Άγνωστο εάν θα ικανοποιηθεί ένα ακόμη μείζον αίτημα της βιομηχανίας, αυτό της παράτασης του μέτρου της διακοψιμότητας
Την ίδια ώρα που η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας έχει αφήσει να εννοηθεί πως μια αύξηση της τάξης του 10% των τιμολογίων της ΔΕΗ προς την ενεργοβόρο βιομηχανία είναι εύλογη, συνεχίζει να καθυστερεί την εφαρμογή ενός μέτρου που θα μπορούσε να ελαφρύνει έστω και περιορισμένα το ενεργειακό κόστος.
Ο λόγος για το περίφημο βιομηχανικό ΕΤΜΕΑΡ που με βάση τους κοινοτικούς κανονισμούς θα μπορούσε να έχει μειωθεί εδώ και χρόνια και το οποίο θα παραμείνει στα ίδια επίπεδα άγνωστο για πόσο χρονικό διάστημα, παρά τη συμπερίληψη σχετικής διάταξης στο νομοσχέδιο που υπουργείου που συζητείται σήμερα (17/12) στην αρμόδια Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής με τη διαδικασία του κατεπείγοντος.
Ταυτόχρονα παραμένει άγνωστο εάν θα ικανοποιηθεί ένα ακόμη μείζον αίτημα της βιομηχανίας δηλαδή η παράταση του μέτρου της διακοψιμότητας, ενός μηχανισμού εγκεκριμένου από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή που συμβάλλει στον έλεγχο και τον περιορισμό του ενεργειακού κόστους για τις επιχειρήσεις που τροφοδοτούνται στην υψηλή τάση.
Σε ότι αφορά το ΕΤΜΕΑΡ (το ειδικό τέλος που πληρώνουν όλοι οι καταναλωτές ρεύματος υπέρ των ΑΠΕ), το υπό συζήτηση νομοσχέδιο περιλαμβάνει ειδική ρύθμιση που προβλέπει ότι θα μειωθεί από την 1η Ιανουαρίου του 2019.
Στην πραγματικότητα όμως πρόκειται για «δώρο άδωρον» αφού η ίδια η διάταξη προβλέπει ότι η μείωση δεν θα ισχύσει από την 1η Ιανουαρίου και το ύψος του ΕΤΜΕΑΡ θα παραμένει και το 2019 στα επίπεδα του 2018, ενώ δεν υπάρχει καμία διευκρίνιση για το εάν θα ισχύσει αναδρομικότητα.
Με υπουργική απόφαση οι αλλαγές
Συγκεκριμένα η ρύθμιση που περιλαμβάνεται στο νομοσχέδιο στην πραγματικότητα εξουσιοδοτεί τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας να ρυθμίσει με υπουργική απόφαση το σύνολο του ζητήματος της αναθεώρησης του ΕΤΜΕΑΡ.
Όπως αναφέρει, με την υπουργική απόφαση καθορίζονται τα ποσοστά των μειωμένων χρεώσεων του ΕΤΜΕΑΡ ανά κατηγορία πελατών από την 1/1/2019, με βάση τις κατευθυντήριες γραμμές της Ευρωπαϊκής Επιτροπής περί κρατικών ενισχύσεων στους τομείς του περιβάλλοντος και της Ενέργειας.
Αξίζει να αναφερθεί εδώ ότι οι προαναφερόμενες κατευθυντήριες της Κομισιόν έχουν υιοθετηθεί από το 2014 και προβλέπουν ως καταληκτική ημερομηνία εφαρμογής τους την 1/1/2019.
Εξάλλου η υπουργική απόφαση θα προβλέπει τη μέγιστη και την ελάχιστη χρέωση ΕΤΜΕΑΡ που μπορεί να επιβληθεί σε μεμονωμένο καταναλωτή, τη διαδικασία υποβολής αιτήσεων υπαγωγής σε κατηγορία δικαιούχων μειωμένης χρέωσης, τον έλεγχο των κριτηρίων υπαγωγής.
Τις υποχρεώσεις των δικαιούχων μειωμένης χρέωσης και τα πρόστιμα σε περιπτώσεις παραβίασης των υποχρεώσεων αυτών.
Με τη νομοθετική ρύθμιση φορέας υλοποίησης και διαχείρισης του πληροφοριακού συστήματος για την υπαγωγή των δικαιούχων σε κατηγορία μειωμένων χρεώσεων ορίζεται η εταιρία ΔΑΠΕΕΠ (πρώην ΛΑΓΗΕ), η υπουργική απόφαση θα καθορίζει το ύψος του ανταποδοτικού τέλους που θα καταβάλουν οι αιτούνται υπαγωγής στο μειωμένο ΕΤΜΕΑΡ, προκειμένου να χρηματοδοτηθεί το νέο πληροφοριακό σύστημα που πρέπει να εγκαταστήσει η ΔΑΠΕΕΠ.
Και βεβαίως το ίδιο το νομοσχέδιο προβλέπει ότι όλα αυτά δεν θα ισχύσουν τελικώς από την 1η Ιανουαρίου του 2019, αφού όπως αναφέρει ειδικά για το 2019 και μέχρι να εκδοθεί η υπουργική απόφαση και να ισχύσουν οι μειωμένες χρεώσεις, θα συνεχίσουν να επιβάλλονται οι χρεώσεις ΕΤΜΕΑΡ που ίσχυαν το 2018.
www.worldenergynews.gr