«Καμπανάκι» από τον οίκο Fitch για τις παροχές της ελληνικής κυβέρνησης
Έντονες ανησυχίες για τις παροχές που ανακοίνωσε πρόσφατα η ελληνική κυβέρνηση και για τις επιπτώσεις που θα έχουν τόσο στην πορεία της οικονομίας όσο και στις σχέσεις Ελλάδας – δανειστών εκφράζει ο οίκος αξιολόγησης Fitch.
Όπως αναφέρει το νέο πακέτο μέτρων αποτελεί ευρύτερη του αναμενόμενου εκ των αναλυτών της Fitch αντιστροφή της μέχρι τώρα δημοσιονομικής πορείας της Ελλάδας.
Ο οίκος εκτιμά ότι αυτό το νέο πακέτο θα δημιουργήσει έντονη σύγκρουση με τους δανειστές, ενώ θεωρεί ότι δίνεται μόνο και μόνο προκειμένου ο ΣΥΡΙΖΑ να αυξήσει τη δύναμή του λόγω των εκλογών και να ενισχύσει τη δημοτικότητά του, με δεδομένο ότι επί τρία χρόνια εφάρμοσε ένα πρόγραμμα αυστηρής λιτότητας.
Επιπρόσθετα οι αναλυτές της Fitch εκτιμούν ότι το νέο πακέτο μέτρων ενισχύσει την αβεβαιότητα αναφορικά με την πορεία της οικονομικής πολιτικής που ασκεί η Ελλάδα σε μεσοπρόθεσμο διάστημα.
Αναφέρεται ακόμη ότι ο «Ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας ανακοίνωσε μια σειρά επεκτατικών μέτρων στις 7 Μαΐου.
Ορισμένα, συμπεριλαμβανομένων των χαμηλότερων συντελεστών ΦΠΑ, περικοπή του φόρου εισοδήματος των επιχειρήσεων, αύξηση των συνταξιοδοτικών παροχών και ένα σύστημα για την εξόφληση των σε δόσεις φορολογικών οφειλών και οφειλών στα συνταξιοδοτικά ταμεία, εγκρίθηκαν από το κοινοβούλιο.
Σύμφωνα με ελληνικά ΜΜΕ, αυτά τα μέτρα θα μπορούσαν να ανέλθουν σε περίπου 1,1 δισ. ευρώ (0,6% του ΑΕΠ) το 2019 και σε 3,4 δισ. ευρώ (1,9% του ΑΕΠ) το 2020.
Μια δεύτερη δέσμη μέτρων θα μπορούσε να κατατεθεί αργότερα εντός του 2019, πιθανότατα μετά τις εκλογές που θα διεξαχθούν μέχρι τις 20 Οκτωβρίου.
Περιλαμβάνει την κατάργηση της μείωσης του ορίου του φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων που θα τεθεί σε ισχύ τον Ιανουάριο του 2020.
Η ανακοίνωση του νέου πακέτου προηγήθηκε των ευρωπαϊκών και τοπικών εκλογών αυτού του μήνα.
Το θεωρούμε τουλάχιστον εν μέρει ως προσπάθεια του κυβερνώντος ΣΥΡΙΖΑ να αυξήσει τη δημοτικότητά του μετά από τρία χρόνια δημοσιονομικής σύσφιξης.
Το κατά πόσον η δέσμη μέτρων θα οδηγήσει σε μια διαρκή μεταβολή της δημοσιονομικής θέσης θα εξαρτηθεί εν μέρει από τον τρόπο με τον οποίο θα επηρεάζει τις σχέσεις με τους επίσημους πιστωτές και επίσης από τη σύνθεση του Κοινοβουλίου μετά τις εθνικές εκλογές του Οκτωβρίου.
Είχαμε υποθέσει ότι οι μερικές πολιτικές ανατροπές ήταν πιθανές στο πλαίσιο του διαλόγου της Ελλάδας με τους επίσημους πιστωτές της μετά την ολοκλήρωση του τρίτου προγράμματος διάσωσης τον Αύγουστο του 2018.
Πράγματι, ο προϋπολογισμός του 2019 είχε ήδη αναστρέψει εν μέρει ορισμένα προγράμματα, συμπεριλαμβανομένων των περικοπών των συντάξεων.
Ωστόσο, οι νέες ανακοινώσεις αντιπροσωπεύουν μια μεγαλύτερη, ταχύτερη αντιστροφή από ό, τι αναμενόταν.
Ειδικότερα, η κατάργηση της μείωσης του κατώτατου ορίου του φόρου εισοδήματος θα μπορούσε να δυσχεράνει τις μελλοντικές ελληνικές κυβερνήσεις να εξισορροπήσουν το μείγμα δημοσιονομικών πολιτικών χωρίς να παρεμποδίζουν τη δέσμευση για δημοσιονομικούς στόχους.
Τα μέτρα αυξάνουν την αβεβαιότητα όσον αφορά τα βραχυπρόθεσμα δημοσιονομικά αποτελέσματα.
Η ισχυρή υπεραπόδοση ( στο 4,4% του ΑΕΠ, το πρωτογενές πλεόνασμα της Ελλάδας το 2018 ήταν πολύ πάνω από το στόχο του 3,5%), δημιούργησε χώρο για κάποια δημοσιονομική χαλάρωση.
Ο αντίκτυπος θα εξαρτηθεί επίσης από τη βραχυπρόθεσμη ώθηση στην αύξηση του ΑΕΠ, η οποία θα μπορούσε να υπερβεί τις προβλέψεις μας για 2,3% φέτος και 2,2% το επόμενο έτος.
Ωστόσο, η ελληνική κυβέρνηση δήλωσε επίσης ότι είχε την πρόθεση να μειώσει τον στόχο του πρωτογενούς πλεονάσματος 2020-2022 σε 2,5% του ΑΕΠ από 3,5%.
Ο πρόεδρος της Eurogroup, Mario Centeno, δήλωσε στις 16 Μαΐου ότι τα μέτρα θα συζητηθούν στην επόμενη συνεδρίασή του Eurogroup στις 13 Ιουνίου.
Οι εντάσεις μεταξύ της Ελλάδας και των πιστωτών της είναι πιθανό να αυξηθούν.
Οι συνέπειες είναι ασαφείς, αλλά μια έντονη κλιμάκωση θα μπορούσε να έχει αντίκτυπο στα ελληνικά δημόσια οικονομικά.
Για παράδειγμα, τα κράτη μέλη του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ESM) μπορούν να αρνηθούν την πρόθεση της Ελλάδας για πρόωρη εξόφληση των πιο δαπανηρών δανείων του ΔΝΤ.
Θα μπορούσαν επίσης να εμποδίσουν περαιτέρω εκταμιεύσεις κερδών από τα κρατικά ομόλογα της Ελλάδας που αγοράστηκαν στο πλαίσιο του προγράμματος της ΕΚΤ για τις αγορές κινητών αξιών, τα οποία υπόκεινται στην τήρηση των πολιτικών δεσμεύσεων.
Τέτοια βήματα δεν θα υπονόμευαν τη βελτίωση της βιωσιμότητας των δημόσιων οικονομικών που αντανακλάται στην διττή αναβάθμισή μας της Ελλάδας σε «BB-» / Σταθερό τον Αύγουστο του 2018.
Αλλά θα μπορούσαν να αποδυναμώσουν το κλίμα των χρηματοπιστωτικών αγορών και να αυξήσουν το κόστος χρηματοδότησης».
Πηγή: www.bankingnews.gr
www.worldenergynews.gr
Όπως αναφέρει το νέο πακέτο μέτρων αποτελεί ευρύτερη του αναμενόμενου εκ των αναλυτών της Fitch αντιστροφή της μέχρι τώρα δημοσιονομικής πορείας της Ελλάδας.
Ο οίκος εκτιμά ότι αυτό το νέο πακέτο θα δημιουργήσει έντονη σύγκρουση με τους δανειστές, ενώ θεωρεί ότι δίνεται μόνο και μόνο προκειμένου ο ΣΥΡΙΖΑ να αυξήσει τη δύναμή του λόγω των εκλογών και να ενισχύσει τη δημοτικότητά του, με δεδομένο ότι επί τρία χρόνια εφάρμοσε ένα πρόγραμμα αυστηρής λιτότητας.
Επιπρόσθετα οι αναλυτές της Fitch εκτιμούν ότι το νέο πακέτο μέτρων ενισχύσει την αβεβαιότητα αναφορικά με την πορεία της οικονομικής πολιτικής που ασκεί η Ελλάδα σε μεσοπρόθεσμο διάστημα.
Αναφέρεται ακόμη ότι ο «Ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας ανακοίνωσε μια σειρά επεκτατικών μέτρων στις 7 Μαΐου.
Ορισμένα, συμπεριλαμβανομένων των χαμηλότερων συντελεστών ΦΠΑ, περικοπή του φόρου εισοδήματος των επιχειρήσεων, αύξηση των συνταξιοδοτικών παροχών και ένα σύστημα για την εξόφληση των σε δόσεις φορολογικών οφειλών και οφειλών στα συνταξιοδοτικά ταμεία, εγκρίθηκαν από το κοινοβούλιο.
Σύμφωνα με ελληνικά ΜΜΕ, αυτά τα μέτρα θα μπορούσαν να ανέλθουν σε περίπου 1,1 δισ. ευρώ (0,6% του ΑΕΠ) το 2019 και σε 3,4 δισ. ευρώ (1,9% του ΑΕΠ) το 2020.
Μια δεύτερη δέσμη μέτρων θα μπορούσε να κατατεθεί αργότερα εντός του 2019, πιθανότατα μετά τις εκλογές που θα διεξαχθούν μέχρι τις 20 Οκτωβρίου.
Περιλαμβάνει την κατάργηση της μείωσης του ορίου του φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων που θα τεθεί σε ισχύ τον Ιανουάριο του 2020.
Η ανακοίνωση του νέου πακέτου προηγήθηκε των ευρωπαϊκών και τοπικών εκλογών αυτού του μήνα.
Το θεωρούμε τουλάχιστον εν μέρει ως προσπάθεια του κυβερνώντος ΣΥΡΙΖΑ να αυξήσει τη δημοτικότητά του μετά από τρία χρόνια δημοσιονομικής σύσφιξης.
Το κατά πόσον η δέσμη μέτρων θα οδηγήσει σε μια διαρκή μεταβολή της δημοσιονομικής θέσης θα εξαρτηθεί εν μέρει από τον τρόπο με τον οποίο θα επηρεάζει τις σχέσεις με τους επίσημους πιστωτές και επίσης από τη σύνθεση του Κοινοβουλίου μετά τις εθνικές εκλογές του Οκτωβρίου.
Είχαμε υποθέσει ότι οι μερικές πολιτικές ανατροπές ήταν πιθανές στο πλαίσιο του διαλόγου της Ελλάδας με τους επίσημους πιστωτές της μετά την ολοκλήρωση του τρίτου προγράμματος διάσωσης τον Αύγουστο του 2018.
Πράγματι, ο προϋπολογισμός του 2019 είχε ήδη αναστρέψει εν μέρει ορισμένα προγράμματα, συμπεριλαμβανομένων των περικοπών των συντάξεων.
Ωστόσο, οι νέες ανακοινώσεις αντιπροσωπεύουν μια μεγαλύτερη, ταχύτερη αντιστροφή από ό, τι αναμενόταν.
Ειδικότερα, η κατάργηση της μείωσης του κατώτατου ορίου του φόρου εισοδήματος θα μπορούσε να δυσχεράνει τις μελλοντικές ελληνικές κυβερνήσεις να εξισορροπήσουν το μείγμα δημοσιονομικών πολιτικών χωρίς να παρεμποδίζουν τη δέσμευση για δημοσιονομικούς στόχους.
Τα μέτρα αυξάνουν την αβεβαιότητα όσον αφορά τα βραχυπρόθεσμα δημοσιονομικά αποτελέσματα.
Η ισχυρή υπεραπόδοση ( στο 4,4% του ΑΕΠ, το πρωτογενές πλεόνασμα της Ελλάδας το 2018 ήταν πολύ πάνω από το στόχο του 3,5%), δημιούργησε χώρο για κάποια δημοσιονομική χαλάρωση.
Ο αντίκτυπος θα εξαρτηθεί επίσης από τη βραχυπρόθεσμη ώθηση στην αύξηση του ΑΕΠ, η οποία θα μπορούσε να υπερβεί τις προβλέψεις μας για 2,3% φέτος και 2,2% το επόμενο έτος.
Ωστόσο, η ελληνική κυβέρνηση δήλωσε επίσης ότι είχε την πρόθεση να μειώσει τον στόχο του πρωτογενούς πλεονάσματος 2020-2022 σε 2,5% του ΑΕΠ από 3,5%.
Ο πρόεδρος της Eurogroup, Mario Centeno, δήλωσε στις 16 Μαΐου ότι τα μέτρα θα συζητηθούν στην επόμενη συνεδρίασή του Eurogroup στις 13 Ιουνίου.
Οι εντάσεις μεταξύ της Ελλάδας και των πιστωτών της είναι πιθανό να αυξηθούν.
Οι συνέπειες είναι ασαφείς, αλλά μια έντονη κλιμάκωση θα μπορούσε να έχει αντίκτυπο στα ελληνικά δημόσια οικονομικά.
Για παράδειγμα, τα κράτη μέλη του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ESM) μπορούν να αρνηθούν την πρόθεση της Ελλάδας για πρόωρη εξόφληση των πιο δαπανηρών δανείων του ΔΝΤ.
Θα μπορούσαν επίσης να εμποδίσουν περαιτέρω εκταμιεύσεις κερδών από τα κρατικά ομόλογα της Ελλάδας που αγοράστηκαν στο πλαίσιο του προγράμματος της ΕΚΤ για τις αγορές κινητών αξιών, τα οποία υπόκεινται στην τήρηση των πολιτικών δεσμεύσεων.
Τέτοια βήματα δεν θα υπονόμευαν τη βελτίωση της βιωσιμότητας των δημόσιων οικονομικών που αντανακλάται στην διττή αναβάθμισή μας της Ελλάδας σε «BB-» / Σταθερό τον Αύγουστο του 2018.
Αλλά θα μπορούσαν να αποδυναμώσουν το κλίμα των χρηματοπιστωτικών αγορών και να αυξήσουν το κόστος χρηματοδότησης».
Πηγή: www.bankingnews.gr
www.worldenergynews.gr