Αναλύσεις

Goldman Sachs: Δικαιολογημένες οι ανησυχίες της Ευρωζώνης για τις ελληνικές δημοσιονομικές προοπτικές

tags :
Goldman Sachs: Δικαιολογημένες οι ανησυχίες της Ευρωζώνης για τις ελληνικές δημοσιονομικές προοπτικές
Ποιες θα είναι οι εκτιμήσεις της Κομισιόν για τα Προγράμματα Σταθερότητας Ελλάδας, Ιταλίας, Πορτογαλία, Ισπανίας και Κύπρου
Τον κώδωνα του κινδύνου για τις δημοσιονομικές προοπτικές της Ελλάδας, με δεδομένες και τις πρόσφατες εξαγγελίες της κυβέρνησης, εκφράζει σε έκθεσή της η Goldman Sachs, η οποία σπεύδει να υπογραμμίσει ότι οι ανησυχίες που έχουν εκφράσει αρκετοί υψηλόβαθμοι Ευρωπαίοι αξιωματούχοι είναι απόλυτα δικαιολογημένες.
Ο αμερικανικός χρηματοπιστωτικός όμιλος στην έκθεσή του ασχολείται με την πορεία των Προγραμμάτων Σταθερότητας Ελλάδας, Ιταλίας, Πορτογαλία, Ισπανίας και Κύπρου, σε μία προσπάθεια να «προβλέψει» τις αντίστοιχες εκτιμήσεις που θα ανακοινώσει γι’ αυτά η Κομισιόν στις αρχές Ιουνίου 2019.
Σύμφωνα με τον αμερικανικό οίκο η Κομισιόν:

- Θα ανακοινώσει αρνητική άποψη για το Πρόγραμμα Σταθερότητας της Ιταλίας,
- Θα εκφράσει ανησυχίες για τους δημοσιονομικούς κινδύνους με τους οποίους μπορεί να βρεθεί αντιμέτωπη η Ελλάδα και
- Θα παραμείνει ουδέτερη σε ό,τι αφορά τα αντίστοιχα Προγράμματα Ισπανίας, Πορτογαλίας και Κύπρου.

Ο αμερικανικός όμιλος επισημαίνει ότι τα δημοσιονομικά «πλάνα» Ισπανίας, Πορτογαλίας, Ελλάδας και Κύπρου παραμένουν, σε γενικές γραμμές, εντός των κανόνων που έχει θέσει η Κομισιόν.
Αντίθετα εκφράζεται περισσότερο αρνητικά για τις δημοσιονομικές προοπτικές της Ιταλίας τόσο φέτος όσο και το 2020.
Επιπρόσθετα αναφέρει ότι στο πρόσφατο παρελθόν η «κόντρα» Κομισιόν και των κρατών – μελών από τη Νότια Ευρώπη είχε προκαλέσει μεγάλη ανησυχία στους επενδυτές.

Τι θα ισχύσει για την Ελλάδα

Η Goldman Sachs αναφέρει ότι «παρά την πρόβλεψη ύπαρξης μιας σημαντικής δημοσιονομικής χαλάρωσης, η Κομισιόν είναι πιθανό να προβάλει τα εξής:

(i) η Ελλάδα θα επιτύχει το στόχο του 3,5% πρωτογενούς πλεονάσματος / ΑΕΠ που συμφωνήθηκε με τους Ευρωπαίους εταίρους το 2019 και το 2020,
(ii) οι ανάγκες χρηματοδότησης της κυβέρνησης παραμένουν κάτω από κατώτατο όριο του 15% του ΑΕΠ και
(iii) το «μαξιλάρι ρευστότητας» θα καλύψει τις αποπληρωμές χρεών που «λήγουν» έως τα μέσα του 2021.

Η Κομισιόν είναι πιθανόν να υπογραμμίσει ότι το μεγαλύτερο ρίσκο έγκειται στην ύπαρξη μίας σημαντικές στροφής στη δημοσιονομική πορεία της χώρας, όχι μόνο λόγω των συνεχιζόμενων δικαστικών αποφάσεων που θα μπορούσαν να ανατρέψουν τις περικοπές δαπανών που εφαρμόστηκαν στο παρελθόν αλλά και εξαιτίας της αύξησης των δημοσίων υπαλλήλων, των μισθών στον δημόσιο τομέα και τις αυξημένες δαπάνες που έχει ανακοινώσει η υπάρχουσα κυβέρνηση.
Πάντως η Ελλάδα, μέχρι στιγμής, έχει ξεπεράσει σημαντικά τους στόχους που έχουν τεθεί και μάλιστα για τρία διαδοχικά έτη, γεγονός που προσφέρει στην κυβέρνησή της δυνατότητα να χαλαρώσει την εφαρμοζόμενη δημοσιονομική πολιτική, κάτι το οποίο, σαφώς η Κομισιόν θα λάβει υπόψην στις εκτιμήσεις της.

Οι εκτιμήσεις της Κομισιόν

Στην έκθεση αναφέρεται ότι η Κομισιόν έχει εκτιμήσει ότι θα υπάρξει πιο δυσμενής πορεία για τον «κυβερνητικό ισολογισμό» σε Ελλάδα και Ιταλία από το 2018 έως και το 2020, οριακή υποχώρηση των ελλειμμάτων σε Ισπανία και Πορτογαλία, αλλά και μία εντυπωσιακή στροφή για την Κύπρο, η οποία θα εμφανίσει πλεονασματικό προϋπολογισμό.
Η Ελλάδα, η Κύπρος και η Ιταλία αναμένεται να επιτύχουν μία μεγαλύτερη δημοσιονομική χαλάρωση, ενώ σε Ισπανία και  Πορτογαλία θα είναι μικρότερες.
Σε όλες τις χώρες, η Κομισιόν έχει προβλέπει πρόβλεψη αύξησης των κρατικών δαπανών, κυρίως λόγω των αύξησης των μισθών στον δημόσιο τομέα, της δημόσιας απασχόλησης και των συνταξιοδοτικών δαπανών. Όσον αφορά τη φορολογία, υπάρχουν μεγαλύτερες διαφορές μεταξύ των χωρών της Νότιας Ευρώπης.
Η Ελλάδα αναμένεται να εφαρμόσει μέτρα σημαντικής φορολογικής ελάφρυνσης στο διάστημα 2019-20, ενώ στην Κύπρο προβλέπεται ότι η φορολογική επιβάρυνση θα αυξηθεί.

Κατά τη διάρκεια της διετούς περιόδου, οι μεταβολές στα φορολογικά έσοδα λόγω νομοθετικών αλλαγών στις φορολογικές πολιτικές στην Ιταλία, την Ισπανία και την Πορτογαλία είναι πολύ μικρές.
Το δημόσιο χρέος εκτιμάται ότι θα μειωθεί στην Ισπανία, την Πορτογαλία, την Ελλάδα και την Κύπρο, χάρη στη διαφορά αρνητικής αύξησης των επιτοκίων και των άφθονων πρωτογενών πλεονασμάτων του προϋπολογισμού.
Στην Ιταλία, ωστόσο, ως αποτέλεσμα του χαμηλότερου πρωτογενούς πλεονάσματος και της διαφοράς θετικών επιτοκίων-ανάπτυξης, η ΕΚ προβάλλει το δημόσιο χρέος σε 135% του ΑΕΠ.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης