Αν και ο διάδοχος νόμος Κατσέλη έχει ψηφοθηρικό χαρακτήρα ωστόσο σε κάποιο βαθμό βοηθάει τις τράπεζες άπαξ και τις πριμοδοτεί με 200 εκατ ή 50 εκατ ευρώ σε κάθε μια επιδότηση για τις δόσεις των δανειοληπτών
Με μια συνδυαστική κίνηση τον νέο διάδοχο νόμο Κατσέλη και το APS το Ιταλικό μοντέλο η ελληνική κυβέρνηση έως τις 20 Φεβρουαρίου 2019 θα φέρει δύο προτάσεις που στηρίζουν τις τράπεζες.
Αν και ο διάδοχος νόμος Κατσέλη έχει ψηφοθηρικό χαρακτήρα ωστόσο σε κάποιο βαθμό βοηθάει τις τράπεζες άπαξ και τις πριμοδοτεί με 200 εκατ ή 50 εκατ ευρώ σε κάθε μια επιδότηση για τις δόσεις των δανειοληπτών.
Οι διοικήσεις των τραπεζών αναλύουν την επίδραση των παραμέτρων του νέου νόμου Κατσέλη ώστε να εξακριβώσουν εάν προκύπτουν και σε ποιο βαθμό επιβαρύνσεις καθώς αυξήθηκε η περίμετρος των περιπτώσεων που μπορούν να ενταχθούν στον νέο νόμο.
Ταυτόχρονα η κυβέρνηση προχωράει και την συλλογική λύση το APS ή Ιταλικό μοντέλο.
Μάλιστα χθες 13 Φεβρουαρίου 2019 στελέχη της J P Morgan επισκέφθηκαν το υπουργείο Οικονομικών με επίκεντρο το Ιταλικό μοντέλο το οποίο η κυβέρνηση – ΤΧΣ προωθούν ως λύση στο τραπεζικό σύστημα.
Στόχος είναι έως τις 20 Φεβρουαρίου να έχει σχηματοποιηθεί ο νέος διάδοχος νόμος Κατσέλη και επίσης έως τις 20 Φεβρουαρίου 2019 να έχει ολοκληρωθεί το πλαίσιο του APS ή Ιταλικού μοντέλου για τα προβληματικά δάνεια και ανοίγματα ώστε να αποσταλεί στην DGCom στην Επιτροπή Ανταγωνισμού της ΕΕ ώστε να αξιολογήσει εάν εμπίπτει στην κατηγορία του state aid της κρατικής βοήθειας ή όχι.
Η κυβέρνηση χρησιμοποιεί λοιπόν τον διάδοχο νόμο Κατσέλη και βεβαίως το Ιταλικό μοντέλο ή APS για να περάσει ένα μήνυμα στην αγορά ότι λαμβάνει θεσμικές πρωτοβουλίες στήριξης των τραπεζών.
Αν και το APS δεν θα έχει ορατά αποτελέσματα στους ψηφοφόρους, ωστόσο ο διάδοχος νόμος Κατσέλη έχει ισχυρά ψηφοθηρικά στοιχεία.
Τι περιλαμβάνει ο διάδοχος νόμος Κατσέλη
1)Το όριο προστασίας πρώτης κατοικίας από 280 χιλιάδες μειώνεται στις 200 χιλιάδες ευρώ με βάση τις αντικειμενικές τιμές.
2)Το νέο στοιχείο που προστίθεται είναι ότι προσδιορίζεται όριο οι 120 χιλιάδες δανεισμού πάσης φύσεως χορηγήσεων.
Ένας δανειολήπτης με ακίνητο αντικειμενικής αξίας 180 χιλιάδων και 100 χιλιάδων ευρώ συνολικού δανεισμού θα μπορεί να εντάσσεται στον νέο διάδοχο νόμο Κατσέλη.
3)Θα τεθεί και εισοδηματικό κριτήριο το οποίο θα είναι μάλλον οι 24.000 ευρώ με βάση ωστόσο κάποιες κλίμακες.
4)Οι τράπεζες μέσω της στρατηγικής επιδότησης θα λάβουν ετησίως 50 εκατ η κάθε μια τράπεζα από το κράτος μέσω της επιδότησης δόσης ή 200 εκατ τον χρόνο με προοπτική να φθάσει τα 250 εκατ ευρώ.
5)Συμφωνήθηκε και αυτό το θέμα ήταν πολύ καθαρό ότι δεν θα υπάρχει οριζόντιο κούρεμα στα δάνεια, σε αυτό συμφώνησαν όλες οι πλευρές.
6)Καταργείται το πλαίσιο που ίσχυε στον παλαιό νόμο Κατσέλη ότι όποιος έμπαινε στον νόμο αποκτούσε ασυλία κατά μια έννοια για 3 χρόνια.
Αυτό το καθεστώς παύει να υπάρχει.
7)Η πλατφόρμα που θα ενταχθούν όλα τα δάνεια αποτελεί επίσης ένα νέο στοιχείο που συμβάλλει στην διαφάνεια και στην ορθή παρακολούθηση των δανείων που θα ενταχθούν στον διάδοχο νόμο Κατσέλη.
8)Τα επιχειρηματικά δάνεια που έχουν ως εξασφάλιση πρώτη κατοικία εντάχθηκαν στον νέο νόμο Κατσέλη και αφορούν περίπου 1,7 δισεκ. δάνεια.
Η κυβέρνηση επέμεινε σε αυτό το μέτρο.
9)Οι τράπεζες θα σχεδιάσουν μοντέλα και μεθοδολογίες ώστε να αποτυπώσουν την επίδραση του νέου διάδοχου νόμου Κατσέλη στους ισολογισμούς τους.
Εκτιμάται ότι η επίδραση στο μέγιστο θα είναι 800 εκατ με 1,5 δισεκ. νέες προβλέψεις και το ερώτημα είναι εάν θα διενεργηθούν εφάπαξ ή θα τμηματοποιηθούν σε 2 ή 3 οικονομικές χρήσεις.
Τα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα του Ιταλικού μοντέλου ή APS
Το APS ή Ιταλικό μοντέλο έχει λιγότερα πρακτικά προβλήματα σε σχέση με την πρόταση της ΤτΕ που είναι επικίνδυνη καθώς μπορεί να βάλλει σε περιπέτειες τις τράπεζες λόγω των κεφαλαιακών αναγκών που θα δημιουργήσει.
Το Ιταλικό μοντέλο ή APS στηρίζεται στο μοντέλο της τιτλοποίησης έως 20 δισεκ. με έκδοση τραπεζικών ομολόγων senior, mezzanine και junior από τα οποία μόνο τα senior τα κύρια ομόλογα περί των 6 με 7 δισεκ. ευρώ θα εγγυηθεί το ελληνικό κράτος.
Το Ιταλικό μοντέλο για την αντιμετώπιση των NPEs στην Ελλάδα έχει δύο προβλήματα
1)Θα πρέπει η αποτίμηση των προβλέψεων να είναι investment grade δηλαδή επενδυτικής βαθμίδας, δεν αναφερόμαστε στην πιστοληπτική ικανότητα της Ελλάδος που είναι junk bond αλλά στο εάν οι προβλέψεις για προβληματικά δάνεια είναι επαρκείς.
Στην Ιταλία κρίθηκαν επαρκείς οι προβλέψεις.
Η DGCom η Επιτροπή Ανταγωνισμού της ΕΕ είναι πολύ πιθανό να μην απορρίψει το ελληνικό σχέδιο παρ΄ ότι ούτε οι προβλέψεις, ούτε η πιστοληπτική ικανότητα της Ελλάδας είναι επενδυτική βαθμίδα δηλαδή πάνω από ΒΒΒ-
2)Και ενώ η αποτίμηση των προβλέψεων για προβληματικά δάνεια θα πάρει το πράσινο φως από την DGCom το θέμα των προμηθειών – fees που θα έχουν το χαρακτήρα ετήσιου επιτοκίου αποτελεί πρόβλημα.
Στην Ιταλία καθορίστηκαν οι ετήσιες προμήθειες με βάση το CDS αρχικά στα 3 και εν συνεχεία στα 5 χρόνια που σήμερα βρίσκεται στις 222 μονάδες βάσης ή 2,22% ενώ της Ελλάδος βρίσκεται στις 402 μονάδες βάσης ή 4,02%.
Όμως επιτόκιο 4,02% στα 7 δισεκ. κύρια ομόλογα σημαίνει ότι οι τράπεζες στην Ελλάδα θα πληρώνουν ετήσιο επιτόκιο 280 εκατ Χ 5 χρόνια =1,4 δισεκ. ευρώ τόκοι στην 5ετία.
Η πρόταση να δημιουργηθεί ειδικά για την Ελλάδα ένας νέος δείκτης ώστε το κόστος να μειωθεί στο 2,8% δεν είναι βέβαιο ότι θα περάσει από την DGCom γιατί κάτι τέτοιο μπορεί να θεωρηθεί κρατική βοήθεια ή στα αγγλικά state aid.
Για την πρόταση της ΤτΕ που περιλαμβάνει δημιουργία SPV εταιρίας ειδικού σκοπού με 40 δισεκ. NPEs και παράλληλη μεταφορά 7,4 δισεκ. αναβαλλόμενης φορολογικής απαίτησης DTC δηλαδή λογιστικών κεφαλαίων των τραπεζών…έχουμε αναλύσει ότι είναι επικίνδυνη για τις τράπεζες γιατί θα δημιουργήσει ανάγκη νέων κεφαλαίων τουλάχιστον 5 δισεκ. ευρώ.
Η πρόταση της ΤτΕ για τις τράπεζες αποτελεί βάρος για το δημόσιο γιατί χάνει 7,4 δισεκ. θα κληθεί να καλύπτει ετησίως μια τρύπα 700 εκατ ευρώ και ταυτόχρονα οι τράπεζες θα χρειαστούν 5 δισεκ. νέα κεφάλαια.
Η κυβέρνηση της Ελλάδος απέναντι σε αυτές τις δυσκολίες αποφάσισε να θυμηθεί το φιλολαϊκό της προφίλ για ψηφοθηρικούς και λαϊκίστικους λόγους, εμφανίζεται με τον νέο νόμο Κατσέλη – εάν περάσει από τους δανειστές – ότι δίνει μάχη για τον πολίτη και την προστασία της πρώτης κατοικίας αλλά αποτελεί πολιτική αγυρτεία γιατί ούτε οι πολίτες διασφαλίζονται και οι τράπεζες οριακά υποστηρίζονται.
Ακόμη και εάν η κυβέρνηση εν μέσω μιας μακράς προεκλογικής περιόδου αποφασίσει να φέρει όλα τα σχέδια προς αξιολόγηση από τα αρμόδια όργανα ειδικά την DGCom την Επιτροπή Ανταγωνισμού…δεν θα μπορέσουν να υλοποιηθούν νωρίτερα από το 2020.
Θα αποδειχθεί ότι η καλύτερη λύση σήμερα…είναι το μοντέλο Eurobank δηλαδή λύση με ίδια μέσα.
Όμως εάν μεταφερθεί η λύση του προβλήματος το 2020 το επόμενο βασικό ερώτημα είναι οι τράπεζες θα περάσουν τα stress tests του Ιουλίου 2020;
Δεν υπάρχει σχεδιασμός για AQRs δηλαδή για αξιολόγηση ποιότητας στοιχείων ενεργητικού ή πιο απλά για έλεγχο δανείων ωστόσο είναι πολύ πιθανό το stress tests του 2020 να επιφυλάσσει αρνητικές εκπλήξεις για τις ελληνικές τράπεζες.
Εάν αυτό συμβεί τότε η επόμενη κυβέρνηση της ΝΔ θα κληθεί να αντιμετωπίσει ένα δομικό τραπεζικό πρόβλημα που θα την πλήξει πολιτικά και θα λειτουργήσει ως τροχοπέδη στην ανάπτυξη του πολιτικού σχεδιασμού της ΝΔ ως κυβέρνηση.
www.bankingnews.gr
www.worldenergynews.gr
Αν και ο διάδοχος νόμος Κατσέλη έχει ψηφοθηρικό χαρακτήρα ωστόσο σε κάποιο βαθμό βοηθάει τις τράπεζες άπαξ και τις πριμοδοτεί με 200 εκατ ή 50 εκατ ευρώ σε κάθε μια επιδότηση για τις δόσεις των δανειοληπτών.
Οι διοικήσεις των τραπεζών αναλύουν την επίδραση των παραμέτρων του νέου νόμου Κατσέλη ώστε να εξακριβώσουν εάν προκύπτουν και σε ποιο βαθμό επιβαρύνσεις καθώς αυξήθηκε η περίμετρος των περιπτώσεων που μπορούν να ενταχθούν στον νέο νόμο.
Ταυτόχρονα η κυβέρνηση προχωράει και την συλλογική λύση το APS ή Ιταλικό μοντέλο.
Μάλιστα χθες 13 Φεβρουαρίου 2019 στελέχη της J P Morgan επισκέφθηκαν το υπουργείο Οικονομικών με επίκεντρο το Ιταλικό μοντέλο το οποίο η κυβέρνηση – ΤΧΣ προωθούν ως λύση στο τραπεζικό σύστημα.
Στόχος είναι έως τις 20 Φεβρουαρίου να έχει σχηματοποιηθεί ο νέος διάδοχος νόμος Κατσέλη και επίσης έως τις 20 Φεβρουαρίου 2019 να έχει ολοκληρωθεί το πλαίσιο του APS ή Ιταλικού μοντέλου για τα προβληματικά δάνεια και ανοίγματα ώστε να αποσταλεί στην DGCom στην Επιτροπή Ανταγωνισμού της ΕΕ ώστε να αξιολογήσει εάν εμπίπτει στην κατηγορία του state aid της κρατικής βοήθειας ή όχι.
Η κυβέρνηση χρησιμοποιεί λοιπόν τον διάδοχο νόμο Κατσέλη και βεβαίως το Ιταλικό μοντέλο ή APS για να περάσει ένα μήνυμα στην αγορά ότι λαμβάνει θεσμικές πρωτοβουλίες στήριξης των τραπεζών.
Αν και το APS δεν θα έχει ορατά αποτελέσματα στους ψηφοφόρους, ωστόσο ο διάδοχος νόμος Κατσέλη έχει ισχυρά ψηφοθηρικά στοιχεία.
Τι περιλαμβάνει ο διάδοχος νόμος Κατσέλη
1)Το όριο προστασίας πρώτης κατοικίας από 280 χιλιάδες μειώνεται στις 200 χιλιάδες ευρώ με βάση τις αντικειμενικές τιμές.
2)Το νέο στοιχείο που προστίθεται είναι ότι προσδιορίζεται όριο οι 120 χιλιάδες δανεισμού πάσης φύσεως χορηγήσεων.
Ένας δανειολήπτης με ακίνητο αντικειμενικής αξίας 180 χιλιάδων και 100 χιλιάδων ευρώ συνολικού δανεισμού θα μπορεί να εντάσσεται στον νέο διάδοχο νόμο Κατσέλη.
3)Θα τεθεί και εισοδηματικό κριτήριο το οποίο θα είναι μάλλον οι 24.000 ευρώ με βάση ωστόσο κάποιες κλίμακες.
4)Οι τράπεζες μέσω της στρατηγικής επιδότησης θα λάβουν ετησίως 50 εκατ η κάθε μια τράπεζα από το κράτος μέσω της επιδότησης δόσης ή 200 εκατ τον χρόνο με προοπτική να φθάσει τα 250 εκατ ευρώ.
5)Συμφωνήθηκε και αυτό το θέμα ήταν πολύ καθαρό ότι δεν θα υπάρχει οριζόντιο κούρεμα στα δάνεια, σε αυτό συμφώνησαν όλες οι πλευρές.
6)Καταργείται το πλαίσιο που ίσχυε στον παλαιό νόμο Κατσέλη ότι όποιος έμπαινε στον νόμο αποκτούσε ασυλία κατά μια έννοια για 3 χρόνια.
Αυτό το καθεστώς παύει να υπάρχει.
7)Η πλατφόρμα που θα ενταχθούν όλα τα δάνεια αποτελεί επίσης ένα νέο στοιχείο που συμβάλλει στην διαφάνεια και στην ορθή παρακολούθηση των δανείων που θα ενταχθούν στον διάδοχο νόμο Κατσέλη.
8)Τα επιχειρηματικά δάνεια που έχουν ως εξασφάλιση πρώτη κατοικία εντάχθηκαν στον νέο νόμο Κατσέλη και αφορούν περίπου 1,7 δισεκ. δάνεια.
Η κυβέρνηση επέμεινε σε αυτό το μέτρο.
9)Οι τράπεζες θα σχεδιάσουν μοντέλα και μεθοδολογίες ώστε να αποτυπώσουν την επίδραση του νέου διάδοχου νόμου Κατσέλη στους ισολογισμούς τους.
Εκτιμάται ότι η επίδραση στο μέγιστο θα είναι 800 εκατ με 1,5 δισεκ. νέες προβλέψεις και το ερώτημα είναι εάν θα διενεργηθούν εφάπαξ ή θα τμηματοποιηθούν σε 2 ή 3 οικονομικές χρήσεις.
Τα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα του Ιταλικού μοντέλου ή APS
Το APS ή Ιταλικό μοντέλο έχει λιγότερα πρακτικά προβλήματα σε σχέση με την πρόταση της ΤτΕ που είναι επικίνδυνη καθώς μπορεί να βάλλει σε περιπέτειες τις τράπεζες λόγω των κεφαλαιακών αναγκών που θα δημιουργήσει.
Το Ιταλικό μοντέλο ή APS στηρίζεται στο μοντέλο της τιτλοποίησης έως 20 δισεκ. με έκδοση τραπεζικών ομολόγων senior, mezzanine και junior από τα οποία μόνο τα senior τα κύρια ομόλογα περί των 6 με 7 δισεκ. ευρώ θα εγγυηθεί το ελληνικό κράτος.
Το Ιταλικό μοντέλο για την αντιμετώπιση των NPEs στην Ελλάδα έχει δύο προβλήματα
1)Θα πρέπει η αποτίμηση των προβλέψεων να είναι investment grade δηλαδή επενδυτικής βαθμίδας, δεν αναφερόμαστε στην πιστοληπτική ικανότητα της Ελλάδος που είναι junk bond αλλά στο εάν οι προβλέψεις για προβληματικά δάνεια είναι επαρκείς.
Στην Ιταλία κρίθηκαν επαρκείς οι προβλέψεις.
Η DGCom η Επιτροπή Ανταγωνισμού της ΕΕ είναι πολύ πιθανό να μην απορρίψει το ελληνικό σχέδιο παρ΄ ότι ούτε οι προβλέψεις, ούτε η πιστοληπτική ικανότητα της Ελλάδας είναι επενδυτική βαθμίδα δηλαδή πάνω από ΒΒΒ-
2)Και ενώ η αποτίμηση των προβλέψεων για προβληματικά δάνεια θα πάρει το πράσινο φως από την DGCom το θέμα των προμηθειών – fees που θα έχουν το χαρακτήρα ετήσιου επιτοκίου αποτελεί πρόβλημα.
Στην Ιταλία καθορίστηκαν οι ετήσιες προμήθειες με βάση το CDS αρχικά στα 3 και εν συνεχεία στα 5 χρόνια που σήμερα βρίσκεται στις 222 μονάδες βάσης ή 2,22% ενώ της Ελλάδος βρίσκεται στις 402 μονάδες βάσης ή 4,02%.
Όμως επιτόκιο 4,02% στα 7 δισεκ. κύρια ομόλογα σημαίνει ότι οι τράπεζες στην Ελλάδα θα πληρώνουν ετήσιο επιτόκιο 280 εκατ Χ 5 χρόνια =1,4 δισεκ. ευρώ τόκοι στην 5ετία.
Η πρόταση να δημιουργηθεί ειδικά για την Ελλάδα ένας νέος δείκτης ώστε το κόστος να μειωθεί στο 2,8% δεν είναι βέβαιο ότι θα περάσει από την DGCom γιατί κάτι τέτοιο μπορεί να θεωρηθεί κρατική βοήθεια ή στα αγγλικά state aid.
Για την πρόταση της ΤτΕ που περιλαμβάνει δημιουργία SPV εταιρίας ειδικού σκοπού με 40 δισεκ. NPEs και παράλληλη μεταφορά 7,4 δισεκ. αναβαλλόμενης φορολογικής απαίτησης DTC δηλαδή λογιστικών κεφαλαίων των τραπεζών…έχουμε αναλύσει ότι είναι επικίνδυνη για τις τράπεζες γιατί θα δημιουργήσει ανάγκη νέων κεφαλαίων τουλάχιστον 5 δισεκ. ευρώ.
Η πρόταση της ΤτΕ για τις τράπεζες αποτελεί βάρος για το δημόσιο γιατί χάνει 7,4 δισεκ. θα κληθεί να καλύπτει ετησίως μια τρύπα 700 εκατ ευρώ και ταυτόχρονα οι τράπεζες θα χρειαστούν 5 δισεκ. νέα κεφάλαια.
Η κυβέρνηση της Ελλάδος απέναντι σε αυτές τις δυσκολίες αποφάσισε να θυμηθεί το φιλολαϊκό της προφίλ για ψηφοθηρικούς και λαϊκίστικους λόγους, εμφανίζεται με τον νέο νόμο Κατσέλη – εάν περάσει από τους δανειστές – ότι δίνει μάχη για τον πολίτη και την προστασία της πρώτης κατοικίας αλλά αποτελεί πολιτική αγυρτεία γιατί ούτε οι πολίτες διασφαλίζονται και οι τράπεζες οριακά υποστηρίζονται.
Ακόμη και εάν η κυβέρνηση εν μέσω μιας μακράς προεκλογικής περιόδου αποφασίσει να φέρει όλα τα σχέδια προς αξιολόγηση από τα αρμόδια όργανα ειδικά την DGCom την Επιτροπή Ανταγωνισμού…δεν θα μπορέσουν να υλοποιηθούν νωρίτερα από το 2020.
Θα αποδειχθεί ότι η καλύτερη λύση σήμερα…είναι το μοντέλο Eurobank δηλαδή λύση με ίδια μέσα.
Όμως εάν μεταφερθεί η λύση του προβλήματος το 2020 το επόμενο βασικό ερώτημα είναι οι τράπεζες θα περάσουν τα stress tests του Ιουλίου 2020;
Δεν υπάρχει σχεδιασμός για AQRs δηλαδή για αξιολόγηση ποιότητας στοιχείων ενεργητικού ή πιο απλά για έλεγχο δανείων ωστόσο είναι πολύ πιθανό το stress tests του 2020 να επιφυλάσσει αρνητικές εκπλήξεις για τις ελληνικές τράπεζες.
Εάν αυτό συμβεί τότε η επόμενη κυβέρνηση της ΝΔ θα κληθεί να αντιμετωπίσει ένα δομικό τραπεζικό πρόβλημα που θα την πλήξει πολιτικά και θα λειτουργήσει ως τροχοπέδη στην ανάπτυξη του πολιτικού σχεδιασμού της ΝΔ ως κυβέρνηση.
www.bankingnews.gr
www.worldenergynews.gr