Το Eurogroup θα προχωρήσει στην εξέταση της έκθεσης των θεσμών σχετικά με την ενισχυμένη εποπτεία της Ελλάδας
Στον απόηχο των αυστηρών συστάσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τις παροχές, το αφορολόγητο και τη μειωμένη πρόοδο στα προαπαιτούμενα της 3ης αξιολόγησης, συνεδριάζουν αυτή την Πέμπτη (13/6) στο Λουξεμβούργο οι υπουργοί Οικονομικών της ευρωζώνης, όπου μεταξύ άλλων, θα συζητήσουν και το ελληνικό θέμα.
Αν και η «ατζέντα» με τα θέματα που θα απασχολήσουν τη σύνοδο θα δοθεί σήμερα στη δημοσιότητα, εν τούτοις, όπως αναφέρουν αρμόδιες πηγές, το Eurogroup θα προχωρήσει στην εξέταση της έκθεσης των θεσμών σχετικά με την ενισχυμένη εποπτεία της Ελλάδας.
Αυτό σημαίνει αξιολόγηση της προόδου της Αθήνας απέναντι στις δεσμεύσεις που έχει αναλάβει για την εφαρμογή των μεσοπρόθεσμων μέτρων για το χρέος (επιστροφή κερδών από ANFA’s-SMP’s, κατάργηση επιτοκιακού «πέναλτι» από το δεύτερο δάνειο του EFSF).
Επομένως, εφησυχασμός για την ελληνική πλευρά δεν μπορεί να υπάρξει έστω και αν η χώρα κινείται σε τροχιά εθνικών εκλογών.
Εφόσον ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος εκπροσωπήσει τελικά την Ελλάδα στην τελευταία -για την παρούσα κυβέρνηση- σύνοδο της ευρωζώνης θα έχει μια εξαιρετικά δύσκολη αποστολή.
Αφ' ενός θα πρέπει να υπερασπίσει το βασικό επιχείρημα και να είναι το ίδιο κατηγορηματικός σε αυτό που έχει ήδη πει δημοσίως, ότι «η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν έχει δίκιο στους υπολογισμούς της» που δείχνουν ότι προκύπτει «τρύπα» στο ελληνικό πρόγραμμα από τις παροχές και τις ρυθμίσεις των 120 δόσεων.
Αφ' ετέρου στο ίδιο κάδρο βάζουν οι δανειστές και τους οξείς χαρακτηρισμούς του Ελληνα υπουργού προς τον επικεφαλής του ESM Klaus Regling σχετικά με την εκτίμηση του τελευταίου: ότι ο Γιάνης Βαρουφάκης ζημίωσε τη χώρα κατά 100 δισ. ευρώ με τη διαπραγμάτευσή του.
Το σχόλιο το οποίο έκανε ο Ευκλείδης Τσακαλώτος για τον Regling ήταν το εξής:
«Ούτε καν για τον κάδο των αχρήστων δεν είναι η εκτίμησή του. Εάν ήταν φοιτητής μου, θα τον έκοβα.
Είναι απαράδεκτο, με στενοχωρεί ως πανεπιστημιακό ότι άνθρωπος επικεφαλής σε ευρωπαϊκό οργανισμό λέει τέτοιες ανοησίες».
Σε έντονο διάλογο με τους εταίρους εκτιμάται ότι θα καταλήξει και η συζήτηση για το αφορολόγητο ποσό μετά την πρωτοβουλία του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα να προχωρήσει μονομερώς και χωρίς απόφαση από το Eurogroup στην κατάργηση της προνομοθετημένης μείωση από την 1η Ιανουαρίου του 2020.
Να σημειωθεί ότι μαζί με τις διατάξεις για το αφορολόγητο καταργήθηκαν και τα περιβόητα αντίμετρα, δηλαδή οι φορολογικές ελαφρύνσεις που στόχευαν κυρίως στη μεσαία τάξη: η κατάργηση της έκτακτης εισφοράς ώς 30.000 ευρώ και οι αλλαγές στους συντελεστές της, η μείωση του πρώτου συντελεστή της φορολογικής κλίμακας από το 22% στο 20%.
Μερικά από τα αυστηρά «τελεσίγραφα» που έστειλε η Κομισιόν με την έκθεσή της και -εκτός απροόπτου- θα συζητηθούν στο Eurogroup αυτής της Πέμπτης είναι:
■ Το δημοσιονομικό κόστος από τις παροχές του Αλέξη Τσίπρα φτάνει συνολικά τα 4,4-5,5 δισ. ευρώ στη διετία 2019-2020. Πιο συγκεκριμένα η δημοσιονομική «τρύπα» για το 2019 πρόκειται να φτάσει από 1,1% έως 1,4% του ΑΕΠ ή από 2,1 έως 2,6 δισ. ευρώ και για το 2020 από 1,2% έως 1,5% του ΑΕΠ ή από 2,3 έως 2,9 δισ. ευρώ. Η ελληνική κυβέρνηση επιμένει ότι το συνολικό κόστος των μέτρων θα είναι μόλις 2,3 δισ. ευρώ.
■ Οι ρυθμίσεις οφειλών εκτιμάται από τους θεσμούς ότι θα έχουν δημοσιονομικό κόστος 0,3-0,6% του ΑΕΠ (570 εκατ.-1,14 δισ. ευρώ) φέτος και το 2020.
■ Οι μειώσεις ΦΠΑ θα κοστίσουν στον προϋπολογισμό 0,3% του ΑΕΠ (570 εκατ. ευρώ) φέτος και 0,4% του ΑΕΠ (760 εκατ. ευρώ) το 2020. «Οι χαμηλότεροι συντελεστές ΦΠΑ για τρόφιμα, εστίαση, ηλεκτρισμό και φυσικό αέριο έρχονται σε αντίθεση με ένα σημαντικό μέτρο που υιοθετήθηκε τον Ιούλιο του 2015, ενώ αφήνουν αμετάβλητο τον πολύ υψηλό βασικό συντελεστή 24% και αυξάνουν περαιτέρω το χάσμα στον ΦΠΑ, που είναι ήδη το δεύτερο υψηλότερο στην Ε.Ε.».
■ Η 13η σύνταξη και οι αλλαγές στις συντάξεις χηρείας θα έχουν δημοσιονομικό κόστος 0,5% του ΑΕΠ (950 εκατ. ευρώ) ετησίως. Η 13η σύνταξη και οι αλλαγές στα κριτήρια χορήγησης των συντάξεων χηρείας αλλάζουν εν μέρει μέτρα που υιοθετήθηκαν το 2012 και το 2016 αντιστοίχως, θα αυξήσουν τη συνταξιοδοτική δαπάνη, που είναι ήδη η υψηλότερη στην Ε.Ε. ως ποσοστό του ΑΕΠ, και έρχονται σε αντίθεση με μέτρα που υιοθετήθηκαν στον προϋπολογισμό του 2019 ώστε να διατεθεί υψηλότερο μερίδιο δαπανών για κοινωνικά επιδόματα προς τους νέους και τους εργαζομένους που αντιμετωπίζουν μεγαλύτερο κίνδυνο φτώχειας.
■ Το κόστος των παροχών του 2020, σύμφωνα με την εκτίμηση της ελληνικής πλευράς, θα ανέλθει σε 1,2 δισ. ευρώ ή 0,6% του ΑΕΠ, αλλά δεν έχει γίνει οριστική αποτίμηση των μέτρων αυτών, καθώς δεν έχουν νομοθετηθεί.
■ Το ελληνικό χρέος παραμένει σε πτωτική τροχιά στο βασικό σενάριο, αλλά εξακολουθεί να ξεπερνά το 100% του ΑΕΠ έως το 2048. Οι χρηματοδοτικές ανάγκες της Ελλάδας θα κινούνται περί το 10% του ΑΕΠ έως το 2032.
■ Η ελληνική πρόταση για τα πλεονάσματα που προβλέπει μείωση του στόχου από το 3,5% του ΑΕΠ στο 2,5% του ΑΕΠ για την τριετία 2020-2022 και δέσμευση 5,5 δισ. ευρώ από το «μαξιλάρι» διαθεσίμων σε ειδικό λογαριασμό ως εγγύηση για την κάλυψη της διαφοράς, θα πρέπει να περάσει από Eurogroup.
■ Ο δημοσιονομικός κίνδυνος από τις δικαστικές αποφάσεις δεν έχει εξαλειφθεί.
■ Μηδενική πρόοδο παρουσιάζει το θέμα της εκκαθάρισης του στοκ των ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου.
■ Δεν έχει προχωρήσει το ενδιάμεσο βήμα αναθεώρησης αντικειμενικών-εμπορικών αξιών μέχρι την πλήρη εξομοίωση το 2020.
■ Η στελέχωση της ΑΑΔΕ με επιπλέον προσωπικό προχωρά με αργούς ρυθμούς.
■ Οι μεταρρυθμίσεις στην αγορά ενέργειας καθυστερούν.
■ Καταγράφεται υπέρβαση των προσλήψεων συμβασιούχων κατά 1.550 άτομα και ζητείται ισάριθμη μείωση προσωπικού.
■ Τα «κόκκινα» δάνεια παραμένουν σε πολύ υψηλά επίπεδα και ζητείται από την κυβέρνηση να εντείνει τις προσπάθειες προώθησης και έγκρισης των σχεδίων που επεξεργάστηκαν το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (ΤΧΣ) και η Τράπεζα της Ελλάδος (ΤτΕ).
■ Η ηλεκτρονική πλατφόρμα για την προστασία της α’ κατοικίας προβλέπεται να ενεργοποιηθεί έως το τέλος Ιουλίου (αντί για το τέλος Ιουνίου) και προειδοποιεί ότι η καθυστέρηση δεν πρέπει να οδηγήσει σε παράταση της ισχύος του νέου πλαισίου, που λήγει στο τέλος του έτους.
www.bankingnews.gr
www.worldenergynews.gr
Αν και η «ατζέντα» με τα θέματα που θα απασχολήσουν τη σύνοδο θα δοθεί σήμερα στη δημοσιότητα, εν τούτοις, όπως αναφέρουν αρμόδιες πηγές, το Eurogroup θα προχωρήσει στην εξέταση της έκθεσης των θεσμών σχετικά με την ενισχυμένη εποπτεία της Ελλάδας.
Αυτό σημαίνει αξιολόγηση της προόδου της Αθήνας απέναντι στις δεσμεύσεις που έχει αναλάβει για την εφαρμογή των μεσοπρόθεσμων μέτρων για το χρέος (επιστροφή κερδών από ANFA’s-SMP’s, κατάργηση επιτοκιακού «πέναλτι» από το δεύτερο δάνειο του EFSF).
Επομένως, εφησυχασμός για την ελληνική πλευρά δεν μπορεί να υπάρξει έστω και αν η χώρα κινείται σε τροχιά εθνικών εκλογών.
Εφόσον ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος εκπροσωπήσει τελικά την Ελλάδα στην τελευταία -για την παρούσα κυβέρνηση- σύνοδο της ευρωζώνης θα έχει μια εξαιρετικά δύσκολη αποστολή.
Αφ' ενός θα πρέπει να υπερασπίσει το βασικό επιχείρημα και να είναι το ίδιο κατηγορηματικός σε αυτό που έχει ήδη πει δημοσίως, ότι «η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν έχει δίκιο στους υπολογισμούς της» που δείχνουν ότι προκύπτει «τρύπα» στο ελληνικό πρόγραμμα από τις παροχές και τις ρυθμίσεις των 120 δόσεων.
Αφ' ετέρου στο ίδιο κάδρο βάζουν οι δανειστές και τους οξείς χαρακτηρισμούς του Ελληνα υπουργού προς τον επικεφαλής του ESM Klaus Regling σχετικά με την εκτίμηση του τελευταίου: ότι ο Γιάνης Βαρουφάκης ζημίωσε τη χώρα κατά 100 δισ. ευρώ με τη διαπραγμάτευσή του.
Το σχόλιο το οποίο έκανε ο Ευκλείδης Τσακαλώτος για τον Regling ήταν το εξής:
«Ούτε καν για τον κάδο των αχρήστων δεν είναι η εκτίμησή του. Εάν ήταν φοιτητής μου, θα τον έκοβα.
Είναι απαράδεκτο, με στενοχωρεί ως πανεπιστημιακό ότι άνθρωπος επικεφαλής σε ευρωπαϊκό οργανισμό λέει τέτοιες ανοησίες».
Σε έντονο διάλογο με τους εταίρους εκτιμάται ότι θα καταλήξει και η συζήτηση για το αφορολόγητο ποσό μετά την πρωτοβουλία του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα να προχωρήσει μονομερώς και χωρίς απόφαση από το Eurogroup στην κατάργηση της προνομοθετημένης μείωση από την 1η Ιανουαρίου του 2020.
Να σημειωθεί ότι μαζί με τις διατάξεις για το αφορολόγητο καταργήθηκαν και τα περιβόητα αντίμετρα, δηλαδή οι φορολογικές ελαφρύνσεις που στόχευαν κυρίως στη μεσαία τάξη: η κατάργηση της έκτακτης εισφοράς ώς 30.000 ευρώ και οι αλλαγές στους συντελεστές της, η μείωση του πρώτου συντελεστή της φορολογικής κλίμακας από το 22% στο 20%.
Μερικά από τα αυστηρά «τελεσίγραφα» που έστειλε η Κομισιόν με την έκθεσή της και -εκτός απροόπτου- θα συζητηθούν στο Eurogroup αυτής της Πέμπτης είναι:
■ Το δημοσιονομικό κόστος από τις παροχές του Αλέξη Τσίπρα φτάνει συνολικά τα 4,4-5,5 δισ. ευρώ στη διετία 2019-2020. Πιο συγκεκριμένα η δημοσιονομική «τρύπα» για το 2019 πρόκειται να φτάσει από 1,1% έως 1,4% του ΑΕΠ ή από 2,1 έως 2,6 δισ. ευρώ και για το 2020 από 1,2% έως 1,5% του ΑΕΠ ή από 2,3 έως 2,9 δισ. ευρώ. Η ελληνική κυβέρνηση επιμένει ότι το συνολικό κόστος των μέτρων θα είναι μόλις 2,3 δισ. ευρώ.
■ Οι ρυθμίσεις οφειλών εκτιμάται από τους θεσμούς ότι θα έχουν δημοσιονομικό κόστος 0,3-0,6% του ΑΕΠ (570 εκατ.-1,14 δισ. ευρώ) φέτος και το 2020.
■ Οι μειώσεις ΦΠΑ θα κοστίσουν στον προϋπολογισμό 0,3% του ΑΕΠ (570 εκατ. ευρώ) φέτος και 0,4% του ΑΕΠ (760 εκατ. ευρώ) το 2020. «Οι χαμηλότεροι συντελεστές ΦΠΑ για τρόφιμα, εστίαση, ηλεκτρισμό και φυσικό αέριο έρχονται σε αντίθεση με ένα σημαντικό μέτρο που υιοθετήθηκε τον Ιούλιο του 2015, ενώ αφήνουν αμετάβλητο τον πολύ υψηλό βασικό συντελεστή 24% και αυξάνουν περαιτέρω το χάσμα στον ΦΠΑ, που είναι ήδη το δεύτερο υψηλότερο στην Ε.Ε.».
■ Η 13η σύνταξη και οι αλλαγές στις συντάξεις χηρείας θα έχουν δημοσιονομικό κόστος 0,5% του ΑΕΠ (950 εκατ. ευρώ) ετησίως. Η 13η σύνταξη και οι αλλαγές στα κριτήρια χορήγησης των συντάξεων χηρείας αλλάζουν εν μέρει μέτρα που υιοθετήθηκαν το 2012 και το 2016 αντιστοίχως, θα αυξήσουν τη συνταξιοδοτική δαπάνη, που είναι ήδη η υψηλότερη στην Ε.Ε. ως ποσοστό του ΑΕΠ, και έρχονται σε αντίθεση με μέτρα που υιοθετήθηκαν στον προϋπολογισμό του 2019 ώστε να διατεθεί υψηλότερο μερίδιο δαπανών για κοινωνικά επιδόματα προς τους νέους και τους εργαζομένους που αντιμετωπίζουν μεγαλύτερο κίνδυνο φτώχειας.
■ Το κόστος των παροχών του 2020, σύμφωνα με την εκτίμηση της ελληνικής πλευράς, θα ανέλθει σε 1,2 δισ. ευρώ ή 0,6% του ΑΕΠ, αλλά δεν έχει γίνει οριστική αποτίμηση των μέτρων αυτών, καθώς δεν έχουν νομοθετηθεί.
■ Το ελληνικό χρέος παραμένει σε πτωτική τροχιά στο βασικό σενάριο, αλλά εξακολουθεί να ξεπερνά το 100% του ΑΕΠ έως το 2048. Οι χρηματοδοτικές ανάγκες της Ελλάδας θα κινούνται περί το 10% του ΑΕΠ έως το 2032.
■ Η ελληνική πρόταση για τα πλεονάσματα που προβλέπει μείωση του στόχου από το 3,5% του ΑΕΠ στο 2,5% του ΑΕΠ για την τριετία 2020-2022 και δέσμευση 5,5 δισ. ευρώ από το «μαξιλάρι» διαθεσίμων σε ειδικό λογαριασμό ως εγγύηση για την κάλυψη της διαφοράς, θα πρέπει να περάσει από Eurogroup.
■ Ο δημοσιονομικός κίνδυνος από τις δικαστικές αποφάσεις δεν έχει εξαλειφθεί.
■ Μηδενική πρόοδο παρουσιάζει το θέμα της εκκαθάρισης του στοκ των ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου.
■ Δεν έχει προχωρήσει το ενδιάμεσο βήμα αναθεώρησης αντικειμενικών-εμπορικών αξιών μέχρι την πλήρη εξομοίωση το 2020.
■ Η στελέχωση της ΑΑΔΕ με επιπλέον προσωπικό προχωρά με αργούς ρυθμούς.
■ Οι μεταρρυθμίσεις στην αγορά ενέργειας καθυστερούν.
■ Καταγράφεται υπέρβαση των προσλήψεων συμβασιούχων κατά 1.550 άτομα και ζητείται ισάριθμη μείωση προσωπικού.
■ Τα «κόκκινα» δάνεια παραμένουν σε πολύ υψηλά επίπεδα και ζητείται από την κυβέρνηση να εντείνει τις προσπάθειες προώθησης και έγκρισης των σχεδίων που επεξεργάστηκαν το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (ΤΧΣ) και η Τράπεζα της Ελλάδος (ΤτΕ).
■ Η ηλεκτρονική πλατφόρμα για την προστασία της α’ κατοικίας προβλέπεται να ενεργοποιηθεί έως το τέλος Ιουλίου (αντί για το τέλος Ιουνίου) και προειδοποιεί ότι η καθυστέρηση δεν πρέπει να οδηγήσει σε παράταση της ισχύος του νέου πλαισίου, που λήγει στο τέλος του έτους.
www.bankingnews.gr
www.worldenergynews.gr