δέσμευση σχεδόν του 50% της χωρητικότητας του αγωγού δηλαδή περί το 1,4 - 1,5 bcm, από την ΔΕΠΑ, την Bulgargaz και την ιταλική Edison οι οποίες συμμετέχουν στο έργο.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι περιορισμένη χωρητικότητα έχει δεσμευθεί επίσης από τη Socar, καθώς και από κάποιους Αμερικάνους και Βούλγαρους traders φυσικού αερίου.
Πρέπει να σημειωθεί ότι για τη χρηματοδότηση του έργου έχουν εξασφαλιστεί ήδη περί τα 45 εκατ. ευρώ, ενώ επιπλέον 50 εκατ. ευρώ προβλέπεται να προέλθουν από το ΕΣΠΑ τόσο της Ελλάδας όσο και της Βουλγαρίας.
Σύμφωνα με το σχεδιασμό η κατασκευή θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί εντός του 2019 ή στις αρχές του 2020, ώστε ο αγωγός να λειτουργήσει παράλληλα με τον αγωγό TAP, αλλά και το πλωτό τερματικό υγροποιημένου αερίου (LNG) της Αλεξανδρούπολης.
www.worldenergynews.gr
Η εταιρία ICGB, που έχει συσταθεί για την προώθηση του έργου και στην οποία συμμετέχουν η Bulgargaz, η ΔΕΠΑ και η Edison, προγραμμάτιζε για την Μάρτιο την πραγματοποίηση του τρίτου κατά σειρά market test για τη δέσμευση χωρητικότητας στον αγωγό, καθώς και την υποβολή, στις Ρυθμιστικές Αρχές της Ελλάδας και της Βουλγαρίας, του αιτήματος εξαίρεσης του IGB από το καθεστώς πρόσβασης τρίτων, όπως δίνει τη δυνατότητα το Τρίτο Ενεργειακό Πακέτο της Ε.Ε.
Η εξαίρεση θα πρέπει να εγκριθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή μετά από αίτημα των Ρυθμιστικών Αρχών της Ελλάδας και της Βουλγαρίας και αφορά την πρόσβαση τρίτων στο αγωγό, τον νομικό διαχωρισμό της εταιρίας του αγωγού και τα ρυθμιζόμενα τιμολόγια.
Πρέπει να σημειωθεί ότι η έγκριση της εξαίρεσης είναι μείζονος σημασίας για τη βιωσιμότητα του αγωγού, αφού δίνει τη δυνατότητα σύναψης μακροχρόνιων συμβάσεων δέσμευσης χωρητικότητας εξασφαλίζοντας χρηματοδότηση του έργου.
Εφόσον δεν δοθεί έγκριση εξαίρεσης θα πρέπει με βάση την ευρωπαϊκή νομοθεσία να γίνεται δημοπράτηση της χωρητικότητας του αγωγού που προβλέπεται σε 3 bcm αερίου ετησίως.
Η εξαίρεση μπορεί να αφορά τόσο το σύνολο όσο και μέρος της δυναμικότητας του αγωγού.
Όλα δείχνουν ότι το αίτημα θα αφορά το σύνολο της χωρητικότητας και για τη δυναμικότητα που δεν θα έχει δεσμευτεί με μακροχρόνιες συμβάσεις τα τέλη χρήσης του δικτύου θα προκύπτουν με βάση κανόνες που ορίζονται από τις Ρυθμιστικές Αρχές.
Δεσμευμένο το 50% της χωρητικότητας του αγωγού
Πάντως οι πολιτικές εξελίξεις στη Βουλγαρία δεν φαίνεται ότι θα επιτρέψουν την υλοποίηση του συγκεκριμένου σχεδιασμού αφού επί του παρόντος στη γειτονική χώρα η κυβέρνηση είναι υπηρεσιακή εν όψει των εκλογών του Μαρτίου.
Ωστόσο, θεωρείται ενθαρρυντικό το γεγονός ότι υπουργός Ενέργειας στην υπηρεσιακή κυβέρνηση έχει οριστεί ο πρώην πρόεδρος της Bulgargaz Νικολάι Παβλόφ.
Σημειώνεται ότι το πρώτο market test για τη δέσμευση χωρητικότητας στον IGB έγινε τον Απρίλιο του 2016, αλλά στη συνέχεια θεωρήθηκε άκυρο.
Το δεύτερο market test ολοκληρώθηκε τον περασμένο Νοέμβριο και έχει οδηγήσει στην δέσμευση σχεδόν του 50% της χωρητικότητας του αγωγού δηλαδή περί το 1,4 - 1,5 bcm, από την ΔΕΠΑ, την Bulgargaz και την ιταλική Edison οι οποίες συμμετέχουν στο έργο.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι περιορισμένη χωρητικότητα έχει δεσμευθεί επίσης από τη Socar, καθώς και από κάποιους Αμερικάνους και Βούλγαρους traders φυσικού αερίου.
Πρέπει να σημειωθεί ότι για τη χρηματοδότηση του έργου έχουν εξασφαλιστεί ήδη περί τα 45 εκατ. ευρώ, ενώ επιπλέον 50 εκατ. ευρώ προβλέπεται να προέλθουν από το ΕΣΠΑ τόσο της Ελλάδας όσο και της Βουλγαρίας.
Σύμφωνα με το σχεδιασμό η κατασκευή θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί εντός του 2019 ή στις αρχές του 2020, ώστε ο αγωγός να λειτουργήσει παράλληλα με τον αγωγό TAP, αλλά και το πλωτό τερματικό υγροποιημένου αερίου (LNG) της Αλεξανδρούπολης.
www.worldenergynews.gr