O Κυριάκος Μητσοτάκης προβληματίζεται σοβαρά για το τραπεζικό πρόβλημα
Η ΝΔ και ο Κυριάκος Μητσοτάκης φαίνεται ότι αντιμετωπίζουν με μεγάλη προσοχή το ζήτημα των ελληνικών τραπεζών
Όπως αναφέρουν τραπεζικές πηγές ο Μητσοτάκης είναι πιο ενημερωμένος σε σχέση με τον Τσίπρα και κυρίως πιο προετοιμασμένος για λύσεις ειδικά στο σκέλος των προβληματικών δανείων και της κεφαλαιακής επάρκειας.
Με βάση ορισμένες πληροφορίες ο Μητσοτάκης αντιλαμβάνεται ότι θα βρεθεί αντιμέτωπος με το τραπεζικό πρόβλημα και ο κίνδυνος να παγιδευτεί ως η επόμενη κυβέρνηση σε μια μακροχρόνια φάση εξυγίανσης ανατρέποντας τους πολιτικούς και οικονομικούς σχεδιασμούς είναι μεγάλη.
Μάλιστα ορισμένες πηγές αναφέρουν ότι ο Μητσοτάκης ως πρωθυπουργός με και με τον αέρα ότι η ΝΔ θα υπερβεί μόνη της τους 151 βουλευτές θα στραφεί άμεσα στο τραπεζικό πρόβλημα.
Σχεδιάζει να αντικαταστήσει την Rothschild και να στραφεί στην Lazard προωθώντας ακόμη και λύση τύπου bad bank που ωστόσο ενέχει τεράστια ρίσκα.
Να σημειωθεί ότι και το 2014 η Lazard εισηγείτο την λύση της bad bank δηλαδή την συγκέντρωση σε μια κακή τράπεζα περίπου 50 δισεκ. προβληματικά δάνεια των τραπεζών ή το 57% του συνόλου των προβληματικών δανείων.
Ωστόσο η λύση αυτή απαιτεί με βάση πρώτες ενδείξεις τουλάχιστον 8-10 δισεκ. νέα κεφάλαια και επίσης το ερώτημα είναι η μεταφορά των προβληματικών ανοιγμάτων θα είναι σε αγοραίες τιμές ή σε ειδικές τιμές
Η bad bank με μαθηματική ακρίβεια θα απαιτήσει νέα κεφάλαια στα οποία θα συμμετάσχουν και οι τράπεζες υποχρεωτικά....δεν είναι η καλύτερη λύση η bad bank.
Ενώ οι τράπεζες έχουν κάθε κίνητρο και όφελος να μεταβιβάσουν προβληματικά δάνεια σε αγοραίες τιμές (αγοραία τιμή είναι ονομαστική αξία μείον προβλέψεις π.χ. 100 ευρώ μείον 52 ευρώ προβλέψεις η αγοραία τιμή είναι 48 ευρώ.
Εάν μια τράπεζα πουλήσει ένα προβληματικό δάνειο στα 48 ευρώ ο αντίκτυπος στα κεφάλαια είναι μηδενικός).
Όμως προφανώς μια τέτοια λύση δεν υπάρχει περίπτωση να περάσει στην Ευρώπη ούτε μια στο εκατομμύριο.
Υπάρχει ευρωπαϊκή ντιρεκτίβα που είναι νόμος και του ελληνικού κράτους που λέει απλά ότι οι μέτοχοι πρέπει πρώτοι να συνεισφέρουν στην εξυγίανση (BRRD).
Δεν υπάρχει περίπτωση η ΕΕ και ο SSΜ η Αρμόδια τραπεζική αρχή των τραπεζών ή η DGCom η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού να αποδεχθεί λύση που δεν θα φέρνει προ των ευθυνών τους μετόχους.
Επίσης η εναλλακτική λύση το ιταλικό μοντέλο με τιτλοποιήσεις προβληματικών δανείων και κρατικές εγγυήσεις στα τραπεζικά ομόλογα που θα εκδοθούν έχει κάποια πλεονεκτήματα αλλά και στρατηγικά μειονεκτήματα με κυριότερο πως θα αποτιμηθούν τα προβληματικά δάνεια σε αγοραίες τιμές ή σε ειδικές τιμές;
Οι ελληνικές τράπεζες έχουν 3 βασικές προκλήσεις.
1)Προβληματικά δάνεια και μείωση τους
2)Ζητήματα κεφαλαιακής επάρκειας
3)Νέα stress tests που θα ανακοινωθούν Ιούλιο 2020
Εάν οι εκλογές προκηρυχθούν Μάιο 2019 ή το αργότερο Οκτώβριο 2019 η νέα κυβέρνηση της ΝΔ θα έχει πρακτικά 12 μήνες έως 8 μήνες για να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις.
Στέλεχος της ΝΔ αναφέρει στο bankingnews ότι οι σχεδιαζόμενες συλλογικές λύσεις για τα προβληματικά δάνεια είναι πιθανό να μην προλάβει η τωρινή κυβέρνηση να τα εφαρμόσει.
Όπως είναι ήδη γνωστό το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας σε συνεργασία με την Κυβέρνηση έχουν μελετήσει μια λύση – με βάση το Ιταλικό μοντέλο – ώστε να τιτλοποιηθούν 20 δισεκ. προβληματικά δάνεια με έκδοση 6 με 7 δισεκ. senior bond δηλαδή τραπεζικών ομολόγων που θα φέρουν την εγγύηση του δημοσίου.
Η λύση αυτή που χρειάζεται 6-8 μήνες για να υλοποιηθεί – οπότε πέφτει πάνω στις εκλογές – αντιμετωπίζει την εξής πρόκληση και τα εξής εμπόδια.
Εάν οι τιτλοποιήσεις προβληματικών δανείων δεν πραγματοποιηθούν στις τιμές της αγοράς είναι 100% βέβαιο ότι η εγγύηση του δημοσίου θα θεωρηθεί καταχρηστική και θα χαρακτηριστεί κρατική βοήθεια ενεργοποιώντας τους όρους του state aid.
Κρατική βοήθεια σημαίνει ότι όσες τράπεζες π.χ. έχουν cocos δηλαδή ομόλογα μετατρέψιμα σε μετοχές όπως η Πειραιώς θα τα μετατρέψουν υποχρεωτικά σε μετοχές.
Η προσπάθεια που καταβάλλεται είναι για να μην θεωρηθούν οι εγγυήσεις κρατική βοήθεια οι τιτλοποιήσεις προβληματικών δανείων να πραγματοποιηθούν με όρους αγοράς
Ο κίνδυνος εδώ όμως είναι διπλός
1)Τιτλοποίηση με όρους αγοράς σημαίνει ότι οι τράπεζες θα υποστούν κεφαλαιακές ζημίες με σχετικά μεγάλη βεβαιότητα.
2)Οι τράπεζες θα πληρώσουν για την εγγύηση μια υψηλή προμήθεια στο ελληνικό κράτος για τις εγγυήσεις που παρέχει π.χ. 5%.
Οι τράπεζες θα πληρώνουν υψηλό επιτόκιο για τα ομόλογα που εκδίδουν τα οποία θα καλύπτουν μέσω των εσόδων από τις τιτλοποιήσεις – εφόσον επαρκούν τα έσοδα – αλλά οι προμήθειες για την εγγύηση είναι υπαρκτό ζήτημα.
Εάν τα τραπεζικά ομόλογα είναι 6 δισεκ αυτό σημαίνει 300 εκατ τόκοι μόνο για προμήθειες εγγύησης ή 75 εκατ ανά τράπεζα ετησίως.
Με τα τραπεζικά έσοδα να πιέζονται ή να αργούν να ανακάμψουν ένα επιπρόσθετο έξοδο θα επιδράσει στους ισολογισμούς των τραπεζών.
Στην ΝΔ αναφέρει στέλεχος του κόμματος που παρακολουθεί και τις τραπεζικές εξελίξεις δίνουν σημασία στην υγεία των τραπεζών.
Κατανοούν ότι η οικονομική πολιτική της νέας κυβέρνησης δεν θα πετύχει εάν οι τράπεζες δεν καταστούν υγιείς.
Οπότε ο Μητσοτάκης από τις πρώτες αποφάσεις που θα λάβει όταν αναλάβει την εξουσία θα είναι οι τράπεζες.
Τα κόκκινα δάνεια και τα stress tests του 2020 μπορεί να αποτελέσουν πρόβλημα για την κυβέρνηση της ΝΔ οπότε θα επιχειρηθεί μια εμπροσθοβαρής λύση.
Η συλλογική λύση π.χ. μέσω τιτλοποίησης εξετάζεται.
Το σενάριο της κρατικοποίησης που δεν προχώρησε
Ποια είναι η καλύτερη λύση για τις ελληνικές τράπεζες;
Η λύση αυτή εφαρμόστηκε στις ΗΠΑ και αποδείχθηκε μέχρι σήμερα το πιο επιτυχημένο μοντέλο επίλυσης των τραπεζικών προβλημάτων παγκοσμίως ξεπερνώντας τα μοντέλα διάσωσης της Ελλάδος, Ιταλίας, Ισπανίας, Ιρλανδίας και Πορτογαλίας.
Η λύση είναι η προσωρινή κρατικοποίηση των τραπεζών.
Οι τράπεζες παίρνουν κρατικά κεφάλαια τα οποία τα χρησιμοποιούν για την εξυγίανση τους και εν συνεχεία όντας καθαρές το κράτος μέσω του ΤΧΣ αρχίζει να πουλάει μέσω placement σε διεθνείς επενδυτές στρατηγικά ποσοστά των ελληνικών τραπεζών.
Το ελληνικό δημόσιο θα πάρει πίσω περισσότερα από αυτά που επένδυσε και οι τράπεζες θα είναι εξυγιασμένες και κερδοφόρες.
Δυστυχώς η λύση αυτή όταν έπρεπε να υιοθετηθεί – το αργότερο το 2015 – δεν υιοθετήθηκε.
Πηγή:
www.bankingnews.gr