Το βασικό πρόβλημα των δανειστών είναι ότι δεν κατανοούν την έννοια προστασίας πρώτης κατοικίας καθώς δεν υφίσταται σε καμία χώρα της ευρωζώνης
Έως τις 29 Μαρτίου 2019 και όχι τελικώς στις 21 Μαρτίου θα κατατεθεί ο νέος νόμος για την προστασία της πρώτης κατοικίας ή διάδοχος νόμος Κατσέλη.
Πρακτικά το ορόσημα της 25ης Μαρτίου του Euro Working Group χάνεται, το σημαντικότερο όμως στοιχείο είναι ότι οι θεσμοί γενικώς διαφωνούν στην έννοια του όρου προστασίας πρώτης κατοικίας.
Η Ελλάδα θα είναι η μόνη χώρα της ευρωζώνης που θα υφίσταται η έννοια της προστασίας πρώτης κατοικίας.
Ορισμένοι στις Βρυξέλλες θεωρούν ότι πρέπει να υπάρχει μόνο το πλαίσιο της επιδότησης και όλα τα άλλα να καταργηθούν αλλά στην πρόταση που έστειλαν στις 15 Μαρτίου στην ελληνική κυβέρνηση με τις παραμέτρους του διαδόχου νόμου Κατσέλη...δεν καταργούν τον υπό σχεδίαση νόμο.
Η κυβέρνηση θέλει να χρησιμοποιήσει τον διάδοχο νόμο Κατσέλη και για πολιτικούς λόγους και δεν είναι τυχαίο...ότι έφθασε στο σημείο να συνομιλεί και με τον Στουρνάρα της ΤτΕ για το ζήτημα αυτό.
Το bankingnews ήδη από τις 15 Μαρτίου αποκάλυψε την πρόταση των θεσμών που έχουν στείλει στην ελληνική κυβέρνηση και το ζήτημα είναι πόσες υποχωρήσεις θα κάνει η ελληνική πλευρά.
Η αλήθεια πάντως είναι ότι η πρόταση των θεσμών που υποβλήθηκε διαφέρει σε ορισμένα βασικά σημεία από την ελληνική πρόταση.
Όμως το μεγαλύτερο πρόβλημα σχετίζεται με την κυρίαρχη άποψη στην Ευρώπη που δεν θέλουν να υπάρχει νόμος που να προστατεύει την πρώτη κατοικία.
Το πλαίσιο περιλαμβάνει τις εξής παραμέτρους για την προστασία της πρώτης κατοικίας που αποκάλυψε το bankingnews από τις 15 Μαρτίου 2019.
1)Η μέγιστη αξία ακινήτου για να ενταχθεί ένας δανειολήπτης στον νέο διάδοχο νόμο Κατσέλη ή νόμο προστασίας πρώτης κατοικίας θα είναι 130 χιλιάδες ευρώ εμπορική αξία και 250 χιλιάδες ευρώ αντικειμενική αξία.
Οι παράμετροι αυτοί που υπήρχαν και στο ελληνικό σχέδιο νόμου παραμένουν ως έχουν.
2)Τα εισοδηματικά κριτήρια αλλάζουν ριζικά.
Ο δανειολήπτης που θα ενταχθεί στον διάδοχο νόμο Κατσέλη θα πρέπει να έχει το μέγιστο 20.000 ευρώ καταθέσεις από 50.000 ευρώ που αρχικώς περιλάμβανε ο νέος νόμος.
Το όριο 5.000 ευρώ δεν υφίσταται που αναφέρεται.
Η αξία των επιπλέον ακινήτων – πέραν δηλαδή της εμπορικής και αντικειμενικής αξίας της πρώτης κατοικίας που μπορεί να κατέχει ένας δανειολήπτης για να ενταχθεί στον νέο νόμο Κατσέλη δεν μπορεί να υπερβαίνει τις 50.000 ευρώ.
Το όριο είναι 50.000 ευρώ για τα επιπλέον ακίνητα.
Να τονιστεί ότι η αρχική πρόταση της κυβέρνησης για τα επιπλέον ακίνητα – στο πλαίσιο των κριτηρίων που είχαν τεθεί – ήταν 300.000 ευρώ.
3)Τα εισοδηματικά κριτήρια δηλαδή το ετήσιο εισόδημα ορίζεται ως εξής.
Για ένα δανειολήπτη φυσικό πρόσωπο χωρίς οικογένεια ορίζεται το όριο των 13.000 ευρώ που φθάνει έως τα 30.000 ευρώ με βάση την οικογενειακή κατάσταση.
4)Σημαντική διαφοροποίηση είναι η ημερομηνία με βάση την οποία θα εκκινήσει ο νέος διάδοχος νόμος Κατσέλη το cut of day θα είναι όχι η 31 Δεκεμβρίου 2018 αλλά η 31 Οκτωβρίου 2018.
Δηλαδή θα μπορούν να ενταχθούν στον διάδοχο νόμο Κατσέλη όσοι δανειολήπτες βρίσκονται πριν την ημερομηνία 31 Οκτωβρίου.
5)Κάθε 3 χρόνια έχει οριστεί η περίοδος αξιολόγησης των κριτηρίων.
Οι θεσμοί έχουν εισηγηθεί απόλυτη τήρηση των εισοδηματικών και άλλων περιουσιακών κριτηρίων.
Εάν κάποιος δανειολήπτης με όριο 13.000 ευρώ βρεθεί σε ένα χρόνο με 14.000 ευρώ βγαίνει από τον νόμο και την προστασία πρώτης κατοικίας.
Η επιδότηση δόσης που χρησιμοποιεί ένα μοντέλο επιμερισμού και τμηματοποίησης θα διαρκεί θεωρητικά έως 20 χρόνια αλλά κάθε 3 χρόνια θα αξιολογείται ο κάθε δανειολήπτης που έχει ενταχθεί στον διάδοχο νόμο Κατσέλη.
6)Για τα επιχειρηματικά δάνεια που φέρουν προστασία πρώτης κατοικίας, οι θεσμοί ενώ είχαν διατυπώσει σοβαρές ενστάσεις στο τελευταίο draft που στέλνουν στην κυβέρνηση, οι ενστάσεις τους έχουν αισθητά μειωθεί.
Προφανώς γιατί ελαχιστοποιώντας τα περιουσιακά κριτήρια μειώνεται η περίμετρος των δανείων που θα ενταχθούν.
Υπολογίζεται ότι τα προβληματικά δάνεια που θα ενταχθούν και θα φέρουν εγγύηση πρώτη κατοικία αντί για 11 δισεκ. θα είναι 9,4 με 9,5 δισεκ. ευρώ.
7)Το βασικό πρόβλημα των δανειστών είναι ότι δεν κατανοούν την έννοια προστασίας πρώτης κατοικίας καθώς δεν υφίσταται σε καμία χώρα της ευρωζώνης.
www.bankingnews.gr
www.worldenergynews.gr
Πρακτικά το ορόσημα της 25ης Μαρτίου του Euro Working Group χάνεται, το σημαντικότερο όμως στοιχείο είναι ότι οι θεσμοί γενικώς διαφωνούν στην έννοια του όρου προστασίας πρώτης κατοικίας.
Η Ελλάδα θα είναι η μόνη χώρα της ευρωζώνης που θα υφίσταται η έννοια της προστασίας πρώτης κατοικίας.
Ορισμένοι στις Βρυξέλλες θεωρούν ότι πρέπει να υπάρχει μόνο το πλαίσιο της επιδότησης και όλα τα άλλα να καταργηθούν αλλά στην πρόταση που έστειλαν στις 15 Μαρτίου στην ελληνική κυβέρνηση με τις παραμέτρους του διαδόχου νόμου Κατσέλη...δεν καταργούν τον υπό σχεδίαση νόμο.
Η κυβέρνηση θέλει να χρησιμοποιήσει τον διάδοχο νόμο Κατσέλη και για πολιτικούς λόγους και δεν είναι τυχαίο...ότι έφθασε στο σημείο να συνομιλεί και με τον Στουρνάρα της ΤτΕ για το ζήτημα αυτό.
Το bankingnews ήδη από τις 15 Μαρτίου αποκάλυψε την πρόταση των θεσμών που έχουν στείλει στην ελληνική κυβέρνηση και το ζήτημα είναι πόσες υποχωρήσεις θα κάνει η ελληνική πλευρά.
Η αλήθεια πάντως είναι ότι η πρόταση των θεσμών που υποβλήθηκε διαφέρει σε ορισμένα βασικά σημεία από την ελληνική πρόταση.
Όμως το μεγαλύτερο πρόβλημα σχετίζεται με την κυρίαρχη άποψη στην Ευρώπη που δεν θέλουν να υπάρχει νόμος που να προστατεύει την πρώτη κατοικία.
Το πλαίσιο περιλαμβάνει τις εξής παραμέτρους για την προστασία της πρώτης κατοικίας που αποκάλυψε το bankingnews από τις 15 Μαρτίου 2019.
1)Η μέγιστη αξία ακινήτου για να ενταχθεί ένας δανειολήπτης στον νέο διάδοχο νόμο Κατσέλη ή νόμο προστασίας πρώτης κατοικίας θα είναι 130 χιλιάδες ευρώ εμπορική αξία και 250 χιλιάδες ευρώ αντικειμενική αξία.
Οι παράμετροι αυτοί που υπήρχαν και στο ελληνικό σχέδιο νόμου παραμένουν ως έχουν.
2)Τα εισοδηματικά κριτήρια αλλάζουν ριζικά.
Ο δανειολήπτης που θα ενταχθεί στον διάδοχο νόμο Κατσέλη θα πρέπει να έχει το μέγιστο 20.000 ευρώ καταθέσεις από 50.000 ευρώ που αρχικώς περιλάμβανε ο νέος νόμος.
Το όριο 5.000 ευρώ δεν υφίσταται που αναφέρεται.
Η αξία των επιπλέον ακινήτων – πέραν δηλαδή της εμπορικής και αντικειμενικής αξίας της πρώτης κατοικίας που μπορεί να κατέχει ένας δανειολήπτης για να ενταχθεί στον νέο νόμο Κατσέλη δεν μπορεί να υπερβαίνει τις 50.000 ευρώ.
Το όριο είναι 50.000 ευρώ για τα επιπλέον ακίνητα.
Να τονιστεί ότι η αρχική πρόταση της κυβέρνησης για τα επιπλέον ακίνητα – στο πλαίσιο των κριτηρίων που είχαν τεθεί – ήταν 300.000 ευρώ.
3)Τα εισοδηματικά κριτήρια δηλαδή το ετήσιο εισόδημα ορίζεται ως εξής.
Για ένα δανειολήπτη φυσικό πρόσωπο χωρίς οικογένεια ορίζεται το όριο των 13.000 ευρώ που φθάνει έως τα 30.000 ευρώ με βάση την οικογενειακή κατάσταση.
4)Σημαντική διαφοροποίηση είναι η ημερομηνία με βάση την οποία θα εκκινήσει ο νέος διάδοχος νόμος Κατσέλη το cut of day θα είναι όχι η 31 Δεκεμβρίου 2018 αλλά η 31 Οκτωβρίου 2018.
Δηλαδή θα μπορούν να ενταχθούν στον διάδοχο νόμο Κατσέλη όσοι δανειολήπτες βρίσκονται πριν την ημερομηνία 31 Οκτωβρίου.
5)Κάθε 3 χρόνια έχει οριστεί η περίοδος αξιολόγησης των κριτηρίων.
Οι θεσμοί έχουν εισηγηθεί απόλυτη τήρηση των εισοδηματικών και άλλων περιουσιακών κριτηρίων.
Εάν κάποιος δανειολήπτης με όριο 13.000 ευρώ βρεθεί σε ένα χρόνο με 14.000 ευρώ βγαίνει από τον νόμο και την προστασία πρώτης κατοικίας.
Η επιδότηση δόσης που χρησιμοποιεί ένα μοντέλο επιμερισμού και τμηματοποίησης θα διαρκεί θεωρητικά έως 20 χρόνια αλλά κάθε 3 χρόνια θα αξιολογείται ο κάθε δανειολήπτης που έχει ενταχθεί στον διάδοχο νόμο Κατσέλη.
6)Για τα επιχειρηματικά δάνεια που φέρουν προστασία πρώτης κατοικίας, οι θεσμοί ενώ είχαν διατυπώσει σοβαρές ενστάσεις στο τελευταίο draft που στέλνουν στην κυβέρνηση, οι ενστάσεις τους έχουν αισθητά μειωθεί.
Προφανώς γιατί ελαχιστοποιώντας τα περιουσιακά κριτήρια μειώνεται η περίμετρος των δανείων που θα ενταχθούν.
Υπολογίζεται ότι τα προβληματικά δάνεια που θα ενταχθούν και θα φέρουν εγγύηση πρώτη κατοικία αντί για 11 δισεκ. θα είναι 9,4 με 9,5 δισεκ. ευρώ.
7)Το βασικό πρόβλημα των δανειστών είναι ότι δεν κατανοούν την έννοια προστασίας πρώτης κατοικίας καθώς δεν υφίσταται σε καμία χώρα της ευρωζώνης.
www.bankingnews.gr
www.worldenergynews.gr